Kan een paard boeren ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Kan een paard boeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 21:30

Jonge net ingereden Fries op stal die boert sinds een tijdje af en toe ,
echt een heel vaag geluid !

Een boer-achtig iets , en daarna slikt ze wat lucht in geloof ik.

Flankjes willen zo nu en dan ook wat "pompen" ,
dat het ademen een beetje meer kracht van de flanken lijkt te kosten.
Allemaal zeer subtiel hoor , het valt niet op ofzo tenzij je er echt naar op zoek bent Lachen .

Beestje staat er verder niet raar bij en er valt niks aan op ,
is ook iets van de laatste tijd en het baasje heeft het nu een paar keer gezien / gehoord dat boer-geluid.

Vanavond hoorde ik het ook , nog nooit zoiets raars gehoord Haha!

KAN een paard boeren ?

Of zou het iets kunnen zijn van een koutje gevat ofzo ,
en dat het dan een rare uitting van een hoest-prikkel o.i.d. is ?

Die wat pompende ademhaling die af en toe opvalt terwijl het dier gewoon heel rustig wat in de stal hangt is wel een beetje eng erbij...

Wie weet blijkt het wel iets ernstigers te zijn wat een soort astma ofzo ten grondslag heeft....

Maar voor nu dus de vraag of een paard kan boeren ? Lachen


EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:31

Ik denk dat je luchtzuigen bedoelt. Een pony die ik ken doet het ook en dat klinkt ook als boeren.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:34

hahaha, als het aan bel licht wel, die maakt ook wel eens een boerend geluid, of het boeren is weet ik niet. Maar het lijkt er wel veel op, de viezerik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:34

Luchtzuigen. Als dit een gewoonte wordt, kan het erger worden.

Saar01
Berichten: 3524
Geregistreerd: 09-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:36

jah het is idd luchtzuigen als het pony/paard het heel vaak doet word hij er zelfs mager door.
het is ong. hetzelfde als een sigaretten verslaving.

. . . . . .

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 21:41

Het is geen luchtzuigen ,
althans het dier pakt niks vast om zich op schrap te zetten Lachen .

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:43

een paard kan niet overgeven dus ook niet boeren. het klinkt idd alsof ze luchtzuigt. En dat is een zeer slechte gewoonte. Meestal is het niet af te leren, al zijn er wel een aantal dingen om te voorkomen dat ze het blijft doen. Een luchtband of een operatie. Dat laatste is niet echt aan te bevelen. Ook kun je proberen om te voorkomen dat ze ergens de tanden op kan af zetten, tenzij ze in de lucht luchtzuigt.
Luchtzuigen ontstaat meestal door verveling,ondervoeding (ze willen hun mag vullen, vandaar dat het later kan lijden tot vermagering) of ze nemen het over van een paard die er naast heeft gestaan.
Op zich kan het niet veel kwaad, al is er een verhoogde kans op koliek en het verdwijnen van de tanden in het gehemelte door de druk van de boventanden op de ondergrond tijdens het zuigen.

pmarena schreef:
Het is geen luchtzuigen ,
althans het dier pakt niks vast om zich op schrap te zetten Lachen .

Echte luchtzuigers kunnen het ook zonder.

- Offline -

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:46

pmarena schreef:
Het is geen luchtzuigen ,
althans het dier pakt niks vast om zich op schrap te zetten Lachen .


Dat hoeft ook niet altijd, Maffick zuigt heel af en toe ook lucht, gewoon met zn hoofd recht om zelfs omhoog.
Hij doet het eigenlijk alleen na het flemen en ik noem het ook altijd boeren omdat het zo klinkt, maar het is gewoon luchtzuigen.

Maffick doet het al sinds ik hem heb en het is nooit verergerd, de keren dat hij het doet is hooguit 5 tot 10 x in de 3 maand ofzo, echt niet vaker.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:46

heej pmarena, als een paard iets vastpakt en zich schrap zet dan heet dat kribbebijten, alleen heel veel mensen noemen dat luchtzuigen. Ze zuigen dan wel lucht, maar het heet dus anders. Luchtzuigen is precies wat jij hierboven hebt beschreven

Ponyloze bokker!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:47

Een paint die bij mij op stal stond boerde dus echt wel. Ze kreeg altijd kilo's mandarijnen, sinaasappels ed te eten, dus ik denk dat het gewoon daar aan lag. Je hoorde echt **blurp** zeg maar.

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 21:54

Hihihi.... **blurp**

Bij het Friesje ontsnapt wat lucht in een *brps* en daarna nog een geluidje , slikken ofzo.

Zover ik weet houden ze bij echt luchtzuigen hun hoofd altijd in een rare gefrustreerde houding , dus bij voorkeur de tanden ergens schrap op zetten of idd een rare stijve nek...

Bij het Friesje dus gewoon in een normale houding , en er komt eerst iets uit voordat ze een slik/inadem-geluidje maakt.

Ik heb het 2 keer onverwachts gehoord en dus nog niet echt het geluid thuis kunnen brengen.

Het lijkt een drie-delig geluid , eerst een soort subtiel *brps* en dan een inadem-slik iets , heel relaxed allemaal.

Ook na het eten , maarja dan ben je er tenslotte dus dan hoor je het Haha! .

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:57

ja dat lijkt echt op luchtzuigen, ze slikken lucht in en die boert er bijna tegelijkertijd gedeeltelijk weer uit. Eeen paard dat luchtzuigt kan dat dus gewoon zonder vastpakken, dus voerbak weghalen helpt bij zo'n paard niet. De enige oplossing is zo'n luchtzuigband halen, maar dat werkt ook niet altijd

Ponyloze bokker!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:01

Een paard bij ons op stal laat ook boeren. Hij doet het als er andere paarden langs komen. Hij heeft een tijd terug wel een longbloeding gehad. Heeft er misschien wel iets mee te maken. Niet bang worden hoor, want hij doet het wel heel erg. Mijn paard laat ook wel eens een boertje, als hij het ergens niet mee eens is.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 22:10

Op zich geloof ik niet dat het iets ergs is , het beestje laat dus gewoon ineens wat lucht ontsnappen zonder eerst lucht in te nemen.

Hij ademt gewoon en dan oeps! *brps* lucht naar BUITEN.
Pas DAARNA weer inademen.

Dus luchtzuigen zoals ik dat ken sluit ik eigenlijk gewoon uit Lachen .

Die soms wat pompende flanken vind ik wel "eng" .

Wellicht blijkt later nog dat er echt iets niet goed zit...

Maar tot nog toe lees ik dus van meerdere mensen dat ze wel eens een boertje van een paard gehoord hebben Lachen .

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:53

hoe komt je het dan als 1 van mijn jonge pony's een heel zacht klein geluidje maakt? wat dus ook lijkt op boeren, maar verder niet zo als beschreven door de topicstarters, maar hij stinkt dan echt wel uit zijn bek, kei raar!

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 22:57

Heej !

Nu je het zegt jaggie !

Het baasje van de Fries zegt ook dat ze erg uit haar bek meurt na zo'n boertje .

Beestje krijgt overigens echte knoflook-teentjes door het voer dus meurt sowieso wel Tong uitsteken

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:02

pmarena schreef:
Het is geen luchtzuigen ,
althans het dier pakt niks vast om zich op schrap te zetten Lachen .

Echte luchtzuigers kunnen het ook zonder.
[/quote]
Idd.. Echte luchtzuigers kunnen het ook in de lucht.

Extensions voor paarden!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 23:05

Jaaaahaaaaa.....maar dan nog niet met een ontspannen koppie ,
ook dan kijken ze er een beetje spastisch bij zover ik weet ,
en het is altijd nog luchtZUIGEN , dit beestje doet *brps* en geen *slrp* Tong uitsteken Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:19

Ook met een ontspannen hoofd hoor, lees mijn stukje over Maffick nog maar eens goed, hij doet het ook als hij zijn hoofd 'gewoon' heeft.
En na het flemen, is toch niet echt gespannen.
Zuigen moet je niet te letterlijk nemen, het is niet alsof het paard op een lolly zuigt * SLLRP * zoals jij uit brengt, maar het * BRP* geluid is het geluid van luchtzuigen

En ook hij stinkt uit zijn waffel ( is ook logisch, komen gassen uit zn mond weer terug )

Ohja en voor degene die zei dat dat geenluchtzuigen was maar kribbebijten als een paard iets vastpakt en daarbij lucht naar binnen zuigt, diet is niet waar.
Kribbebijten is zeg maar de rand van de box,voerbak e.d ( gefrustreerd )aan stront bijten.

Als een paard zich vast pakt en lucht naar binnen zuigt, dan is het wel degelijk luchtzuigen en geen kribbenbijten meer, luchtzuigen kan wel voortkomen uit kribbebijten.

Ik wil wel even maandag aan de DA die ons EHBO geeft vragen of een paard ook kan boeren Pmarena, maar ik geloof ook dat het gewoon luchtzuigen is...

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:21

pmarena schreef:
Jaaaahaaaaa.....maar dan nog niet met een ontspannen koppie ,
ook dan kijken ze er een beetje spastisch bij zover ik weet ,
en het is altijd nog luchtZUIGEN , dit beestje doet *brps* en geen *slrp* Tong uitsteken Haha!


LOOOOL *LOL*

Extensions voor paarden!

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:30

Een paard kan absoluut niet boeren of overgeven. Het geluid wat je hoort is waarschijnlijk nog wat lucht wat in zn luchtpijp zit en weer terug gaat naar buiten. Als een paard wel echt zou boeren of overgeven dan is er wat goed mis met hem.

Maar zoals jij het omschrijft kan het idd luchtzuigen zijn. Bij zn flanken zou ik wel opletten, want hij kan buikslag hebben, dat hij dus extra adem moet halen om genoeg binnen te krijgen. Laat anders de DA daar een keer naar kijken.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:56

Nou echt wel dat paarden kunnen boeren.. Ik had Katinka eens wat broccoli gegeven. Later op de dag stond ik bij haar stal, laat ze een boer.. niet te kort wat voor koollucht eruit kwam.. Lachen Boeren is heel wat anders dan overgeven, wat paarden inderdaad niet (makkelijk) kunnen..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:15

wat een rare paarden heb jij in de buurt staan Bianca geloof dat jij
dat soort dingen aantrekt..??hahhaha

bij ons op stal zuigt er een paard lucht door op zn lip te zuigen heel raar geluid en zeker als je het voor het eerst hoort..maar een paard dat boert nee nog nooit gehoort wel grappig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:19

Connor kan boeren als de beste als hij van de wei afkomt. Het liefst even in je oor. Het is echt hetzelfde geluid als je bij mensen hoort. Het lucht hem wel op, ik denk geweoon gasvorming van het proppen in de wei wat er even uitkomt.

Ik wet niet of dit friesje het doet na het eten of gewoon zomaar.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:41

Volgens de medici kan een paard inderdaad niet boeren en/of overgeven. Dat komt doordat de kringspier in de overgang slokdarm/maag niet reageert op prikkels die vanuit de maag komen (anti peristaltische beweging), maar alleen op prikkels die vanuit de slokdarm (peristaltiek) komen.
Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat Alfie ook met een zekere regelmaat boert, en het stinkt dan ook, net als je bij mensen kan ruiken die een boer hebben gelaten. Overgeven heeft hij (bij mijn weten) nooit gedaan.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 90 bezoekers