wat zouden jullie doen als..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

wat zouden jullie doen als..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 16:49

als je een paard koopt dat drachtig blijkt te zijn achteraf?
Natuurlijk erg leuk, maar er komt veel kijken bij een veulen en ook een hoop extra kosten.
En daar heb ik niet op gerekend toen ik haar kocht.
De verkoper heeft mij ook nooit verteld bij de verkoop dat ze bij een hengst heeft gestaan. Terwijl hij het wel wist. Dus ik vind dat hij eigenlijk wel de verplichting had om dit te melden, want ik weet niet of ik haar dan wel had gekocht.

Maar goed, stel je maakt dit dus mee, wat zouden jullie doen?
Kan ik de eigenaar om een vergoeding vragen?
oja
En is een moeder en haar veulen houden een optie voor jullie?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:00

Tja dat ligt een beetje aan je eigen reactie. Of hij het nu wel niet had vertelt het had voor mij niet uitgemaakt, en de merrie alsnog gekocht, als ze mij beviel. Voor jou had het wel uitgemaakt. Verder, om er achteraf achter te komen is niet leuk, je weet vrij weinig van de vader. Dat kun je bij de verkoper wel vragen.
Ik denk niet dat je een vergoeding krijgt, je krijgt er immers 2 voor de prijs van 1 (en ik neem aan dat je hem niet gaat aanklagen). Maar op de man af vragen kan geen kwaad. Je hebt denk ik wel pech, want als hij er ook niet van af wist, dan kun je zelf (in de rechtbank)geen vergoeding van hem eisen.
Wat je met het veulen doet moet je zelf weten, als je het verkoopt heb je geld (je vergoeding).
Voor mij zou het houden wel een optie zijn, maar het ligt er ook een beetje aan wat voor soort veulen het is.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 17:09

ja klopt 2 voor de prijs van 1 maar een veulen kost veel tijd en geld. Dat is nog niet het grootste probleem. Maar als het echt goed mis gaat is er dus wel een probleem en het kan altijd misgaan toch?. (de merrie is ook nog heel jong 2,5)

Maar valt dit niet onder uh hoe noem je het gebreken die je niet ziet maar waar de verkoper wel van wist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:16

Sterker nog; IK HEB HET MEGEMAAKT! Mijn beste vriendin had een aantal jaar geleden een Welsh-Arabiertje gekocht, echt een dikkertje. Haha!
De eigenaar zei dat het een grasbuik was, maar voor de zekerheid hebben ze het toch laten controleren door de veearts. Maar nee hoor, die is niet drachtig! Stond me er anderhalve maand later toch ineens een veulen op de wereld! *LOL*

Nou, de vorige eigenaar gebeld natuurlijk, maar die wist er niets van ( Verward )
Toen hebben ze het veulen gewoon gehouden, maar na twee jar is ze verkocht.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:05

haha ik zit nu ook in deze situatie..
ik heb anderhalve maand geleden een shetje gekocht..wel zei de vorige eigenaar erbij dat ze dr hele leven bij een hengst heb gestaan en dus drachtig kan zijn..
mijn shet is 2.5 maar dr buik valt wel op vergeleken bij dr lichaam..bij ons is dus niks zeker maar ik weet dus wel dat er iets kan zitten..
ik vind het alleen maar leuk..wel is ze nog erg jong..omdat ik dus geen idee heb wanneer ik het veulen kan verwachten kijk/voel ik regelmatig haar tepels even...
succes verder !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:09

seren schreef:
ja klopt 2 voor de prijs van 1 maar een veulen kost veel tijd en geld.


Als het een makkelijke bevalling is vallen de kosten best mee hoor.
1x een veulenspuit als hij geboren is en wat veulenbrok.
Na 5 maanden kan hij weg en dan zijn de 1e entingen (bij 6 maanden) alweer voor de nieuwe eigenaar.
Onze smid doet het veulen gewoon even mee als hij de merrie doet en kwa spullen heb je alleen een veulenhalstertje nodig.
Ook kwa tijd hoef je er niet echt druk mee te zijn, elke dag even de borstel er over en de pootjes opbeuren voor gewenning.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 14:09

Ik ben vandaag naar de hengst gaan kijken, maar hij is niet goed gekeurd als dekhengst. Wat schatten jullie hoeveel dat veulen ong. oplevert bij de verkoop. Want de vorige eigenaar wil m wel kopen, of hij wilde ruilen.

Ik weet nog niet wat ik moet doen hoor... haha voel me nu net zelf zon mama ben nog niet echt aan het idee gewend! Bloos

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:52

Hahaha, klinkt bekend! Ik heb zelf toentertijd een 3 jarige haflingermerrie gekocht, na aantal maanden dierenarts laten komen: drachtig!!
Ja, ik heb gewoon de fokker gebeld, en hij heeft mij verzekerd dat ik het veulen eventueel gewoon terug kon brengen naar hem.
Ik heb een fantastisch hengstveulen gekregen, en heb hem daarna verkocht aan kennissen.
Ik had er zelf ook geen geld en tijd voor om hem te houden, dus dat was de ideale oplossing.
Het is echt een unieke ervaring, en je zult het waanzinnig vinden.
Met de kosten betreft het alleen die 6 maanden dat je hem houdt, en de dierenartskosten.

Mijn advies is gewoon die fokker/verkoper op te bellen en samen te overleggen! Succes!