Met lenzen goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 09:59

Het is logisch hoor dat je nu ´een randje´ voelt. Er zit tenslotte iets vreemds in je ogen. Op een gegeven moment raakt je lichaam daar aan gewend en zul je het niet meer voelen. Je kunt er prima mee rijden hoor!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 10:47

Ik heb harde lenzen, hierbij voel je wanneer er wat onder komt (lees: je vergaat van de pijn) en daardoor zul je ze uithalen en ff schoonmaken. Zachte lenzen daarentegen voel je niet als er wat onder komt. Dat zit natuurlijk lekkerder, maar je oog beschadigd er meer door, omdat je het gewoon laat zitten.

Ik heb met m'n harde lenzen altijd een zonnebril op tegen het zand, stof enz.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:07

Ik heb sinds 1,5/2 jaar zachte lenzen en heb bijna nergens last van met het rijden.
Alleen als er echt een flinke stofwolk aankomt dan begin ik wel eens een beetje te tranen.
Wat ik wel lastig vind met lenzen is het opstrooien ofzo, van de stal.
Maar dan knijp ik m'n oogjes gewoon bijna dicht Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:54

Kais schreef:
Ik heb harde lenzen, hierbij voel je wanneer er wat onder komt (lees: je vergaat van de pijn) en daardoor zul je ze uithalen en ff schoonmaken. Zachte lenzen daarentegen voel je niet als er wat onder komt. Dat zit natuurlijk lekkerder, maar je oog beschadigd er meer door, omdat je het gewoon laat zitten.Ik heb met m'n harde lenzen altijd een zonnebril op tegen het zand, stof enz.


Ook zachte lenzen moet je er sávonds uithalen en smorgens weer indoen, althans dat wordt geadviseerd.

Vooral ook doen hoor, anders kunnen je ogen gaan ontsteken.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:59

Zachte lenzen moet je inderdaad 's avonds uit doen. Maar ik denk dat je met harde lenzen meer last hebt van je ogen als je ze een nachtje inhoudt tijdens het slapen? Dan laat je het misschien sneller...

Ik ga iig lekker achter de feiten aanlopen... Ik heb al jaren zachte lenzen en het rijdt heerlijk. Ik heb eerlijk gezegt vrijwel nooit last van zand, terwijl ik zomers toch altijd in het bos rij, ook in een groep. De lens sluit zich als het ware om de zandkorrel heen, een harde lens doet - kan - dit niet.

Als je trouwens last zou blijven houden van die randjes, of iig, als je je lenzen over een paar dagen nog steeds voelt, is het misschien een idee om dunnere lenzen te vragen. Ik heb een keer in Mexico een pittige ontsteking aan mijn ogen opgelopen, die onsteking steekt zo nu en dan weer de kop op. Ik ben inmiddels overgestapt op maandlenzen. De lenzen die ik als overbrugging kreeg (tussen mijn half-jaar en maandlenzen in) had ik ongelofelijk veel last van. Achteraf bleken ze zwaarder, dikker, te zijn dan de lenzen die ik altijd had. Mijn huidige lenzen zijn zelfs nog dunnere dan degenen die ik gewend ben, en het zit OK dan!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:43

ik rijd ook gewoon met zachte lenzen.....en ik voel ze helemaal niet zitten ofzo..af en toe kan er wel een stof in waaien maar gewoon knipperen en heel misschien voorzichtig wrijven helpt er bij mij gewoon tegen. Ik neem nooit lenzenvloeistof mee omdat ik het altijd vergeet. Maar ik heb nog nooit ergens last van gehad

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:39

Ik heb sinds een jaar harde lenzen maar ik rij altijd zonder. Reed ook nooit met bril dat vond ik veels te gevaarlijk. Gelukkig zie ik nog genoeg zonder lenzen of bril. En ik moet er niet aan denken om iets in mijn oog te krijgen terwijl ik aan het rijden ben en mijn lenzen in heb

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:27

Ik rijd altijd met lenzen in, heb er nog nooit last van gehoord. heb ook begrepen dat je er met zachte minder last van hebt. Heb eigenlijk nooit mijn lenzenbakje mee, is alleen banketstaaf als je lens gaat irriteren... Maar ik heb geleerd daarmee om te gaan Lachen

Let alleen heel goed op met in je ogen wrijven, het kan wel, je moet alleen even opletten hoe je dat doet Tong uitsteken

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:51

Ik heb al een hele tijd zachte lenzen. En je kunt er gewoon normaal mee rijden. Je hebt evenveel last van stof en zand als zonder lenzen alleen heb je wel iets eerder dorge ogen als je lekker hard door de bossen sjeest.
Ik heb een aantal weken last gehad toen ik ze pas had. En da's iid niet fijn!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:01

Sily"]
[quote="Kais schreef:
Ik heb harde lenzen, hierbij voel je wanneer er wat onder komt (lees: je vergaat van de pijn) en daardoor zul je ze uithalen en ff schoonmaken. Zachte lenzen daarentegen voel je niet als er wat onder komt. Dat zit natuurlijk lekkerder, maar je oog beschadigd er meer door, omdat je het gewoon laat zitten.Ik heb met m'n harde lenzen altijd een zonnebril op tegen het zand, stof enz.


Ook zachte lenzen moet je er sávonds uithalen en smorgens weer indoen, althans dat wordt geadviseerd.

Vooral ook doen hoor, anders kunnen je ogen gaan ontsteken.
[/quote]

Ik bedoel dat je harde lenzen uithaalt als er wat onder komt, omdat je het dán voelt en met zachte lenzen niet... Logisch dat je zachte lenzen 's nachts ook uit moet halen, het is toch een 'voorwerp' wat eigenlijk niet in je oog hoort Tong uitsteken

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:11

Kais"]
[quote="Sily"][quote="Kais schreef:
Ik heb harde lenzen, hierbij voel je wanneer er wat onder komt (lees: je vergaat van de pijn) en daardoor zul je ze uithalen en ff schoonmaken. Zachte lenzen daarentegen voel je niet als er wat onder komt. Dat zit natuurlijk lekkerder, maar je oog beschadigd er meer door, omdat je het gewoon laat zitten.Ik heb met m'n harde lenzen altijd een zonnebril op tegen het zand, stof enz.


Ook zachte lenzen moet je er sávonds uithalen en smorgens weer indoen, althans dat wordt geadviseerd.

Vooral ook doen hoor, anders kunnen je ogen gaan ontsteken.
[/quote]

Ik bedoel dat je harde lenzen uithaalt als er wat onder komt, omdat je het dán voelt en met zachte lenzen niet... Logisch dat je zachte lenzen 's nachts ook uit moet halen, het is toch een 'voorwerp' wat eigenlijk niet in je oog hoort Tong uitsteken
[/quote]
Stof/zand ed. gaat wel uit je oog dmv traanvocht.
Dus is de kans zeer klein dat je ogen beschadigen

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:41

Niet altijd, soms probeer ik ook door veel knipperen het zand (of andere rotzooi) eruit te krijgen, maar dan gaat het niet Scheve mond

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:49

Ik heb harde lenzen en rij er altijd mee. Ook in stoffige binnenbak (alhoewel de nieuwe bodem in de bak niet meer stoft) maar op een enkele keer een tranend oog, nergens last van.
Heb ze nu een jaar en gewoon van af het begin mee gereden, als er stof in komt, begint dat oog te tranen, maar ik verga niet van de pijn hoor Knipoog

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:07

Ik heb al in totaal 21 jaar (!) lenzen. Eerst altijd harde, maar toen ik intensiever ben gaan paardrijden zo'n 8 jaar geleden ben ik op zachte lenzen overgegaan. Het gaat echt perfect, ik heb nog nooit last gehad van zand in mijn ogen of zo.
Daar komt nog eens bij dat ik zonder lenzen te dragen overal tegenaan zou rijden, ik heb namelijk nogal slechte ogen! Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 21:53

Ethelate schreef:
Ik heb harde lenzen en rij er altijd mee. Ook in stoffige binnenbak (alhoewel de nieuwe bodem in de bak niet meer stoft) maar op een enkele keer een tranend oog, nergens last van.
Heb ze nu een jaar en gewoon van af het begin mee gereden, als er stof in komt, begint dat oog te tranen, maar ik verga niet van de pijn hoor Knipoog


Ook niet als er zand of een wimper ofzo onder komt? Mijn moeder en ik hebben nl. wel dik veel pijn als er iets onder komt Scheve mond

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:06

Kais"]
[quote="Ethelate schreef:
Ik heb harde lenzen en rij er altijd mee. Ook in stoffige binnenbak (alhoewel de nieuwe bodem in de bak niet meer stoft) maar op een enkele keer een tranend oog, nergens last van.
Heb ze nu een jaar en gewoon van af het begin mee gereden, als er stof in komt, begint dat oog te tranen, maar ik verga niet van de pijn hoor Knipoog


Ook niet als er zand of een wimper ofzo onder komt? Mijn moeder en ik hebben nl. wel dik veel pijn als er iets onder komt Scheve mond
[/quote]
zand is tranen, en winpers verlies ik niet absurd vaak ofzo Knipoog EN nog nooit onder rijden gehad,
een keer verging ik van de pijn en helemaal verkrampt oog thuis aangekomen, lens uit, zit er een Tos haar onder mijn lens...
Maar dat is ook de enige keer geweest eigenlijk Knipoog

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:08

Dank jullie wel voor de reacties OK dan!
Ik heb er gisteren voor het eerst mee gereden, en het ging prima! Ik voelde de 'randjes' ook niet meer toen ik geconcentreerd was. En nu voel ik ze ook nauwelijks meer gelukkig Lachen