Zweetdeken onzin ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:44

Citaat:
Quote:
als jij flink gezweet hebt in je kleding na het sporten, dan laat jij die kleding ook neit aan. Ga maar eens bezweet met jou eigen natte, bezwete kleding lekker buiten in de kou/wind staan. dan wordt je ook vanzelf wel ziek.




Daarom is er tegenwoordig van dat High Tec sportkleding te koop(ANKY).

Dit werkt hetzelfde als de vacht van jou paard, het zorgt er namelijk voor dat zweet snel wordt afgevoerd en je lichaam droog blijft .

Gore Tex zorgt namelijk voor een ademing maar is tevens ook waterdicht/afstotend.

Jou paard heeft precies hetzelfde, ik ben vaak niets voor niets jalours op mijn wollige teddyberen als het weer eens onder 0 is.

Eva_vanO
Berichten: 316
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:48

Ik zou wel een zweetdeken opdoen alsi e erg nat is maar als het meevalt dan is het niet echt nodig. En als je hem op doet dan nog niet langer dan een uurtje. En als je paard geschoren is dan zou ik wel een deken omdoen omdat dan het zweet op de huid blijft omdat de haren weg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:53

ik heb een zweetdekentje gekocht vanmiddag, nu zit er alleen geen deken singel bij, is dat noodzakelijk?

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:59

als ik een zweetdeken opleg, wacht ik ook niet tot het paard gaat zweten. Als het zweet op de deken is gaan liggen, haal ik hem er af. Het paard is dan droog en de deken is dan nat.
Als je de deken dan laat liggen heb je het effect van de natte bezwete sportkleding.
Als het warm buiten is is het natuurlijk ook niet nodig, maar als ik nu 's avonds op stal ben (zoals gisteravond, ) dan vind ik het dus echt koud. Dan doe ik als ze flink gezweet heeft een dunne wollen zweetdeken op, waar in no time het zweet op gaat liggen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:34

Ik gebruik zelf altijd zweetdekens. Mijn pony zweet altijd ontzettend.
Maar ik heb dan ook een geschoren pony, die ook altijd dik in de winterdekens staat.

Ik kende die site ook al. Ik vind het ook wel interessant, maar denk dat het voor mijn pony niet opgaat.

Dus denk dat het geen kwaad kan om je pony zonder deken te zetten, als je goed uitstapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:57

Ik heb niet eens een zweetdeken.
Als mijn pony bezweet is stap ik hem droog. Daarna kan 't ventje lekker gaan rollen en laat ik hem lekker in z'n wei.
Soms gaat hij dan als een gek rondcrossen en werkt zichzelf dus weer net zo hard in 't zweet. Omdat hij altijd in de wei staat kan hij ook gaan crossen, en dus zweten, als ik er niet bij ben. Als ik een zweetdeken zou hebben kan ik die er dan ook niet opleggen. Hij is nog nooit ziek of verkouden geweest, dus voor ons geen dekens.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 13:39

D.r Eric van Breda is betrokken bij de begeleiding van vele A en B kaderleden van verschillende disciplines binnen de KNHS. Als medisch fysioloog weet hij hoe een lichaam werkt en wanneer een paard het warm of koud heeft. Wat vind hij van dekens op een paardenlijf? We moeten in ons achterhoofd houden dat een deken geen comfortproduct is voor het paard. Het is eerder onhandig en lastig. Paarden hebben van nature een pima mechanisme om zich tegen kou te beschermen. Ze hebben een vetlaag op hun huid (huidsmeer) met daarop haar. Wanneer ze hun haren rechtop zetten kan er lucht tussen komen. Deze lucht werkt isolerend. Bij geschoren paarden is deze natuurlijke isolatie weggehaald. Daarom hebben geschoren paarden een deken nodig vanaf een omgevingstemperatuur van circa tien graden Celsius. Hoewel paarden het zeker koud kunnen hebben, komt het in het Nederlandse klimaat met de milde winters nauwelijks voor dat ongeschoren paarden het koud krijgen. Voor ongeschoren paarden zijn dekens naar mijn idee overbodig. Pas wanneer het tien tot vijftien graden vriest, zou je een deken kunnen overwegen. Als het dier werkelijk rilt van de kou, kan een deken uitkomst bieden. De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten. Je hand onder een deken stoppen geeft geen werkelijk gevoel van de tempratuur. Als je een ongeschoren paard een deken opdoet, druk je de haren plat. En dan druk je tevens de isolatielag weg. Poetsen zie ik niet als opwarming van de spieren, maar meer als stimulans voor de huiddoorbloeding. Te grondig poetsen tast zelfs de natuurlijke beschermlaag aan. Vuil is namelijk een extra isolatie voor het paard. Dat is waarom je zelfs als het erg koud is paarden ziet rollen in de wei. Veel paarden krijgen na het zweten door bijvoorbeeld een training een deken op. ZWEETDEKENS ZIJN EIGENLIJK ONNODIG. ZWETEN IS NET ALS BIJ MENSEN BEDOELD OM HET LICHAAM TE KOELEN. HET ZWEET VERDAMPT EN DAARDOOR KOELT HET BLOED IN DE HUID AF. WANNEER JE EEN DEKEN GEBRUIKT, WORDT DE VERDAMPING TEGENGEGAAN EN BLIJVEN DE SPIEREN (TE LANG TE) WARM. Het beste is het paard eerst goed zonder deken uit te stappen en hem daarna pas op stal te zetten. Van Breda denkt dat paarden vaak te warm worden ingepakt. Steeds meer mensen gebruiken dekens met de gedachte "ik heb het koud dus dan zal mijn paard het ook koud hebben". Het is een luxeproduct geworden. Maar let eens op je paard: heeft hij het werkelijk koud?


Overgenomen uit de Bit van deze maand!!

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:33

Okee, maar zijn onze paarden ook een LUXE producten.

Hiermee wil ik zeggen:

Onze (gefokte) paarden zijn toch niet meer de paarden van bijv de Prairie of de mustang.

Die hun lichaam PERFECT kunnen regelen.

Door de fok worden ze toch anders, dan zulk soort paarden.

Ik denk dat dit alleen maar kan als je paard nog NOOIT een deken op heeft gehad.

Want als ze eenmaal 's winters een deken op heeft gehad, verwacht hij dat de volgende winter toch weer.

Daar gaat toch ook de haargroei naar staan.

Daarom gooien we ze een deken om, tegen de aanmaak van dik haar.

Anders ben je aan het trainen en moet je daarna nog 3 uur je paard uitstappen.

Dat is toch ook niet de bedoeling Verward

Ben het daarom niet geheel eens met deze meneer
Laatst bijgewerkt door Liekje1981 op 26-11-03 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:34

Imoontje schreef:
De enig juiste manier om te controleren of een paard het (te) koud of (te) warm heeft, is door zijn exacte temperatuur te meten.


En als je het snel wilt weten moet je even aan de basis van de oren voelen. Zijn de oren koud/warm dan is het hele paard koud/warm.

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 15:47

Het is ook niet mijn mening hoor! Ik heb het letterlijk overgenomen uit de Bit en hij was gevraagd alszijnde deskundige. Mijn merrie kan ik dekens op doen wat ik wil, ze ontwikkeld toch een dikke wintervacht die na 3 kwartier uitstappen nog nat is! Dus die wordt geschoren en gaat onder een 300 grams deken. En dat is ideaal want het scheelt met poetsen plus dat ze niet meer nat op stal gezet kan worden. Sommige cob-liefhebbers zullen gruwen bij het idee dat haar mooie sokken meegeschoren worden maar een 'kale' pony met lange sokken is ook geen porum! Wat wel fijn is dat Imona er mooi bij blijft. Sommige paarden worden dof of vaal van het scheren maar Imona ziet er uit alsof ze haar zomervachtje heeft. Inclusief appeltjes en hoogglans, ze lijkt wel een spiegel! Ze wordt ook in en uitgestapt met een waterdichte uitrijkdeken of een fleece zweetdeken.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:46

Ik viel je ook niet aan hoor.

Ik denk alleen dat heel veel mensen vergeten dat, de paardje die wij hebben ook een LUXE uitvoering zijn.

En dus toch een iets andere verzorging en omgang geniet.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:24

Citaat:
Okee, maar zijn onze paarden ook een LUXE producten.

Hiermee wil ik zeggen:

Onze (gefokte) paarden zijn toch niet meer de paarden van bijv de Prairie of de mustang.

Die hun lichaam PERFECT kunnen regelen.

Door de fok worden ze toch anders, dan zulk soort paarden.

Ik denk dat dit alleen maar kan als je paard nog NOOIT een deken op heeft gehad.

Want als ze eenmaal 's winters een deken op heeft gehad, verwacht hij dat de volgende winter toch weer.

Daar gaat toch ook de haargroei naar staan.



Dan beginnen we even bij het begin.
EEn veulen wordt geboren met redelijk veel haar, juist om het veulen te beschermen tegen gure dagen.
Vervolgens loopt merrie met veulen de hele zomer buiten, in weer of geen weer.

Daarna gaat het veulen 3 jaar in de opfok, zomers op het land en s'winters vaak in een grote open loopstal waar het vriest. Sommige lopen zelfs de hele winter gewoon buiten.

Maar dan gaan we rijden en zeggen we dat het dier het ineens koud heeft.
Dat slaat toch nergens op.


Ik krijg bij mij op stal altijd te horen dat dravers het koud zouden hebben, maar ze vergeten dat juist deze paarden echt winterhard worden gemaakt voor ze in training gaan(uitzonderingen daar gelaten ).

Als het paard paard wordt gelaten is er niks aan de hand.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:56

Cowgirl schreef:
Citaat:
Okee, maar zijn onze paarden ook een LUXE producten.

Hiermee wil ik zeggen:

Onze (gefokte) paarden zijn toch niet meer de paarden van bijv de Prairie of de mustang.

Die hun lichaam PERFECT kunnen regelen.

Door de fok worden ze toch anders, dan zulk soort paarden.

Ik denk dat dit alleen maar kan als je paard nog NOOIT een deken op heeft gehad.

Want als ze eenmaal 's winters een deken op heeft gehad, verwacht hij dat de volgende winter toch weer.

Daar gaat toch ook de haargroei naar staan.



Dan beginnen we even bij het begin.
EEn veulen wordt geboren met redelijk veel haar, juist om het veulen te beschermen tegen gure dagen.
Vervolgens loopt merrie met veulen de hele zomer buiten, in weer of geen weer.

Daarna gaat het veulen 3 jaar in de opfok, zomers op het land en s'winters vaak in een grote open loopstal waar het vriest. Sommige lopen zelfs de hele winter gewoon buiten.

Maar dan gaan we rijden en zeggen we dat het dier het ineens koud heeft.
Dat slaat toch nergens op.


Ik krijg bij mij op stal altijd te horen dat dravers het koud zouden hebben, maar ze vergeten dat juist deze paarden echt winterhard worden gemaakt voor ze in training gaan(uitzonderingen daar gelaten ).

Als het paard paard wordt gelaten is er niks aan de hand.


Idd! Helemaal mee eens!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:06

een paard gaat in de wei ook weleens rennen en raakt dan ook bezweet.
Stel een paard loopt in het wild, er komt een roofdier aan, het paard vlucht en na een lange achtervolging heeft ie het gered. Hij is helemaal bezweet en het is koud en nat buiten. Het zou toch vreemd zijn als een paard als vluchtdier, van vluchten dan ziek wordt? lekker voor niks gevlucht dan.

Het is een ander verhaal als je een paard vanaf het begin onder de dekens zet, daar maak je ze namelijk ziek en zwak mee. Als je er dan een keer geen deken op doet zijn ze dat niet gewend en gaat het fout.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een pony ziek werd van zweten in de winter als die pony geen deken op had (of op had gehad tijdens de rust periodes)

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:45

Ik doe bij mijn bijrijdpaard momenteel wel een zweetdekentje op.
In de zomer is even rollen en lekker zonnebaden in de buitenbak genoeg.maar in de herft als de wintervacht begint te komen is ze dan nog kletsnat (ook van de modder in de bak Haha! )
Op de manege waar ik eerst reed worden de winterdekens op de bezwete paarden en pony,s gelegd,lijkt me erg koud zo,n natte deken.Toch is er zelden een ziek?

OqUeNdO

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:42

Nou ik had er wel een zweet dekentje op gedaan. Anders is die overgang van zo heel warm bezweet, naar ineens die kou zo groot. En een zweet dekentje kan absoluut geen kwaad, het neemt het zweet op waardoor die op temperatuur blijft onder het deken en droog wordt.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:51

Ik laat mijn paard altijd op temperatuur komen onder een zweetdeken.
En je ziet toch ook dat als je paard flink gezweet heeft, en je legt er een fleecedeken op, dat het zweet OP de deken gaat liggen. Dan zie je allemaal miniscule waterdruppeltjes op je deken zitten.
het deken trekt het zweet uit je paard.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:49

pmarena schreef:
Bijvoorbeeld afgelopen zondag.

Ik heb een aardige rit met Rena gemaakt , flink regen onderweg ook.
Goed uitgestapt , paard is redelijk droog.
Zadel eraf , en de stoom schiet van haar rug.

Beestje heeft wintervacht , heeft zomer dag en nacht buiten gestaan en nu sinds een aantal weken gaan ze 's nachts weer binnen.

Heeft buiten geen dekentje op en ik hoop dat zo te kunnen volhouden Lachen .
Dus krijgt regelmatig een bui te verwerken.

Ze heeft braaf haar best gedaan dus ik laat haar in even in de buitenbak om lekker te rollen , dat doet ze dan ook.

De stoom die blijft eraf slaan , nog nooit zo erg gezien Haha!

Was niet zo koud , maar wel najaar dus , en pony was nat en aan het stomen.

Ik heb er geen dekentje opgelegd....

Het is al heet zat , die stoom wil eraf , moet ik die dan gaan opsluiten onder een dekentje ?

Ze heeft haar eigen wollen dekentje (vacht) toch op ?

Ik ben van mening dat ik haar het meeste plezier doe door haar zo lekker rond te laten banjeren , op temperatuur laten komen en opdrogen ZONDER dekentje dat de warmte en stoom juist vasthoudt.

Heb haar later nog een voertje gegeven en weer (nog steeds wat klammig) op de wei gezet , daar ging ze ook nog eens even lekker in de modder rollen , had het prima naar haar zin Lachen .

Kijk , als het regent of vriest , dan hou ik haar even binnen natuurlijk.

Maar zou het in bovenstaand geval niet gewoonweg onzin zijn om haar een dekentje op te doen ?

Benieuwd wat jullie vinden Clown


Groot gelijk dat je het zo hebt gedaan een paarden vacht werkt net zo als een zweetdeken (is trouwens ook een vacht van een beest) als je naar een zweetdeken kijkt is die aan de onderkant droog en aan de boven kant zie je druppels zo werkt dat met de vacht ook de huid word droog en het vocht zit aan de haren. en als ze gaan rollen neemt dat t zout op en zijn ze gelijk het zweet kwijt als het opgedroogd is. doordat niet de huid nat word worden ze ook niet ziek het zijn immers geen mensen. dus je hebt het super gedaan
OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 03:10

het schijnt ook dat een paard de temperaturen in zijn huidlagen kan aapassen aan de buitentemperatuur. Lagere temepratuur als het buiten kouder is.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 08:46

Als ik jou was zou ik hem gewoon op doen ik neem aan dat een zweetdeken zweet en Een nat paard kan kou vatten, daarom is het belangrijk dat je paard snel droogt.
En het is maar een kwestie van zo´n half uur en dan later kijk je, zie je allemaal druppeltjes op het deken liggen en je paard is droog.

dus neem nou van al die bokkers hier aan gebruik een zweetdeken wil je dat je paard ziek word?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 11:33

Mijn tinkje staat 24/7 buiten(heeft wel een schuilstal maar komt daar alleen voor te eten).
Ik stap hem zoveel mogelijk droog maar soms is hij zo bezweet dat ik er even een zweetdeken opleg.
Ik laat die er een tijdje op en kijk na een uurtje ongeveer of het ergste zweet weg is (staat bij de achterdeur dus ik dribbel even op en neer).
Als ik de deken eraf haal is hij nog wel vochtig maar het ergste ligt op de deken....en dan gaat Quint weer zonder deken naar buiten.

Vorige winter lag hij vaak genoeg in de sneeuw te slapen......en reken maar dat ik commentaar gehad heb over dat zielige paardje dat daar stond met een lading sneeuw op zijn rug.......hij kan altijd binnen in een ruime stal van 2,5x4 maar ja.......

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:00

Citaat:
en reken maar dat ik commentaar gehad heb over dat zielige paardje dat daar stond met een lading sneeuw op zijn rug



Sneeuw op de rug is de beste manier om de isolatie van een paardenlijf aan te tonen.

De sneeuw blijft liggen en smelt niet(tenzij de zon er op schijnt en het dooit) De paardenvacht houd de warmte vast en de kou buiten.

Mijn fjord vind het ook helemaal geweldig in de sneeuw, hij ligt er altijd in te rollen en te maffen.