welke kant op manen trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

welke kant op manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 10:45

Zondag heb ik voor de eerste keer wedstrijd met Luna.
Alleen heeft ze manen van 30 cm lang dus die moet ik wel even trekken maar nou hoorde ik dat je manen altijd naar een kant moet trekken maar nou weet ik niet of dat naar links of naar rechts is. Bloos
Kan iemand mij dat vertellen?

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:48

Ik trek en vlecht ze de kant op waar ze naar toe hangen of waar het grootste gedeelte naar toe hangt... Trek je ze in tegen gestelde richting dan gaan je vlechten ook rechtop staan het is gewenst dat ze aan de rechterkant hangen maar we zijn niet allemaal gelijk dus hangen ze naar links dan is het links

...Dreaming with my eye's wide open...

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:57

volgens de toilleteercursus van het kwpn moeten de manen naar de rechter kant hangen, dus ook naar de rechterkant trekken. Als ze niet uitzichzelf aan de rechterkant blijven kan het helpen ze een aantal keren strak en nat in te vlechten naar de rechterkant. op den duur blijven ze daar wel hangen....

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:31

Dat wist ik niet! Hoe zit het dan bij paarden die lange manen hebben (haflingers, friezen, shetlanders)Die groeien vanzelf een bepaalde kant op. Ik denk niet dat ik zijn manen de andere kant op krijg.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 22:00

thanx voor de tips.
Luna heeft heel lastige manen want ze vallen naar twee kanten.
Ga het proberen om z eeerst nat te maken en dan naar rechts te vlechten. En dan maar hopen dat ze zondag een beetje haar best doet Haha!

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:30

AnnemiekvM schreef:
Dat wist ik niet! Hoe zit het dan bij paarden die lange manen hebben (haflingers, friezen, shetlanders)Die groeien vanzelf een bepaalde kant op. Ik denk niet dat ik zijn manen de andere kant op krijg.


Dit geld ook niet voor onze Haffies Knipoog Bij de haffies is het de mode om aan beide kanten zo dik mogelijk en zo lang mogelijk haar te hebben Lachen
En op wedstrijd kan je aan de rechterkant een hengstenvlecht maken, maar daar verlies je dan wel punten op Scheve mond

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 20:10

stomme vraag: moeten de manen rechts hangen als je kijkt waneer je voor je paard staat (dat neem ik eigenlijk wel aan), of vanaf de rug van het paard gezien?

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:38

Ik heb pas tijdens praktijk gehoord dat je omhoog moet trekken, daar had ik eigenlijk nog nooit van gehoord....?

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 22:51

Rechts als je erop zit. Links als je ervoor staat. Heb zelf overigens een KWPN-er met alle manen links. Hij is wel vaker dwars en die manen dus ook. Ga echt niet proberen om ze allemaal rechts te krijgen.

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 00:10

je moet de manen inderdaad omhoog trekken , omdat je dan de wortels ermee uittrekt, omdat de manen anders halverwege ergens al ongelijk afbreken, waardoor je paard manen met happen erin krijgt. De manen horen officieel rechts ingevlochten te zijn, maar zolang je niet op wedstrijden komt, maakt het niets uit aan welke kant de manen hangen, alhoewel als je ze rechts laat hangen, het invlechten makkelijker gaat, omdat ze dan al zo blijven hangen.
Veel succes ermee OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1, Kyno, Symke en 26 bezoekers