Lijnzaad niet koken maar weken , kan dat ?

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pmarena

Lijnzaad niet koken maar weken , kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 21:42

Ik was donderdag-ochtend wat aan het rommelen op mijn werk ,
en werd ineens in het kantoor geroepen door de zoon van de baas Bloos!

Of ik even het paard van zijn ouders buiten wilde zetten ,
want pa zat in het buitenland bij een klant , en moeders is niet zo'n held , hij overigens ook niet , en had een afspraak Knipoog .

Dus ik weer terug op de fiets , naar de boerderij.
Paard buiten gezet , gezellig bejaarde 30 + KWPN-er denk ik.

Nog maar 2 tanden erin Haha! , dus zo'n bungelende tong uit dat bekkie ,
aggossie Ach gut

Afijn beestje kreeg gelijk zijn slobber , dat is gewoon biks met een plons water erop , en een schepje lijnzaad.

Dat geheel zetten ze telkens na het voeren opnieuw neer ,
dus wat hij 's ochtends krijgt staat al vanaf de vorige avond te weken.

Hij krijgt dat lijnzaad op advies van de DA , want omdat hij dus geen tanden meer heeft , en dus geen gras af kan grazen en toch op de wei loopt , trekt hij gewoon plukken gras eruit met wortel en al Haha!

Dus hij krijgt zodoende zand / grond binnen terwijl hij die polletjes gras naar binnen sopt , hihihi.

Vandaar de lijnzaad , om het zand eruit te werken.

Ik vraag me af of dat wel werkt , als de lijnzaad niet gekookt is....?
Je kookt de lijnzaad om het schilletje zacht te maken zodat het binnenste door het paard opgenomen kan worden.

Bereik je met een halve dag weken hetzelfde Verward

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:19

Ongekookt lijnzaad? Lijkt me stug, dat is giftig en niet een klein beetje ook.
Als het gemalen of geplet is, dan kan het wel, maar veel zin met betrekking tot dat zand heeft het niet, het doet namelijk niks. Als je zand kwijt wil, dan zul je het moeten koken, de smurrie die dan ontstaat heeft wel zin en is bovendien beter en smakelijker voor het paard. Bovendien hoef je dit niet elke dag te doen, twee a drie keer in de week is meer dan genoeg.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? www.nvvr.info

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 22:44

Tja , ik weet ook niet beter dan dat....

Maar ze doen dit op advies van de DA , zijn op zich niet echt paardenmensen maar hij is achtergebleven van de vorige bewoners van het huis Haha!.

Volgens mij is de hele truc ook de smurrie die vrijkomt bij het koken ,
en idd niet elke dag....

Of het echt giftig is daar ben ik niet zeker van , is dat geen fabeltje misschien ?

Beestje at het graag hoor , meteen die lebber-snuf erin en smakken maar *LOL*

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:25

Ergens in mijn achterhoofd zit dat het doel van koken van lijnzaad is: het neutraliseren van een bepaalde giftige stof die lijnzaad bevat.

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:41

Blauwzuur toch? Maar daar hoor je weer heel verschillende verhalen over. De 1 zegt dat het wel degelijk bestaat, de ander zegt dat dat alleen vroeger zo was.

Ik weet wel dat je het moet pletten of koken omdat het anders simpelweg niet opgenomen word, dan mesten ze die kleine gladde pitjes heel weer uit. In de week zetten in heet water zou best kunnen werken, maar ik denk niet dat koud water de pitjes openweekt.

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 09:56

Ik zat pas nog hier op bokt te lezen , dat het paard niet zelf de pitjes open kan bijten of in de maag / darm kan openmaken , en het dan dus idd gewoon uitgepoept wordt.

Wellicht wordt het schilletje wel wat zachter van die halve dag weken ,
maar ik denk dus ook niet dat een paard met 2 tanden dat dan openkrijgt...tenzij het schilletje ECHT zacht wordt enzo.

Maar dat geloof ik niet echt.

Toen ik zag hoe ze het klaarmaakte dacht ik ook meteen :

Hmmm volgens mij werkt dat niet Lachen .
Idd een schep biks , zooitje lijnzaad en *plons* koud water.

Ik zal het er eens over hebben , als ze dat voor niks doen is ook zonde natuurlijk Lachen

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:10

je kan lijnzaad wel in heel heet water later weken(uit de warme kraan)
maar helemaal koud?lijkt me niet echt gezond

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:07

Heel (ongebroken) lijnzaad moet je echt koken om het harde
schilletje open te krijgen en het gif eruit.
Geef die mensen ajb beter advies dan de da, al kan het natuurlijk
best zijn dat de da gedacht heeft dat ze wel wisten dat je lijnzaad
niet ongekookt dient te geven.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 11:28

Dat vermoed ik dus ook , dat het niet helemaal door is gekomen Knipoog

Maar met bvb. gebroken lijnzaad ,
is die plons water erop en laten weken dan wel genoeg ?

Tja ik kook altijd , dus heb me er nooit zo in verdiept verder Lachen .

nishrinakn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:48

Lijnzaad kan je gewoon laten weken in koud water. Ik doe het zelf ook wel eens, heb een zak zaadjes, en doe wat in een bekertje, en vul het met veel water erbij. Laat het wel een nacht trekken, de volgende dag dan is het helemaal uitgeweekt en mag je het geven. het is dan ook echt een dikke gelei.
Teveel lijnzaad is niet goed.

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:17

Botervlieg schreef:
Heel (ongebroken) lijnzaad moet je echt koken om het harde
schilletje open te krijgen en het gif eruit.
Geef die mensen ajb beter advies dan de da, al kan het natuurlijk
best zijn dat de da gedacht heeft dat ze wel wisten dat je lijnzaad
niet ongekookt dient te geven.

Nope, gewoon kokend water eroverheen gieten is voldoende. Koud water heeft geen zin. Als je nl. het lijnzaad te lang kookt, is de werkzame stof ook verdwenen. Dus alleen overgieten met kokend water.

Achilles Spr. B+20 Dr. L1+21 L2+17 M1+2!!
Olivius Dr. L2+15 M1+13, M2+15, Z1+10, Z2+2, promotie naar P-paard!!!

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:25

Lijnzaad kun je wel ongekookt geven! Mijn paard krijgt sinds een zandkoliek-aanval ongeveer 3 maanden geleden 2x daags 50 gram ongekookt lijnzaad door het voer, op advies van de dierenarts(van de faculteit diergeneeskunde) Ze heeft tot nu toe nergens last van, niet meer van zandkoliek en ook niet van vergiftigingsverschijnselen. Volgens de DA komt de slijmerige smurrie die je bij het koken krijgt ook gewoon vrij in de maag, hij adviseert er wel zonnebloemolie bij (een scheutje over het voer)

Waar je wel op moet letten is dat het paard zijn voerbak goed leeg eet, want als het lijnzaad erin blijft liggen en het wordt dan vochtig, dan is er een kans dat er blauwzuur ontstaat.

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 4 (PR 206,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie