Zweetdeken onzin ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Zweetdeken onzin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 13:05

Bijvoorbeeld afgelopen zondag.

Ik heb een aardige rit met Rena gemaakt , flink regen onderweg ook.
Goed uitgestapt , paard is redelijk droog.
Zadel eraf , en de stoom schiet van haar rug.

Beestje heeft wintervacht , heeft zomer dag en nacht buiten gestaan en nu sinds een aantal weken gaan ze 's nachts weer binnen.

Heeft buiten geen dekentje op en ik hoop dat zo te kunnen volhouden Lachen .
Dus krijgt regelmatig een bui te verwerken.

Ze heeft braaf haar best gedaan dus ik laat haar in even in de buitenbak om lekker te rollen , dat doet ze dan ook.

De stoom die blijft eraf slaan , nog nooit zo erg gezien Haha!

Was niet zo koud , maar wel najaar dus , en pony was nat en aan het stomen.

Ik heb er geen dekentje opgelegd....

Het is al heet zat , die stoom wil eraf , moet ik die dan gaan opsluiten onder een dekentje ?

Ze heeft haar eigen wollen dekentje (vacht) toch op ?

Ik ben van mening dat ik haar het meeste plezier doe door haar zo lekker rond te laten banjeren , op temperatuur laten komen en opdrogen ZONDER dekentje dat de warmte en stoom juist vasthoudt.

Heb haar later nog een voertje gegeven en weer (nog steeds wat klammig) op de wei gezet , daar ging ze ook nog eens even lekker in de modder rollen , had het prima naar haar zin Lachen .

Kijk , als het regent of vriest , dan hou ik haar even binnen natuurlijk.

Maar zou het in bovenstaand geval niet gewoonweg onzin zijn om haar een dekentje op te doen ?

Benieuwd wat jullie vinden Clown


lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:09

nee, want een zweetdeken zorgt er namelijk voor dat het zweet (en ook de damp) wordt opgenomen door de deken en als het goed is ligt het daarna op de deken ipv op de pony. Onze paarden krijgen ook geen dekens op ivm veulenen vroeg in het jaar, maar zeker na het rijden en afspuiten krijgen ze voor een 1 uur of langer een zweetdeken op. Daarna deken eraf en klaar is klara!
Ook buiten in de wei krijgen ze geen deken op.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:11

Ik zou een deken op doen!
Op deze manier heb je veel te veel kans dat je paardje te hard afkoelt, en vooral bij het lenden-gebied is dat funest voor de onderliggende organen.
Neem anders een fleecedeken: die laat het zweet / stoom op de deken komen, en houdt het niet zo erg vast als een wollen zweetdeken.
Maar niets op doen vind ik onverantwoordelijk. Ook met vacht.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:20

Ik zou zeker wel een zweetdeken op doen! Het zweet kan daar dan intrekken. Zoals Carola al zegt koelt het paardje andere veel en veel te snel af. Scheve mond

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:23

ikzelf gebruik ze ook niet. Ik stap het ergste zweet eerst af en zet daarna de haren omhoog met de borstel of met een hand hooi. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:32

Ik vind een zweetdeken GEEN onzin, maar een uitvinding.

Anders is mijn paardje binnen de korste keren ziek.
Anders koelt hij te snel af, waardoor hij het onwijs koud krijgt, haren omhoog.

Het paard van mijn vriendin heeft hierdoor al eens GRIEP gehad.

Ik ben VOOR een zweetdeken.

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:34

Een zweetdeken is in mijn ogen héél belangrijk. Na de arbeid zijn alle spieren warm en zonder de deken koelen deze te snel af waardoor hij stijf wordt. Vooral zijn kont is belangrijk omdat daar de grootste spier zit.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:40

Er zit een groot verschil tussen nat zijn van de regen of nat zijn van het zweet! De regen dringt bij een goede vacht niet doot tot op de huid, zweet komt daar juist vandaan Plus dat het dier warm is! Ik zou dus zeker een deken op doen! Of in ieder geval nog even aan de hand uitstappen met het zadel eraf, zodat je paard ook daar kan afkoelen en opdrogen. Door het dier op de natte koude grond te laten rollen heb je risico op een lekkere spierpijn Ach gut

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:43

ja Bianca ik zou ook een zweetdeken om doen, gewoon
om te zorgen dat ze niet ineens afkoelt! ik Heb Mango op stal
onder een fleece/zomer deken staan voor de kou, en ja dat doe ik ook een beetje voor mezelf want het is een schimmeltje die graag in zn eigen stront rolt!!! dus voor mij geen uren poetswerk meer dat bewaar ik voor de zomer dan heb ik er lekker de tijd voor en de plek nu op de poetsplek staan in de regen bah!!!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 13:45

Ik heb een fleece-dekentje , een fleece-dekentje met hals en een mooie wollen deken...keus genoeg dus.

Stap een roteind uit , rij sowieso al redelijk rustig (iig VEEL rustiger dan ze zelf zou willen) , en ze komt prima op adem thuis.

Vorige keer was ze wat zweterig nog omdat ze zich zo druk maakte.

Heb er toen even een fleece-je opgegooid maar het effect was dat ze er druipnat onder werd en bloedheet werd...terwijl als ik haar gewoon lekker zelf op laat drogen ze binnen no-time droog en op temperatuur is.

Het dier heeft het warm op die plek , wil afkoelen en opdrogen.
Ook wil ze rollen en weer zsm terug naar de wei eigenlijk.

Dus in dit geval vind ik het toch pesten om haar een dekentje op te leggen.

Ze wordt alleen maar natter en bloedheet , terwijl ze heet is ligt er ook nog eens een (vies nat wordend) dekentje op , het duurt dan hartstikke lang voordat al dat gezweet onder dat dekentje eindelijk over is.
Ze kan dan niet rollen waar ze zo'n behoefte aan heeft ....

En als we dan een paar uur verder zijn eerdat ze weer droog is van onder-het-dekentje-nat-zweten , dan gaat de deken er ineens weer af en zij weer in de kou in de wei in Verward

Als je logisch nadenkt klopt er geen fluit van Lachen .

Het dier heeft al een ingebouwd dekentje .

Ze geeft het snel genoeg aan als ze het koud heeft , zo denk ik erover Lachen.

Wordt ze hard van Knipoog

Zolang het niet regent en het niet erg koud is ,
ga ik mijn paard niet pesten met een bloedheet & nat dekentje iig Lachen .

Ik vind het wel leuk om te horen hoe iedereen erover denkt ,
je leert natuurlijk altijd dat een dekentje MOET Lachen .

Ik kies er toch voor om naar mijn paard te luisteren....
het beestje gaat niet op stal staan bibberen maar loopt meten weer lekker rond te banjeren en te doen in de wei , dus koud en stijf worden zal ook wel meevallen Lachen .
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-11-03 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:46

Laatst heeft er hier op BOKT een heel mooi stuk gestaan over de nut van zweetdekens.

Ik ben toen ook zeker gaan twijfelen.

Na het rijden altijd goed uitstappen, de huid en de helft van de haren is meestal dan wel droog, al het zweet wordt immers door de vacht naar boven gelaten.

Die damp die je ziet is niks meer als het verdampen van het zweet, ik zou dus geen deken opdoen .
Als mijn paarden hebben gerold in de bak en even gerend dampen ze ook.

De lichaams warmte verdampt het bovenliggende water en daar door ontstaat die damp(of te wel stoom waar ze treinen mee laten rijden )

Ik gooi meestal een half uurtje een deken op en daarna gaan ze gewoon weer naar buiten, ze zijn hierdoor nog nooit ziek geworden.
De ijslanders gaan bij ons na het rijden ook zo weer naar buiten. De paarden zijn ook nooit ziek.

De paarden die bij ons wel snel wat mankeren zijn de paarden waar alleen maar mee tetut wordt, poedertjes krijgen en dikke dekens op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 13:50

Dat bedoel ik Cowgirl Lachen .

Het heeft gewoon iets tegen-natuurlijks om een zonder deken-in-weer-en-wind buitenstaand paard JUIST als hij het warm heeft en vocht wil verdampen , op te gaan sluiten onder een dekentje....

Ik heb dat stukje overigens niet gelezen geloof ik Lachen .

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:55

ik doe loulou naar het rijden wel altijd een zweetdeken op. maar loulou is dan ook geschoren.
als ze niet geschoren is krijgt ze van mij ook geen zweetdeken.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:51

Als je paard zo vaak buiten staat dan heeft hij een goede vacht die in mijn ogen echt geen zweetdeken nodig heeft.
Mijn paard heeft nu een stal met een klein uitloopje hij heeft dus ook een echte wintervacht. Ik doe hem nooit een zweetdeken op en hij heeft er nog nooit iets van gekregen. Kijk staat je paard binnen of altijd onder een deken dan is het een ander verhaal.
Je schrijft dat je haar laat rollen in het zand toch?? Nou dan is er al helemaal geen vuiltje aan de lucht want hierdoor drogen ze ook.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 15:12

Nouja..zand *LOL*

Na een paar flinke buien is het meer modder-prakje , maar ze gaat er zelf inliggen... ik heb haar nu 2 jaar en in het begin lag er nooit een haartje verkeerd en rollen vond ze maar jakkie....

In september een klein buitje en ze stond al door-en-door koud versteend ergens in de wei.

Ik laat haar zelf wel aangeven wat ze wil , en hou haar in de gaten of ze het niet TOCH koud krijgt Lachen .

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:16

Bij toeval vond ik via de ijslanderplaza de link naar het artikel wat ik bedoelde.

het staat op www.paardnatuurlijk.nl

Onder natuurlijke verzorging bij Dekens of niet.

Ik ga het hier niet plaatsen, tenzij op veler verzoek, omdat het al eens op BOKT heeft gestaan.
Ik vind het een heel logisch artikel.

Er staan nog veel meer goede artikelen op.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 15:19

Van Frans , ja dat is waar idd !

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:26

ik zet mijn paard wel onder een zweetdeken. ik rij in de binnenbak eenuur en dan istie flinknat vanwege zijn dikke vacht. hij heeft een buitenstal en ookal ben ik eerder begonnen met een zomerdeken, heeftie toch een berevel. hij is al wat ouder. zou ik hem niet onder de deken zetten zou hij ziek worden. hijis al eens verkouden geweest(gelukkig niet ernstig) maar ik voel zelf wel aan de temperatuurbuitenoffie met of zonder deken moet. ik ga hem natuurlijk niet onder een zweetdeken laten uitzweten als het zoals van het weekend 17 graden is. danis het vragen om nog meer zweten ja.. maar als het onder de 10 graden is doe ik die deken toch echt om.
voor ik hem helemaal drooggestapt heb ben ik een half uur 3 kwartier verder, geen pretje en dannog istie nie droog.. deze week gaat het scheerapparaat erover Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 15:30

kijk even op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een heel verhaal over waarom zweetdekens geen nut hebben. Als je paard gewoon een wintervacht heeft, is dat z'n zweetdeken (zweetdeken=vacht van een schaap, waarom zou zijn eigen vacht slechter zijn dan die van een schaap???) Gewoon goed uitstappen (moet je zowieso doen), lekker laten rollen. Ze geeft het zelf toch goed aan.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:53

als jij flink gezweet hebt in je kleding na het sporten, dan laat jij die kleding ook neit aan. Ga maar eens bezweet met jou eigen natte, bezwete kleding lekker buiten in de kou/wind staan. dan wordt je ook vanzelf wel ziek.
In de natuur gaat een paard toch ook geen zadel met dekje opleggen en dan lekker aan het werk?

Ik vind het geen vergelijking waard, sorry hoor, wat een onzin.
Je kunt toch wel nagaan als een paard met een natte, zwetende vacht in de winterse kou buiten gezet wordt, dat de kans groot is dat hij kou vat/ziek wordt. Als er toch een optie is om hem droog buiten te zetten wat is dan de moeite om dat even te doen? Jij wilt toch ook zo nodig rijden? Dan moet je hem ook goed verzorgd achter laten in zijn weitje. Makkelijk zat!

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:05

Kyra schreef:
als jij flink gezweet hebt in je kleding na het sporten, dan laat jij die kleding ook neit aan. Ga maar eens bezweet met jou eigen natte, bezwete kleding lekker buiten in de kou/wind staan. dan wordt je ook vanzelf wel ziek.
In de natuur gaat een paard toch ook geen zadel met dekje opleggen en dan lekker aan het werk?

Ik vind het geen vergelijking waard, sorry hoor, wat een onzin.
Je kunt toch wel nagaan als een paard met een natte, zwetende vacht in de winterse kou buiten gezet wordt, dat de kans groot is dat hij kou vat/ziek wordt. Als er toch een optie is om hem droog buiten te zetten wat is dan de moeite om dat even te doen? Jij wilt toch ook zo nodig rijden? Dan moet je hem ook goed verzorgd achter laten in zijn weitje. Makkelijk zat!


vergelijking met de mens is niet te maken. Je koelt als mens te snel af omdat het vocht op de huid blijft liggen. Bij een paard wordt het vocht juist van de huid af gehaald door de vacht en komt op de vacht te liggen, zelfde werking als bij een zweetdeken dus. Als een paard in de natuur vlucht, en voor z'n leven rent, zal hij ook helemaal bezweet zijn. Heeft hij net z'n eigen leven gered, zal ie dood gaan aan een koutje Verward

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:13

maar, ik vind het een groot verschil of een paard nat is of heet is: dus als de damp ervanaf komt.
Ik vind nog steeds de vergelijking weldegelijk op gaan: als jouw paard heet bezweet is en je stapt em goed uit, alla, niks aan het handje wat mij betreft. Maar ineens stilstaan met dampend sweet op de rug, dan koelt hij ook te snel af naar mijn mening.
Dood gaan aan een koudje hoor je mij niet zeggen. En dan nogmaals, wat is de moeite om jouw paard een handje te helpen met snel opdrogen? Wat is daar nou mis mee?

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:44

Mijn paard krijgt ook geen zweetdeken op. Eerder wel eens gedaan maar dat is me niet goed bevallen want mijn paard gaat daardoor dus veel meer zweten! Op een gegeven moment staat ie er zeiknat onder, tis 'm veel te warm.
Idd op de site van paardnatuurlijk staat precies omschreven hoe de vacht werkt. Supergoede site trouwens!!

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 19:12

Kyra :

niks ineens stilstaan , je leest niet goed Lachen .

Ik was dat dier al een eeuwigheid aan het uitstappen op de terugweg , en de hele rit bestond al uit voornamelijk stappen met hier en daar en drafje.
Diertje was helemaal op adem , niks mis mee.

Maarja , wel onderweg de hersens ingeregend en dat was nog niet helemaal opgedroogd... toen ik het zadel eraf haalde sloeg daar ineens ontzettend de stoom vanaf , ik reed ook met lamsvel dus dat is wel lekker warm Lachen .

Citaat:
als jij flink gezweet hebt in je kleding na het sporten, dan laat jij die kleding ook neit aan. Ga maar eens bezweet met jou eigen natte, bezwete kleding lekker buiten in de kou/wind staan. dan wordt je ook vanzelf wel ziek.


En dat effect zou ze dus juist krijgen als ik haar WEL een dekentje op had gelegd , dan hou je al het vocht in dat dekentje ipv dat je die vacht de gelegenheid geeft om de nattige warmte te verdampen...bovendien breekt het zweet het diertje uit onder zo'n dekentje natuurlijk , en dan is het des te botter om haar eerst 3 dekentjes koortsachtig nat te laten zweten , en als ze dan ooit nog eens onder een dekentje droog & op temperatuur komt , weer naar buiten in haar blote kont....

Er gaat heel veel tijd inzitten waarin ze dus niet zelf op haar gemakje kan rollen en buitenspelen , maar in die stal in eenzame opsluiting dekentjes staat nat te maken....nee niet mijn keus Lachen .

Citaat:

En dan nogmaals, wat is de moeite om jouw paard een handje te helpen met snel opdrogen? Wat is daar nou mis mee?


Helemaal mee eens !

Daarom doe ik ook geen dekentje op als het nog een acceptabele temperatuur is , want dan help ik haar het meest Lachen .

Ik durf zelfs te beweren dat je door het opleggen van een zweetdekentje ,
JUIST in de hand werkt dat het paard het zweet niet makkelijk kwijt kan...

Zoals sanne83 het uitlegt.

De vacht werkt het zweet naar buiten en het kan verdampen.

Leg je nu een deken dicht op die vacht , dan slaat het vocht juist weer eerder terug en neemt de warmte + zweten toe.

Althans dat is wat ik nu zelf vaststel bij Rena Lachen .

Maar nogmaals , als het echt *bibber* koud wordt of regenachtig is , dan laat ik haar natuurlijk niet met een zeweterig vachtje buiten staan..ze moet wel zelf kunnen opdrogen voordat ze weer vorst of regen hoeft te doorstaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:42

Ik zou het ook zo gedaan hebben als jij hoor!
Ik gebruik mijn zweetdeken alleen als het echt koud is, of als ik zijn spieren warm wil houden tussen losrijden en proef, als ik buiten moet wachten. Maar ik heb de zweetdeken voorlopig nog niet gebruikt om hem er na het rijden een half uurtje op te leggen, voorlopig is het echt nog te warm, vind ik.
Ook Duvel staat niet onder een deken, alleen staat hij wel binnen en niet op de wei.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, greendragon en 33 bezoekers