Paard aan huis: ideaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 09:00

Ik heb mijn paarden ook altijd op pension gehad. Sinds 3 jaar wonen mijn vriend en ik op het grensgebied in Belgie en hebben we de paarden aan huis. We hebben 3 stallen en de mogelijkheid om daar eventueel nog 3 bij te bouwen. Verder beschikken we over 1ha grasland en een deel daarvan is afgezet voor de rijbak (ongeveer 30 bij 60 meter, lekker groot dus).
Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben. Als je nog even wil checken voor het slapen gaan dan wandel je nog effe de stal binnen.
Je beslist zelf wat er met je paarden gebeurt en wanneer ze buiten komen. Vroeger was het bijvoorbeeld heel lastig om mijn paard dagelijks een uurtje of 2 in het land te kunnen zetten. Vooral voor mijn hengst was het een crime. Hij kwam dan 's nachts buiten of 1 keer per week slechts.
Nu komen mijn paarden elke dag minstens 5 tot 6 uur in de wei, ook de hengst.
Een gevolg van je paarden aan huis hebben is wel dat je een stuk meer verantwoording hebt. Je kan niet zo maar weg.
Ik werk ook full-time en ik heb gelukkig een fantastische paardengek buurman die mijn paarden overdag in de gaten houdt en me belt als er iets is. Dat is wel een geruststellende gedachte.
Vroeger gingen mijn vriend en ik ook wel eens meteen uit het werk ergens een hapje eten, dat kan nu niet meer want we moeten op tijd thuis zijn om de paarden te voeren en buiten te zetten.
Het is wel een handenbindende factor waar mijn vriend het soms wel moeilijk mee heeft. Die is heel erg veel vrijheid gewend.
Maar waar een wil is,is een weg en als wij een keer op vakantie willen dan zetten wij de paarden op pension bij mijn instructrice die 5 min. verderop woont en dan kan ik ook op 2 oren slapen Knipoog

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:44

Hmm ik ga warschijnlijk zomer 2004 ook met mij paardje verhuizen en kan ze bij mij thuis staan, lijkt me geweldig, alleen waar ik bang voor ben is dat ze me dan meer als het baasje van eten ziet als een echte vriend... mischien beetje raar :S

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:33

Het is schitterend om je paard aan huis te hebben, je kan er any time heen gaan, en je band met hem wordt idd vaak sterker...
Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je minder makkelijk na een nachtje stappen kan uitslapen tot 12uur, je ook niet meer zo makkelijk op vakantie kan gaan (maar daar vind ik wel steeds een plossing voor). PLUS het is STUKKEN goedkoper!!

Maar wij hebben geen bak, dus in de winter ben ik toch gedwongen om hem zes maanden op pension te zetten. Anders kan ik gewoon niet doortrainen, en voor een paard als Licor is dat toch prioriteit.
Het is voor mij erg moeilijk mij aan te passen aan de striktere regels van een manège, maar het kan nu eenmaal niet anders. Voordeel is ook wel dat ik nu in contact kom met andere paardenmensen, terwijl ik thuis meer een geïsoleerd paardensbestaan leidde Haha! .

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 17:39

Er zitten voor en nadelen aan. Het is veel meer werk, tel maar een keer op, ff voeren, ff buiten zetten, ff controleren enzo.
Maar het plezier wat je er van heb is ook geweldig! Niet te beschrijven vind ik, heerlijk, ik wil niets anders.

Dennis staat nu nog bij een boer. 24/7 op het land, geen licht op het erf, geen bak oid, niet eens een droog plekje om te kunnen poetsen. Dus echt eventjes behelpen.
Nog een paar weken en dan beginnen ze te bouwen voor een stal bij huis. Het land is al in gezaaid en het gras groeit voorspoedig. Een deel van de palen staat al in de grond. Er moet nog veel gebeuren, maar dan heb ik het helemaal voor elkaar. Ik kan niet wachten tot het zo ver is.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:02

Die van ons staan ook aan huis, heeerlijk Wij zijn gezegend met een boerderij met twee flinke stukken weiland, en vier (zelfgebouwde) stallen. Ze komen 's ochtend rond 8 uur in de wei, en gaan rond vijf uur weer de stal in. Je hebt er gewoon altijd zicht op, en je kan ze binnen zetten wanneer je wil. Het nadeel is idd dat je altijd op tijd thuis moet zijn. Dat nemen we dan maar voor lief

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:05

Het grootste nadeel lijkt me dat er momenten zijn dat er niemand is..... als je bijvoorbeeld overdag op het werk bent en een van je paarden ligt vast, of in de sloot of zo iets dergelijks....... dat lijkt mij het grote nadeel van paarden aan huis. Verder heeft het natuurlijk alleen maar voordelen en ik moet zeggen dat ik wou dat ik het had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:19

Onze pony heeft vorig jaar noodgedwongen drie weken aan huis gestaan. In de tuin dus, en op het terras, en binnen als we de deur niet op slot deden.
Heerlijk om 's morgens bij het koffiezetten z'n neus tegen het raam te zien. Even niet naar de wei heen en weer, ook fijn.
Het scheelde veel tijd en gesjouw met voer en water, maar ik was ook blij toen hij gewoon terug in z'n wei kon.
Tenslotte is de tuin voor ons, niet voor hem. Alleen op zondag halen we hem nog naar huis, als het weer het toelaat.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:56

Onze paarden staan al 10 jaar bij huis. Daarvoor had ik mijn paard op een manege staan. Dat vond ik veel lastiger. Ik kon niet zelf kiezen wat en wanneer gevoerd moest worden, ik kon het strooisel niet kiezen, wanneer er uitgemest werd etc. Bovendien waren er veel lessen en kon je bijna nooit in de bak omdat die dus bezet was. Mijn paard had het best goed daar hoor, maar ik ben toch blij dat ik ze nu bij huis heb (ik was op die manege ook kapitalen kwijt aan concumpties.... Haha! )
Wij hebben 3 ruime stallen, een 20 x 40 buitenbak met verlichting(die eens in de paar weken door mijn buurman die als hobby tractors heeft, gesleept word...) en hier in de straat zijn 2 binnenmaneges waar we evt. gebruik van kunnen maken, bovendien kan ik met de trailer nog bij een andere manege terecht hier in de buurt. Er is de hele dag controle, ik ben zelf 5 dagen thuis, maar onze buren aan beide kanten zitten ook 'in de paarden' dus die houden de boel in de gaten. En zo lossen we het dus ook op bij vakantie etc., dan zorgen we gewoon voor elkaars paarden/pony's.
En zodoende heb ik dus ook altijd aanspraak of gezelschap om buiten te rijden. De mest kunnen we uitrijden bij onze buurman op het land (hij is nog echt 'boer' *LOL* ). Het voer word 1 x per maand aan huis gebracht, dus da's ook makkelijk.
Bovendien moet Jumper altijd goed in de gaten gehouden worden, EN word hij maar liefst 5 x per dag gevoerd vanwege zijn verleden en dat is nou eenmaal thuis veel makkelijker
Nee, ik zou nooit meer anders willen hoor 1