paard zweet ontzettend.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 23:36

Hallo bokkers,

Mijn fjord staat dik 1,5 maand al met een flinke wintervacht, en was vanplan om ook te scheren. Als hij 5 a 10 rondjes heeft gedraaft dan is hij al zijknat. En vooral op z'n borst, tussen z'n billen en benen, en voorbenen. Is het dan ook verstandig om hem te scheren? hij staat voornamelijk op stal en komt zo'n 4 a 5 uur naar buiten los van dat ik rij of longeer exc. En welk model zou ik hem dan moeten scheren, en neemt het geen consucuenties mee? Want wil he namelijk min of meer zonder deken laten staan op stal.

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:41

Wendie1992 schreef:
Hallo bokkers,

Mijn fjord staat dik 1,5 maand al met een flinke wintervacht, en was vanplan om ook te scheren. Als hij 5 a 10 rondjes heeft gedraaft dan is hij al zijknat. En vooral op z'n borst, tussen z'n billen en benen, en voorbenen. Is het dan ook verstandig om hem te scheren? hij staat voornamelijk op stal en komt zo'n 4 a 5 uur naar buiten los van dat ik rij of longeer exc. En welk model zou ik hem dan moeten scheren, en neemt het geen consucuenties mee? Want wil he namelijk min of meer zonder deken laten staan op stal.


Als hij door zijn hele dikke vacht lang bezweet blijft, is het idd een oplossing om hem te scheren. Bezweet in de kou staan is niet fijn...
Maar: zonder deken laten staan is dan volgens mij geen optie als het straks wat kouder wordt! Dus denk wel dat je dan even een dekentje moet gaan aanschaffen :)

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:42

ik zou hem niet helemaal scheren maar juis zijn hals borst en de flanken :)

zo kan die ook prima zonder deken staan

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 23:45

oke dus zo'n half om half scheer patroon? waar hij dus het meeste zweet, dat weg scheren? en dan wel een dekje laten staan en de billen zeg maar? :)

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 23:48

Afbeelding

dit bedoel je denk ik :)

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:36

Ja zoiets ja!

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:20

Is het verstandig om hem zo te scheren? zo vlak voor de winter?

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:31

Wendie1992 schreef:
Is het verstandig om hem zo te scheren? zo vlak voor de winter?


Tis nu een prima tijd om te scheren zelfs :) :j Zou niet heel veel langer wachten...

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:37

Paarden die nu al een wintervacht vormen (dit heeft niets met kou te maken, maar met het korter worden van de dagen), moeten nog wennen aan de omslag. Meteen scheren zorgt ervoor dat je de biologische klok van je paard in de war schopt. Geef het een tijdje de kans om te wennen aan zijn nieuwe jas. Spoel je paard tijdens deze wat warmere dagen na het rijden af met lauwwarm water, zweetmes erover en klaar. Eventueel (voor je eigen idee) een fleecedeken er kort op. Tijdens koudere dagen hoef je niet af te spoelen, maar volstaat een fleecedeken voor een kwartiertje. De huid is daarna doorgaans droog, terwijl de haren vochtig zijn. Dit is het afvoersysteem van paarden. Paarden hebben een heel ander systeem dan mensen. Zodra wij het koud krijgen, zitten de paarden meestal in hun comfortzone. ;)

gummie
Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:40

Shenavallie schreef:
Paarden die nu al een wintervacht vormen (dit heeft niets met kou te maken, maar met het korter worden van de dagen), moeten nog wennen aan de omslag. Meteen scheren zorgt ervoor dat je de biologische klok van je paard in de war schopt. Geef het een tijdje de kans om te wennen aan zijn nieuwe jas. Spoel je paard tijdens deze wat warmere dagen na het rijden af met lauwwarm water, zweetmes erover en klaar. Eventueel (voor je eigen idee) een fleecedeken er kort op. Tijdens koudere dagen hoef je niet af te spoelen, maar volstaat een fleecedeken voor een kwartiertje. De huid is daarna doorgaans droog, terwijl de haren vochtig zijn. Dit is het afvoersysteem van paarden. Paarden hebben een heel ander systeem dan mensen. Zodra wij het koud krijgen, zitten de paarden meestal in hun comfortzone. ;)


Ik denk juist dat als je nu scheert, je de ergste kou ruim voor blijft en de wintervacht ook nog niet zo dik is zodat de overgang minder groot is... Als je het dier in december bij -5 ineens van zijn bontjas ontdoet, zal het eerder vervelend zijn. Denk ik :)

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:46

Shenavallie schreef:
Paarden die nu al een wintervacht vormen (dit heeft niets met kou te maken, maar met het korter worden van de dagen), moeten nog wennen aan de omslag. Meteen scheren zorgt ervoor dat je de biologische klok van je paard in de war schopt. Geef het een tijdje de kans om te wennen aan zijn nieuwe jas. Spoel je paard tijdens deze wat warmere dagen na het rijden af met lauwwarm water, zweetmes erover en klaar. Eventueel (voor je eigen idee) een fleecedeken er kort op. Tijdens koudere dagen hoef je niet af te spoelen, maar volstaat een fleecedeken voor een kwartiertje. De huid is daarna doorgaans droog, terwijl de haren vochtig zijn. Dit is het afvoersysteem van paarden. Paarden hebben een heel ander systeem dan mensen. Zodra wij het koud krijgen, zitten de paarden meestal in hun comfortzone. ;)
Juist nu met dit mooie en vooral warme weer scheren! Is je paard als de echte kou begint ook niet meer zo heel erg kaal.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:47

gummie schreef:
Shenavallie schreef:
Paarden die nu al een wintervacht vormen (dit heeft niets met kou te maken, maar met het korter worden van de dagen), moeten nog wennen aan de omslag. Meteen scheren zorgt ervoor dat je de biologische klok van je paard in de war schopt. Geef het een tijdje de kans om te wennen aan zijn nieuwe jas. Spoel je paard tijdens deze wat warmere dagen na het rijden af met lauwwarm water, zweetmes erover en klaar. Eventueel (voor je eigen idee) een fleecedeken er kort op. Tijdens koudere dagen hoef je niet af te spoelen, maar volstaat een fleecedeken voor een kwartiertje. De huid is daarna doorgaans droog, terwijl de haren vochtig zijn. Dit is het afvoersysteem van paarden. Paarden hebben een heel ander systeem dan mensen. Zodra wij het koud krijgen, zitten de paarden meestal in hun comfortzone. ;)


Ik denk juist dat als je nu scheert, je de ergste kou ruim voor blijft en de wintervacht ook nog niet zo dik is zodat de overgang minder groot is... Als je het dier in december bij -5 ineens van zijn bontjas ontdoet, zal het eerder vervelend zijn. Denk ik :)

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik doelde eigenlijk op gewoon helemaal niet scheren, maar het paard rustig laten wennen aan zijn nieuwe wintervacht. ;) Bij ons op stal en op het werk krijgen sommige paarden ook al hun wintervacht. Het is even wennen, maar over een paar weken hebben ze geen last meer van overmatig zweten. Het zou zonde zijn om om die reden meteen te scheren, omdat je dan noodgedwongen naar dekens moet grijpen. Even laten rusten en over een poosje gaan ze vrolijk het najaar en de winter door met hun teddyvachtje. :D

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:47

rapido schreef:
Shenavallie schreef:
Paarden die nu al een wintervacht vormen (dit heeft niets met kou te maken, maar met het korter worden van de dagen), moeten nog wennen aan de omslag. Meteen scheren zorgt ervoor dat je de biologische klok van je paard in de war schopt. Geef het een tijdje de kans om te wennen aan zijn nieuwe jas. Spoel je paard tijdens deze wat warmere dagen na het rijden af met lauwwarm water, zweetmes erover en klaar. Eventueel (voor je eigen idee) een fleecedeken er kort op. Tijdens koudere dagen hoef je niet af te spoelen, maar volstaat een fleecedeken voor een kwartiertje. De huid is daarna doorgaans droog, terwijl de haren vochtig zijn. Dit is het afvoersysteem van paarden. Paarden hebben een heel ander systeem dan mensen. Zodra wij het koud krijgen, zitten de paarden meestal in hun comfortzone. ;)
Juist nu met dit mooie en vooral warme weer scheren! Is je paard als de echte kou begint ook niet meer zo heel erg kaal.

Zie reactie hierboven ;)

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:20

ja klopt wel allemaal dat hij moet wennen, maar hij heeft al zeker een vacht van 4 a 5 centimeter! Het word nu alleen maar langer. Hij zweet zich helemaal nat ookal stapt hij een kwartiertje. Afgelopen winter had hij hier ook last van. Vooral het ergste zweet zit op z'n borst en z'n hals. Is het dan niet verstandig om alleen daar te scheren? Ik heb het idee dat hij er erg veel last van heeft. Als ik m niet scheer en van de winter zweet hij weer zo verschikkelijk, kan die zo een koudje vatten.. Of niet?

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:21

zijn vacht ziet er zo uit:
Afbeelding

Echt super dik al in t vachje..

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:30

nu is juist een goed moment om te scheren :)

Ik zou hem helemaal scheren :)
groeit zo weer aan .

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:36

Kijk eens bij bokker silence zij heeft een fjord en die doet ze de borst scheren.
Zo hoeft ze geen deken op en is die toch snel droog.
Ik denk dat in haar profiel wel foto's staan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:37

Veel koudbloeden zijn 'ontworpen' voor een ander klimaat... wij halen ze hier naartoe en zijn dus verplicht te de omstandigheden zo te creëren dat ze hier goed kunnen leven.
Voor veel paarden is het in NL gewoon veel te warm met zo'n wintervacht.
Ik zou nu een jachtmodel scheren, tegen de tijd dat het gaat vriezen zit er dan alweer een paar mm op en hoef je eigenlijk helemaal niet met dekens te werken.
Bovendien komt jouw paard zo weinig buiten dat je eigenlijk helemaal niets met dekens hoeft te doen.
Voor een koudbloed is het op stal sowieso al snel veel te warm, scheren is ook om die reden wel fair....

Wanneer je een koudbloed hebt en in de winter wilt doorrijden zul je wel moeten scheren.... anders kan het paard zijn warmte niet kwijt, en dat is vergelijkbaar met joggen in de sauna met je skipak aan....

Tegen de kou hoef je dit paard niet te beschermen.... hooguit tegen flinke regen. Langdurige regenval is eigenlijk voor ieder gebruikspaard onprettig, werk dan met een ongevoerde regendeken....

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:14

Citaat:
Ik denk juist dat als je nu scheert, je de ergste kou ruim voor blijft en de wintervacht ook nog niet zo dik is zodat de overgang minder groot is... Als je het dier in december bij -5 ineens van zijn bontjas ontdoet, zal het eerder vervelend zijn. Denk ik :)

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik doelde eigenlijk op gewoon helemaal niet scheren, maar het paard rustig laten wennen aan zijn nieuwe wintervacht. ;) Bij ons op stal en op het werk krijgen sommige paarden ook al hun wintervacht. Het is even wennen, maar over een paar weken hebben ze geen last meer van overmatig zweten. Het zou zonde zijn om om die reden meteen te scheren, omdat je dan noodgedwongen naar dekens moet grijpen. Even laten rusten en over een poosje gaan ze vrolijk het najaar en de winter door met hun teddyvachtje. :D


Met dat model hoeven ze geen winterdeken op in principe en volstaat een regendeken ook prima
en vooral als je nu al deels scheert tegen de tijd dat het vol winter is heeft zich toch weer een klein vachtje ontwikkelt op het geschoren gedeelte.
en als ik de foto zo zie zou ik indd ook scheren ja :)

Mijn pre zit nog helemaal niet in haar wintervacht.

_lizzyhorse_

Berichten: 87
Geregistreerd: 10-12-10

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:47

ik zou je paardje ook gaan scheren, mijn nicht heeft een belgisch trekpaard en als die ook en halfuurtje normaal heeft gereden (niet intensief ofso) is die ook zeiknat en staat ie helemaal te dampen ze heeft hem nu ook laten scheren en staat met slecht weer met een dekentje buiten. hij is nu veel minder bezweet en je merkt het gewoon tijdens het rijden dat ze het fijner vind!!

Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: paard zweet ontzettend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:00

Ik zou zeker niet nu scheren. Ik heb zelf een fjord die net zo dik in zijn vacht zit als die van jou. Hij wordt 30 oktober geschoren. Heb het 1 keer nu gedaan en toen is hij erg ziek geworden omdat het in deze tijd nog wel eens warm kan worden terwijl het de volgende dag ineens een stuk kouder is. Dus ik heb er wel van geleerd. Ik spuit hem inderdaad af of even een fleece erop en dat werkt prima.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:03

meteen scheren, als je het later doet heb je juist kans de dat overgang te groot is aangezien hij dan nog meer vacht heeft en het nog kouder is, onder de 10 graden zou ik ook niet meer gaan afspuiten tenzij echt noodzakelijk, benen kan je altijd doen, behalve als het vriest natuurlijk, gewoon nu lekker scheren en een geode deken op, mocht ie weer een echt dikke vacht aanmaken dan kan je altijd in februari nog een keer scheren, sommige paarden maken nu eenmaal enorm veel vacht aan, een van mijn eerste paarden moest ik 3 keer per jaar scheren, geen deken kon dat tegenhouden en later had ik er een die altijd super glad bleef ook met -10, als je wacht is de kans veel groter op kouvatten en dat wil je echt niet meemaken met alle zorgen en DA kosten

janflicka
Berichten: 1303
Geregistreerd: 03-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:18

Ik heb een shetje die het ook behoorlijk warm heeft nu.
Naast wat wandelen en wat draven in de buitenbak doet hij verder niet veel.
Maar zelfs op stal staat hij soms te zweten(voornamelijk bij de oksels en onder zn manen).
Kan ook haast niet anders,want hij krijgt al een aardige vacht,en het is nu behoorlijk warm!
Scheren begin ik niet aan,hij is het niet gewend en zou gek worden.
Daarbij heb altijd zoiets dat ik aanneem dat de natuur het allemaal wel zo regeld dat het goedkomt.
Met een paardje wat intensief bereden moet worden,is het mischien nog wat anders.'
Maar ik ben niet van het scheren of dekens opleggen ;)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:25

Ninx schreef:
Veel koudbloeden zijn 'ontworpen' voor een ander klimaat... wij halen ze hier naartoe en zijn dus verplicht te de omstandigheden zo te creëren dat ze hier goed kunnen leven.
Voor veel paarden is het in NL gewoon veel te warm met zo'n wintervacht.
Ik zou nu een jachtmodel scheren, tegen de tijd dat het gaat vriezen zit er dan alweer een paar mm op en hoef je eigenlijk helemaal niet met dekens te werken.

Jachtmodel is vrijwel kaal en dan heb je zometeen echt dekens nodig (incl. uitrijdekens)

Scheer een minimale streep, dus hals en middelste deel borst. Als dat niet genoeg is kan je er altijd meer afscheren. Die minimale streep zorgt ervoor dat ze aardig wat warmte kwijt kunnen, terwijl rug en achterhand, waar ze het eerste stijf worden warm blijven. Met dit patroon kunnen ze ook zonder deken blijven.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:23

Nu ik zo de reacties lees zijn 9 van de 10 ongeveer het eens over scheren. Maar toch vraag ik me af, als ik hem nu scheer, en het is over 2 weken wat kouder en dalijk in de winter -6 ofzo, dan komt hij uit een vrij warme stal in ijskoud weer buiten, als hij dan zweet, en dan stil staat buiten dan krijgt die t toch gelijk op z'n luchtwegen?

Is het ook niet zo, dat als je je paard helemaal scheerd of deels, dat je dan in de winter het paard zijn ''winterjas'' of ''sjaal'' afpakt? En dan juist snel koudjes op vat? Als ik in de winter een sjaal draag en t is ijskoud en dan op m'n fiets zit of scooter ofzo en dan met -3 dan geen sjaal draag ben ik gelijk strond verkouden en al heel snel ziek. Is dit dan ook niet het geval bij paarden?

Inprincipe, staat hij meer deels van de dag en nacht binnen, maar komt toch gemiddeld op de dag zelf 5 uur buiten, los staand van het rijden, dat er bij geteld zo rond de 6 a 6,5 buiten.. Is scheren dan wel echt goed?
Daarin tegen als k hem nu dan zo op stal zie staan en zo verschikkelijk bezweet, vind ik het zo zielig.
Volgends het nieuws is het alleen deze week nog lekker weer, en gaat t vanaf dan kouder worden..