Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 22:35

Hier is afgelopen weekend de enige boom in het weiland omgewaaid. Rondom de weide staan wel bomen maar die geven overdag geen schaduw op de wei. Morgen zou het volop zonnig zijn bij 36 graden. Paarden worden hier levend opgegeten door de dazen en steekvliegen als ze geen vliegendek op hebben. Stal is geen optie, daar is het nog warmer. Met gebruik van vliegendekens wordt gewaarschuwd voor hitteslag boven de 30 graden.

Wat doen jullie als er geen schaduw of stalling mogelijk is bij deze hitte? Dek op of toch af?

Cioccolato

Re: Boven 30 graden nog vliegendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

Ah interessant. Gelukkig hebben wij in ieder land minimaal 1 dikke boom met voldoende schaduw.

Vliegenspray zal wel geen reet helpen? Vandaag heb ik mijn merrie er wel mee gedaan, om te oefenen met sprayen, maar ze had er wel een stuk minder last van moet ik zeggen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

Paard nat spuiten met deken erbij? Of wees creatief met zebra strepen

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:53

Geen schaduw met deze hitte? Ai.. Dat zou voor mij echt wel een vereiste zijn nu.. Even offtopic hoor, maar kun je geen schaduw creëren nu? Er staat nu ook weinig wind he..

Nu weer ontopic.. ;) Ik doe het dek nu af hoor.. Wordt mij te gek met deze warmte, dan maar even vliegjes wegjagen..
Laatst bijgewerkt door Fenny op 01-08-13 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:53

Ik houd hem op... Ik heb een Fries. En zonder deken heb ik het idee dat hij jet nog warmer heeft! (door: dat hij zwart is en energie moet steken in het weg slaan van de vliegen waar hij helemaal gek van Word)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:56

HindaFree schreef:
Ik houd hem op... Ik heb een Fries. En zonder deken heb ik het idee dat hij jet nog warmer heeft! (door: dat hij zwart is en energie moet steken in het weg slaan van de vliegen waar hij helemaal gek van Word)

Ik heb ook een fries en laat haar ook met deken op.
Ik denk dat ze door de witte deken toch minder warmte op zich krijgt. Ze heeft 't met deken ook Koeler op de wei dan met.
Ook totaal geen schaduw bij ons, maar eigenlijk altijd wel een lekker windje

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 23:00

Normaal gaan de dekens af bij 28 graden of hoger. Maar nu zijn er zoveel meer vliegen en dazen dat het alleen met spray niet op te lossen is. Ze prikken dwars door de dekens zelfs heen. Mn de schouders en keel. Morgen worden onweersbuien verwacht en ff iets in elkaar knutselen gaat m niet worden. Zeker niet als het windproof en veilig voor de paarden moet zijn.
Natspuiten trekt nog meer dazen aan en met deze vochtige warmte gaat het broeien onder de dekens met als gevolg dat een paard nog veel sneller oververhit kan raken.
Benen afspuiten kan, maar dat is een kwestie van enkele minuten verkoeling.
Heb nu de vliegendekens in de was en hoop dat als ze weer meer glimmen ook de dazen weer meer afstoten en meer lucht door laten.
Zebrastrepen....Tja, werkt het? Ik geloof er niet zo in.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:00

jeeetje -O- drama zeg van die boom,schaduw is toch wel een vereiste zeg :(:) partytent zetten?afdak bouwen? deken op laten eerst,tenzij hij er onder weg smelt zou ik doen..

JoseRieko97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:01

Een idee is om kalk met water te vermengen en dat in streep-patroon op de vacht van je paard te smeren. Klinkt raar maar het blijkt dat blinde muggen niet op strepen afkomen, en het werkt ook super. Ik kwam laatst een manege tegen waar alle paarden deze strepen hadden.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:02

Ik heb zelf de amigo Aussie. Uv werend, kan een buitje hebben en ook geen last van vlieg/daas. Erg blij met die deken met dit soort weer!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:04

voor ff een partytent kopen, en opzetten ? het word extreem warm, en zo 'n tent heb je al voor een tientje..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:08

kennis van me had een partytent in de wei gesleept, geen paard staat eronder, ze vinden hem doodeng...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 23:09

Ja, maar is niet windproof en het vastzetten ervan levert gevaar op voor paarden. Denk dat ze m trouwens binnen no time gesloopt hebben. :+ Lekker schuren en aan trekken en bijten. :D

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:12

Ik had ook een partytent in de wei opgezet, maar die is met die onweerbuien omvergewaaid en de stellage was helemaal verbogen, dag partytent van 130 euro... :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:14

het weer word niet slecht morgen, qua waaien. dan haal je m morgenavond weer weg.
en anders toch de paarden op stal. mss net zo warm, maar hebben ze iig schaduw.
zonder schaduw, met de verwachte temperaturen voor morgen, vind ik not done. en de DB kan je ook op je dak krijgen, als er mensen dat zien, en bellen.
gewoon tijdens de hitte uren binnen, en s avonds weer naar buiten.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:15

ik heb die van mijn gewoon de deken op, zonder deken heb ik een paard dat van top tot teen onder de bulten zit waardoor hij extreem gaat schuren.
nu gaan de paarden hier met dit weer vooral snachts naar buiten en overdag op stal vanwege de hitte en de weinige schaduw plekken

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:16

Ik hou ze altijd om. Ze zijn juist koeler onder de deken dan zonder. Maar ik heb dan ook witte uv werende dekens om en zorg dat ze in de schaduw kunnen als ze dat willen. Zonder is geen optie met al die dazen en andere insecten momenteel.

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:17

ik lees ook even mee :) {:}
ik heb 2 pony's waarvan 1 (de zwarte) vanochtend met een enorme bult op z'n borst in de wei stond. :\
ze hebben allebei een vliegen masker en overdag doe ik de dekens op en bespray ik ze met vliegen spray.
helpt best wel , maar ik weet ook niet of ik morgen nou de dekens op of af moet doen. . .
de ene is palomino en de andere zwart.
in de wei is er ook geen boom/schaduw . . . :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:18

Als hij UV werend is kan hij wel opblijven.
Maar ik zou sowieso niet graag een paard bij >30 graden zonder beschutting hebben staan.
Wij hebben inmiddels al bijna 3 weken zulke temperaturen, tot 40 aan toe.
De paarden staan nu eigenlijk altijd beschut in hun schuilstal (heel groot) tussen 12 en 6 of tussen de bomen zodra de zon goed gedraaid is.
Kun je je paard niet overdag binnen zetten?

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:20

Bij ons hebben de 2 paarden dekens om, die zitten van top tot hoef onder de vliegen/dazen, de shetjes dan weer niet, alleen bij de ogen? :? Bij ons hebben de paarden ook een afdak, maar ze gaan soms gewoon pal in de zon liggen, doen die van jullie dat ook?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:21

ik laat de deken zeker om.. ik heb een lichte deken, met hals.. alle paarden renden vanmiddag door de weide heen, ze werden gek van de dazen.. mijn paard stond heerlijk relaxxed aan een bak hooi te kauwen.. niets aan de hand.. denk dat ze zich eerder bezweet maken met het wegjagen van de beesten dan door de deken.. lijkt mij dat die niet heel veel meer warmte geeft? tenzij het een donkere deken is dan..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:27

Ga naar een bouwmarkt, koop 3 schuttingpalen. Niet daar van die rieten matten tussen. Hebben ze in ieder geval aan 1 van beide kanten schaduw. Alleen op het hoogste van de dag niet. Haal de vliegendeken af. Maak hem nat. Doe hem weer op.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:31

Gelukkig staat die van mij op stal en heeft hij alleen in de paar uur dat hij in een paddock staat zijn vliegendeken op.

Is het een optie dat je hem op laat en zorgt dat zijn benen morgen(middag) een aantal keren worden afgespoten? Heeft paardje lief even pauze van de ergste warmte en toch zijn deken op. Het is gelukkig maar één dagje zo bloedheet.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:33

Ik laat de deken op

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:36

Ik zit er ook steeds mee. Ze zijn beiden zwart en met name de d-pony trekt enorm de beesten aan.

Ze hebben sind svorig ajar vliegendekens met hals. Zouden UV werend zijn, maar merk daar weinig van. Ze worden vies en verliezen dan volgens mij gewoon die functie.

Die van mij staan tot 12 uur buiten. Daar is geen schaduw. Dan gaanz e naar binnen. De zon draait en komt wel hun stal binnen, maar goed. Vandaag kwam ik half 7 en waren ze niet nat onder de dekens.

Ik spuit ze elke dag af en heb ze met de warme dagen met dekens en al afgespoten.

Er zijn al een bus of 3 tegen vliegen, teken en dazen doorheen gegaan, maar vind alsnog bulten. Nu de ultra shield, dus hopen dat die beter helpt.

Morgen wil ik rond 12 gaan en ze wassen en de dekens natmaken. Als ik dan weg ga hebben ze nog wat uren dat het warm is, maar zijn ze iig afgekoeld. Gelukkig kan ik dan ook morgen overdag. Wanneer ik dat niet kan, baal ik ook wel als het zo warm is, maar tot nu toe redden ze zich prima die warme uren op stal.