Help mijn paard bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:32

Je moet denk ik goed boven hem staan!hij/zij moet goed weten dat jij de baas bent!

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:16

vera"]
[quote="dutske schreef:
of een hete aardappel rond je arm binden, en hem als het ware ''uitnodigen" om te bijten, bijt hij je arm zo draaien dat hij in de aardappel hapt en zen mon brandt, veel kans dat hij het daarmee afgeleerd is om naar gelijk wie te bijten Tong uitsteken

Jij hebt ook de boeken van Alex Ramsey gelezen Knipoog

quote]
ja ik heb ze inderdaad gelezen, maar in het boek helpt het toch he Haha!
en in het echt denk ik ook wel dat het zou helpen, alleen ne een tijdje waarschijnlijk wel pijnlijk aan je arm Tong uitsteken

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:27

Als hij bijt: piek je hem tegen zijn neus. Voor- of zijkant maakt niet uit. Niet slaan, daar wordt-ie namelijk kopschuw van! Van pieken niet omdat-ie dat niet met je hand associeert. Je weet dat-ie bijt, dus hou gerust je hand in de aanslag om te kunnen pieken.

Suc6!

=^.,.^=

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 12:48

Een hete aardappel aan je arm binden? haha moet ik dan een pannetje aardappelen gaan koken op stal of zo? En hoe bind ik die aan mijn arm zonder mijn eigen handen te verbranden??? *LOL*

En wat betreft het bijten.......ik weet niet wanneer jouw hengst dat doet maar het is wel zo verstandig om hem niet uit te lokken door aan je handen te laten likken of aan je kleren te laten snuffelen. Dit vinden mensen doorgaans wel okay, maar snuffelen wordt happen en happen wordt bijten. Niet toelaten dus! Zorg ervoor dat ie je ruimte respecteert en laat hem niet te dichtbij komen dan wordt het bijten ook minder.

Verder moet je vanaf nu wel een lik-op-stuk-beleid voeren. Zodra ie bijt straf je hem direct af en daarna onmiddellijk doorgaan met waar je mee bezig was en doen of er niks gebeurd is.
Ik hou zelf niet zo van op hoofden meppen maar ik gaf altijd een ram met m'n vingers op de zijkant van z'n neus, dat is pijnlijk maar worden ze niet kopschuw van, of een schop onder z'n buik (met de bovenkant van je voet). Net waar ik het snelst bij kan komen. Haha!

En het allerbelangrijkste: wees consequent!!! (en rustig)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:08

Bij een paard dat 'frummelig' is is inderdaad het beste om hem helemaal niet aan je handen te laten zitten. Snuffelen mag, alles meer trek je je handen voor weg. Hij moet eerst maar eens leren om heel voorzichtig met je te zijn.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:30

Mijn hengst was ook vreselijk aan het puberen.
Waar en waarmee ik hem sloeg, het maakte niets uit. Soms ging het een week goed en daarna begon het opnieuw.
Na het dekseizoen heb ik hem op de wei gezet met een dominante merrie. Hij heeft een paar flinke rotklappen gehad en nu is het over.
Ook naar mensen toe is hij super braaf en hij begint zelfs een knuffelkont te worden.

Mijn conclusie: Ik kon niet snel en niet hard genoeg slaan, de merrie wel...
En de merrie was 24/7 duidelijk tegenover hem.
Nu is af en toe een waarschuwing of een corrigerende tik voldoende. Ik heb geen bezem meer nodig...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 14:34

Zowiezo beginnen met niet (meer) uit de hand te voeren. Dat is bij veel paarden een oorzaak tot bijten.
Verder ga ik met o.a. Kawa en margreet mee. Bijten of schoppen is een gruwelijke rotknal. Worden ze echt niet kopschuw van. Het is wat anders als je je paard dagelijks voor zijn kop staat te meppen, maar als ie het verdient heeft, kan ie ze krijgen ook....
Als 1 van mijn paarden bijt, haal ik uit, en waar ik hem dan raak zal me een rotzorg zijn (meestal aan de zijkant van de neus) ALS ik hem maar raak.
Bijten en slaan hebben ze niet te doen, simpel

FANYLOVER
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: UTRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 17:19

Ik denk dat ik toch kies voor een goede tik uitdelen,alleen dat terug bijten dat heb ik wel vaker gehoord alleen nooit geprobeert....mischien ga ik dat ook wel proberen.Ik hoop dat hij er echt van leert want op deze manier is het borstelen en opzadelen een drama!!Hij is nu ook klaar met wisselen dus dat kan het ook niet meer zijn.Het stomme is ook dat hij precies weet wie hij kan bijten en wie niet.Ik blijf ook hopen dat het na het ruinen minder wordt en dat ik zelf wat strenger wordt!

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:55

dat van die hete aardappel is eigenlijk alleen maar dat hij weet als hij bijt, dan krijgt hij een onplezierige ervaring terug, je kunt dat evengoed met iets doen dat als hij bijt hij geprikt wordt( bv rubber borstel) enn hij kan niet kopschuw worden, dusseuh

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 20:56

Mijn buurvrouw werd een keer door haar paard gebeten toen ze de hoeven aan het doen was. Ze heeft zich op dat moment geen tel bedacht en het oor van dr paard gepakt en m keihard in zijn oor gebeten. Haar paard heeft haar toen nooit meer gebeten. Ik weet alleen niet of je dit wel bij elk paard kan doen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:32

Dat bijten klinkt leuk, maar de straf moet *heel* snel gebeuren. In de meeste gevallen is het dus effectiever om in een reflex een flinke mep op schop uit te delen. Geloof me, als je het snel en hard doet snappen ze het verband heus wel.

Die hete aardappel vind ik maar een onzin verhaal, en een hoop overbodige moeite. In de natuur stopt een paard met bijten omdat 'ie ervoor op z'n falie krijgt, niet omdat het bijten zelf vervelend is.
Heel simpel - 'als ik bijt, krijg ik een oplawaai'. Da's paardentaal.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 23:41

Ik denk dat het idd heel verstandig is dat je hem laat ruinen, vaak worden hengstentrekjes in combinatie met consequente aanpak dan een stuk minder.
Ik ben ook voor een harde knal geven waar je maar raken, en direct, laat hem goed merken dat dit gedrag absoluut ongewenst is.