Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 16:27

Als eerste: Als het topic verkeerd staat , mijn excuses en zou een modje dit willen verplaatsen?

Momenteel ben ik cliënt op een zorgboerderij (het Oosterenk in Luttenberg) en vandaag tijdens de koffie kwam er van de boer af een vraag of het een idee was om een stalling te beginnen voor gepensioneerde paarden. Daar willen ze niet zomaar lichtelijk aan beginnen dus stelde ik voor dat ik hier een topic openen met als doel wat onderzoek te doen naar het animo etc voor zo'n stalling.

Momenteel is Het Oosterenk een zorgboerderij van het RIBW voor mensen met een psychische beperking. Er zijn vleeskoeien, geitjes, kippen en konijnen en er wordt zelf groenten en kruiden verbouwd. De cliënten doen het meeste werk zelf, onder begeleiding. Er staan ook 2 haflingers die van de boer zijn , Cliënten verzorgen deze en er wordt mee gereden, gewandeld maar ook bijvoorbeeld het land wordt bewerkt met ze.

Vragen zijn voornamelijk:
Is er animo voor een stalling voor gepensioneerde paarden en wat wordt daar van verwacht, wat mag het kosten en wat wil een paardeneigenaar daarvoor terug zien ? Wat voor afspraken zou je willen met de stal? (qua DA etc.)

Bijv dag en nacht het land op in de zomer, en minimaal overdag 's winters.
Idee is dat de cliënten meehelpen met de verzorging( nogmaals, onder begeleiding) en de paarden dus ook af en toe een poetsbeurt krijgen of vertroeteld worden.

Overigens worden alle reacties op dit topic uitgeprint en zal ik deze geven aan de boer en het team zodat ze dat mee kunnen nemen in hun beslissing.
Vragen zal ik zoveel mogelijk beantwoorden, en anders kom ik erop terug na overleg.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:40

Het is maar net hoe je zelf tegenover cliënten staat op zo'n zorgboederij.
Ik vind haflingers en fjorden hele rustige meegaande rassen voor zulke mensen, ze staan niet snel te kijken (mits je goed met ze oefent) als er opeens iemand keihard begint te schreeuwen of totaal onverwacht uit de bocht kan komen. Ik snap dat mensen op een zorgboerderij geen debielen zijn maar je komt daar niet voor niks en paarden zijn en blijven dieren die ook opeens kunnen wegschieten en je hebt er soms rotzakken bij die een mep naar achteren geven. Dus ik denk dat echt cliënten in de buurt van particuliere paarden dat je daar hele duidelijke afspraken over moet maken.

De prijs die je kan vragen voor een stalling hangt af welke kosten de boer maakt en wat hij te bieden heeft. Haalt hij zelf het hooi van het land dan heeft hij geen kosten aan inkoop.
Is er een bak aanwezig? Veel weidegang ed? Mest afvoeren, inkoop stro/zaagsel etc.
Vaak word er 1x in de zoveel tijd een DA gebeld die een hele lading paarden ent, en anders vind ik dat je zelf een DA moet bellen met de kosten voor jezelf ;)

lovepony1
Berichten: 49
Geregistreerd: 03-03-13
Woonplaats: Boskamp

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:46

je zal er ook wel rekening mee moeten houden of het paard daar wel geschikt is niet te wild ik rij zelf ook op een zorgboederij met ghandicqpte mensen in raalte en waarvoor zullen de paardwn.dqn gebruikt worden.zijn.ze wel braaf moet je allemaal rekening mee houden

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:54

1 tip, want dat vind ik zo gigantisch slecht aan o.a. Soest.... Zorg dat je alleen manegepaarden aanneemt en niet van particulieren... Want voor mijn idee is Soest gewoon een dumpplaats (goedkoop) en de pony's die het echt nodig hebben omdat ze anders gewoon naar de slacht gaan, komen er niet omdat particuliertjes zo nodig een andere pony moeten en 2 niet kunnen betalen... En dan word de niet meer rijpony maar gedumpt... (EN nee, snap ook dat mensen voor Soest kiezen omdat daar de kennis zit van oude paarden etc. maar voor mijn gevoel is het gewoon oneerlijk ;))

En het voordeel van oudjes op de manege zijn ook dat ze veel gewend zijn... En sommige kan misschien nog wel eens een relax ritje op gemaakt worden, op andere totaal niet...

Verder vind ik het erg lastig... DA tjah... wanneer is het nodig? Blijf het raar vinden.... Wanneer het nodig is (maar dat is te vaag natuurlijk, ene roept al bij een dik been de DA, andere wacht een paar dagen af etc.) En qua kosten; vervelend om voor een ander te regelen --> stel er wordt een fout gemaakt en daardoor loopt een paard iets op, is al anders dan wanneer een paard in de wei iets doet.... Lastig dus! Met spoed is er geen tijd voor overleg! Anders eventueel wel.. Maar het blijft lastig!

Qua kosten: minimaal kostprijs vragen natuurlijk; want je hebt niet de subsidies en donaties die een groter rusthuis hebben.

Sowieso is het even: wie blijft er eigenaar/wordt er eigenaar; wat als eigenaar paard toch dumpt en komt daarna niet meer, stopt met betalen etc.

Zelf woon ik niet in de buurt; maar voor mij is het heel simpel... Mijn paard doet jaren lang zijn best voor mij, dus hij blijft ook bij mij... (Of het moet echt niet meer kunnen om wat voor reden dan ook... maar zou niet snel hem weggeven als ie oud is)... Voor andere is het weer een opluchting, geen omkijken meer naar... Dus het is ook persoonlijk ;)

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:55

Ik zou er zelf niet zo gauw mijn paard stallen, TS.
Het blijven, zoals eerder genoemd, dieren, en die kunnen nu eenmaal onverwachte dingen doen.
Ik wil niet op mijn geweten hebben dat mijn paard één van jullie cliënten ook maar 1 schrammetje bezorgd..

Ik denk dat je je ook af moet vragen of pensionpaarden geborsteld/vertroeteld moeten worden, is dit een must, of heeft de pensionklant daar nog inspraak in?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:49

droomy schreef:
Ik denk dat je je ook af moet vragen of pensionpaarden geborsteld/vertroeteld moeten worden, is dit een must, of heeft de pensionklant daar nog inspraak in?



Die vraag stel ik nu dus aan jullie, wat zouden jullie willen of verwachten.


En nee mensen komen daar niet voor niets maar ik merk wel dat een heleboel mensen bang zij voor het term psychische beperking. Ik heb ook een psychische beperking maar ben echt niet eng hoor. Het zijn in omgang gewone jormale personen. Die daar voornamelijk komen voor daginvulling. Ik ben afgekeurd en zit anders de hele dag thuis. Jammer dat jullie je meer daar op lijken te focussen dan op de werkelijke vraag of er behoefte is voor een ruststal.

Wat betreft wie eigenaar is, de zorgboerderij is niet uit op het overnemen van eigendom maar meer naar het bieden van pensionstalling voor gepensioneerde paarden. Niet voor overname zoals bepaalde stichtingen doen. Rijfaciliteiten als een rijbak is er dan ook niet. Het is meer stalling en weidegang en algemene verzorging (voeren, dekens wisselen etc) als mensen hun paard gepoetst willen hebben kan dat en zo niet kan dat ook, alle opties staan open.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:52

Dan zit je al snel tegen kostprijs van materiaal (denk daarbij een klein bedrag aan onderhoud stal, voer, hooi, stro etc.)... Denk niet dat mensen "veel geld" willen uitgeven omdat het vaak niet dichterbij is.. + minder faciliteiten heeft..

En als eigenaar blijf jij met de verantwoordelijkheid zitten.... Dat is ook wel iets om over na te denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:56

Ik zou er dan juist weer wel veel belangstelling voor hebben. :j

Mits er een goede begeleiding is die in ziet wanneer een paard behoefte heeft aan rust en wanneer het wat tutten en poetsen wel fijn vind. Mijn ervaring is namelijk dat ontzettend veel paarden juist vreselijk goed op dit 'soort' mensen reageert. Juist omdat deze mensen juist heel eerlijk en puur reageren (ook al lijkt het voor ons niet zo) vinden de meeste paarden ze juist helemaal niet eng. Ze geven geen dubbele signalen af en als ze een keer een schreeuw geven is dat geen drama. Het zijn geen wandelende tijdbommen.. :=

Momenteel heb ik geen paard wat met pensioen moet, maar een optie als dit zou voor mij wel degelijk het overwegen waard zijn. :)

Citaat:
En als eigenaar blijf jij met de verantwoordelijkheid zitten.... Dat is ook wel iets om over na te denken ;)

Dat is toch altijd zo? Wat maakt dat anders dan een gewoon rusthuis? Ook op een zorgboerderij worden gewoon afspraken gemaakt en is er deugdelijke omheining/materiaal aanwezig toch?

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:02

Manege paarden klinkt leuk, maar is niet lucratief. Een manege zal niet snel betalen voor een rusthuis.
Zoek op internet is naar andere rusthuizen, wat bieden zij?
Wat denk je dat wel en niet zou werken?

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:04

Maar meet het idee dat als jouw paard iets doet, terwijl je er niet bij bent, jij er voor verantwoordelijk bent. En niet iedereen zal evenveel ervaring/gevoel voor paarden hebben die er komt. Ik ken bijvoorbeeld ook iemand die op een zorgboerderij werkt, maar bang wordt als het paard niet luistert... En dan juist "druk" gaat doen... Niet elk paard is daar geschikt voor...

Die van mij is een eitje, kan er een jongetje van 3 mee laten lopen.. Maar als hij merkt dat iemand bang is, maakt hij er gebruik van...

Op elke pensionstal waar je je paard zet, moet je een soort vertrouwen hebben, dat het goed gaat... En ik denk dat het heel paardafhankelijk is of het mogelijk is om hem naar een zorgboerderij te sturen.. De reactie is net zoals bij kinderen, vaak wat onvoorspelbaarder... Dus theoretisch gezien --> meer kans op ongevallen...

Je hebt ook stichtingen/rusthuizen waar de eigenaar het rusthuis wordt, dan ben je iig van die verantwoordelijkheid af.. (Weet niet of je dat moet willen trouwens, maar toch...)

Manegepaarden is ook niet lucratief genoeg helaas, maar daarom vind ik dat ze bij bijvoorbeeld Soest het beleid moeten aanpassen, want volgens mij betaal je daar ook geen 100 euro per maand voor de stalling?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:09

Hmm... ik weet het er nog niet helemaal mee. Het soort paarden dat je van plan bent in pension te nemen heeft vaak al extra zorg en/of medicatie nodig, of gaat dat terwijl ze daar staan nodig krijgen, omdat ouderdom nu eenmaal met gebreken komt. Dat vergt van de verzorgers wel extra kennis en vaardigheden. Verder zul je met gepensioneerde paarden vaker dan gemiddeld te maken krijgen met het onvermijdelijke moment dat er definitief afscheid van genomen moet worden. Wat voor impact gaat dat op de cliënten hebben? Als het ff tegen zit, hangt er net eentje in de grijper van de Rendac, op het moment dat ze 's ochtends komen... Dat zijn wel dingen die je ook in je overwegingen mee moet nemen.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:14

ik denk dat dit best wel wat kan zijn afhankelijk van het prijskaartje wat eraan hangt.
zelf heb ik er hier 1 staan waar straks een ander plekje voor gezocht moet gaan worden en ik zou dan het liefst een schuilstal met uitloop hebben [droog] en indien het weer het toestaat weidegang. minimaal met 1 paard samen.
extra aandacht is nooit weg dus een beetje poetsen e.d. onder toezicht zou ik geen moeite mee hebben.
wel zou ik het heel erg belangrijk vinden dat de dieren goed in de gaten gehouden worden op o.a. koliek of iets dergelijks.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:27

Vleeskoeien blijven ook niet eeuwig en dood hoort hij het leven. Vergeet overigens niet dat hoewel er clienten op het bedrijf zijn er ook begeleiders zijn en sommigen de nodige ervaring met paarden hebben. Begeleiders zijn dan ook prima in staat om te zeggen dat een bepaald paard niet onder handen wordt genomen door de onervaren clienten. Overigens niey alle clienten zijn onervaren, ik heb zelf altijd paarden gehad en op stallen gewerkt, helaas kan ik een eigen paard nu jiet meer betalen.

Ik zie ook reacties van mensen die dit idee wel zien zitten, maar ik lees niet wat zij er finqncieel voor over zouden hebben, is die vraag te persoonlijk? Of is dat meer omdat mensen graag een bedrag horen en dan zich afvrag3n of ze het ervoor over hebben?

Ons idee was trouwens dat mensen hun paard een goede oude dag gunnen maar dat niet teveel mag kosten en men liever niet hun trouwe paard verkoopt om het in de handel of slacht te zien te verdwijnen. Door geen faciliteiten te hebben zoals een rijbak gaan de kosten van stalling weer omlaag. Gewoon een lekker weide plekje en stal in de winter indien nodig. Natje droogje en evt medicatie want wat iemand hier zei is ook waar, met ouderdom komen er ook gebreken.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:33

Prijs is erg afhankelijk van de locatie, de faciliteiten (formaat weiland, formaat stallen, ontworming, smid, automatische waterbakken in het land etc).
Is de locatie geschikt voor paarden met ZE?
Is er veel last van dazen/ horzels overdag in de zomer? Wat voor grond is het?
Kleigrond blijft lang nat en trap je kapot. Zandgrond blijft langer droog en droogt sneller op
veengrond trapt een kudde paarden binnen notime kniediep kapot na een paar regenbuien

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:43

Lianne86 schreef:
Dan zit je al snel tegen kostprijs van materiaal (denk daarbij een klein bedrag aan onderhoud stal, voer, hooi, stro etc.)... Denk niet dat mensen "veel geld" willen uitgeven omdat het vaak niet dichterbij is.. + minder faciliteiten heeft..

En als eigenaar blijf jij met de verantwoordelijkheid zitten.... Dat is ook wel iets om over na te denken ;)


GEnoeg mensen uit de randstad die hun paard graag een goede oude dag willen bieden, maar dat in eigen regio niet kunnen betalen vanwege de enorme kosten voor volpension. Ik denk dus dat jouw idee niet klopt.

Ik denk dat je wel degelijk kunt verdienen op pensioenpaarden en dat mensen het vaak ook wel een fijn idee vinden dat hun paard ook aandacht en een borstelbeurt krijgt als ze dat toestaan.

Met prijs zou je kunnen zitten tussen de €160,- en €200,- per maand denk ik zo voor volpension (als het goedkoper kan is het natuurlijk mooi, maar dit zijn gangbare pensionprijzen bij volpension, ook bij pensioen-stallen, en vaak veel lager dan de volpensionstallen in de randstad rond de stedelijke gebieden). Met eventueel de mogelijkheid voor elke nacht op stal en paarden die niet de hele dag op het land kunnen vanwege aandoeningen als hoefbevangenheid, cushing (komt geregeld voor bij oude paarden) en insulineresistentie is een alternatief van een ruime, interessant aangelegde paddock met ruwvoer zeer welkom.

Ik heb zelf ruimte aan huis, dus alleen bij lage prijs en plaatsgebrek of tijdgebrek zou zoiets voor mijzelf een optie zijn (dan denk ik aan zo'n €100,- per maand, dan ontloopt het niet zoveel met de kosten van hier aan huis en scheelt het veel werk), maar voor mensen met paard in pension die graag een nieuw jong en gezond paard voor de sport willen en dubbele verzorging en dubbele dure pensionkosten te hoog zijn, zullen je doelgroep zijn. Of mensen die zelf te oud worden of om andere redenen de zorg niet meer aankunnen en de verzorging willen uitbesteden...

Als de ruimte er is kunnen ze altijd klein beginnen zonder veel investeringen en als er een wachtlijst ontstaat pas uitbreiden.

Voordeel van een zorgboerderij is dat je hulpen betalen (PGB of uit eigen zak) om te mogen helpen O:) en het biedt weer een activiteit om meer mensen leuk bezig te houden. Paarden hebben ook weer hun eigen aantrekkingskracht op (potentiële) cliënten

Yviertje

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-05-08
Woonplaats: Yf's Paradise

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:51

Voor mij zou het zeker aantrekkelijk zijn, mits er weinig onervaren mensen aan m'n paard zitten. Wel zou ik het fijn vinden als er af en toe wat aandacht aan haar wordt geschonken. Als ze daarnaast 's zomers buiten kan lopen en 's winters overdag buiten zonder tot haar knieën in de drek en voor een prijs onder het bedrag wat ik nu kwijt ben (dus rond de 200 euro) zou je mijn aandacht getrokken hebben.

Eventuele extra kosten aan HS of DA vind ik niet erg als dat er boven op zou komen. Die kosten heb ik nu ook, dus dat kost me de kop niet.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 21:52

Zover er nu plannen zijn besproken is de oude koeien stal ombouwen daar zou dan plek zijn voor 10 paardenstallen.
Zoals gezegd is het voornamlijk informatie inzamelen momenteel of er uberhaubt animo voor is (volgens mij wel, precies om die redenen die joyce B noemt.) De grootste vraag blijft natuurlijk of het rendabel is. Want verlies draaien is natuurlijk niet de bedoeling.
Tot nu toe iig al bedankt voor de input!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:59

Lianne86 schreef:
Je hebt ook stichtingen/rusthuizen waar de eigenaar het rusthuis wordt, dan ben je iig van die verantwoordelijkheid af.. (Weet niet of je dat moet willen trouwens, maar toch...)

Manegepaarden is ook niet lucratief genoeg helaas, maar daarom vind ik dat ze bij bijvoorbeeld Soest het beleid moeten aanpassen, want volgens mij betaal je daar ook geen 100 euro per maand voor de stalling?


Soest is in eigendom van een stichting.
Mensen moeten al jarenlang donateur zijn (dus een bedrag per jaar betalen) voor ze een paard op de wachtlijst kunnen zetten.
Soms is het paard al overleden voor ze aan de beurt zijn.

Je doet daar volgens mij afstand van eigendom van je paard. De stichting neemt de kosten en de zorg over. Het is geen pensioenstal die werkt op basis van pensiongeld, ze moeten rondkomen van giften, schenkingen, en donateurs.

Voor manege paarden heb je geloof ik ook een stichting: Stichting Het oude manegepaard?
Daar kunnen oude manegepaarden van hun oude dag genieten en ik geloof dat er vaak acties worden gehouden voor paarden om ze daar geplaatst te kunnen krijgen en er geld wordt ingezameld voor die stichting.

De meeste pensioen aanbiedende stallen doen het gewoon op basis van pensiongeld. Je blijft zelf eigenaar. Dierenarts, hoefsmid etc. blijft gewoon voor jezelf en je krijgt elke maand een rekening (of per zoveel maanden, maar net wat de staleigenaar in zijn contract heeft staan)

Muluna

Berichten: 255
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:04

Vragen zijn voornamelijk:
Is er animo voor een stalling voor gepensioneerde paarden en wat wordt daar van verwacht, wat mag het kosten en wat wil een paardeneigenaar daarvoor terug zien ? Wat voor afspraken zou je willen met de stal? (qua DA etc.)


Wat zo in mij op komt zouden mijn 'eisen' zijn: Zomers lekker dag en nacht buiten. (dat gebeurd hier ook). 's winters wel snachts op stal. Poetsen, knuffelen, vertroetelen helemaal goed. Daar is ze helemaal het paard naar met haar lieve karakter. Ik zou het onwijs leuk vinden om af en toe (naast dat ik zelf uiteraard haar zeker zou komen bezoeken) met enige frequentie eens te horen hoe het met haar gaat.. d.m.v bijvoorbeeld foto's en wie weet een leuk geschreven tekst... dat zou tevens een mooie 'opdracht' zijn voor één van de clienten die er werkzaam is. Uiteraard bij ziekte of ongevallen wil ik gebeld worden, maar ja dat is logisch lijkt me.

Kosten... dat vind ik best een lastige.. dat is zo persoonsafhankelijk denk ik hier op het forum. Voor jullie bedrijf moet het rendabel zijn,of misschien alleen kostendekkend... Als ik naar mijn paard kijk, heeft ze aan een beetje gras (en zomers héél klein beetje gras) en swinters wat kuil erbij voldoende. Als ze daarentegen ook nog zomers dag en nacht buiten kan lopen, zou ik er geen honderden euros aan willen uitgeven per maand. Dan denk ik eerder aan 100 - 150 euro max. (nogmaals van mijn merrie uitgaande)

Op de vraag is er animo voor: (en ik beantwoord dit allemaal voor mijn eigen situatie) voor mij niet. Maar dat komt puur omdat we de ruimte en de middelen er voor hebben hier en haar zelf een uitstekende oude dag kunnen (en zeker) willen geven. Maar kan me wel indenken dat er anderen zijn waar dat anders voor geldt. Minder ruimte, meerdere paarden etc...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:07

als de paarden de hele dag op het land kunnen met voldoende gras en 's zomers dag en nacht is het in mijn ogen al snel rendabel. Zeker met hulp van cliënten.
Kostprijs hier aan huis, dus zonder de kale huur, alleen ruwvoer en strooisel met enkele uren weidegang is tussen de €60,- en €80 per maand Als de machines er al zijn en al gebruikt worden, dan is ruwvoer (en evtt. stro) van eigen land nog goedkoper. In de zomer bij dag en nacht weidegang nog veel lager.
De rest is voor de vaste lasten en het onderhoud en een stukje extra inkomsten.
Je kunt zelf bepalen voor welke prijs het de moeite waard is en dan kijken of er mensen hun paard brengen. Zwolle is wel vrij centraal in Nederland. Dat is positief.

Zelfbouw stallen zijn veel goedkoper dan de standaard boxwanden. Het bouwen van de stallen zou ook een clientenactiviteit kunnen zijn. Helpen met metselen van tussenmuurtjes of timmeren/schroeven. Kalken van de muren, omheinen van de weides, etc. in de hooitijd de pakjes van het land halen en opstapelen in de schuur... Hulp genoeg!

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:31

joyce B schreef:
Lianne86 schreef:
Je hebt ook stichtingen/rusthuizen waar de eigenaar het rusthuis wordt, dan ben je iig van die verantwoordelijkheid af.. (Weet niet of je dat moet willen trouwens, maar toch...)

Manegepaarden is ook niet lucratief genoeg helaas, maar daarom vind ik dat ze bij bijvoorbeeld Soest het beleid moeten aanpassen, want volgens mij betaal je daar ook geen 100 euro per maand voor de stalling?


Soest is in eigendom van een stichting.
Mensen moeten al jarenlang donateur zijn (dus een bedrag per jaar betalen) voor ze een paard op de wachtlijst kunnen zetten.
Soms is het paard al overleden voor ze aan de beurt zijn.

Je doet daar volgens mij afstand van eigendom van je paard. De stichting neemt de kosten en de zorg over. Het is geen pensioenstal die werkt op basis van pensiongeld, ze moeten rondkomen van giften, schenkingen, en donateurs.

Voor manege paarden heb je geloof ik ook een stichting: Stichting Het oude manegepaard?
Daar kunnen oude manegepaarden van hun oude dag genieten en ik geloof dat er vaak acties worden gehouden voor paarden om ze daar geplaatst te kunnen krijgen en er geld wordt ingezameld voor die stichting.

De meeste pensioen aanbiedende stallen doen het gewoon op basis van pensiongeld. Je blijft zelf eigenaar. Dierenarts, hoefsmid etc. blijft gewoon voor jezelf en je krijgt elke maand een rekening (of per zoveel maanden, maar net wat de staleigenaar in zijn contract heeft staan)


Maar als het paard jouw eigendom blijft, en er gebeurd iets mee.... (Onwetendheid of wat dan ook...) en je bent er niet bij.... :S Ik vind dat nog al wat... Natuurlijk ben ik nu ook niet altijd bij mijn paard. Maar de eigenaresse van de stal heeft zelf paarden, weet hoe ze er mee omgaat en heeft er bewust voor gekozen. Vandaar dat ik het wel vertrouw...

Maar heb ook ergens gestaan waar de staleigenaresse iets deed waarvan ik zei dat het niet mocht... Gevolg: Ruit kapot en mijn paard met een hechting... Het banketstaaf is, terwijl zij gewoon iets deed wat van mij absoluut niet mocht (ik weet dat hij niet tegen vaststaan kan, dat meerdere keren gezegd) maar zij ging hem vstzetten naast een raam en met een halsband en ijzeren ketting...)... Ze had het zo kunnen spelen dat ik zelfs de ruit kon gaan vergoeden, het is immers MIJN paard die zoiets heeft gedaan... Dat het niet gebeurd was als zij er met haar poten van af bleef, is juridisch niet eens van toepassing... (DA rekening was ook leuk om te krijgen, maar niet heus...) En ik weet dat er mensen op een zorgboerderij werken die wel met dieren om kunnen gaan, maar ook mensen die het wel willen, maar waarbij het minder goed lukt (snel geduld verliezen of wat dan ook...) En eerlijk is eerlijk, een ongeluk is zo gebeurd...

Hetzelfde is bijvoorbeeld met kleine/jongere kinderen... Die mogen van mij ook niet "alleen" wat gaan doen met mijn paard... Niet dat mijn paard gevaarlijk is of wat dan ook, maar gewoon voor het geval dat...

Want stel dat er iets gebeurd, buiten de fout van jou om... Iemand maakt een plotselinge beweging of wat dan ook, en je paard schrikt of weet ik veel wat...

En eerlijk is eerlijk, bij een zorgboerderij moet het paard er wel echt bij passen... Dus je moet al een stuk selectiever zijn.. Een paard die niet warm of koud wordt van alles om zich heen --> dan zou ik het aandurven... Maar als je eigenaar blijft, is het meer dan "alleen dumpen" (ja, sorry... ik weet dat je bij Soest een aantal jaren donateur moet zijn, dan nog eens een wachtlijst hebt die gesloten is, maar dat weegt nog niet op tegen de kosten van een paard... dus ik blijf het een soort dumpen vinden... Goede instelling, snap ook wel dat mensen er voor kiezen (kennis zit daar) maar van mij mogen ze best 50-75 euro stalgeld per maand vragen (dat ben je sowieso kwijt aan hooi/stro/vlas/voer/hoefsmid etc.)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 23:23

Bedankt, dit zijn antwoorden waar de boer en het team veel mee kan :)
Ook het terug rapporteren naar eigenaarsn is idd iets wat een goeie bezigheid kan zijn voor clienten. Daar had ik zelf ook al over gedacht.

De kosten zijn inderdaad iets wat we uit moeten rekenen maar mensen moeten het ook willen betalen vandaar dat ik ernaar vraag wat mensen daarvan denken.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: Animo voor ruststal op zorgboerderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:34

Kennis heeft ook zorg boerderij en ook pension, paarden wennen snel aan deze mensen.

Ze doen het dagelijkse stal werk, voeren en sommige ook poetsen en wandelen.

Met veel begeleiding van paarden kenner kom je er wel.

Hier betaal je 200 s winters en 125 zomers

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:16

kevje06 schreef:
Kennis heeft ook zorg boerderij en ook pension, paarden wennen snel aan deze mensen.

Ze doen het dagelijkse stal werk, voeren en sommige ook poetsen en wandelen.

Met veel begeleiding van paarden kenner kom je er wel.

Hier betaal je 200 s winters en 125 zomers


deze prijs zou ik het ook voor doen maar hoger niet.
zelfs zou ik liever een vaste jaarprijs zien van zeg maar 150, 160,- per maand.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 08:35

Bij mij aan de overkant is een klein rusthuis geweest voor paarden. Dat was wel van een stichting maar op een zorgboerderij is het principe hetzelfde. Oude paarden zijn meestal wat gemoedelijker dan jonge paarden. Voor zover ik weet is er wel vraag naar betrouwbare stalling waar je ook makkelijk kan gaan kijken. Ik zou wat de kosten betreft wel goed uitrekenen want je moet er niet op tekort gaan komen een bedrag van 100-150 euro lijkt me reeel maar ligt ook waar in nederland je zit, hier is stalling ook ongeveer zon bedrag maar goed dan wordt hij niet verder verzorgt, Als het paard trouwens iets van seniorenslobber nodig heeft oid zou ik dat wel apart in rekening brengen en dat soort voer kost giga veel extra tijd. Ik zelf heb trouwens geen stalling nodig want ik heb mijn paarden aan huis.