Indeling buitenrit 2 uur,voervragen,hoefijzervragen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 22:53

Ik heb effe een vraag.Zondag (hopen) gaan we naar Bakkum buitenrijden in het mulle duinzand.Iemand een indelingsschema qua gangen (stap,draf,galop) voor me?

Ik voer sunny als ze gewerkt heeft een kilo Paardenmuesli met extra WEINIG eiwitten...Daarna krijgt ze een beetje hooi...is dit wel goed Scheve mond\ Verward

Net heeft de weideeigenaresse waar ik (nog steeds) sta de zeer losse hoefijzer van sun deraf gehaalt...Hoe moet dat nou? Is de hoef nou extra gevoelig ofzow?

Bedankt alvast.


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 12:22

1) Je moet eerst 10 tot 15 minuten stappen. Daarna kun je wat draven en eventueel eeng galopje. Vooral als het warm is veel stappen en rustig aan doen. Meestal zie je ook wel aan je paard of ze willen stappen.
2) Als ze er goed uit ziet en voldoende energie heeft, zal het wel goed zijn.
3) Staat ze nu nog op 3 ijzers? Als ze voor dat ijzer eraf gehaald heeft, zou ik het ander voorijzer er ook vanafhalen, als het achter is, idem. De smid bellen en vragen of ze zo snel mogelijk weer beslagen kan worden, want het is natuurlijk niet goed als ze op ongelijke voetjes loopt.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 12:25

de paarden bij ons op de manege hebben alleen vooor hoefijzers. Werkt prima.

Weet even niet meer waarvoor. zal wel ter bescherming zijn. ik zal het eesn navragen aan de hoefsmid

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 13:06

Het allerbelangrijkste bij zo'n rit is dat je gewoon goed naar je paard kijkt. Zorg dat het niet gaat hijgen of overmatig zweten, want het moet ook voor het dier leuk blijven.
Eerst effe een kwartiertje stappen is fijn, want ze komen toch wat strammig van de trailer af. Met dit warme weer lekker veel stappen. Is ook gezelliger, heb je lekker tijd om te kletsen met je beessie *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 14:49

Mijn paard heeft alleen ijzers van voor, omdat 'het niet echt nodig is van achter'. Zijn hoeven slijten niet zo snel en een paard slijt hoe dan ook meer zijn voorhoeven dan zijn achterhoeven. Daarom heeft hij vanvoor wel ijzers.

In een toch van 2 uur is het best om halfweg een tien minuutjes of een kwartier te rusten met de singel wat losser en de neusriempjes los, maar zelfs dat is niet echt noodzakelijk als je geen dagtocht doet. Je paardje zal het waarschijnlijk zonder probleem aankunnen. Neem een appeltje mee voor als hij moe is, dat geeft veel energie. *LOL*
Femke

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 08:35

Veel heel veel stappen. Als je paardje niet gewend is om door mul terrein te lopen kan je pezen ernstig beschadigen bij draf en galop werk. OPpassen dus.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:19

Citaat:
Op 2001-08-25 14:49, schreef visje:
Neem een appeltje mee voor als hij moe is, dat geeft veel energie. *LOL*


Verward Geeft een (1??) appeltje zoveel energie aan een groot paardenlijf? Ik dacht dat een appel bestond uit 85% water en een beetje vruchtensuiker met een schilletje erom?
Een ritje van 2 uur houdt je paard echt wel uit zonder pauze of eten en drinken hoor, als je maar normaal rijdt....

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:37

Wel, je zou je nog eens verbazen, hoeveel energie een appel je kan geven. Mijn pony heeft er in elk geval goede ervaring mee *LOL*
Vruchtensuiker geeft energie, niet voor een hele dag natuurlijk, maar je krijgt er een stoot energie van, waardoor je je ineens terug fit voelt. *LOL* Soms heeft je pony of paard dat net even nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 15:47

Als z'n conditie zo slecht is dat hij met een ritje van twee uur een energiekick nodig heeft, is een appeltje waarschijnlijk niet voldoende...
Maar vooruit, je paard vind het waarschijnlijk erg lekker, en da's ook wat waard (en je kunt eerst zelf effe stiekum een hapje nemen Vork ) !

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-01 09:23

Wel, het zal ook wel een morele steun geweest zijn toen, maar dat is ondertussen wel al een jaar of 4 geleden en toen was het een buitenrit van 4 uur.
Nu maak ik met mijn paard (die andere was een pony'tje) buitenritten van 8 uur en een half, ppffft... (en ZONDER appeltje, hé Aglaranna? Knipoog )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, Patriesje, XXleonieXX en 159 bezoekers