grasbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:06

Ik sta op een stal waar ze straks grasbrok willen voeren, nu mijn vraag; wat is dat voor iets, en is het gezond? Iemand ervaring mee?

:){


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:50

ik doe even een schopje geven want ik wil precies hetzelfde weten voor mijn paardje

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:12

Ik weet wel dat grasbrok gaat zwellen. Dus als je grasbrok gaat voeren dan eerst laten wellen in warm water

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:31

Grasbrok is gedroogd en dan geperst gras. Het zwelt idd op, dus vooral niet teveel van geven. Wij hebben het ook wel eens laten doen. Wij halen hooi van ons eigen land, en als er slecht weer op komst was, en er geen mogelijkheid meer was tot hooien, belden we de grasdrogerij. Die halen het op, drogen het, en dan krijg je het als brok weer terug. Tegenwoordig doen we dat nooit meer, de veulens die we hadden reageerden er nogal slecht op. Ze namen wel eens een hap uit de bak van de moeder en hadden dan vrijwel altijd koliek na het eten ervan.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:18

moetje een dag in het water laten geloo fik want het zet uit dus eerst goed laten uitzetten anders zet het uit in de maag en krijg je uds koliek gevallen

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:25

Op mn stage kregen ze het ook, maar daar kregen ze het gemengd met subli basisbrok, half om half. De paarden kregen geen hooi of kuil, maar gerstestro... De paarden daar deden het er prima op, en mijn pony, die dus moest switchen, liep er ook best op.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:04

concorde kregen ze dat in water geweekt of gewoon droge brokken?

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:09

Op de oude stal werd het ook wel gevoerd, maar mijn paard lustte het niet. Ze kregen trouwens droge brok, en ik herinner me dat het een hele zware geur was.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Linde

Berichten: 88
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:24

Grasbrok is inderdaad gedroogd en samengeperst gras, zo heb je ook maisbrok. Het ruikt heel sterk en mijn ervaring is dat de meeste paarden er even aan moeten wennen maar daarna vinden ze het heerlijk.

Omdat het eigenlijk gewoon gras is zitten er niet genoeg voedingsstoffen in het is dus om bij te voeren heel geschikt maar als je paard werkt moet je wel ook iets van gewone brok voeren (behalve als je paard dat niet nodig heeft). Van dat uitzetten zou heel goed kunnen, dat weet ik niet... Maar gewone brok zwelt ook iets op als het nat wordt. Wij gaven altijd 1,5kg gras+1,5kg draversbrok. 2x per dag (Dit zijn wel grote paarden die veel werken). En daarnaast nog hooi, maar niet zo veel.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:58

Droge brok!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:25

Ik heb het ook. Gaf het half/half aan mijn veulen. Heb nog steeds liggen, want het stinkt zo vreselijk...
Ik gaf het wel droog, maar niet teveel (heb gehoord dat 0,5 kg gelijk staat aan 1,5 kg brok aan maaginhoud). Voor mijn Haf maak ik er weleens slobber van. Krijgt er wel een héle vieze snoffel van...

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:36

bij ons op stal krijgen ze ook grasbrokken maar je hoeft het niet te laten zwellen dat moet bij bietenpulp! niet bij die bix want normale bix zwelt ook maar er zitten geen voedingsstoffen in en mijn fjordje krijgt s ochtends een halve schep gewone bix en s avonds een halve schep grasbix. maar ik moet zeggen dat als ik van les afkom dan staat het al klaar en ze vind het niet lekker dus gooi ik er maar andere bix door! en ons andere paard vind het ook niet lekker die laat die grasbix gewoon staan!

Alja

Berichten: 25521
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:20

ik voer het mij ponys ook altijd. elke dag twee kilo aan droge brok
ze doen het er hele goed op en nog nooit geen problemen ermee gehad

aleen aan oude ponys kun je het beter niet voeren want die krijgen er verstoppingen van

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FennaK, Leliesan en 38 bezoekers