Hoelang voor gewend op een nieuwe stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus25

Berichten: 411
Geregistreerd: 25-02-03

Hoelang voor gewend op een nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 11:13

Hallo allemaal,

Sinds zondag heb ik mijn paardje na 5 lange jaren weer terug kunnen kopen! Ze heeft nu in totaal 3 eigenaren gehad, 11 jaar bij mij, 4,5 bij een ander, toen nog 6 maanden ergens anders en nu weer bij mij.
Nu mijn vraag:
Zondagmiddag is ze op de nieuwe stal gekomen, toen was ze redelijk rustig, heb haar even in de bak gelaten die grenst aan de wei zodat ze een beetje kennis kon maken met de andere paarden. Maandag ging alles ok, ze heeft de hele dag op het land gestaan en savonds liep ze ook meteen naar haar eigen stal. Gister was alles precies omgekeerd, ze heeft de hele dag als een gek door het land gerend, was savonds ook heel zenuwachtig, stond nog een beetje te dampen van het druk maken, en ik zag dat haar buik erg onrustig was (ze heeft bij de eerste verkoop door de stress ook een koliekaanval gehad) Verdrietig .

Ik ben dus een beetje bezorgd, hebben jullie enog idee hoelang het duurt voor een paardje gewend is op een nieuwe stal? Of valt daar niets over te zeggen en verschilt dat heel erg? Kortom..ervaringen graag *LOL* !!!
*LOL* *LOL* *LOL*

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:07

Het verschilt nogal van paard tot paard. Toen Amigo net bij mij kwam woonde ik nog ergens anders. Hij leek het allemaal wel leuk te vinden en toch denk ik achteraf heeft het wel een paar maanden geduurd voordat hij helemaal gewend was. Hij werd eerst nogal mager, zonder dat hij verder wormen of iets anders had. Toen we hierheen verhuisden heeft ook weer een paar maanden geduurd voordat hij helemaal happy was, geen gezondheidsproblemen of zo, maar hij was gewoon anders dan anders. Moeilijker te rijden, sneller bokken.
Ook Symphony heeft het heel moeilijk gehad met de verhuizing van Duindigt naar mij, ze leekt een beetje 'overbluft'. Dat duurde ook al een maand of 5 en toen zag ik haar pas echt opbloeien.
En je paard zal haar plekje in de groep nog moeten vinden. Als dat 'uitgevochten' is, is er meestal wel meer rust.
Nou ja mijn 5 jarige merrie blijft maar proberen de macht over te nemen... haha, maar zij is dan ook een echte puber.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 12:08

Ik sta nu twee en een half jaar op mijn 'nieuwe' stal. Het koste Givar nog geen twee dagen om helemaal gewend te zijn. In de drie weken voor deze verhuizing heeft hij nog regens anders gestaan. Daar kwam hij al met een diepe zucht uit de trailer en begon direct aan een goeie baal hooi te knabbelen: meteen gewend.
Het zal inderdaad wel per paard verschillen. Ik hoop dat jouw paardje ook snel rust zal vinden.