Wat te doe met een veulen + voeding + toebehoren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Wat te doe met een veulen + voeding + toebehoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:49

Wat kan je met een veulen allemaal doen? En ik bedoel een veulen van maximaal 2 jaar. A.u.b. geen reacties van: 'Een veulen hoort op die leeftijd nog bij de andere paarden op het land staan!' Een kind leer je toch ook niet alles in 1x als die 15 jaar is?! Oké, je zult een veulen niet op 2 jarige leeftijd inrijden, dat snap/weet ik. Maar wat kan je nou wel doen om de band te versterken en om al kennis te laten maken met een aantal spullen? En wat voor voer heeft zo'n veulen nodig? Hoe duur is dat, wat is de inhoud, en waar kan je dat kopen? En nog een vraag, wat heeft een veulen allemaal nodig van toebehoren (zoals een veulenhalster)
Laatst bijgewerkt door Relliej op 25-11-03 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:50

Beginnen met leren een halster om te doen en mee te lopen.
Verder kun je om een band te krijgen met het veulen gewoon knuffelen en kriebelen, Een beetje poetsen.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:52

Netjes voetjes geven enz.

Btw, met 1 of 2 jaar is het geen veulen meer maar een enter of een twenter Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:54

Feetje schreef:
Btw, met 1 of 2 jaar is het geen veulen meer maar een enter of een twenter Knipoog

Ik noem het even een veulen. Knipoog Anders moet ik telkens enter/twenter intypen, en dat is te veel werk. Clown

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 22:55

- halster omdoen
- meelopen aan halster
- voetjes geven
- poetsen
- knuffelen
- kriebelen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:11

Relliej schreef:
- halster omdoen
- meelopen aan halster
- voetjes geven
- poetsen
- knuffelen
- kriebelen


- vast staan
- omgaan
- vertrouwen krijgen in de mens

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:17

Tessebes"]
[quote="Relliej schreef:
- halster omdoen
- meelopen aan halster
- voetjes geven
- poetsen
- knuffelen
- kriebelen


- vast staan
- omgaan met wat?
- vertrouwen krijgen in de mens hoe?
[/quote]

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:26

Ik bedoel om gaan als ze bijvoorbeeld vaststaan. Door lichte druk aan de zijkant te geven en OM te zeggen.
Vertrouwen krijgen in de mens is eigenlijk door alle bovenstaande dingen. Consequent zijn, belonen als ze iets goed doen of braaf zijn, maar ook straffen als ze iets doen wat niet mag.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:31

Wat een geluk dat jij als 14 jarige de wijsheid in pacht hebt hoe je met jonge paarden/pony's om moet gaan en wat het beste voor die jonge dieren is.

Ondanks dat je het niet wilt horen, zeg ik toch dat je een jong dier zoveel mogelijk in het land met soortgenoten moet laten staan.

Ik neem niet aan dat je zelf van plan bent een jong dier te kopen, maar dat het hier gaat over een verzorgpaard/pony? Als dit zo is zou ik aan de eigenaar vragen wat die het beste lijkt voor zijn of haar dier.

[o]

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:39

Ik ben misschien zelf van plan om een jong dier te kopen. Maar ik wou eerst weten waar je dan moet voor zorgen enzo. Ik wil wel dat het een leuke pony later wordt, dus ik wil het niet verpesten. Vandaar eerst informatie verzamelen. Ik weet iig dat het dier vooral met soortgenoten om moet gaan. Maar er speelt wel wat meer bij een veulen, en dat wil ik dus ook weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:46

Als je ze leert voetjes geven en overal aangeraakt te worden als ze bij de moeder staan, dan leren ze dat nooit meer af.
Dus elke week herhaling is niet nodig.
De herhaling bij een hoefsmid enz is dan genoeg.

Verder kunnen wij mensen helemaal niet goed opvoeden.
Tenminste we kunnen nooit andere paarden evenaren, want die kunnen dat werkelijk perfect.
Die leren elkaar precies wat het is om een baas boven je te hebben.
Te leren gehoorzamen na een waarschuwing.
Zij zijn altijd consequent, omdat ze direct handelen na een "daad" en daar niet als een mens nog wel eens over na gaat denken.
Ze zijn altijd eerlijk en oprecht tegen elkaar.
Zijn even boos, maar kunnen ook meteen vergeten en vergeven.

En jij denkt dus dat je dat ook kunt?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:51

runningkawa schreef:
Zij zijn altijd consequent, omdat ze direct handelen na een "daad" en daar niet als een mens nog wel eens over na gaat denken.

Kun je een voorbeeld geven? Sorry ben blond. Blond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:53

Als er 1 iets doet wat niet mag, noem maar ff bijten, dan krijgen ze daar direct een bijt of een schop om terug.
terwijl veel mensen nog ff na gaan denken waarom hij dat nu deed, voor ze hem een tik geven. (als ze die tik al geven)

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 23:56

Ik snap het. Maar de rest snap ik niet. Scheve mond Ja sorry. Blond

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:16

Ik ben van mening dat juist (jonge) kinderen beter met jonge dieren overweg kunnen dan volwassenen met jonge dieren....
Juist als een kind gebeten wordt dan geeft dat een gil, op zich is dat genoeg voor het veulen om het niet weer te doen (ervaring...bij mij op stal) bij haar (= mijn dochter)...

De moeder van een van veulens is overleden toen het veulen nog maar 2 weken oud was... en zo heeft mijn veulen "geleerd" dat wanneer een mens een pony vast heeft zij kan gaan drinken....Dit was nodig in het begin bij haar pleegmoeder. En ze is daarbij zeer volhoudend, terwijl haar dat geleerd is midden mei dit jaar en ze nu nog die neiging af en toe vertoond.

Jonge paarden hebben vooral ruimte nodig (op de weide) om te kunnen groeien.

Wat ik mij dan afvraag bij het opfokken en niet vergeten:
Waarom dan elk jaar weer naar de opfok?
Hoe kan een kleuter een kleuter opvoeden?
Let wel ben er ook voor op jonge dieren in de opfok te doen, maar dan meer vanwege de ruimte die ze dan hebben.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:09

Weet iemand hoe duur zo'n opfok is? Of is dat erg verschillend?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:20

Relliej schreef:
Weet iemand hoe duur zo'n opfok is? Of is dat erg verschillend?


Even de zoekfunctie gebruiken... zijn pasgeleden nog een paar topics over geweest.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:32

Ik heb gezocht maar kan niks vinden.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:36

[VMR] Wat wel/niet doen met jong paard?

Overigens (nogmaals?): paarden zijn geen mensen, net zoals veulens geen kinderen zijn. Elke diersoort heeft zijn eigen opvoedingsmethode. Een mens kan geen veulen opvoeden tot paard. Daarom gaat je volgende vergelijking ook kompleet mank....
Citaat:
A.u.b. geen reacties van: 'Een veulen hoort op die leeftijd nog bij de andere paarden op het land staan!' Een kind leer je toch ook niet alles in 1x als die 15 jaar is?!

Absolute onzin.
Jammer dat je er zo over denkt. het zegt mij dat je er nog niet veel van begrepen hebt....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:39

Ik bedoel niet dat je dan zo'n veulen zwaar werk gaat verrichten, maar de bovengenoemde dingen alleen. Dus nogmaals:
- halster omdoen
- meelopen aan halster
- voetjes geven
- poetsen
- knuffelen
- kriebelen
- vast staan
- omgaan als ze vast staat
- vertrouwen krijgen in de mens

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:47

- halster omdoen : af en toe zinnig, zeg eens per kwartaal...
- meelopen aan halster : idem halster omdoen
- voetjes geven: idem halster omdoen

- poetsen : totaal niet nodig, sterker nog; bij dieren die buiten wonen, zelfs ongezond. Die poetssen zichzelf met modder! Poets hun beschermlaag niet weg!

- knuffelen : onzin, wil jij graag, je paard kan zonder
- kriebelen : idem knuffelen, plus: als het goed is heeft je jonge paard een maatje waarmee die kan, zoals het hoort...

- vast staan : idem halster omdoen
- omgaan als ze vast staat : idem halster omdoen

- vertrouwen krijgen in de mens : ......ehm.... als je goed voor paarden bent, kan dat ook nog als ie 3 jaar is. Een paard te jong lastig vallen met veel omgang met mensen die willen knuffelen maakt misschien wel dat je een paard krijgt dat weliswaar niet bang is voor mensen, maar ...ehm....
verwar vertrouwen niet met respect. Die grens is voor mij moeilijk onder woorden te brengen...maar respect krijg je niet met knuffelen, en ook niet met slaan. Respect moet je verdienen, en dat gaat het makkelijkst door je paard gewoon te gunnen paard te zijn....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:18

*Applaus voor Dees*

Amen...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:29

Dan heb ik nog even een toevoeging aan het verhaal van Dees:

als je goed voor paarden bent, kan dat ook nog als ie 3 jaar is en voldoende ontwikkeld.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 16:34

Dit gaat weer ergens anders over dan wat ik bedoel!!! Zet er maar een slotje op want dit wordt nix meer. Scheve mond

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:42

Relliej"]
Wat kan je met een veulen allemaal doen? En ik bedoel een veulen van maximaal 2 jaar. Oké, je zult een veulen niet op 2 jarige leeftijd inrijden, dat snap/weet ik. Maar wat kan je nou wel doen om de band te versterken en om al kennis te laten maken met een aantal spullen?
[/quote]

Sorry, maar ik dacht dat je hier toch om vroeg? Nou, onderandere Dees heeft je dat mooi uitgelegt en het topic gaat dus WEL (o.a.) waar je om vroeg.

[quote="Relliej schreef:
En wat voor voer heeft zo'n veulen nodig? Hoe duur is dat, wat is de inhoud, en waar kan je dat kopen? En nog een vraag, wat heeft een veulen allemaal nodig van toebehoren (zoals een veulenhalster)


Veulenbrok kan je kopen bij elke veevoederhandelaar. Die staan als het goed is in je telefoonboek. Bel zo iemand op en vraag wat het kost.
En wat een veulen nodig heeft? Een halster, lekker emmertje brok, vers water en een weiland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Lokii, Pony2024 en 82 bezoekers