Help, mijn paard loopt over me heen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bontje
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Noordwijk

Help, mijn paard loopt over me heen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 15:21

Help, mijn paard loopt over me heen.

Ik heb een grote KWPN'er van net vier jaar hij is 175cm groot en het is een schat van een beest met een heel eigenwijs karakter, helemaal geweldig. Nu heb ik 1 probleem met hem hij kan niet normaal aan een halster touw met me meelopen, hij vind alles nog best eng (volgends mij doet hij gewoon alsof) en wil dan het liefst in mijn armen springen en hij zet het ook vaak op een lopen, zodat ik erachteraan met hem meegesleurd word, erg grappig natuurlijk voor de mensen die het zien gebeuren, maar ik zie de lol er op dit moment niet echt meer van in.
Af en toe ben ik zelf bang om met hem te gaan lopen.

Wie heeft er tips voor mij om weer de baas te worden over mijn paard.


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:28

Als je er zeker van bent dat je paard niet bang is en het doet om te spelen of om je te vervelen zou ik gewoon goed opletten. Wanneer je merkt dat hij kijkerig gaat worden om een uitweg te zoeken moet je hem afleiden, kriebel hem, of geef hem een snoepje, of ga gekken geluiden maken zo dat je zijn aandacht krijgt.

Wanneer hij weg wil springen kan een klein rukje aan het halster al voldoende zijn.
Als je zelf heel erg bang bent raad ik je aan om samen met iemand anders dit te oefenen, het kan wel even duren voor dat het goed verloopt.

Heel veel succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:32

Hoi,
Ik weet niet of je bekend bent met Natural horsemanship?
De grondoefeningen zijn een hele goede manier om contact te krijgen met je paard en om hem "op zijn plaats te zetten"
Het is wel even oefenen en het kan even duren voordat hij begrijpt wat je wil, maar het resultaat mag er zijn.
Er zijn hier een hoop boeken over geschreven en bij mijn paard heeft het echt geholpen.
Ze heeft nu veel meer respect voor me gekregen en onze band is versterkt.
Het is heel herkenbaar voor mij, we hebben een jonge Fries die ook bij je op schoot wil springen als ze iets engs ziet.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes ermee!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:36

Ik had er ook zo een.
Probeer het snel af te leren, als hij dadelijk weet hoe sterk hij is..
Die van mij probeerde mij wel eens omver te lopen als hij snel de stal in wilde om brok te gaan eten, maar dan liep ik er nog.
In de stal kan hij geen kant op, dus heb hem gelijk een beste trap verkocht. Onder zijn buik, met de wreef van mijn voet zeg maar.
Toen was het echt over. Buiten is het iets anders. Probeer altijd een duidelijke afstand te creeren en laat hem naast je lopen, dus niet achter je. Proberen echt consequent te zijn en respect af te dwingen.
Misschien helpt het om een bitje in te doen. Een ander paard wat ik had, rukte zich altijd los op weg naar het weiland of als ik haar probeerde te pakken. Dan deed ik altijd Martin Gaus.. Een bitje in met longeerlijn, ze rukte zich los, even een paar meter laten gaan, een goeie ruk en weer inhalen. Dat ging dan een half jaar goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, lazy, RianneH en 7 bezoekers