Wat voor bitje is het geschikst voor deze haf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Wat voor bitje is het geschikst voor deze haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 17:32

ik heb een haf van 4 jaar die graag onder je weg loopt in een te snel tempo.
Heb nu een dubbelgebroken bustrens in maar denk dat het te licht is voor hem.Heb al les en in de les zegt degene dat ik een watertrens die wat dunner is in moet doen.Wil ook jullie mening weten
Is erg sterk. Scheve mond
wie geeft mij een tip met foto graag als het kan wel bit ik moet gaan proberen. Scheve mond

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 18-11-03 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:49

rijles nemen

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:51

flikker er een stang in en ruk flink in zijn bek.

nee even serieus dit zal je rijtechnisch op moeten lossen, veel overgangen en figuren rijden en een goede instructeur zoeken.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 17:55

Ik heb al rijles hoor maar wou graag weten wat jullie voor bitje er in zouden doen.
zij adveseerde mij gewoon een watertrens die wat dunner is .

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:08

Idd. goed les nemen, dit is echt wel rijtechnisch op te lossen.

In de bak kan je veel oplossen, hij kan niet oneindig ver weg rennen dus ik zou niet zo snel aan een ander bit gaan denken.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:11

Ik denk dat je dit het beste rijtechnisch op kunt lossen. Je hebt namelijk een dubbel gebroken bustrens, wat voor een jong paard van 4 jaar zeer geschikt is. Een jong paard van 4 jaar is eigenlijk nog in de leer, wat betekend dat hij net ingereden is en nog veel moet leren. Door er een scherper bit in te hangen (een dunne watertrens is namelijk scherper) zul je hem alleen maar harder in de mond maken en zal hij straks minder makkelijk nagevelijk worden.

Je kunt het beste veel overgangen en figuren met hem rijden. En dan vooral op je zit, en heel licht in de mond. Door veel overgangen op je zit te rijden leer je hem hoe het moet. Het onder je wegrennen bij zo'n jonge pony komt veelal doordat hij gewoonweg niet weet hoe het wel hoort.

Ik rijd nu zelf een 9 jarige haflinger die niet goed ingereden is, een enorme onderhals heeft en zeer sterk is. Ik ben met haar begonnen om haar te leren om mijn zit te lopen, op een kleine beenhulp aan te draven etc. zij reageert daar nu redelijk tot goed op. En ze gaat zelfs al wat nageefelijker lopen, en leert nu haar rug te gebruiken.

Zoek het niet eerst in een ander bit, maar vooral rijtechnisch. Je kan haar/hem ook met je stem corrigeren/ aanspreken, mopper dat hij het niet goed doet, en beloon als hij het wel goed doet.

Vergeet niet dat 4 jaar nog erg jong is. Zo jong dat hij/zij eigenlijk net ingereden zou moeten zijn (gebeurt helaas ook wel eens met 2,5 jaar). Heb geduld en probeer het hem aan te leren zonder te veel in de mond te zitten. Wordt je pony alleen maar tegen de teugel van.

Ik vind trouwens persoonlijk dat een instructie bij een 4 jarige pony niet een ander bit aan moet raden maar juist het rijtechnische gedeelte aan moet pakken. Je kan er namelijk ook een slof om hangen en hem op de rem trekken zoals je wel vaker ziet, maar dan heb je nog geen oplossing, niet doen dus. Je moet je pony het gewoon leren.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:11

ik zou geen ander bitje nemen.. beesie is nu 4.. heeft nog jaren te gaan.. wat alsie op het dunnere bitje ook wegloopt? ga je dan aan een stang beginnen? wat als datniet meer helpt.. wat ga je dan in zun mond leggen?
volgens mij is het niet meer dannormaal dat een 4 jarige nog niet alles helemaal snapt.. misschien datie gewoonnietbegrijpt wat jijbedoeld..

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:14

en ja het is mogelijk heb nl. zelf ook zo'n muts staan die niet wist waarom ze in godsnaam zo'n ijzer ding in der mond had.
Het is allemaal prima voor elkaar gekomen met der hoor, op een trens en zonder hulpteugels.