HELP! Ik heb een aantal wedstrijdvraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 06:34

Zoals wellicht bekend, kan ik misschien een 9 jarige Z1 dressuur ruin in bruikleen krijgen.
Wat ik nou graag wil weten is of ik, als ongeklasseerde amazone in de wedstrijdsport, ook in de B-Dressuur en B-Springen mag starten.
Zo ja, zijn er nog voorwaarden aan verbonden? Zo nee, waarom niet en wat mag dan wel?
Tevens zou ik graag weten hoe het behalen van winstpunten in zijn werk gaat. Zowel bij het springen als in de dressuur.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 08:41

Je moet zelfs B dressuur starten omdat je nog geen eerdere klassering hebt gehaald zelf. Je mag beginnen met springen - ook in de B - als je 1 winstpunt in de B dressuur hebt gehaald. Dat is eenmalig, heb je eenmaal dat w.p. kun je met alle paarden direct gaan springen.

Winstpunten:
bij dressuur heb je 1 w.p. als je tussen de 60 en 65% scoort, 2 tussen de 65 en 70%, en 3 boven de 70%.
Dat is in de B tot en met M
156 - 168 punten : 1 w.p.
169 - 181 punten : 2 w.p.
> 181 punten : 3 w.p.

Z dressuur
180 - 194 punten : 1 w.p.
195 - 209 punten : 2 w.p.
> 209 punten : 3 w.p.
Je mag promoveren naar de volgende klasse bij 5 w.p., je moet over bij 15.

Verliespunten regeling bestaat ook, maar weet ik de details niet van en dat komt ook maar zelden voor.

Springen
Ik weet het niet zeker hoe het nu werkt maar vroeger (5 jaar geleden) was het als volgt:
B-L
foutloos en voldoende voor stijl: 2 w.p.
1/4 - 4 strafpunten en voldoende voor stijl: 1 w.p.
B kent meen ik geen verliespunten

L springen
meer dan 16 strafpunten meer dan de winnaar: 2 verliespunten
diskwalificatie: 2 verliespunten

M en Z weet ik niet meer, maar lijkt dacht ik ook op het bovenstaande behalve dat er geen stijlpunten gegeven worden.

In het B wordt de barrage op stijl beoordeeld met punten voor:
binnenkomen en groeten
houding en zit (*3)
wijze van rijden van het parcours (*3)

Promotie:
dit weet ik helemaal niet zeker meer maar ik dacht:
B -> L : mag bij 5, moet bij 15
L -> M: mag bij 10 moet bij 20.

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:11

Heel compleet verhaal, maar ik ben wel eens op wedstrijd geweest waar ik in een rubriek de enige was zonder verliespunten.
Dus om nou te zeggen dat er nooit verliespunten gegeven worden, nee, dat is hier iig niet zo.

Een verliespunt heb je trouwens in de L1 t/m M2 bij minder dan 117 1/5 pnt.

De promotie- en degradatieregeling staat toch ook voor in het proevenboekje of is dat niet meer zo?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:38

de enige zonder verliespunten, WOW! Ik heb het in bijna 20 jaar wedstrijden 1 keer meegemaakt (niet bij mezelf) vandaar mijn opmerking dat het maar zelden voorkomt. Promotie- en degradadatie staat idd in het dressuurboekje.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-01 21:35

Zo! Daar kan ik wat mee. Iemand verder nog tips als het gaat om het rijden van wedstrijden? Nemen jullie ook altijd iemand mee? Een groom bijvoorbeeld?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 21:39

jep ik heb heel veel geluk want ik heb een fijne groom.
als ik vroeg moet starten slaapt ze hier anders pik ik haar op.
Ze helpt me de dag van te voren al terwijl ik sta te vlechten wast zij lottie.
"s morgens poetst zij hem en wast indien nodig nog wat van zijn sokken.
Ik zoek de spullen bij elkaar maak de trailer in orden en mest vast zijn stal uit.

Daaraan gekomen gaat zij bij lot kijken en loop ik door om me aan te melden als we laat zijn is ie al uit de trailer en anders laden we 'm samen uit.
terwijl ik me omkleed zadeld zij en ik ga losrijden.
Ze leest me altijd super voor en naafloop stapt zij 'm uit en vlecht 'm ook uit terwijl ik me ga omkleden.
Daarna samen weer op de trailer...
Ze gaat ook 2 keer in de week mee naar les.
echt een super meid die ik nooit meer kwijt wil.
In Oktober start ze voor het eerst officieel en ook op de ARK doet ze mee met haar eigenpaard.. Ik ga nu ook met haar mee hopen dat ik net zo'n goede groom kan zijn.
Zonder haar zou het voor mij veel meer haast en stressen zijn. Vandaar dat ik d'r regelmatig een kadootje haal of tracteer op ijs etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 22:25

Ik ben het helemaal eens met Kim, een groom is bij wedstrijden ontzettend fijn!

Gelukkig heb ik een vriendje die net zo gek is op Lamanda (ons paard) als ik. En bij wedstrijden kan ik hem niet missen. Hij haalt haar uit het land, terwijl ik alle spullen pak en de trailer klaar maak (hooi erin, etc.). Dan doet hij de proppen, terwijl ik vlecht. Op de wedstrijd meld ik me aan, terwijl hij alvast poetst. Even de proppen erin en zadelen en dan kan ik al gaan losrijden. Hij leest voor en stapt haar uit na de proeven, zodat ik wat kan gaan drinken. Lief, he Lovers

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 23:20

even een kleine aanvulling. In de klasse L1 kun je ook niet teruggezet worden. Dus das makkelijk

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:31

Wat heerlijk zeg, een eigen groom!
Ik doe het bijna altijd alleen. Soms gaat Robert nog wel eens mee en de jongen die ook bij ons op stal staat is een keer mee geweest. Ook een vriendin van me is een keertje mee geweest.

Ik vlecht alleen, was alleen, laad alleen in, ga alleen naar de wedstrijd, waar vaak wel wat clubgenootjes zijn Lachen
Gelukkig kan ik meestal wel iemand vinden om me voor te lezen. Met springen kan ik me alleen redden. Het is wel een gehaast en gestress zo af en toe, maar ja, je moet er wat voor over hebben. Ik zou eigenlijk best iemand willen hebben die mij mee helpt met wedstrijden. Dat brengt veel meer rust met zich mee, lijkt mij!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, DotBot, louise30 en 107 bezoekers