help, Jacks is aan het uitproberen

Moderators: Just_Sannee, Amaryllis, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ghisje

help, Jacks is aan het uitproberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 13:02

Inmiddels is het alweer 2 maanden geleden dat ik Jacks inmiddels kocht.

Hij was niet ingereden, ze hadden er een stuk 5 keer opgezeten en is 3.5jaar oud. Nu is een tinker vrij laat volwassen en blijft erg lang speels. Maar vorige week is het wel heel erg begonnen, zijwaarts in galop, vergeten de benen te tillen waardoor hij ineens op zijn knien lag en van joligheid af en toe en bok weggeven.
Opzich niet zo erg, ben ik wel gewent maar gister spurtte hij vanuit stap keihard in galop en begon me een partij te bokken. Rodeorijden ~~}> was er niets bij. Gelukkig ben ik alle keren blijven zitten, maar heb een klap in mijn rug ermee gekregen. Ik rij hem 3 uur in de week in de les en sinds afgelopen zaterdag 1 uurtje met een groep in het bos om hem op eigen benen te leren lopen. Vanavond rij ik het derde uur van de week en zit te denken om hem morgen weer een uur te rijden.

Hoe denken jullie erover? Als je jonge paard doorkrijgt wat hij kan je gewone uren blijven rijden, of meer gaan rijden om te kijken of hij dan sneller braaf wordt?
Ik wil hem nl niet te veel gaan belasten omdat hij nog niet echt veel spier en conditie heeft.

Geniet van de momenten dat het goed gaat,
ze duren vaak te kort

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:10

komt hij ook in de wei of is het alleen als je rijdt dat hij uit de stal komt?? misschien is daarom zow.. moet hij zijn energie ff kwijt?? als hij wel in de wei komt dan zou ik hem gewoon vaker rijden.. misschien zelfs een tijdje elke dag.. maar dan niet zow lang.. als hij braaf is.. gelijk weer stoppen en als hij gaat klooien langer doorrijden.. krijgen ze vanzelf door dat als ze braaf zijn ze vrij snel klaar zijn.. het werkte bij ons er goed.. als hij dan een tijdje braaf heeft gelopen.. ga je het rijden weer afbouwen.. en ook dan als hij braaf is wat eerder stoppen..

euhm.. Scheve mond

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 13:19

Ik probeer Jacks wel iedere dag buiten te zetten, maar vanwege het slechte weer zijn alle bakken zeiknat. Dat is niet echt bevordelijk voor zijn sokken en mok. Nu loop ik er iedere dag, als ik niet rij, een rondje mee.
Maar als ik hem buiten zet leeft hij zich niet uit, staat een uur of 2 bij het hek te wachten tot je hem weer komt halen

ze duren vaak te kort

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:22

hoe lang loop je met hem?? misschien kun hem eens longeren als je hem niet rijdt..?

euhm.. Scheve mond

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

Voor het rijden kort longeren. En als hij naar buiten kan met een maatje (een stalgenoot die ze om-en-om buiten wil zetten misschien?) zal hij een stuk meer energie afblazen.
Krijg je priveles? Dat heeft bij mijn paardje erg geholpen om door de puberteit heen te komen. Succes ermee.

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:27

Misschien krijgt hij nu meer of andere brok als waar hij eerst stond. Verder kan het zijn dat jij minder consequent bent. Misschien kun je hem de dagen dat je niet rijdt longeren? Succes

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 13:46

Helaas is longeren ook geen optie, de kraal is momenteel ook erg nat en in de binnenbak longeren gaat niet, dan breekt hij uit.
Als ik met hem ga lopen is het meestal een kwartier tot half uur. Ik weet het is niet echt lang, maar dan is hij wel zijn stal uit. Hij krijgt wel andere brok dan waar hij eerst stond en hij krijgt 3 kilo op een dag. Het is geen optie om hem minder te geven, voor zijn groei en ontwikkeling heeft hij het nodig. Hij kreeg eerst 2 kilo per dag, maar daar viel hij te veel van af en werd te loom. Ook ben ik heel consequent met rijden. Heb vaker paarden ingereden, maar deze slaat echt alles. Vaak was het af en toe een dagje uitproberen, maar nu al bijna 2 weken achter elkaar.

Zouden misschien grondwerk oefeningen een oplossing zijn?

ze duren vaak te kort

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 17:38

zoveel brok is dat nodig? ik heb ook een tinker (2 en een half) en daar ga ik in het voorjaar mee beginnen. tuurlijk snap ik dat als je hem veel en intensief rijd hij kracht voer nodig heeft maar moet ik hem straks zoveel geven? ik kan hem straks door mijn werk niet iedere dag rijden en vind het belachelijk en zielig om een enorme bonk energie op stal of in de wei te hebben. nu krijgt hij nog helemaal geen krachtvoer. en hij ziet er prima uit!

mama van DION, geboren 11 maart 2008
in februari 2011 verwachten we ons 2e wonder!!!!

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:05

Zo'n jong dier moet toch echt vrij kunnen bewegen hoor. Aan een half uurtje wandelen heeft hij niets - hij moet even flink die benen in de lucht kunnen gooien. Desnoods in een ondergelopen bak (als het maar niet glad/modderig is). En ik zou 'm wat minderen in krachtvoer en flink wat hooi erbij geven. Ik vind 3 kilo best veel voor zo'n jong dier dat niet buiten komt. Die staat zich de hele dag op te vreten in de stal, en als 'ie er dan uitkomt moet 'ie even uitrazen. Dat jij er dan toevallig opzit, tja, da's pech voor jou...

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie