Paard, kinderen en werken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 09:24

Ik heb al zo veel moeite met de keuze werk en paard. Als ik een project toegewezen krijg waar ik helemaal mijn ei in kwijt kan zit ik daar makkelijk 60 uur per week aan te werken, vooral als je daar alle voorbereidingen in de week-einden en avonden nog bij meetelt. Verder heb ik thuis nog een hond en 2 katten te verzorgen. Af en toe is het een heel gepuzzel. Door de weeks wordt er nooit gekookt en in de week-einden en voor dat ik naar mijn werk ga doe ik het huishouden.
Ik zou voor een kind mijn baan niet op willen geven en mijn paard al helemaal niet. De keuze is dan al makkelijk: geen kinderen Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 11:32

Ik heb 2 paarden en ik werk fulltime. Ik wil gelukkig geen kinderen, en vaak voel ik me daarom wel eens aan de zijlijn staan, want kids krijgen schijnt er heel erg bij te horen. Maar ik werk al fulltime om mijn paarden te kunnen houden, dus als er kinderen bij zouden komen zou ik het allemaal financieel niet meer op kunnen brengen. Mijn huis ligt er lang niet altijd schoon bij, soms is het er echt vies. Maar als ik de hele dag werk, ga ik s'avonds naar mijn paarden toe en niet sloven in huis. En in het weekend doe ik soms iets schoonmaken. Je kunt nu eenmaal niet alles. Toch zijn er veel moeders die ik ken met opgroeiende kids en MET paarden. En het lukt ze. En ze werken er ook nog naast, maar voor zover ik weet niet fulltime, tenzij ze in het onderwijs zitten. Hoe ze het allemaal managen weet ik niet, maar ze doen het wel!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 12:01

Hoi!
Ik deed dus wel vrijwilligerswerk een jaar geleden, en daarnaast drie/vier keer per week de verzorging en rijden van mijn verzorgpaard. Dan was ik wel minimaal 3,5 uur per keer kwijt als ik daar naar toe ging. Dus al gauw gemiddeld 12 uur per week kwijt aan de paarden.
Ik ben afgekeurd, dus werken was niet van toepassing, maar ik doe wel zelf mijn huishouden. Verder waren we bezig met adoptie-procedure, een kindje wilden we ook, en pas daarna zouden we gaan sparen voor een paard.
Onverwacht gaat nu de adoptie niet door, ik heb voor de tweede keer kanker (uitzaaiingen in de longen) en moet chemo.
Mijn man wil nog maar 1 ding: Dorine beter. Als ik genezen ben mag ik een paard gaan kopen van hem, de lieverd.
De adoptie gaat niet door, dus ja, dan kan dat nu wel...
Maar het blijft altijd moeilijk, want ik heb een gedeeltelijke uitkering (niet veel) en hij verdient wel goed maar niet super. Dus we zullen gewoon geld opzij moeten zetten, op de centjes moeten letten, etc.
Als een vrouw die hele dagen werkt, zonder echtgenoot, een paard wil, misschien lukt dat wel, dan gaat ze waarschijnlijk buiten de werktijden om naar dat paard.
Maar als ze getrouwd is, halve dagen werkt, een kind heeft en ook nog een paard... dan zie je al gauw dat die vrouw een huishoudster heeft, al is het maar voor enkele uurtjes, soms een oppas.
Dat soort dingen kost geld, en dus moet je mannetje wel genoeg verdienen, want jijzelf werkt maar halve dagen...
Ik heb wel eens van een stel gehoord, man en vrouw, in de twintig, beiden een baan waarvan zij een goedbetaalde baan. Ze had een paard.
Toen raakte ze zwanger, en paard ging weg.
Niet alleen vanwege dat een kind veel tijd vergt enzo. Dat zeggen ze dan, maar dan kunnen ze ook het paard tijdelijk verhuren, of een bijrijdster...
Het geld is er dan meestal niet meer, omdat haar inkomen minder wordt.
Al is het niet tijdens de zwangerschap, dan wel in de jaren daarna, omdat ze dan nog maar drie dagen werkt bijv. in plaats van vijf...
Ook al verdient de vrouw meer dan de man per maand, bijna altijd als er een baby komt gaat de vrouw minder werken, of allebei, maar het komt er toch op neer dat de tijd die in het kind wordt gestoken vaak de tijd van de vrouw is...
Meestal komt dit doordat de ouders van het kind toch willen dat er een moeder is die aandacht (en borstvoeding) aan het kind geeft. Het is gewoon handiger. Voordat je een plekje hebt in de kinderopvang... (de baby van mijn zus was al een half jaar voordat ze een plekje had! Wachtlijst!).
Maar goed, een kind kost niet alleen geld, maar ook tijd van de moeder.
Geeft niks, maar als de moeder altijd degene was die het hoogste salaris had, tja, denk dan goed na voordat je als moeder zijnde minder gaat werken.
Een paard kopen is heel leuk, maar als je weet dat je over een jaar of twee gaat stoppen met de pil om zwanger te worden, reken dan eerst even goed uit of het allemaal nog te doen is dan?
Doordat ik nu geen kinderen kan adopteren, kan ik eerder een paard aanschaffen. Vreemd gevoel, maar anders had het nog een jaar of vijf geduurd denk ik... Raar he.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 13:04

Ik heb een paard, 2 honden, man met 2 kinderen uit zijn vorige huwelijk, gedeeltelijk wonen de kinderen bij ons en gedeeltelijk bij hun moeder. Ach ze zijn 12 en 15 jaar dus die redden zichzelf. Ik heb ook een baan van 24 uur, soms wel eens lastig als je ook nog moet werken maar wel heel erg leuk.
Zelf heb ik er voor gekozen om geen moeder te worden. Zo denk ik er al jaren over en dat is nog steeds zo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:32

Zijn er hier nog meer vrouwen die geen kids willen, en om wat voor redenen? Ik wil dus ook geen kinderen om meerdere redenen. Ook omdat ik mijn paarden er voor op zou moeten geven, en daar voel ik niets voor. Als ik alleen mijn werk er maar voor op hoefde te geven en de rest kon houden was het nog een ander verhaal. Daarnaast vind ik dit land overvol stromen en dat merk je ook aan de mensen hoe ze onderling op elkaar reageren. Ook vind ik deze maatschappij niet goed genoeg om kinderen in op te laten groeien, de normvervaging en zo.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 09:53

Ik heb drie paarden ,drie kinderen en een man.

De paarden staan thuis ,en ik doe al het werk zelf.Huishouden ,tuinwerk, stalwerk,weilanden onder houden(mollen vangen),stro ,hooi en voer sjouwen.

Ik ben gestopt omdat ik vaste nachtdienst niet wilde /kon combineren met een baby die maar 4 pond woog ,en me dus erg nodig had.

Nu is het soms wel stil op het platte land maar daar kan ik goed mee leven .
Ik geniet van de vrijheid die ik heb ,en ik moet er niet aan denken om een legertje mensen aan te moeten stellen om de boel hier draaiende te houden.
Ik maak samen met mijn dochter uitstapjes naar de ponyclub en rijvereniging en samen op wedstrijd!

Of zij rijd en ik groom en andersom,heel gezellig!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 10:26

Citaat:
Op 2001-09-02 12:50, schreef Laui!:
Hey, maar Ten heeft toch ook een baan, paarden en kids? Of iets in die richting....
Ik werk en ik heb een paard, en ik moet zeggen, t is niet te doen Haha! 40 uur is best wel veel....



Nee hoor Laudine!
Mijn vriend heeft 3 kids, maar die zijn alleen maar om het weekend bij ons!

Gezien de drukte en de troep die we nu al hebben (zonder kids), betwijfel ik of wij het wel zouden kunnen doen MET al die paarden EN de kids "full-time". Minder werkjen klinkt dan leuk, maar wie gaat alles dan betalen?

Oftewel: op dit moment, met al onze paarden, zou voor ons de combi niet kunnen! Ik zou dan minimaal een schoonmaakster moeten zoeken denk ik....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:48

Goeie topic!
Ik zeg altijd; "het is plannen en rennen"
2 kinderen, 6 en 4 jaar met 1 eigen pony en zelf 1 paardje.
Ik maak Pony Express (tv programma); geen vaste uren, elke dag, minimaal 4 dagen per week maar wel zelf in te plannen. Dat betekent dat ik bv. 'smorgens mail check, ga rijden en dan weer aan het werk. Maar ik werk ook 's avonds en in het weekend. Is niet erg als het je eigen 'bedrijfje' is want het is bijna een hobby van Marieke en mij om het te maken.
Wat scheelt is dat wij de paarden (A-pony en Quarter) thuis hebben staan, denk ik. Geen huishoudelijke hulp (helaas nog niet gevonden) en een man met 3 bedrijven (is er dus bijna nooit).
Ik probeer wel zo veel mogelijk om 15.30 uur de meiden uit school te halen en vrijdagmiddag vrij te houden. Dan werk ik wel wat thuis maar dat vinden ze niet erg.
Ja, veel gedoe maar ik zou het niet anders willen!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 11:55

Hallo,

Lastig om hier een naam te vinden die niet in gebruik is. Dan maar de afkorting van de naam van mijn paard.

Zelf had ik tot voor vorige week vijf paarden, nu vier, aan huis, verder nog een heleboel dieren en twee kinderen van 7 en bijna 4. Daarnaast werk ik twee avonden per week, in totaal tien uur.
Nu wordt het gemakkelijker maar ik vond het af en toe knap lastig om kinderen en paarden te combineren toen de kids klein waren. Kon alleen maar rijden als ze naar bed waren en dan was het donker. Ik vond het altijd lastig om te gaan rijden terwijl ze wakker waren omdat ik dan continue gestoord werd door de bak in wandelende kinderen, of ruziemakende kinderen Haha! . Een partner die kan opvangen is dan wel onmisbaar.
Maar nu gaat de jongste bijna naar school Lachen dus krijg ik meer tijd voor mijn dieren!!!!

Groetjes Alexandra

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 12:12

Kunnen kinderen niet op de een of andere manier worden afgericht, zodat moeder ook een keertje kan hobbyen zonder gestoord te worden? Wat een kleine egoistische krengetjes! Daarom wil ik ze dus ook niet.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 13:25

Hmmmm, lijkt me heel moeilijk te combineren. Ik heb ook een baan van >40 uur, een paard en een vriend. Het is nu al vliegen en rennen en het huishouden schiet er altijd bij in....Ik vraag me af hoe het dan moet met kinderen. Wanneer ik minder zou gaan werken is een paard niet meer te betalen naast de kinderen en de hypotheek.....vrees ik.

Munji

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 14:57

Hallo!

Ik werk 40 uur per week, waarbij ik zeker buiten de vakantie-periodes om, 1,5 tot 2 uur per dag bezig ben met woonwerk verkeer. Afhankelijk wat ik met mijn zusje heb afgesproken, ga ik of naar Lady (Fjord merrie) of naar Daida (Arabier merrie) en Munji (hengstje van nu 3 maanden). maar goed, daar ben ik pas 's avonds om een uur of half 7. Dan ga ik poetsen en rijden. Daida gaat naast het rijden nog samen met Munji het weiland in iedere avond.

Al met al best vermoeiend! Want zeker op dit moment is het heel belangrijk dat ik zo veel mogelijk tijd met Munji doorbreng en hem dingen leer zodat ik er later nog veel plezier van heb. Concreet betekent dit dat ik de afgelopen 3 maanden geen dag voor 9 uur 's avonds thuis ben geweest. En een groot deel van mijn weekend ('s morgens en 's avonds) ben ik ook bij ze!

In november wordt het iets rustiger want dan gaat Munji naar een opfokbedrijf! Verdrietig Eigenlijk denk ik er hard over na om minder te gaan werken. Mijn vriend staat wel volkomen achter me en neemt naast zijn 40-urige werkweek het grootste gedeelte van het huishouden op zich. Maar hij is bang voor paarden en deelt mijn passie dus niet.

Verder heb ik nog drie lieve poesjes thuis! Lachen

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 20:03

Het is inderdaad een kwestie van racen en soms 10 dingen tegelijk doen maar al doende word je steeds handiger en inventiever denk ik.
Zelf heb ik 2 meiden van 3 en 5, ik werk 2 dagen, doe wat bestuurswerkzaamheden voor een dorpshuis (gaat meer tijd inzitten dan je soms denkt Verward ), spring soms wat bij op het bedrijf van mijn man en sinds kort zijn daar 2 paardjes bijgekomen.
In oktober vorig jaar heeft mijn oudste dochter een shetje van mijn vader gekregen en zelf heb ik van mijn man (de liefste van de hele wereld Lovers )
als verrassing een jaarling arabier (Bailey Kwijl ) gekregen in juni.
Ze staan bij m'n vriendin (hier bekend als Vera *LOL* ) die zelf ook 2 paardjes heeft en die doet nog steeds het meeste werk betreffende de verzorging. En als zij voor haar werk o.i.d. weg is kan ik het overnemen. In januari gaat onze jongste ook naar school en dan krijg ik iets meer tijd om met Bailey aan het werk te gaan, want veel meer dan voeren, poetsen en wandelen is er nog niet echt van gekomen en dat vind ik heel erg jammer.
Maar positief denken: de betere tijden komen er aan!!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 01:23

Citaat:
Op 2001-09-04 12:12, schreef Desiree:
Kunnen kinderen niet op de een of andere manier worden afgericht, zodat moeder ook een keertje kan hobbyen zonder gestoord te worden? Wat een kleine egoistische krengetjes! Daarom wil ik ze dus ook niet.


Hoi,

Heb ze wel afgericht, maar verkeerd, ze zijn namelijk allebei gek op paarden met als gevolg niet alleen twee kinderen maar ook twee pony's Haha! .
Ik ben gek op mijn kinderen maar ik ben ook maar een mens en dus, net als mijn kids, "egoïstisch". Sommige mensen kunnen het prima combineren maar ik word persoonlijk altijd bijzonder onrustig als ze mijn aandacht vragen en kan me dan niet meer concentreren op het rijden. Maar nu gaat het beter, zolang ik ze maar beloof dat ik daarna hun pony's opzadel. Neem het ze eens kwalijk, vroeger was ik precies hetzelfde!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 01:27

Citaat:
Op 2001-09-04 20:03, schreef Nanouk:
Het is inderdaad een kwestie van racen en soms 10 dingen tegelijk doen maar al doende word je steeds handiger en inventiever denk ik.
Zelf heb ik 2 meiden van 3 en 5, ik werk 2 dagen, doe wat bestuurswerkzaamheden voor een dorpshuis (gaat meer tijd inzitten dan je soms denkt Verward ), spring soms wat bij op het bedrijf van mijn man en sinds kort zijn daar 2 paardjes bijgekomen.
In oktober vorig jaar heeft mijn oudste dochter een shetje van mijn vader gekregen en zelf heb ik van mijn man (de liefste van de hele wereld Lovers )
als verrassing een jaarling arabier (Bailey Kwijl ) gekregen in juni.
Ze staan bij m'n vriendin (hier bekend als Vera *LOL* ) die zelf ook 2 paardjes heeft en die doet nog steeds het meeste werk betreffende de verzorging. En als zij voor haar werk o.i.d. weg is kan ik het overnemen. In januari gaat onze jongste ook naar school en dan krijg ik iets meer tijd om met Bailey aan het werk te gaan, want veel meer dan voeren, poetsen en wandelen is er nog niet echt van gekomen en dat vind ik heel erg jammer.
Maar positief denken: de betere tijden komen er aan!!




Die betere tijden komen voor mij a.s. vrijdag!!!!!!. Na zeven jaar en negen maanden kleintjes in het huis heb ik dan eindelijk tijd voor andere dingen. Hoe gek ik ook op ze ben, ik verheug me er verschrikkelijk op!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 01:30

[quote]

Ik maak Pony Express (tv programma); geen vaste uren, elke dag, minimaal 4 dagen per week maar wel zelf in te plannen.

Wanneer is dat programma dan? Foxkids staat hier regelmatig te loeien maar van Pony Express had ik nog niet gehoord. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Groetjes Alexandra

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 09:14

Nou Percy, over africhten wat paarden betreft gesproken, mijn ouders hebben mij totaal niet in die richting gestimuleerd. Maar het was er toch. Ik kwam nooit paarden tegen, zag ze alleen op tv (black beauty en Polly) en toen was het al bezegeld....... Mijn moeder heeft nog haar best gedaan om het tegen te houden. Tevergeefs. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 10:16

Mijn kinderen zijn op zich goed afgericht: ik rijd mijn paarden gewoon, terwijl zij in de stallen spelen, vaak met andere kinderen.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf prettiger rijd als ze op school zitten, maar je hebt niet altijd de keuze.
Een paard heb ik pas gekocht toen we hadden besloten geen kinderen meer te willen. Hadden we toch gaan proberen een derde te krijgen, dan was ik niet aan een paard begonnen. Mijn ervaring (zeker met een tweeling) is dat een baby gewoon ontzettend veel tijd kost. Zeker de eerste maanden veranderd het schema qua slapen en voedingen continu, je kunt er nooit van op aan dat het hetzelfde blijft. Je kunt dus nooit lekker inplannen wanneer je iets gaat doen. Daarbij ben ik met mijn baby's veel thuis geweest in het begin, omdat ze gelukkig heel veel sliepen...in hun EIGEN bed. Ergens anders bleven ze wakker, sliepen ook niet in auto, wagen etc. En dat is even leuk, totdat je de volgende dag met de ellende zit, omdat ze veel te moe zijn, jengelen, huilen, etc etc.
Daarbij komt dat je zo ontzettend hondsmoe bent, dat je 's avonds nog maar aan 1 ding denkt: slapen! Verder kon ik ook moeilijk loslaten, ik wilde alles zelf doen.
Zometeen in Wijhe heb ik dus de paarden bij huis EN ik ga werken. Ik maak me er nu al druk om hoe ik dat moet gaan bolwerken, maar komt tijd komt raad.
Een huish.hulp wil ik niet meer. Verdien je een schijntje, kun je het aan je werkster geven... Frusty Dan maak ik liever zelf schoon...

zipper
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 13:43

Hai
Nou ik heb dus een paard, 3 kleine kinderen in de leeftijd van bijna 4 jr, 2.5 jr en 1.5 jr. en ik werk 2 avonden in de week. Ik kan overdag doordeweek niet naar mijn paard, maar wel de avonden en de weekenden. Het is druk, maar gelukkig, de stal waar mijn paard staat is goed geregeld en ook al ben ik er niet, ze word naar de wei gebracht en weer op stal gezet, het eten word gegeven en de stal word uitgemest.
Zoals het nu gaat, gaat het goed, maarja ik werk overdag dus niet....

Doeidoei
groetjes, Angela

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:10

hallo allemaal,
Voorop gesteld is dit een boeiend onderwerp om over mee te praten.....
Ik heb 2 kids op de leeftijd van 7 en 11 jaar,
ook werk ik 4 dagen in de week,
mijn man werkt in ploegendienst,hij zijn hobbies ik
de mijne:mijn paardje peter-pan sinds 1 1/2 jaar!
(die zo groen als gras was!)
Af en toe is het indedaad ren en vliegwerk,
maar ik kan t combineren met wat hulp.
Waar een wil is is een weg,een partner die de paardehobby accepteerd is natuurlijk ook van belang.wel een kwestie van aandacht verdelen
hoor!!!! groet an Knipoog

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 22:18

hoi!

ik heb een pracht van een dochter zijn bezig met een tweede heb een paard op de manege staan geef ondertussen ook paardrijlessen en mijn man heeft een eigen bedrijf! EN ik kom ook toe aan mijn huishouden als je het maar goed indeelt. Hop dat je je wensen kunt waarmaken
Party!!