DISCUSSIE: Wel of geen deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of geen deken?

a) Wel, om te voorkomen dat hij een dikke vacht maakt
46 (50%)
b) wel, want hij is geschoren
16 (17%)
c) Nee, geef mij maar puur natuur
29 (31%)

Totaal aantal stemmen: 91


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:11

hier hetzelfde als bij TongeR, sharir staat overdag en snachts op de wei.
dekens vind ik dan gewoon teveel gedoe en z'n wintervacht beschermt denk ik toch nog altijd het beste tegen het weer.
nadeel is dat hij vrij snel zweet, maar in de winter rijden we gewoon niet zo intensief Lachen

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:25

Carina is geschoren en staat dus met een deken op.
Na het rijden stond ze nog 4/5 uur nat op stal, ondanks zweetdekens en droogwrijven. Dat kan dan echt niet meer gezond zijn. Ik merk aan haar dat ze nu veel fijner in haar vel zit, nu ze die dikke vacht kwijt is. Ze kan haar warmte veel beter kwijt nu.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:32

Vorig jaar had ik mn paardje nog lekker zonder deken staan.

Maar nu ik wat meer met haar aan het werk ben, ben ik eigenlijk genoodzaakt een deken op te leggen want om elke dag een zeiknat paard te hebben is oook niet echt handig.

Maar ik heb mn paard het liefste zonder deken staan. Puur natuur!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:34

loulou is geschoren, dus moet wel een deken op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:37

Ik heb een deken op om een dikke wintervacht tegen te gaan, maar zelfs dat voorkomt niet dat mijn merrie een dikke wintervacht krijgt. Dus ik heb geschoren, want ik heb geen tijd na een 8 urige werkdag met de nodige files op de thuis weg, na het rijden nogeens vier uur te moeten wachten voordat ze haar zweetdeken afmag en haar normale deken opkrijgt.
Mijn paard vind de winterdeken ook niet erg....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:46

Ik heb dit jaar een deken omgedaan omdat ze verleden jaar zo'n dikke vacht kreeg dat ik na 10 minuten longeren urenlang kon gaan stappen, droogwrijven en zweetdekens op kon doen.

Het is gewoon een simpel 200 grams dekentje, en in het begin een ongevoerde regendeken, maar moet zeggen dat het aanzienlijk scheelt vergeleken met voorgaand jaar.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 14:56

Ik kijk altijd naar een paard. Wedstrijden --> deken op door de winter heen. En Syta is altijd zo vol actie dat zij altijd zweet dus zij krijgt ook een deken. Thunder moest ik gewoon blijven doorrijden tot dat hij verkocht werd en had geen deken en bleef ook 24 uur buiten staan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:05

Citaat:
ik heb alleen een deken om omdat Banjer nog steeds buiten staat (overdag) en ik merkte dat haar haren overeind gingen staan... als mijn haren overeind staan, heb ik het koud... dus zij zal het dan ook wel koud hebben....
_________________



De haren gaan omhoog omdat ze op die manier een laagje lucht vasthouden.
Deze lucht wordt warm via het lichaam en blijft tussen de haren hangen. EEn paard met opgezette haren heeft het dus niet koud, het is zijn eigen ontworpen winterdeken.

Als je ij zo'n paard een dek opgooit en die is niet dik genoeg krijgt ie het steen koud.
Ik heb dat toen met mijn eigen paard gehad, dat was pas zielig.

Rillen is ook een vorm van warm worden.

Wel vind ik dat als paarden buiten staan in de winter dat een moeten kunnen schuilen, op deze manier kunnen ze zichzelf weer opwarmen.

Ik heb mijn paarden zonder deken, en dat is altijd goed gegaan.
Maar ik kan begrijpe dat als je heel veel rijd wel scheert of op tijd met dekens begint.

Maar ik ben ook van mening dat veel mensen maar een dek opgooien omdat andere dat ook doen en dat ze denken dat paarden het koud hebben. Ze denken dus nooit verder dan hun neus lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:09

Helemaal mee eens.
Een paard dat buiten staat, wat gewoon winterharen mag krijgen omdat je niet (veel) rijd, heeft aan een schuilstal genoeg.
Dan is een deken helemaal niet nodig en zelfs minder prettig voor het paard dan de natuur zijn gang laten gaan.
Tegen de natuur kan niks tegen op, dat is het beste tegen kou wat er is.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:12

Bij ons hebben 2 paardjes een deken op, die twee lopen wedstrijden en dan is een dikke vacht niet mooi, vooral niet als ie zweet.
De rest heeft allemaal geen op, die worden niet veel gereden en zijn nu lekkere teddybeertjes Haha!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:21

die van mij krijgt ook geen denken op. ik ben van mening dat als je paarden gaat verwennen met denkens juist een soort van verziekt. die van mij heeft nooit een denken op en is nooit ziek, of verkouden. na het rijden is ze ook zo droog.
een paardje bij ons op stal wat altijd onder deken staat heeft altijd wat. tja... doet ze op stal twee denkens op en als hij naar buiten gaat doet ze alle dekens af.
ik vind dat as je een paard ondern deken zet dat je ook minimaal titdat je paard warm gelopen is met een deken op moet rijden. anders loopt ie alsnog in de kou en gaat ie naar mijn idee toch haren aanmaken.
maar ieder zijn eigen mening en dat respecteer ik ook. ik zou er alleen heel goed over nadenken wanneer wel of wanneer geen dekens... en ga zo maar door.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15456
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:54

Ik denk dat de keuze wel of niet een deken van het paard afhangt. Ik ben in principe ook niet voor het gebruik van dekens, het kan de weerstand verminderen. Ik heb mijn arabier vorig jaar ook geen deken op gedaan, ze was nog twee en er werd niet met haar gewerkt. Ik heb haar toendertijd wel vier of vijf keer rillend, shakend van de kou uit het land gehaald, ze viel in die tijd ook schrikbarend af.
Ik beschik niet over een schuilstal, de paarden staan op een land zonder beschutting. Daarom heb ik gekozen voor een deken, ze blijft dit jaar mooi op gewicht en staat nu ook weer te grazen ipv zielig in een hoekje te rillen.

ScapaPolo3
Berichten: 792
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:05

Ik vind dat als je je paard geschoren hebt dat je wel je deken er het beste op moet doen, Lachen anders word ie strax ziek na een behoorlijke inspanning en vooral in deze tijd van het jaar als je hem buiten neerzet en niet goed droog is.
Gun je Paard/pony gewoon een lekkere dikke vacht in deze tijd..
Maar dat is gewoon mijn mening Bloos

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:14

Het paard waarop ik rijd heeft ook geen deken op. Helaas heeft mijn paard een vervelende gebeurtenis meegemaakt met een deken. Dit achtervolgt haar nog steeds. Naar een paar ongelukjes hebben wij besloten om haar in de wei geen deken op te doen. Ik rij ook vrij intensief. Ik stap goed uit en zet haar dan op stal met deken (dit gaat wel goed). 's morgensvroeg haal ik de deken eraf en een uurtje later wordt ze op wei gezet. Dit doe ik al een aantal jaartjes en het gaat goed.