drachtige merrie, deken en veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

drachtige merrie, deken en veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 10:31

Na een aantal topics door gespit te hebben over dit onderwerp heb ik eigenlijk geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Mijn merrie kan elk moment een veulen krijgen. We weten helaas de exacte datum van dekking niet (was waarschijnlijk een ongelukje)
De platen zijn al ingezakt en ze heeft al behoorlijk uier en spenen.

Ze heeft een heel dun vel en heeft daarom een deken op. En heb ik halfopen stallen.
Nu kan ik bij een van dekens de bilkoorden niet verwijderen (probeer het zo te regelen dat ze in iedergeval s'nachts zonder bilkoorden staat) en heb de kruissingels al iets aangehaald.

Maar nu zit ik dus met het probleem als het veulen er is.
Zou ik dan een warmtelamp op moeten hangen? (daar heeft het veulen dus buiten weer niets aan)
Of een deken op moeten doen (ben sowieso al antideken, liever niet dan wel. Maar deze merie stond al onder een deken)

Dus wie heeft er ervaring met zo'n laat veulen en hoe heb je dat opgelost?

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:41

hoe bedoel je dan heeft het veulen er buiten niks aan. je moet het veulen zowiezo eerste tijd binnen houden tot het wat sterker is week of anderhalf als je misschien een binnenstal kan regelen heb je geen lamp nodig.als het onder een lamp staat is de overgang naar buiten zo groot .maar voor de zekerheid zou ik toch even met de da overleggen veel sucses gr esther

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:00

Normaal zal je veulen met een lange tot erg lange vacht geboren worden .... dan heeft hij of zij maar weinig hulpmiddeltjes nodig Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 16:46

Even een up-date:
Op 27-11 om 22.50 uur is dus November geboren.
Op vrijdag overleg gehad met de DA over wat wel of niet doen,
stal niet dichtmaken
geen warmtelamp
merrie een deken omdoen die minder lang is)dan bedoel ik dus van boven naar beneden), zodat het veulen de uier kan vinden.
Veel naar buiten en niet nat laten worden...
Ik heb gelijk maar een foto bijgevoegd.

Afbeelding

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 19:33

ahhhh wat een scheetje !!! zie je wel..het veulen heeft al een dik pak haar..de natuur doet zichzelf wel Haha!
gefeliciteerd met de kleine !!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:30

gefeliciteerd!!!!!!!!!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:49

wat leuk!! En wat een mooie naam!!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:52

Gefeliciteerd!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:04

Dank jullie voor de felicitaties..

Heb nog even een paar foto's
Mams
Afbeelding

November, vrijdag ochtend (nog geen 12 uur oud, en verstopt achter mams
Afbeelding
En nog eentje van vrijdagmiddag, 15 uur oud vind persoonlijk dat hij hier mooier opstaat dan die van vandaag..
Afbeelding

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:21

Leuk veulen, maar ik zou wel opletten met die deken. Een spelend veulen of een veulen op zoek naar de uier kan goed blijven hangen, zich zelf zelfs ophangen. Kan ook aan het halster van de merrie...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 23:32

De deken die de merrie opheeft op de foto, is vervangen door een kortere (vanaf de rug naar beneden gezien) waar de bilkoorden van verwijderd zijn en de kruissingels strakker gezet zijn. (de deken komt maar net aan de onderkant van de buik van de merrie)

Ik had dus het probleem dat de merrie al onder een deken stond toen we haar kregen en dat ze dus absoluut geen wintervacht heeft (zeer dun velletje noemde de DA het)
Verder heb ik ze overdag zovel mogelijk buiten (als het niet regent) en de merrie dan zonder deken (is druk genoeg om achter het veulen aan te rennen en houd zichzelf zo warm genoeg)

Ik ben absoluut geen dekenfan en al helemaal niet bij merries die drachtig zijn....maar het is nu eenmaal zo...
En heb ik de korte deken in de wasmachine dan heeft ze die lange erop liggen en dan teruggeklapt richting schoft waarbij ik de staartflap weer onder de deken wurm, zodat het veulen gemakkelijk bij het uier kan.
En het blijft ook nog eens goed liggen....

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:18

In dat geval kun je er niets aan doen, je moet ook het risico niet lopen dat de merrie ziek wordt. Succes met moeder en kind!