Wie werkt actief aan zithouding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:53

Zep schreef:
Aan de longe, zonder beugels.
`Let's play stal Coby van Baalen´ Haha!



been there, done that! Haha!

Inderdaad, zonder beugels en probeer echt het uiterste van je houding eruit te halen. DUs: hakken laag, benen lang, rechte rug, meegaan in de beweging zonder storend of te strak te worden. Dit kan je eventueel nog aanvullen door een stok achter je rug, voor je ellebogen te steken.

De eerste paar keren zijn echt klote en voel je je liezen enorm. Maar hou vol en de aanhouder wint!

Bij spierpijn kan ik je adviseren extra magnesium te slikken.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:37

Jaa, zeker iedere keer dat ik rij laat ik mn paardje even helemaal zelf lopen (dus hij mag bepalen waar we heen gaan) zodat ik me alleen op mn zit hoef te concentreren. Erg leuk: na een tijdje hebben ze door dat ze ook gekke dingen kunnen doen zoals plotseling afwenden, dat is helemaal goed voor je onafhankelijke zit Haha!

Zijn hier ook nog mensen die proberen "mee te bewegen" met de bewegingen van het paard? Dus niet stijf zitten tijdens het doorzitten, maar met je benen/heupen de benen van het paard volgen?
Dat is echt heel erg gaaf, soms heb je eventjes het gevoel dat je met het paard versmolten bent!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 14:51

Volgens mij is mijn zit wel goed, maar om eraan te werken .. kun je het best volgens mij zonder beugels rijden ...
Tenminste daar is mijn zit erg door verbetert ..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:52

callippo schreef:
Zijn hier ook nog mensen die proberen "mee te bewegen" met de bewegingen van het paard? Dus niet stijf zitten tijdens het doorzitten, maar met je benen/heupen de benen van het paard volgen?
Dat is echt heel erg gaaf, soms heb je eventjes het gevoel dat je met het paard versmolten bent!

Ehm... volgens mij (en mijn instructrice) is dit belangrijk. Is dit niet mee bewegen, maar 'niet tegen de bewegingen in gaan'.
Juist door zelf mee te bewegen lijkt het alsof je helemaal stil zit.
Bij mij dus een belangrijk onderdeel van het rijden.

Moet er wel bij zeggen dat ik op centered/integrated riding manier les krijg en daar is de zit het belangrijkste onderdeel van.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:23

Kleintje"]
[quote="callippo schreef:
Zijn hier ook nog mensen die proberen "mee te bewegen" met de bewegingen van het paard? Dus niet stijf zitten tijdens het doorzitten, maar met je benen/heupen de benen van het paard volgen?
Dat is echt heel erg gaaf, soms heb je eventjes het gevoel dat je met het paard versmolten bent!

Ehm... volgens mij (en mijn instructrice) is dit belangrijk. Is dit niet mee bewegen, maar 'niet tegen de bewegingen in gaan'.
Juist door zelf mee te bewegen lijkt het alsof je helemaal stil zit.
Bij mij dus een belangrijk onderdeel van het rijden.
[/quote]


Ja, het stomme is alleen dat ik zelf het idee heb dat ik erg veel beweeg, terwijl mensen die staan te kijken zeggen dat ik er zo stil op zit Verward

Van wie heb jij trouwens les?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:09

Callippo, ja... je beweegt dan veel. Maar doordat je meedraait, ga je met de bewegingen mee. Daarom is het voor het oog van derden een heel stil geheel. Je komt niet achter de bewegingen en doordat je meedraait ga je ook niet stuiteren op het paard.

Ik heb les van een redelijk onbekende, Irma van Aarden. Heeft net diploma's gehaald van het eerste jaar van integrated riding en is nu met het tweede jaar bezig.

Juist door haar ben ik bewuster geworden van dingen en werk ik veel meer met mijn zit.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 11:14

Kleintje, vertel eens wat meer over centered riding en die zitbal..
Als het niet teveel werk is. Ach gut

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:39

callippo schreef:
Jaa, zeker iedere keer dat ik rij laat ik mn paardje even helemaal zelf lopen (dus hij mag bepalen waar we heen gaan) zodat ik me alleen op mn zit hoef te concentreren. Erg leuk: na een tijdje hebben ze door dat ze ook gekke dingen kunnen doen zoals plotseling afwenden, dat is helemaal goed voor je onafhankelijke zit Haha!

Zijn hier ook nog mensen die proberen "mee te bewegen" met de bewegingen van het paard? Dus niet stijf zitten tijdens het doorzitten, maar met je benen/heupen de benen van het paard volgen?
Dat is echt heel erg gaaf, soms heb je eventjes het gevoel dat je met het paard versmolten bent!


ja, die tip van jou heeft ook erg geholpen. Je enkels buigen zoals het paard ze buigt, het ziet er in het begin echt niet uit, maar ik kan nu wel zonder zadel op m'n paard blijven zitten in draf, dus doorzitten, voelt echt heel gaaf, ik moet alleen nog meer oefenen om recht op te blijven zitten dan.
Volgens mij hebben sommige het hier over verschillende dingen, zitten als in goed meebewegen en meegaan, of zitten als in mooie houding (rechtop, alles in een lijn), welke van de twee doen jullie als je zitles doet?? (ikzelf doe in draf alleen het eerste)