ORUN cursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

ORUN cursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 19:25

Goed, ik wil hier toch een keer aan beginnen. Maar je moet dus een paard tot je beschikking hebben van minimaal 1.60 en L-niveau.

Moet dit paard geklasseerd zijn, of mag je ook een nog nooit gestart paard meenemen? Of moet je met het mee te nemen paard zelf de combinatie vormen die L1+1 en B+1 springen is?

Moet het paard verder ook op L-niveau kunnen springen, of mag het zeg maar ook BB-niveau zijn, maar snel lerend? (gaat wel om de allround cursus, dus met springen erbij). Oftewel op welk niveau wordt er gesprongen?

Zijn er verder nog eisen aan het paard? Moet het een paard zijn dat door iedere ruiter gereden kan worden? Of mag het rustig een wat 'lastiger' paard zijn dat of vrij stug is van zichzelf, of juist heel gevoelig op been en met een heel gevoelig mondje?
En als je dan een paard meebrengt dat niet voor iedereen springt?

En wordt er echt zo veel gerukt en geplukt als ik wel eens gehoord heb in de lessen?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:34


Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:49

Het hangt maar net van de cursus af of je aan die eisen moet voldoen. Voor basis is de enige eis dat je min. 17 jaar oud bent, hiermee kan je op B/L niveau lesgeven bij rijscholen en verenigingen. Voor eerste fase moet je 18 zijn, L1+winstpunt, B+winstpunt springen bij allround. Aan het paard zijn verder geen eisen, je kan ook met een groen paard komen, de winstpunten zijn dus alleen voor de ruiter. Een lastig paard is eigenlijk juist goed, je leert alleen lesgeven door problemen te zien en op te lossen.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 20:07

Ik heb het over de eerste fase cursus, dus je moet als ruiter geklasseerd zijn.
Maar ik heb die L1+1 klassering met een paard gehaald dat ik niet meer rij (en ik kan de combinatiestand op internet niet meer vinden omdat het geen actieve combinatie meer is, staat dat dan nog wel ergens geregistreerd? Verward)
En de klassering met springen heb ik met een ander paard gehaald.
Maakt dat nog wat uit?

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:23

Groen paard mag echt niet, Margje. Het paard moet ook op ongeveer L-niveau lopen maar dat doen de meesten al gauw.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:11

Ze hebben ons verteld dat het zomaar een paard mocht zijn, ook een die niks kan. Nou moet ik zeggen dat de info bij ons nogal viavia komt en er dus wel meer onduidelijk is...

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:33

Wij hebben Arsen beschikbaar gesteld voor de 1e fase. Het enige wat overeenkomt is dat hij hoger is dan 1.60 m. Hij heeft geen proeven gelopen en is net aan op B-niveau. Ook degene die de cursus volgt heeft geen wedstrijdervaring. Haar eigen paard is M dressuur, maar te oud om nog mee te nemen. Ze maken er geen enkel punt van!
Als ik dat zo hoor, dan vraag ik me af of die cursus van enige waarde is?! Clown

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 16:55

Ik denk dat jij dan de basisinstructeurscursus bedoelt, want voor de 1e fase instructeur moet je toch echt L1+1 zijn.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 17:11

Dat zal dan wel, het is in iedergeval niet zo hoog. Het is de bedoeling dat degene die het gaat doen dit doorloopt en dan iets van papieren heeft. Ze helpt nu op een manege en geeft les aan beginners.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 19:12

Ik had het over 1e fase, dus inderdaad moet je L1+1 zijn. Een paard op L-niveau lijkt mij ook niet het probleem, maar ik vraag mij af hoe makkelijk moet het paard te rijden zijn (dus ook fatsoenlijk rond te sturen door medecursisten?).

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:35

Zolang ze niet bokkend en steigerend door de bak gaan is het al gauw goed.