hoe leer je een haflinger longeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

hoe leer je een haflinger longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 17:22

ik heb een haflinger die gewoon ingereden is,maar nooit gelongeert is.
hoe kan ik haar dat het beste leren Verward

groetjes diana

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:32

Hhhmm..in ieder geval met heel veel geduld Haha!

Par heb ik gewoon aan een longeerlijn gezet, liep ze braaf in een rondje riep ik keilief braaf.
Kwam ze naar me toe zei ik gewoon nee en dirigeerde haar met de zweep richting de goede kant.

Werkte perfect.

Bij een ander paard deden we het met zijn tweeen, 1 met de zweep op afstand houden en de ander de stemhulpen, we riepen wel alletwee tegelijkertijd braaf als die het goed deedt Haha!

En met nog een ander die een beetje eigenwijs was hebben we het gewoon in een kleine ronde paddock geleert, in het begin los, en op alle stemhulpen reagerend.
Daarna in hetzelfde paddockje aan de longeerlijn en dan steeds even later verkleinen en verruimen zodat ze het idee dat ze aan een lijn vast zat even snapte.
Gaat nu ook perfect.

Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:54

'K heb het probleem met een sterkte, eigenwijze tinker gehad. Wat ik heb gedaan: Paar rondjes naast haar gaan lopen, en na die paar rondjes kijken of ze het zelf wilt doen, als dat goed gaat, andere hand proberen.
Later kun je ook kijken of ze naar je stemhulpen luisterd, zo ja, dan kun je verder zo nee, moet ze dit wel eerst onder de knie zien te krijgen. Je kan het beste met iemand erbij gaan longeren de eerste paar keren, voor het geval dat het niet goed gaat.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 18:54

ik heb het een keer geprobeerd,maar ze rende keihard naar de uitgang,met longeerlijn!

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:56

diana schreef:
ik heb het een keer geprobeerd,maar ze rende keihard naar de uitgang,met longeerlijn!



Met een hoofdstel om?
Au zeg...heb je zeker wel behoorlijke brandblaren aan over gehouden?

Anders kan je het idd met iemand ernaast proberen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:13

diana schreef:
ik heb het een keer geprobeerd,maar ze rende keihard naar de uitgang,met longeerlijn!



Dat probleem heb ik ook gehad met mijn pony, een paar weken later kwam ik op het idee om de bak af te zetten en het werkte super! Hij was zoo lief Lovers

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:43

Heb je een longeerring?? Ander even met prikpaaltjes en lint een ring uitzetten. En met 2 mensen helpt ook meestal wel. De een houd de longeerlijn vast en de andere met de zweep erachter aan (je moet hem dan niet slaan he Knipoog ) gewoon een beetje naar voren drijven.

Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal
nieuwe foto's in profiel
[RIJ-ITP] Winnie 7 weken ohz


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers