wie is schuldig??? zij of ik???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:56

tinkerLuna schreef:
Volgens de advocaat geldt het volgende; als mijn hengstige merrie de wei van de hengst betreed dan ben ik verantwoordelijk en als de hengst de wei met mijn merrie betreed dan ben ik verantwoordelijk, behalve als er sprake is van een slechte, onvoldoende, omheining, dan is de stalbaas verantwoordelijk.
Degene die verantwoordelijk is dient alle schade te betalen.


Dat snap ik niet helemaal. In beide gevallen, of de hengst nu het weiland met jouw merrie betreedt, of als je met je merrie naar het weiland van de hengst gaat zou je als 'merrie-houder' dus verantwoordelijk zijn, en de eigenaar van de hengst zou nooit verantwoordelijk zijn. Bij slechte omheining de stalbaas aanspreken, daar kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen (waarna je waarschijnlijk wel op zoek kunt gaan naar een andere stal, dus dat is ook weer een overweging...)

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:57

simongek schreef:
Ik vindt dat je een erg schappelijke oplossing hebt aangeboden.

zij had haar hengstige merrie nooit naast een hengst moeten zetten.

Op de stal waar mijn paard vandaan kwam en ook nog hengst was moesten mensen daar gewoon rekening meehouden. Als mijn paard al in de molen stond moesten andere mensen gewoon wachten en als ik pech moest ik achter de merries aansluiten. Dat is nou eenmaal zo.

Ik zou gewoon afwachten. Jij hebt een goede oplossing geboden en het is aan hun wat ze er mee doen.


Helemaal mee eens. Ik vind ook dat je niet de schuldige bent omdat jij hem al daar in de wei had staan.
EN zo wil je het goed oplossen en verder zou ik ook mijn poot stijf houden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:01

Ik denk niet zozeer dat je het met R. moet regelen, appie_rulez. Wel met haar ouders. Aandringen dat je de helft wilt betalen en dat je verder niet gaat! Ook geen dekgeld vragen als ze tóch drachtig blijkt te zijn. Dit heb ik je al verteld, hier krijg je problemen mee... Ik weet niet wie er de schuldige is, weet alleen dat als het mijn merrie zou zijn, ik jou hengst het hele erf over geschopt zou hebben. Maar ik zou dan ook niet zo dom zijn...

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:01

Ook ik vind dat jij echt geen schuld hebt! ik vind het heel netjes wat je hebt aangeboden, dat zou zeker niet iedereen gedaan hebben!
Het meiske had gewoon beter na moeten denken toen ze haar merrie in de wei langs jou hengst zetten. En natuurlijk weet ze goed dat haar merrie hengstig is.
Ze zou ook blij kunnen zijn, haar paardje is gratis gedekt Haha!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:11

Coby10"]
[quote="tinkerLuna schreef:
Volgens de advocaat geldt het volgende; als mijn hengstige merrie de wei van de hengst betreed dan ben ik verantwoordelijk en als de hengst de wei met mijn merrie betreed dan ben ik verantwoordelijk, behalve als er sprake is van een slechte, onvoldoende, omheining, dan is de stalbaas verantwoordelijk.
Degene die verantwoordelijk is dient alle schade te betalen.


Dat snap ik niet helemaal. In beide gevallen, of de hengst nu het weiland met jouw merrie betreedt, of als je met je merrie naar het weiland van de hengst gaat zou je als 'merrie-houder' dus verantwoordelijk zijn, en de eigenaar van de hengst zou nooit verantwoordelijk zijn. Bij slechte omheining de stalbaas aanspreken, daar kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen (waarna je waarschijnlijk wel op zoek kunt gaan naar een andere stal, dus dat is ook weer een overweging...)
[/quote]
nee, ik heb typfout gemaakt, de merriehouder is verantwoordelijk als de merrie uitbreekt en de hengstenhouder is verantwoordelijk als de hengst uitbreekt.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:40

oooo, ik dacht al.... Knipoog

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:59

Mijn moeder heeft t bij haar op t werk nagevraagd, maar uit t wetboek blijkt eigenlijk dat altijd de eigenaar van de hengst verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk is voor het dier.. zelfs dus als een een of andere doos haar paard naast die van jou parkeert... Ook mag b.v. iemand onder de 18 wettelijk geen hengst houden.... dus wettelijk ben je helaas "schuldig" allerhoewel ik persoonlijk vindt dat t echt niet jouw fout geweest is. Een beetje meer nadenkendheid van t meisje had een hoop gezeur kunnen voorkomen. En het aanbod wat je gedaan hebt is super, en zoals iemand anders ook al zei.. als zij t op de spits gaan drijven, kun jij dat ook en dus gewoon dekgeld vragen als de merrie drachtig blijkt en ze besluiten het veulen te laten komen.... succes ... en houdt ons op de hoogte;-)

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:41

Logischerwijs zou je idd zeggen dat zij de schuldige is... Maar de wet bepaalt het idd spijtig genoeg anders... Normaalgezien is de houder van de hengt schuldig zoals hierboven gezegd werd...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:49

Ik snap helemaal wat je bedoelt... alleen wettelijk gezien, en ik wil niet banketstaaf doen, maar zo is de wet nu eenmaal, is de houder van een dier aansprakelijk. Voor dieren en kinderen (en werknemers) geldt "risico aansprakelijkheid" wat uiteindelijk gewoon inhoudt dat je in alle gevallen aansprakelijk bent.... helaas

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 20:49

nou waarschijnlijk gaan we dus toch de kosten gewoon delen.. OK dan!

want de wet kan wel anders bepalen maar ik ben van mening dat waar er twee zijn hebben er twee schuld. ookal stond mijn paard eerder buiten... je voelt je toch banketstaaf... dus dit is een goeie oplossing vind ik zelf...
ik neem morgen contact op met de moeder van het meisje, omdat die vandaag niet thuis is....
zodra ik meer weet zal ik jullie op de hoogte houden

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:59

't Zou fijn zijn als jullie er alsnog op deze manier uit kunnen komen.
Normaal gesproken zou je idd. zeggen dat degene die haar hengstige merrie naast een hengst zet, verantwoordelijk is.
Blijkbaar is de wet niet zo logisch als je zou denken.
En dan is het maar beter om onderling een regeling te treffen, lijkt me ook stukken beter voor de sfeer op stal.

Wat ik me wel afvraag:
Hoe moet het nu verder met je hengst ?
Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk overdonderd bent door de "kromme regelgeving" en dat je nu toch met een andere blik naar je fijn buitenspelende hengst kijkt >;) Knipoog

Ik hoop echt dat jullie er samen uitkomen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:23

IK hoop voor Appie_rulez dat ze er geen mega lastige hengst aan overhoudt. Als ze namelijk een keertje hebben gedekt en weten wat het inhoudt is het leed al geschied. Door die onnadenkendheid van het meisje kun jij dan straks je paard laten castreren....Lips are sealed

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:33

elibeest schreef:
Mijn moeder heeft t bij haar op t werk nagevraagd, maar uit t wetboek blijkt eigenlijk dat altijd de eigenaar van de hengst verantwoordelijk en dus ook aansprakelijk is voor het dier.. zelfs dus als een een of andere doos haar paard naast die van jou parkeert... Ook mag b.v. iemand onder de 18 wettelijk geen hengst houden.... dus wettelijk ben je helaas "schuldig" allerhoewel ik persoonlijk vindt dat t echt niet jouw fout geweest is. Een beetje meer nadenkendheid van t meisje had een hoop gezeur kunnen voorkomen. En het aanbod wat je gedaan hebt is super, en zoals iemand anders ook al zei.. als zij t op de spits gaan drijven, kun jij dat ook en dus gewoon dekgeld vragen als de merrie drachtig blijkt en ze besluiten het veulen te laten komen.... succes ... en houdt ons op de hoogte;-)


Hmm, had ik toch gelijk. De eigenaar van de hengst is wettelijk schuldig.

Maar dat regeltje van dat je geen hengst mag hebben als je minder jarig ben kende ik niet. Dennis stond ook al op mijn naam toen ik 17 was. Het stamboek weet mijn leeftijd, en weet dat Dennis hengst is.

Maar zo te horen is het wel netjes op gelost OK dan! .

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:33

Vind het wel sportief van je dat je de helft wil betalen.

Ik zou ook zeggen, het meisje is schuld, want zij zet haar merrie er het laatst bij.


Je kunt natuurlijk ook de staleigenaar aanspreken dat het hek niet hoog genoeg was. Clown

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:20

De staleigenaar treft geen blaam.
Als het hek 1,50m hoog is komt een paard er normaal gesproken niet overheen, ik kon ook niet uit het verhaal opmaken dat het hek slecht was.
Hem aansprakelijk stellen heeft dus totaal geen zin.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:49

Ik wilde ook een reactie plaatsen met de opmerking dat wettelijk een hengsteneigenaar altijd verantwoordelijk is voor de acties van zijn/haar hengst maar dat is al genoeg gezegt.
Menselijk/gevoelsmatig gezien begrijp ik heel goed dat jij je knap l*llig moet voelen omdat het een ontzettende domme actie is van dat wicht maar je doet er niets aan, je blijft verantwoordelijk.
Ik heb zelf 2 hengstjes (en mini en een A'tje) en mijn A'tje gaat met gemak over een omheining van 1.50m heen hoor, ook al is hij zelf maar 1.18m, hij klimt gewoon en lukt dat niet gaat hij er met grof geweld doorheen.

Ik heb op een stal gestaan met deze man waar het houden van een hengst ook toegestaan was maar dan wel onder bepaalde voorwaarden.
Zo is een eigenaar van een hengst daar ten alle tijde aansprakelijk als er iets gebeurt wat dus als resultaat heeft gehad dat mensen die graag een gratis veulen wilde snachts de hengst (die overigens in een afgesloten stal stond die het dier onmogelijk zelf kon openen) bij hun hengstige merrie hebben gezet.......
Het personeel vond dan de volgende dag de hengst bij de merrie in de stal (overigens hengst helemaal aan gort getrapt, is meerdere malen gebeurt)
Ook in dit geval werdt de eigenaar aansprakelijk gesteld, deze stelde voor om het wegspuiten helemaal te vergoeden maar ja, ze werden verder wel met de nek aangekeken (veulen is overigens niet weggespoten hoor, toch wel leuk zo'n drachtige merrie)

Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat zelfs toen het opzettelijk gebeurde de eigenaar van de hengst geen poot had om op te staan.

Ik vind wel dat je het heel goed oplost op deze manier en ik hoop echt datje er met die mensen uitkomt en ook hoop ik dat die meid wat meer verstand in haar bol gaat krijgen want jij zit zo met een gekke hengst.....

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 11:07

nou ik heb gisteravond met de moeder van het meisje gesproken en we zijn tot een goede oplossing gekomen...
bij nader inzien vond ze het toch ook wel goed als ieder de helft zou betalen dus dat moet dan maar gebeuren....
en wat betreft het vervelend worden.... dat zal niet gebeuren...

chief is een superbrave hengst verder, kan een klein kind op wegrijden...
hij is goedgekeurd als dekhengst en heeft dus al vaker gedekt en daar is hij niet lastiger van geworden...

dus uiteindelijk toch een goede oplossing OK dan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:42

Blij dat jullie het zo hebben kunnen oplossen OK dan!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:46

Als je merrie hengstig is moet je sowieso oppassen met andere paarden. Ze had beter met jou kunnen afspreken. Bv;Jouw hengst s'morgens in de wei en haar merrie s'middags. Als je een beetje verstand hebt zet je een hengstige merrie niet in de buurt van hengsten

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:13

Mooi opgelost , netjes aangeboden van je , meteen in eerste instantie ! OK dan!

Toch blijf ik het een moeilijk iets vinden.

Gezien wat je verteld , hoe iedereen op de hoogte was van elkaars paarden en de stalregels , is het dom geweest dat zij haar merrie ernaast heeft gegooid.

Had ze niet moeten doen , en dan was er niks aan de hand geweest , want dan had ze zich aan de stalregels gehouden , zoals ik het begrijp Lachen .

Maar aan de andere kant , jouw hengst is degene die de grens overschreed en over de omheining kwam naar het landje van de merrie.
(natuurlijk heeft die merrie hem eerst stapeldol gemaakt , maar feit blijft Knipoog )

Daarnaast kan ik me ook een situatie voorstellen ,
stel dat jij altijd (of erg vaak) eerder op stal bent dan haar , en dan je hengst buiten zet. Kan haar merrie als die hengstig is dan NOOIT naar buiten ?

Ofwel , als zij haar merrie niet naast jouw hengst had gezet , had dat dier dan de hele dag binnen moeten blijven Verward

Want dan kan ik me voorstellendat je dat zat wordt namelijk.
En dat je er dan maar van uitgaat dat de omheining idd zijn werk wel zal doen.

Hoe is dat geregeld dan , zijn jouw stalgenoten-met-merrie altijd de pineut als hun dier hengstig is , zodat die binnen moet blijven ?

Of hebben ze ook een andere mogelijkheid , weitje verderop of haal jij de hengst bvb. 's middags weer uit de wei zodat die hengstige merries alsnog in het land kunnen ?

Dat vind ik ook wel een belangrijk punt Lachen .

Mooi als het zo geregeld is hoor , maar zijn jullie nu niet bang dat dat nog eens gaat gebeuren , nu hij eenmaal 1 keer eroverheen gekomen is ?

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:18

mooi dat het zo is opgelost OK dan!

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:22

Wel aan de nadelen van wegspuiten gedacht? Ken genoeg merries die of niet meer hengstig of nooit meer drachtig worden. Wil ze dus ooit nog wel een veulen fokken, is dat wel iets om over na te denken...

Maar goed, eerst maar eens afwachten of ze drachtig is.
Succes dr mee in elk geval!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 19:07

wat betreft het buiten zetten....
als er andere mensen hun paard buiten willen zetten als er bijvoorbeeld geen plek meer zou zijn dan is de regel dat je gewoon aan diegene vraagt of hij of zij het paard eruit wil halen dat er het langste in staat... elk paard heeft recht op een half uur tot 3 kwartier buiten als er wachtenden zijn.... is dit niet het geval dan kun je je paard de hele dag buiten laten bij wijze van spreken...

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:36

Ah , dus dat is ook allemaal tot in de puntjes geregeld Lachen .

Toch altijd fijn dat de stalhouder achter je staat ,
en jij dus sowieso zeker weet dat je hier geen schuld aan hebt .

Het is nu iig weer even duidelijk dat je een kerel niet moet onderschatten , hihihi.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:01

maar mensen waar hebben we het nou over? Een spuitje om het veulen weg te spuiten kost maar E15,- gewoon een hengstigheids spuit namelijk hormoon PGF2alfa. Ik heb het hier zelfs in de koelkast staan. Als dat alles is. Vind wel dat de merriehouder in dit geval arnstig fout was, maar wat is nou E15,-?