Omgang met een "bloederig paard".

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Omgang met een "bloederig paard".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 22:06

Vandaag een soort van discussie gehad met iemand. Over paarden die iets niet willen (springen, trailer op) of iets uitproberen bij je.

Zij was van mening dat je op een gegeven moment een paard iets duidelijk moet maken door zeg maar hem er even doorheen te "helpen" ( ~~}> , zeg maar zo). Op zich ben ik het daar wel mee eens.

Mijn paard krijgt ook een schop onder zijn reet of een klap aan zijn muil als zijn gedrag dat uitlokt, daar wacht ik niet zo lang mee. Ondanks dat ik weet dat het hier op Bokt bij sommigen vrij gevoelig ligt, geef ik dit toe Haha!. Nu is dit paard vrij bloederig, dus bij gelegenheid een echte angsthaas/zenuwlijer. Als hij echt gespannen is, dring je niet echt tot hem door zeg maar.

Intussen is hij wel brutaal, dus als hij me bijv. probeert te bijten vliegt hij al shakend achter in de stal omdat hij al bang is voor de mep/schop die hij kan verwachten. Die hij overigens dan alsnog krijgt hoor. Schijnheilig

Degene waar ik de discussie mee had, kon ik niet aan het verstand brengen dat je een bloedpaard vaak anders moet benaderen dan een paard waar je tien keer een schop tegenaan kunt geven en die dan nog niet met zijn ogen knippert.

Ik denk gewoon dat je bij een dergelijk bloedpaard gewoon snel klaar bent op zo'n moment. Daar kun je tegenaan meppen tot je een ons weegt, als ze het niet doen kun je het vergeten volgens mij. Tenminste, dat is mijn ervaring met deze paarden tot nu toe.

Ik denk ook dat een bloedpaard op rijtechnisch gebied vaak niet meer geeft dan hij op dat moment kan, dus dat je dan ook niet teveel moet gaan pushen. Tegelijk kan een bloedpaard je ook gigantisch aan het uitproberen slaan in mijn ervaring, dus je moet er ook wel weer op tijd bij zijn zeg maar.

Wat vinden jullie hiervan? Ik weet dat je met geen enkel paard op precies dezelfde manier kunt omgaan, dus dat is de insteek niet. Het gaat er ook niet om of je een paard nou wel of niet mag slaan.

Maar vereist een bloedpaard nu over het algemeen een andere benadering? Ik vind dus van wel, beetje de gulden middenweg zoeken toch?

Ik ben benieuwd!


Sim
Berichten: 31480
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:42

Ik heb zelf een volbloed merrie en daar moet je zeker wel anders mee om gaan dan een koudbloedig paard. Je moet heel rustig in de omgang zijn maar zeer zeker wel consequent. Een tik op het verkeerde moment zal zo'n paardje niet snel vergeten.
In het begin heb ik wat problemen gehad met het bos in gaan. (Ze steigerde en draaide zich om, liet zich tegen de muur vallen met mij erop en ging achteruit richting prikkeldraad of sloot en zodra je been gaf om voorwaarts te rijden kwam ze weer omhoog). Wilde niet stilstaan bij het verkeerslicht enzo. Ik heb het eerst met geduld en rust geprobeerd. Later wat meer aangedrongen maar het hielp niet. Eén keer heeft ze echt een pak slaag gehad en sindsdien is het over. Dat pak slaag accepteerde ze zonder mij er voor terug te pakken. Ze wist dat ze fout zat want ze was me op dat moment aan het uit proberen. Nu geen centje last meer met haar.
Maar als ik per ongeluk met mijn arm of hand uitschiet tijdens het borstelen en ik geef haar dan per ongeluk een tik, dan is ze gelijk over de rooien.
Tis dus een kwestie van je paard leren kennen en weten wanneer ze je in de zeik nemen en kordaat moet optreden. Anders altijd met rust!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 23:48

Een bloedpaard moet je zeker anders benaderen dan een minder hoog in het bloed staand paard. Het kost vaak al wat meer moeite om het vertrouwen te winnen. Bovendien zijn ze zo sensibel en inderdaad slechte ervaringen vergeten ze niet snel.
Ik heb een volbloedmerrie met een trailer laad probleem. Dat is in haar koersperiode ontstaan. Heeft me een half jaar gekost en ik moet dus alleen met haar zijn, want mij vertrouwt ze. Staat er een vreemde in de buurt van de trailer, kan ik het vergeten. Gaat ze steigeren, of blijft stokstijf stilstaan. Ze sluit zich dan ook af, je kunt haar dan niet bereiken. Heeft echt geen zin om proberen haar er in te meppen of hevelen met lijnen, gaat niet lukken.
En inderdaad veel rust en ook veel geduld. Maar als ze het echt verdienen dan mag je ze wel een keer op hun donder geven.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 00:02

Een beetje aanpassen aan het paard kan nodig zijn, maar je moet er ook geen bloedpaard van maken Knipoog
Ik ken zat paarden die altijd als (over)gevoelig behandeld zijn, want het is een bloedpaard. Dan worden ze vanzelf lastig, overgevoelig en onuitstaanbaar Knipoog

Mijn halve anglo-arabier krijgt iig net zo op haar duvel als ze loopt te spoken als mijn andere paarden(hebben trouwens ook aardig wat bloed nu ik erover nadenk Bloos )

Dat niet doordringen in stress-situaties ken ik trouwens wel...maar niet alleen van bloedpaarden.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 02:23

Ach, bloedpaarden... Je moet ze onder duim houden en de hemel in prijzen, dat werkt het beste. Maar dat geldt voor ieder paard. Heb er zelf ook een met een leuk percentage volbloed maar daar merk je in de omgang niks van hoor, alleen met springen en crossen in het bos begint het volbloed bloed (gb) te koken... Ik houd er overigens wel van, zijn tenminste niet van die dooie dienders.

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:43

Ofir is er ook zo eentje... Een tik hoef je hem niet te geven, alleen de beweging is genoeg. De kleinste aansporing voelt hij, en hij wind zich erg makkelijk op om dingen En ik vind hem geweldig Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:46

In principe is de benadering precies hetzelfde als bij een shetlander, belg, Fjord of whatever.
Het verschil is alleen dat de lager in het bloed staande paarden een door jou gemaakte fout of incosequente handeling eerder vergeven, een bloedpaard niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 10:50

Idd Sjuimpje, dat is wel goed gezegt.

Zelf heb ik wel het idee dat een bloedpaard eerder respect heeft voor een straffe stem en dat dat soms voor zo'n paard net zo hard aan komt als bij een ander een flinke tik.

Maar idd niet zeggen, hij mag dat wel want het is een bloedpaard, daar zijn dat soort paarden veel te slim voor.

En via dat soort paarden als ze iets perse niet willen met rijden, ga niet recht op je doel af, maar met een omweggetje, dan ben je er ook, zonder het "gevecht" aan te gaan.
Want dan raken ze over de rooie en kun je bijna niks meer.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 11:21

Sjuimpje schreef:
In principe is de benadering precies hetzelfde als bij een shetlander, belg, Fjord of whatever.
Het verschil is alleen dat de lager in het bloed staande paarden een door jou gemaakte fout of incosequente handeling eerder vergeven, een bloedpaard niet...



Een shetlander heb je eerder beledigd dan een bloedpaard hoor Haha!
Ik denk eerder dat een koudbloed anders reageert op een inconsequente behandeling dan een bloedpaardje, maar reageren doen ze echt wel.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Belker

Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:03

Bolke schreef:
Nu is dit paard vrij bloederig, dus bij gelegenheid een echte angsthaas/zenuwlijer. Als hij echt gespannen is, dring je niet echt tot hem door zeg maar.

Ik denk dat het niet opgevoed zijn niets te maken heeft met het feit dat hier sprake is van een "bloederig" paard. Elk paard heeft bloed, anders leefde het niet.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:17

runningkawa schreef:
Idd Sjuimpje, dat is wel goed gezegt.

Zelf heb ik wel het idee dat een bloedpaard eerder respect heeft voor een straffe stem en dat dat soms voor zo'n paard net zo hard aan komt als bij een ander een flinke tik.

Maar idd niet zeggen, hij mag dat wel want het is een bloedpaard, daar zijn dat soort paarden veel te slim voor.

En via dat soort paarden als ze iets perse niet willen met rijden, ga niet recht op je doel af, maar met een omweggetje, dan ben je er ook, zonder het "gevecht" aan te gaan.
Want dan raken ze over de rooie en kun je bijna niks meer.


Helemaal mee eens

Bij mijn volbloed arabier moet ik ook absoluut het gevecht niet aangaan want dan zijn we samen over de rooie Schijnheilig Tot 10 tellen en even iets anders gaan doen... Als ik hem een tik geef die hij in zijn ogen niet verdiend heeft dan wordt hij echt pissig.. als hij weet dat hij die tik verdiend heeft dan accepteerd hij het. Ik hoef hem eigenlijk ook nooit echt een tik te geven omdat allen UH al voldoende is bij Omar. Verder is hij vaak de koelheid zelve.. wat veel mensen weer niet van een volbloed verwachten.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:12

Bolke schreef:
Vandaag een soort van discussie gehad met iemand. Over paarden die iets niet willen (springen, trailer op) of iets uitproberen bij je.

Zij was van mening dat je op een gegeven moment een paard iets duidelijk moet maken door zeg maar hem er even doorheen te "helpen" ( ~~}> , zeg maar zo). Op zich ben ik het daar wel mee eens.

Mijn paard krijgt ook een schop onder zijn reet of een klap aan zijn muil als zijn gedrag dat uitlokt, daar wacht ik niet zo lang mee. Ondanks dat ik weet dat het hier op Bokt bij sommigen vrij gevoelig ligt, geef ik dit toe Haha!. Nu is dit paard vrij bloederig, dus bij gelegenheid een echte angsthaas/zenuwlijer. Als hij echt gespannen is, dring je niet echt tot hem door zeg maar.

Intussen is hij wel brutaal, dus als hij me bijv. probeert te bijten vliegt hij al shakend achter in de stal omdat hij al bang is voor de mep/schop die hij kan verwachten. Die hij overigens dan alsnog krijgt hoor. Schijnheilig

Degene waar ik de discussie mee had, kon ik niet aan het verstand brengen dat je een bloedpaard vaak anders moet benaderen dan een paard waar je tien keer een schop tegenaan kunt geven en die dan nog niet met zijn ogen knippert.

Ik denk gewoon dat je bij een dergelijk bloedpaard gewoon snel klaar bent op zo'n moment. Daar kun je tegenaan meppen tot je een ons weegt, als ze het niet doen kun je het vergeten volgens mij. Tenminste, dat is mijn ervaring met deze paarden tot nu toe.

Ik denk ook dat een bloedpaard op rijtechnisch gebied vaak niet meer geeft dan hij op dat moment kan, dus dat je dan ook niet teveel moet gaan pushen. Tegelijk kan een bloedpaard je ook gigantisch aan het uitproberen slaan in mijn ervaring, dus je moet er ook wel weer op tijd bij zijn zeg maar.

Wat vinden jullie hiervan? Ik weet dat je met geen enkel paard op precies dezelfde manier kunt omgaan, dus dat is de insteek niet. Het gaat er ook niet om of je een paard nou wel of niet mag slaan.

Maar vereist een bloedpaard nu over het algemeen een andere benadering? Ik vind dus van wel, beetje de gulden middenweg zoeken toch?


Ik las je verhaal en ik kreeg een beeld voor ogen van een hysterisch gillen vrouwmens en daarbij een springerig boos paard Bloos .........

Ik heb zelf het idee dat een bloedpaardje heftiger reageert op een situatie,daardoor komt het vaak erger over dan het is.......
Ik vind niet dat een bloedpaard een andere benadering nodig heeft dan een ander soort paard......

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:33

Ik heb dan absoluut geen bloederig paard, maar kan soms wel compleet over de rooie gaan op iets onbenulligs.
Als ik haar dan straf, dan heb ik me er zelf alleen maar mee te pakken, want dan kan ik er helemaal niets meer mee.
Ik vind het dus soms ook heel moeilijk om te beslissen wanneer ik haar op haar donder moet geven of niet, vooral toen ze nog jonger was.
Nu ben ik er wel achter dat ik soms gewoon even door moet pakken, dan heb ik misschien wel even langer een gevecht, maar neemt ze geen loopje met me.
Maar soms negeer ik ook wel eens iets, wat ik bij een ander paard wel gestraft had.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:42

Sjuimpje schreef:
In principe is de benadering precies hetzelfde als bij een shetlander, belg, Fjord of whatever.
Het verschil is alleen dat de lager in het bloed staande paarden een door jou gemaakte fout of incosequente handeling eerder vergeven, een bloedpaard niet...



ben het helemaal met sjuim eens en met Rk natuurlijk......... je moet enorm creatief zijn met bloedpaarden..... en zeker niet vastgeroest zitten in een bepaald systeem

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:46

Ik ga ook met Sjuim mee (zoals altijd zowat...).

Maar ik wil er nog wel wat aan toevoegen. Bloedpaarden zijn vaak heel intelligent, en kunnen heerlijk 'gebruik' van je maken.
Mijn volbloed arabier kan ook echt wel een flinke mep verwachten als ie opeens gaat staken voor de trailer, terwijl hij er normaal zelfs zonder begeleiding op loopt.
Als ie een keer zal staken, en ik geef een tik, dan weet ie weer dat ik de baas ben, en loopt ie er zo op.

Vaak worden bloedpaarden teveel behandeld als: "ow, voorzichtig zijn hoor, ik heb een bloedpaard". Dat betuttelende gedrag is zeker niet goed. Je moet ook bij een bloedpaard streng en consequent zijn, anders krijg je heel irritante, verwende dieren.
Maar eerlijkheid tegenover het paard is gewoon wat belangrijker bij een bloedpaard. Fouten kun je jezelf niet zo goed permiteren.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Bolke
Berichten: 249
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-03 20:11

Cars: over dat beeld van een springerig paard met een hysterisch mens ernaast. Zo is het absoluut niet hoor, please zeg. Er wordt door mij niet hysterisch gegild en/of gedrag vertoond. Paard krijgt alleen bij gelegenheid een schop onder zijn kont (even grof gezegd) en dan is het klaar. Kort maar krachtig zal ik maar zeggen. Dan is het ook weer goed. Hij weet dat hij stout is en daarom gaat hij een beetje panieken, daarom paniek ik nog niet perse mee. Haha!

Voor de rest denk ik dat iedereen wel een goed punt heeft. Met dat anders benaderen bedoel ik ook niet dat je een paard moet vertrutten, integendeel. Als ik ergens een hekel aan heb... Maar wel zoals Gijsenkim en Kawa min of meer zeggen, creatieve omwegen zoeken in veel situaties.

Waar je bij een nuchterder paard misschien nog wel wat voor elkaar krijgt met "geweld", zal een bloedpaard je de volgende keer dat zo'n situatie zich voordoet je vaak te vlug af zijn doordat hij allang weer iets anders heeft uitgedacht. Maar die gouden middenweg, tja waar ligt ie precies?

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 23:08

runningkawa schreef:
Idd Sjuimpje, dat is wel goed gezegt.

Zelf heb ik wel het idee dat een bloedpaard eerder respect heeft voor een straffe stem en dat dat soms voor zo'n paard net zo hard aan komt als bij een ander een flinke tik.

Maar idd niet zeggen, hij mag dat wel want het is een bloedpaard, daar zijn dat soort paarden veel te slim voor.

En via dat soort paarden als ze iets perse niet willen met rijden, ga niet recht op je doel af, maar met een omweggetje, dan ben je er ook, zonder het "gevecht" aan te gaan.
Want dan raken ze over de rooie en kun je bijna niks meer.


Daar ben ik het ook mee eens. Die van mij is ook zo'n heftig typje, die moet je absoluut geen tik verkopen, vooral tijdens het rijden, want dan kun je er het eerst volgende uur niets meer mee beginnen. Vaak is een stemverheffing idd. al genoeg. Ze is netjes opgevoed Bloos

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 08:50

Ja, een volbloed moet je na mijn mening zeker anders benaderen dan een 'gewoon' paard. Ik kan de mijne ook geen tik verkopen, want ik krijg gewoon een knal terug. Maar als ik rustig blijf en normaal streng (met overheersende stem) tegen haar praat valt er met haar te onderhandelen.
Maar zeker niet slaan, want dan verlies ik voor 100%... Scheve mond

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 18:24

mdmoiselle schreef:

Daar ben ik het ook mee eens. Die van mij is ook zo'n heftig typje, die moet je absoluut geen tik verkopen, vooral tijdens het rijden, want dan kun je er het eerst volgende uur niets meer mee beginnen. Vaak is een stemverheffing idd. al genoeg. Ze is netjes opgevoed Bloos



iets genuanceerder , ik kan Marca een onwijze oplawaaier geven tijdens het rijden......... als het terecht is. Als ik onterecht een te groffe ophouding maak of ik aai haar (bij wijze van spreken) over dr kont met de zweep onterecht dan heb ik kans dat ze me tegen de muur plakt Haha! .

Zolang het terecht is accepteerd ze straf (groot woord) maar zodra het onterecht is dan laat ze dat ook duidelijk merken

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:40

juist, dat heb ik ook. Maar ik denk dat bijna elke volbloed wel zo reageerd Lachen

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 11:46

Mijn ervaring is dat je een bloedpaard rechtvaardig moet behandelen, als ze het verdienen accepteren ze een "straf". Als het onverdiend is worden ze kwaad en vergeven ze je niet zo snel. En je moet gewoon consequent zijn.
Bovenstaande vind ik ook gelden voor andere paarden, maar die zullen je er niet zo gauw op afrekenen.

Sprakeloos

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:37

gijsenkim"]
[quote="mdmoiselle schreef:

Daar ben ik het ook mee eens. Die van mij is ook zo'n heftig typje, die moet je absoluut geen tik verkopen, vooral tijdens het rijden, want dan kun je er het eerst volgende uur niets meer mee beginnen. Vaak is een stemverheffing idd. al genoeg. Ze is netjes opgevoed Bloos



iets genuanceerder , ik kan Marca een onwijze oplawaaier geven tijdens het rijden......... als het terecht is. Als ik onterecht een te groffe ophouding maak of ik aai haar (bij wijze van spreken) over dr kont met de zweep onterecht dan heb ik kans dat ze me tegen de muur plakt Haha! .

Zolang het terecht is accepteerd ze straf (groot woord) maar zodra het onterecht is dan laat ze dat ook duidelijk merken
[/quote]

Zelfs als het terecht is gaat ze nog helemaal over de rooie, ze sluit zich helemaal af als het ware. Ze loopt nog wel, maar aan de teugel en lekker ontspannen kun je vergeten. Als ze zich misdraagt kan ik haar dan beter een por verkopen met mijn sporen. Rolleyes Daar reageert ze lang niet zo heftig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:42

Dat had ik voorheen met Kawa ook.
Als ik alleen al een zweep in mijn hand had, ging hij al over de rooie en slaag heeft hij er toch nooit mee gehad.
Er was dan niks normaals meer mee te rijden.
Hij bleef stuiteren, maakte geen 1 pas meer normaal af en was helemaal strak in het lijf.

Straffen kon ik alleen met mijn stem, of idd een keer extra been, maar ook niet teveel want dan dacht hij dat hij op Duindigt zat Knipoog

Het meeste nut, was om de oefingen op een andere manier voor te bereiden of via een omweg te benaderen.
Rust en klamte van mij was het sleutelwoord tot zijn prestaties.
En daar heb ik enorm van geleerd

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:49

als ik onterecht straf of de straf staat niet in verhouding tot het vergrijp dan kan ik het wel shaken...... maar ze accepteerd gelukkig wel een tik als ze bijvoorbeeld door mn been heendenderd (heeft madam nogal een handje van) Maar idd is het meest ideale een por en mn stem......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:52

Nu kan Kawa daar idd ook gewoon tegen, wel alleen als het terecht is, maar eerst, simpelweg nooit.
ook handig om te weten, want dan neem je gewoon geen zweepje mee.

behalve op concours met die pianohand mede ruiters die een zweep van 3 meter bij hebben en je paard steeds tikken.
paard steeds over de zeik, heel fijn Huilen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DayDream21, pyrrhus en 31 bezoekers