Dag op stal blijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Dag op stal blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 22:38

Normaal loopt Eldientje van sochtends tot savonds in de wei, maar omdat de stalhouder op dit moment in het gips zit kan hij de paarden niet naar buiten doen. Iets regelen met stalgenoten is ook niet echt effectief.
Nou rij ik m'n pony haast elke dag, en ze komt er iig uit, al is het om los te gooien.
Maar wat als ik nu een keer een dag echt niet naar stal kan en niemand haar naar buiten kan doen?
Hebben jullie dat wel eens?

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:40

Die van mij staan ook weleens de hele dag binnen hoor (bij slecht weer)
Meestal ga ik er dan savonds even heen. Even de stal uitmesten en ik gooi ze meestal even in de bak.
Kunnen ze toch even rennen! Lachen

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:50

Mijn paard staat echt nooit een hele dag op stal, vind t al zielig als ie er een paar uur uit is geweest. Je kan toch wel iemand regeleden die m er uit haalt?
Ik kan ook wel s niet, maar vraag altijd of vriendinnen m buiten zetten dan, vind t echt niet kunnen als je paard een hele dag tussen 4 muurtjes staat..

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:00

Kan je onderling niet iets op stal regelen!

..........................................................

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 23:05

Wat zeg ik nou net, dat dat verrot moeilijk gaat, wel af en toe, maar er zijn totaal 5 pensionklanten. 2 zijn er hele dagen, en die willen nix voor een ander doen, echt nix! 2 anderen zijn er savonds ook niet elke dag, en dn maar kort. De andere is een Haarbal, en die heeft t ook druk en kan ook niet elke dag. Vandaar. Ik vind het ook geen f*ck waard als ze op stal staat, laat dát even duidelijk zijn!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:06

mijne staan weleens een dag op stal, een heel enkele keer ook weleens 2 dagen. (krijg ik nu heel bokt over me heen???)
Ideaal is het niet, maar je hebt niet altijd keuze. Het liefst heb ik ze er elke dag uit, maar dat lukt gewoon niet altijd. Gaan ze niet dood van....
Heb aan mijn paarden nog nooit wat gemerkt. Ok, ze zijn wat joliger als ze een paar dagen binnen hebben gestaan, maar dat is ook logisch

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 23:08

stef schreef:
mijne staan weleens een dag op stal, een heel enkele keer ook weleens 2 dagen. (krijg ik nu heel bokt over me heen???)
Ideaal is het niet, maar je hebt niet altijd keuze. Het liefst heb ik ze er elke dag uit, maar dat lukt gewoon niet altijd. Gaan ze niet dood van....
Heb aan mijn paarden nog nooit wat gemerkt. Ok, ze zijn wat joliger als ze een paar dagen binnen hebben gestaan, maar dat is ook logisch

Dank je Stef, als je geen keuze hebt moet je wat he. Normaal heeft Eldientje het echt super voor elkaar, en als de staleigenaar weer uit t gips is gaat ze lekker weer hele dagen buitenspelen Clown

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Tancreda4

Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:10

Onze paarden staan vooral in de winter in ieder geval 1 hele dag op stal: zondag. Dan komen wij niet, en komen ze dus ook niet buiten.
We hebben geen goede bak meer waar ze in kunnen staan, want daar stonden ze sochtends vaak nog een uurtje in. Nu niet meer.

Mijn vriendin kan vrijweinig, ik kom er niet meer en het andere meisje is ook vaak laat. En toen zij laatst ziek was, stonden ze ook een hele dag binne. We hebben het liever anders, een paar uur lekker de wei op naast het rijden. Maar het is helaas niet anders...

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:15

Mijn paarden staan echt nooit een dag op stal, maar ik begrijp dat het van jou nu even een tijdelijke noodsituatie is?

Wanneer ik mijn paarden (dravers in een behoorlijke conditie) een dag op stal zou moeten laten, staan ze de dag daarna vrees ik stijf van de tying-up. Ik hoop dat je staleigenaar gauw beter is, want dit is natuurlijk geen ideale situatie!

Extremely rare and Beyond Compare

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:19

Ah, het is maar tijdelijk en van een dagje gaan ze heus niet dood hoor! Tuurlijk, iederen ziet het liefst zijn/haar paard de hele dag in de wei. Maar zoals nu, kan het gewoon niet anders. Uit je berichtje maak ik op dat als het ook maar even kan je haar er gelijk uit zal gooien. Over een tijdje is het weer helemaal opgelost.

Misschien een goed gevuld hooinet ophangen of iets anders dat ze toch even wat te doen heeft?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:51

de mijne zet ik sóchtends buiten en sávonds haal ik ze binnen
soms laat ik ze op stal staan met slecht weer
en dan gooi ik ze alleen even naar buiten als ik aan het mesten ben
kunnen ze ff de benen strekken

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 03:45

Toen ik nog op een manege stond kwam dit ook weleens voor. Maar, Ik had wel een keuze!!!!!!!! Naar mijn paard gaan! Elke dag! punt uit! Kwam niks tussen! Maar een paard of pony 48 uur op stal laten staan???? Al zou ik iemand moeten betalen, dat gebeurd bij mij niet.
Het paard heeft al helemaal geen keuze, ik vind het niet kunnen en vind dat je alles op alles moet zetten om dan Toch te komen! Al is het danmaar voor een uurtje naar buiten! En anders "huur"je maar iemand!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 04:01

Helemaal mijn idee, Jeddah! OK dan!

Dus, Stef, doe je strafgebedjes maar weer
en beter je leven (en dat van je paarden)!!
"Gaan ze niet dood van"... FOEI!! Boos!
"Je hebt niet altijd keuze"... stierenpoep!

Knipoog

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:17

Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen...
Geen weiland, alleen maar dag en nacht op stal..
Dus die ene dag op stal overleven ze ook wel hoor!

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:27

Chantal schreef:
Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen...
Geen weiland, alleen maar dag en nacht op stal..
Dus die ene dag op stal overleven ze ook wel hoor!


Mijn vorige vereniging had er idd ook geen weiland bij. Ging wel iedere dag rijden en mijn vader gooide hem 's ochtends ff los (± 15 min.) En zomers huurde ik dan ergens een stukje land waar hij dan overdag in stond en dan 's avonds weer naar de vereniging brengen. Maar mijn paard was absoluut niet chagarijnig of wat dan ook daar van hoor. En nu met slecht weer staan ze ook overdag wel binnen en dan ga ik idd 's avonds met mesten ze ff losgooien of longeren.
Maar vindt het in dit geval wel een beetje overdreven dat iedereen erover valt dat ze haar paard 1 dag niet buiten kan zetten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:30

ach, leuk is het niet, maar gaan ze echt niet dood van. Soms is het nu eenmaal zo meid....!! oliebol happens zeg maar

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 10:46

Botervlieg schreef:
Helemaal mijn idee, Jeddah! OK dan!

"Je hebt niet altijd keuze"... stierenpoep!

Knipoog

Get a life, sommige mensen hebben naast hun paard ook nog een leven.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:47

Nee, nou wordt ie grappig: omdat 'zo veel' paarden het slecht
hebben, is het (daardoor) goed? Verward
Hoezo, omgekeerde wereld?

Mensen kunnen kiezen; paarden niet.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:54

Toen we op manège stonden gebeurde het ook wel eens dat mijn paardje een dag op stal bleef. Ik vond het verschrikkelijk zielig, maar als je doodziek in bed ligt, heb je niet veel keuze hè? Zeker in jou geval, als er zo weinig pensiongasten zijn. Het is niet leuk voor je paard, maar hij zal het overleven. Wel opletten dag erna dat hij niet te stijf staat. Als dit zo is, zou ik hem eerst wat stappen aan de hand voor je hem rijdt of los laat lopen. Dat de stijvigheid uit zijn benen is.
Nu we onze eigen stallen + weiden hebben, komen ze elke dag buiten. Behalve vorig jaar in de winter, als het niet ander kon (ijzel, sneeuw...)
dat zou ik wel eens willen weten van jullie: wat doen jullie als het ijzelt, sneeuwt, vriest ??? (maar dat is off topic, zal even een nieuw onderwerp plaatsen! Haha! )

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 10:57

Botervlieg schreef:
Nee, nou wordt ie grappig: omdat 'zo veel' paarden het slecht
hebben, is het (daardoor) goed? Verward
Hoezo, omgekeerde wereld?

Mensen kunnen kiezen; paarden niet.

Ik ben hartstikke goed voor m'n pony, lees dan! Ik voel me dr zelf ook rot over als ze dan een dag niet naar buiten kan, maar dit komt ontzettend weinig voor, gelukkig, en Eldientje heeft het absoluut niet slecht!!! Veel paarden mochten willen dat ze t zo voor elkaar hadden, waar komen ze nou van sochtends vroeg tot savonds met een hele kudde lekker in een groot weiland??? Haast nergens, en dat geld iig voor sportpaarden!!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 10:58

Marengo_82 schreef:
dat zou ik wel eens willen weten van jullie: wat doen jullie als het ijzelt, sneeuwt, vriest ??? (maar dat is off topic, zal even een nieuw onderwerp plaatsen! Haha! )

Dan komen ze nog buiten, zelfs als de sneeuw op de wei ligt. Niet allemaal, maar de paarden die een beetje voorzichtig zijn gaan lekker naar buiten

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:00

Botervlieg schreef:
Helemaal mijn idee, Jeddah! OK dan!

Dus, Stef, doe je strafgebedjes maar weer
en beter je leven (en dat van je paarden)!!
"Gaan ze niet dood van"... FOEI!! Boos!
"Je hebt niet altijd keuze"... stierenpoep!

Knipoog


Nop, dit keer geen strafgebedjes Haha!
Laat ik nou mijn paarden kennen Haha!
Zeker Hon heeft er totaal geen problemen mee als ze eens binnen blijft. Mijn paarden hebben het goed, komen er zeer regelmatig uit (en dan niet alleen maar om gereden te worden)
Maar je moet wel eerlijk zijn, en niet je paard verrot slaan als ie een dag binnen heeft gestaan en hij is een beetje jolig. Dat is te begrijpen.
Hon zou ik trouwens bij wijze van spreke een week op stal kunnen laten staan en er dan zo mee weg rjiden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:02

Ze gaan d'r niet dood van, maar persoonlijk vind ik het niet acceptabel. Onze paarden zijn in de afgelopen jaren 1 dag hun box niet uitgeweest, en dat was met de MKZ toen we ineens niet meer naar stal mochten. Verder nooit.
Geen keuze? Jawel hoor. Toen je je paard kocht, maakte je de keuze om goed voor 'm te zorgen. En daar is dagelijkse beweging een primair onderdeel van.

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:08

Sonja schreef:
Ze gaan d'r niet dood van, maar persoonlijk vind ik het niet acceptabel. Onze paarden zijn in de afgelopen jaren 1 dag hun box niet uitgeweest, en dat was met de MKZ toen we ineens niet meer naar stal mochten. Verder nooit.
Geen keuze? Jawel hoor. Toen je je paard kocht, maakte je de keuze om goed voor 'm te zorgen. En daar is dagelijkse beweging een primair onderdeel van.


Oke nu heb je het over dagelijkse beweging maar vindt dat wat anders dan dat ze perse de hele dag buiten moeten staan. (begrijp me niet verkeerd, bij ons komen ze eigenlijk iedere dag buiten en rij ik ze ook gewoon)
Alleen vindt ik als je ze iedere dag beweging geeft en je kan ze een keer een dag NIET buiten zetten niet echt een schande.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:08

Die van mij blijven ook wel eens een daggie binnen.Als het lekker doorregent en ik geen zin heb in al die natte dekken(als het maar een buitje is gaan ze gewoon wel hoor!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers