Kiefer of Ainsley en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

kiefer of ainsley en waarom?

Poll eindigt op

Kiefer
5 (26%)
Ainsley
5 (26%)
geen van beide
9 (47%)

Totaal aantal stemmen: 19


Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Kiefer of Ainsley en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 10:35

Sinds gisteren heb ik twee zadels op proef,een kieffer wien en een ainsley.Heb eerst maar eens de kieffer er als eerste opgegooid,m'n instructrice was daar dus heel erg over te spreken.Hij lag echt heel goed op Bud,maar(ja daar komt ie hoor)ik vond hem maar zo zo zitten(nu valt het wel op één hand na te te tellen dat ik op een dressuurzadel heb gereden Haha! ).Nou toen de Ainsley erop,de kussens lagen echt goed alleen de boom was iets te nauw en hij kroop ook naar voren.Maar ohw wat zat dat zadel lekker,toch was mijn instructrice wat minder gecharmeurd van mijn houding in het zadel(maargoed ze is zelf helemaal weg van kieffers *LOL* )Nu ga ik vandaag maar weer eens de kieffer rijden en morgen met een pad eronder de ainsley(moet vrijdag besloten hebben welke het word).
Als ik naar de voordelen en nadelen kijk dan is m'n keuze eigenlijk al een beetje gemaakt:
Kieffer(voordelen):ligt uitstekend op m'n paard,ik schijn er een goede zit in te hebben als ik op m'n kont zit ipv m'n **** Bloos ,ik zit als een huis bij het doorzitten,hij is minder oud als de ainsley en de prijs is redelijk.
Kieffer(nadelen):vind hem dus niet zo lekker zitten als de ainsley(maar dat zal wel wennen zijn),heb het gevoel dat het me naar voren kantelt(maargoed weer het commentaar:je moet op je kont zitten Bloos ),hardere zit.
Ainsley(voordelen):heeft een diepe zit en zit daarom naar mijn gevoel lekkerder,je word in de juiste houding gedrukt(m'n instructrice vind dat niet zo)
Ainsley(nadelen):is ouder en duurder dan de kieffer,zal opgevuld moeten worden,ik schijn er minder goed in te zitten,kruipt naar voren.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met deze twee merken en waarom je juist voor dat specifieke merk heb gekozen?


Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:40

Ik zou geen van beide nemen en op zoek gaan naar een zadel dat je en lekker vind liggen en dat goed op je paard ligt! Ik vind een zadel iets waar je absoluut geen consessies aan mag doen. Grote kans dat als je nu voor die Kiefer gaat over een paar maanden op zoek gaat naar een ander zadel...

Ik zou even verder kijken naar bijvoorbeeld een euroriding. Ik ben daar zelf helemaal weg van, zitten gewoon fijn (geen overdreven diepe of zachte zit) en liggen over het algemeen goed op veel paarden door de brede kussens.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:42

Als je de Ainsley neemt, zul je in ieder geval de boom moeten laten verbreden. Als de boom te smal is, kun je dat niet oplossen door de kussens op te vullen of een pad er onder te leggen. Sterker nog, als je er ook nog een pad onder legt, zal deze alleen maar meer knijpen op de rug.

Verder zou ik wel voor de Ainsly kiezen als ik tussen die 2 merken zou moeten kiezen, omdat ik die veel fijner vind zitten dan Kieffer. Maar goed, dat is natuurlijk ook weer heel persoonlijk...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:46

Ik heb zelf net een Kieffer gekocht, en ik ben er superblij mee. Hij ligt heel goed op mijn paard, en ik zit er prima in
Wat jouw keuze betreft, de Ainsley zou voor mij afvallen omdat hij niet goed op het paard ligt en het is mar de vraag of het met opvullen goed kan komen, zeker als de boom te nauw is.
Dat is nl niet te veranderen.
De zit van de kieffer kun je niet veranderen, mar ik denk dat het een kwestie van wennen is.
Elk zadel heeft een andere zit, dus je hebt gewoon even tijd nodig om je zit te vinden in het zadel.
Op je m*ts zitten is natuurlijk nooit goed, je moetop je kont zzitten, en volgens je eigen woorden zit het aadel dan wel goed. Ik zou voor de Kieffer gaan, maar als je er zelf niet uit bent zou ik ze allebei terugbrengen en verder kijken.
Succes.

Goedgekeurd onderschrift :)

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:52

Zelf heb ik een Ainsley zadel. Het ligt echt perfect op Taco. Hiervoor heb ik een kieffer gehad maar die werd te smal. Nou ja, Taco werd te breed. Het nadeel van kieffer vind ik dat je er een houten kont van krijgt. Ainsley is lekker zacht.

Wat jou betreft zou ik kijken wat goed ligt op je paard en wat lekker zit. Niet zo zeer naar het merk

<3 Galanto <3

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 10:53

De Ainsley zou ik vergeten. Ik vind ook dat die lekker zit maar je paard gaat voor alles. Het eerste waar je bij een zadel naar moet kijken is of het goed ligt op de rug van je paard. Als dat al niet in orde is zou ik er niet aan beginnen.

Als de Kieffer goed ligt, kan je je afvragen of je daar graag op wilt zitten. Het ligt goed op je paard, je zit er zelf goed op maar het zit niet zo zacht. Denk je dat je er aan kan wennen dan zou ik zeker voor de Kieffer gaan, en anders verder kijken voor een ander zadel. Je kan anders ook een gelseat of een bontje op je zadel leggen als het er alleen om gaat dat het te hard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:09

ten eerste koop je een zadel wat goed op je paard ligt, dan kijk je pas wat voor jezelf fijn is.
Als er 2 passende zadels zijn vind ik de ainsley fijner, maar dat is een kwestie van smaak, dus nooit te zeggen of jij dat ook vind.
Maar het belangrijkste is het paard.
Als die dadelijk last van zijn rug krijgt, ben je verder van huis.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:12

Ik zou zelf nooit een Ainsley op mijn paard leggen, ik ben zelf van mening dat die dingen funest voor de rug zijn. Menig paard kapot mee zien gaan...
Kieffers staan bekend om de spartaanse zit; lekker hard Nagelbijten / Gniffelen Hoeveel steun je in je zit hebt hangt af van het model dat je geprobeerd hebt. Als je de Ainsley lekekr vind zitten, houd je dus van een erg diepe zit, met een 'opgesloten' gevoel. dat soort zadels heeft Kieffer sinds enige tijd ook, denk aan Lusitano.

ik zou als ik jou was gewoon verder shoppen, en als je echt een fijn zadel wilt, kijk dan uit naar KN of een Prestige GG. BEide merken gaan jarenlang mee met behoud van kwaliteit, en zijn tegen redelijke bedragen ook tweedehands wel te vinden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:17

Citaat:
Ik zou zelf nooit een Ainsley op mijn paard leggen, ik ben zelf van mening dat die dingen funest voor de rug zijn. Menig paard kapot mee zien gaan...

Waarom zijn die slecht voor de paardenrug?
Dat heb ik namelijk nog nooit gehoord.
Wat is er met dat soort zadel wat de rug van het paard verkeerd belast?

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:31

Heeft dat niet met de (te) diepe zit van een Ainsley te maken, het gewicht wordt daardoor minder goed verdeeld over de rug van het paard Scheve mond

Ik weet niet of het zo is, heb er alleen over gelezen...

Gillian

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:32

Ik rij al jaren met een Ainsley en rio wordt regelmatig gecontroleerd door de uithof en ik heb nog nooit een mankement aan zijn rug gehad dus ik weet niet waar deze logica vandaan komt?

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:37

Hang mij er niet aan op, Mobick Haha!
Ik heb alleen ooit zoiets gelezen, ik weet dus niet hoe het in de praktijk is.

Gillian

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:48

Geen van beide... Gewoon veder zoeken wat wel lekker zit en goed op je paard past.. Ik heb zelf ook een Ainsley en blijkt toch niet echt goed op Simba te passen en ondanks dat ze echt super lekker zitten ga ik als het niet opgelost kan worden met een beetje sleutelen een ander zadel kopen...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:53

Bij Ainsley's ligt heel vaak de drukverdeling op de rug op een te klein oppervlakte. Idd door dat kuipzitje. Heel veel paarden passen niet lekker onder zo'n zadel, en dat in combinatie met de enge drukverdeling, dat is vragen om problemen. Dat gaat heel vaak fout. Ainsley was zo'n 5 jaar geleden hier de mode, maar menigeen is daar behoorlijk op terug gekomen.

als je een paard hebt waar je ainsley zadel echt goed op past, zal het wellicht meevallen...maar serieus; er zijn hier in mijn omgeving een hoop paarden behoorlijk geblesseerd in de rug geraakt van het rijden met een Ainsley Dressuur. Dat gebeurd niet van de een op de andere dag, maar wel na verloop van tijd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:55

als je persé tussen deze twee zadels moet kiezen zou ik voor de kieffer gaan. omdat die andere gewoon niet goed op je paard past.
maar ik zou persoonlijk nog even verder kijken.
misschien kom je nog een zadel tegen dat én goed op je paard past én lekker zit. Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:55

Ik zou ook gewoon nog even lekker zoeken iets wat voor jullie allebij perfect is

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 11:56

Dees schreef:
Bij Ainsley's ligt heel vaak de drukverdeling op de rug op een te klein oppervlakte. Idd door dat kuipzitje. Heel veel paarden passen niet lekker onder zo'n zadel, en dat in combinatie met de enge drukverdeling, dat is vragen om problemen. Dat gaat heel vaak fout. Ainsley was zo'n 5 jaar geleden hier de mode, maar menigeen is daar behoorlijk op terug gekomen.

als je een paard hebt waar je ainsley zadel echt goed op past, zal het wellicht meevallen...maar serieus; er zijn hier in mijn omgeving een hoop paarden behoorlijk geblesseerd in de rug geraakt van het rijden met een Ainsley Dressuur. Dat gebeurd niet van de een op de andere dag, maar wel na verloop van tijd.


Mee eens, mijn ervaring is dat een ainsley ook nog eens weinig schoudervrijheid geeft waardoor je paard zijn passen niet goed kan afmaken. ( daar had ik last van bij Jolynn)

XANTHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:00

Ik rij al jaren op een Ainsley, zo ook mijn instructrice en verschillende stalgenoten.
Gelukkig hebben wij allen dit probleem niet gehad.
Kawa maakt zijn passen hetzelfde, of ik nu mijn kieffer-spring of Ainsley erop heb liggen.
Ook het vwnw rijden enz, maakt geen enkel verschil.

Het opgesloten zitten is gewoon per persoon verschillend of je daar van houd of niet.
Mijn springzadel is ook een diep springzadel.
Ik vind bv die pessoa springzadels ook niet fijn.
Maar dat is maar net wat je voorkeur heeft.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:03

Ik beldoel ook niet dat het geen goed zadel is, maar voor mijn paard was het niet geschikt, vond ik heel jammer want het zit echt heerlijk. Ik heb me door de zadelmaker laten vertellen dat er veel mensen zijn teruggekomen van een ainsley. Maar uiteindelijk ligt het er natuurlijk gewoon aan wat voor paard je hebt.

XANTHA

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:05

Ik heb voor 'geen van beide' gestemd.
De Ainsley valt zowiezo af, dit zadel staat bekend om een diepe, opgesloten zit. Voor de meeste mensen werkt dat heel goed, maar jij kan er schijnbaar niet mee overweg aangezien je houding er niet beter van wordt.

De Kieffer zou bij mij ook afvallen, ten eerste omdat ik Kieffers slechte kwaliteit vind, ten tweede omdat je zelf al aangeeft hier niet lekker in te zitten.

Dit zijn 2 zadels van uitersten, daartussen is nog zat te vinden.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:09

Sjuimpje schreef:
Ik heb voor 'geen van beide' gestemd.
De Ainsley valt zowiezo af, dit zadel staat bekend om een diepe, opgesloten zit. Voor de meeste mensen werkt dat heel goed, maar jij kan er schijnbaar niet mee overweg aangezien je houding er niet beter van wordt.

De Kieffer zou bij mij ook afvallen, ten eerste omdat ik Kieffers slechte kwaliteit vind, ten tweede omdat je zelf al aangeeft hier niet lekker in te zitten.

Dit zijn 2 zadels van uitersten, daartussen is nog zat te vinden.


Mag ik vragen welk zadel jij hebt?

<3 Galanto <3

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:12

Daaleman, BR (2x), Passier, Pessoa en Premiere.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:12

Kieffer valt bij mij al gelijk af want ik rij me accuut door op kieffers... Ainsley vind ik op zich fijn maar als hij niet goed ligt op je paard dan niet doen en niet gaan oplossen met dingen er onder want dan blijft het een probleem....

...Dreaming with my eye's wide open...

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:24

ik zweer bij kieffer! Geen zadel met een betere zit. Daarbij past het zowat op elk paard. Ik heb een wien met extra diepe zit. Zit als een huis, en ik zou nooit meer anders willen.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 12:32

sherwood schreef:
ik zweer bij kieffer! Geen zadel met een betere zit. Daarbij past het zowat op elk paard. Ik heb een wien met extra diepe zit. Zit als een huis, en ik zou nooit meer anders willen.



Heb je nog verschillen tussen de kieffers Wien?IK heb dus ook een Wien,maar die heeft absoluut geen diepe zit.
Ik ga vandaag toch nog even die Kieffer proberen en anders toch maar even verder zoeken.Ze hadden ook nog een KN en Passier liggen dus keuze zat. *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bellala, cam, GrapeshotBot, rocky_1995, StonedRomy, Trendiction, YandexBot en 103 bezoekers