help,ik zoek een zacht zadel!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:26

kattebeest schreef:
Afbeelding
prestige venus

zitting: buffelleder
zweetbladen: kalfsleder


geweldig, wat een toepasselijke naam! Lachen

En dat lamsvelletje heb ik ook maar na een ritje van 3 uur is het nog niet super aangenaam hoor Lachen

LoveDunc

Berichten: 760
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:38

Pellie"]
[quote="kattebeest schreef:
Afbeelding
prestige venus

zitting: buffelleder
zweetbladen: kalfsleder


geweldig, wat een toepasselijke naam! Lachen

En dat lamsvelletje heb ik ook maar na een ritje van 3 uur is het nog niet super aangenaam hoor Lachen
[/quote]

Volgens mij zit dat bijna hetzelfde als een gewoon leer zadel!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:55

misschien kun je een flair-systeem in je zadel laten bouwen weet er verder niet zoveel van iets met lucht geloof ik dan zit je zachter

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:04

Het zal aan de pasvorm voor jou op het zadel liggen. Afhankelijk van hoe snel je voelt dat je problemen krijgt, kun je een zadelmaker vragen om diverse zadels op je paard te proberen. Niet elk zadel ligt op elk paard goed en zoals je hebt ontdekt zit ook niet elke amazone op elk paard goed! De beste combi is daar waar jij goed op zit en waar je paard goed onder loopt. Bij Kieffer komt wel vaker voor dat je iets te veel naar voren zit, ook al zit je op je zitbeentjes. Zeker bij een iets forsere ruiter kan dit makkelijk. Je geeft aan je een 18inch hebt, dus wellicht is dat een combi die voor jou niet past. Zelf heb ik nu een Euroriding Diamant na een Kieffer lEch Profi (waar ik me ook wel eens op doorreed aan de voorkant, maar dan meestal na lange buitenrit). Nu geen probleem meer. Uitproberen dus. Je kunt vaak tegen kosten vergoeding wel zadels uitproberen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:16

Aimee"]
[quote="KellyenXena schreef:
Ik heb een Klimke(r?) zadel...Echt een aanrader!!
Super zachte zit en niet van dat gladde glijspul..


Wow, je hebt echt een Klimke-zadel? Daar heb ik een keer op proefgereden. Zat geweldig!!! Beter dan de oude KN's waar ik bij zweer, dus dat zegt wat. Helaas paste het niet op het paard waar het zadel voor bedoeld was.
[/quote]

*glunder* , ja ik heb écht een Klimke zadel...Wil niets anders meer!
Jammer dat ie niet op jou paard paste hoor

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:58

lovedunc

ieder zadel zit anders.

er zijn enorme verschillen qua zit en merk.

en een zadel, das voor iedereen persoonlijk. ik zit nou super op die prestige, kan niet zitten op een passier en kieffer wil ik niet meer omdat ik me daarop doorreed.

kan best dat voor iemand anders dit helemaal omgedraaid moet worden.

het is een persoonlijke zoektocht die je samen met behulp van een zadelmaker denk ik moet maken. die je noden en wensen kent en je dan zadels kan laten uitproberen. liefst niet enkel op een bokje, maar enkele keren tijdens de les op jouw eigen paard!

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:02

Ik heb een zadel van euroriding (luxor) en dat zit echt geweldig! heerlijk zacht zadel.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:02

Spalding, is echt een superzadel! Heerlijk zacht. Iedereen die op mijn paardje stapt wil als volgende zadel ook een Spalding. Er zijn maar weinig winkels in NL die dit merk verkopen. Het is van oorsprong Engels. Ik heb trouwens een Brittanica.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:17

Ik heb een prestige, (Type Appaloosa volgens mij), met een geïntegreerde gelzitting. De gel zit dus al in de zitting van mijn zadel en dat is echt ook een heerlijk zacht zadel. Maar ik heb ook wel eens op een BR dressuurzadel gezeten en die vond ik ook heel goed zitten. Lekker diep en grote wrongen en ook van heel lekker zacht leer gemaakt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:28

De nieuwste KN schijnt ook heel zacht te zijn. Misschien ook eens uitproberen? Knipoog

Verder ben ik zelf geen fan van een gelpad over het zadel. Het zadel krijgt op die manier toch een hele andere vorm.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:45

volgens mij is de torsion dressuur uitvoering toch het zachtst

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:01

Ik heb ook zo'n prestige appaloose met die gelzitting. Geweldig. Bij mijn oude zadel reed ik mijn benen ook helemaal open. Dit zadel is echt een verademing!

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:12

ik zou als ik jou was een hulsebos nemen .
hij word op maat voor jou en je paard gemaakt.dus naar zijn rug, jou zit en de ligging van je benen. diepe zit, zachte vulling.dikke kniewrongen dunnen wat je wil .
ik heb er zelf ook een en als ik er op zit wil ik er vaak niet af.
en van iedereen die een keer op mijn zadel heeft gezeten ,die vinden hem heerlijk zitten. OK dan!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:16

Het aller ultiemste zadel qua zachte zitting (en ook pasvorm voor het paard!) is volgens mij dat van Heather Moffett (stond laatst in de BIT).
In de bovenkant van het zadel zit een soort gelpad ingebouwd, maar dan van een foam die de vorm van je kont "onthoudt".

Ze zien er alleen niet echt charmant uit : http://www.enlightenedequitation.com/pu ... ddles.html
helemaal onderaan kijken.

Tijdens een clinic van Heather vorig jaar heb ik een uur op dit zadel mogen rijden. HEERLIJK!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:30

Ik heb sinds een klein jaartje een (tweedehands) Hulsebos. Echt een verademing vergeleken met alle andere zadels waarmee ik tot nu toe heb gereden. Bij endurance (training en wedstrijden) zit je toch al snel een aantal uren achter elkaar in het zadel, en dan word je een hard zadel toch al snel zat. Voor mij is dit dus een ideale oplossing. Overigens is mijn zadel een dressuurmodel met wat 'endurance-opties' (extra kussens en ringen). Op deze foto - klik hier - zie je hem van dichtbij.

Maar in zijn algemeenheid ben ik het met Oscar eens:

Oscar schreef:
Het is natuurlijk wel de vraag of het alleen om de zachtheid van het zitvlak gaat.
De pasvorm lijkt me nog belangrijker, en om juist een zadel te vinden wat bij jouw lichaamsbouw past.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 12:54

Ik vind KN persoonlijk heerlijk zacht zitten.

Je hebt tegenwoordig ook zadels met een gel zitting, maa hoe zich dat op langer termijn houd weet ik niet.

Zelf heb ik nu een HGG (ijslander zadel), met een ribzit, echt super en super zacht *LOL*

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 14:47

Ransie schreef:

Je hebt tegenwoordig ook zadels met een gel zitting, maa hoe zich dat op langer termijn houd weet ik niet.



Die van mij heeft dat dus (Prestige). Het is absoluut geen nieuw zadel, al wel snel een jaar of 7 oud, maar de gelzitting houdt zich perfect!
Ik zat alleen nog te denken, als je je aan de voorkant open rijdt, heb je dan niet gewoon een te klein zadel??

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 17:19

Coby10 schreef:
Ik zat alleen nog te denken, als je je aan de voorkant open rijdt, heb je dan niet gewoon een te klein zadel??


Dat de boom inderdaad te klein is aan de voorkant, lijkt mij ook. Of je bekken verkeerd gekanteld?

Heb je al een keer samen met je instructrice naar je zit gekeken?

Ik heb een paar jaar gelden op een gelzitting gezeten, en het zat inderdaad heerlijk Haha! . Het merk weet ik niet meer.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 17:30

Ik vind de nieuwe (ongeveer 2 jaar oude) Hulseboszadels heerlijk zitten. Hulsebos heeft altijd veel keuze uit tweede handszadels. Verder vind ik de vrije nieuwe KN zadels ook heel zacht.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 19:46

TJEMIG,WAT SUPERVEEL REACKTIES VAN JULLIE ALLEMAAL?

ik ben er zeker van dat ik een hulsebos echt moet proberen,enne mijn instructise zegt dat ik juist erg goed zit met mijn houding,pssst ik ben zelf ook nog eens instructise.zadel te klein? mmmm
het is een 18 inch maar misschien moet ik niet al te diep zadel hebben.
ik moet eerst mijn eigen kieffer dressuurzadel verkopen en dan kan ik pas een andere aanschaffen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 19:49

casanova schreef:
...maar misschien moet ik niet al te diep zadel hebben...


Ik weet niet of een Hulsebos dan zo'n goede keus is, want die zijn over het algemeen juist wèl vrij diep.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:50

gewoon proberen.

het voelt in het begin wel raar, van een diep naar een vlakker zadel te gaan.

dat gaat daarom niet samen met minder stevig zitten.

de prestige venus is een zadel dat niet zo diep zit.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:44

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn kieffer. Inmiddels is er voor mij al een nieuw zadel onderweg dus hopelijk is dan het probleem opgelost.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:02

sja, er is hoop voor de vrouwvriendelijke zadels he Haha!

flauw grapje.