Veelzijdigheids- of toch een dressuurzadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Veelzijdigheids- of toch een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 01:21

Ik wil voor mijn Fjord graag een nieuw zadel omdat mijn oude (veelzijdigheids)zadel me te groot is en niet lekker zit. Nu zit ik een beetje te twijfelen tussen een veelzijdigheids- of een dressuurzadel. Want enerzijds wilde ik wel een veelzijdigheid omdat ik eens per week spring maar anderzijds rij ik toch hoofdzakelijk dressuur en buitenritten en daarvoor leek een dressuur zadel me toch ook wel weer prettig rijden Bovendien hou ik het oude VZ zadel sowieso dus zou ik die ook nog kunnen gebruiken voor het springen.
Wat vinden jullie? Zit een dressuurzadel duidelijk lekkerder dan een vz en is zo'n zadel ook geschikt voor lange buitenritten (evt. endurance)?

Ann

Berichten: 13247
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 07:36

Ik rijdt zelf recreatief met een dressuurzadel, ik vind de beenligging op een dressuurzadel prettiger, het is maar net wat je zelf prettig vindt Lachen

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:42

Een stalgenootje springt mijn pony zelfs in mijn dressuurzadel, omdat die zo super zit Haha!
Laat gewoon een zadelmaker komen en probeer eens wat

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:43

Ik rij ook met een dressuurzadel buiten en dat zit super. Ik heb het idee dat ik meer grip heb dan op een vzh. Als je die vzh toch houdt voor het springen, dan zou ik zeker een dressuurzadel nemen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 11:45

je kan ook best een sprongetje maken met een dressuurzadel. helemaal als je eentje kiest met een niet te hoge voorboom.
uitproberen is de boodschap!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 12:21

Dus tijdens buitenritten in verlichte zit gaan voor een snelle galop of een sprongetje is ook geen probleem met een dressuurzadel?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:23

Pjelk schreef:
Dus tijdens buitenritten in verlichte zit gaan voor een snelle galop of een sprongetje is ook geen probleem met een dressuurzadel?


Nou een B parcoursje kun je wel doen maar veel meer hindernissen niet.... Het kan dus zeker wel! Maar als je echt een uur gaat springen in een les ofzo kun je beter geen dress zadel nemen. Maar voor de rest: heerlijke zadels! Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:13

Er bestaan ook veelzijdigheidszadels met de nadruk op dressuur. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:14

Franca schreef:
Er bestaan ook veelzijdigheidszadels met de nadruk op dressuur. Dan heb je 2 vliegen in 1 klap Knipoog


Zo'n zadel vind ik helemaal niks.
Je kunt er niet lekker mee springen, je kunt er niet lekker mee dressuren.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:12

ik ben geenvzh mens Haha! ik heb het liefst een dressuurzadel. heb ik ook mee gesprongen..noumoet ik zeggen dat dat dus echt niet lekker zit.
tis ooknie zo fijn voor je paard omdatie wordt belemmerd in zijn schouders ofzowiets(wat ik gehoord heb) Haha!
ikzelf vind als ik een vzh zou moeten aanschaffen wel een nemen richting dressuur.. die heb ik al gehad en die zat best lekker. springzadels vind ik voor geen meter zitten..
maar ik zou gewoon een dressuurzadelnemen.. als je die ander toch houd? gaje dan eens springen ofzo kan je die er opleggen..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 18:18

Ik heb een veelzijdigheidszadel dat meer gericht is op dressuur. Wat langere bladen als een normaal VZHzadel dus, maar ook weer niet zo lang als bij een dressuurzadel Lachen
Ik vind het echt super!! OK dan! Zit lekker, ligt lekker op Ivanka.. gewoon perfecto Lachen