Verveling op stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:38

oooo ik ga zo'n colafles proberen geweldig!!!! hahahahaha dat vind die waarschijnlijk geweldig en een skippybal ga ik kopen voor hem!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:42

Ik heb zo'n voerbal van de paardendrogist en Tjal is er helemaal wild van! Hij laat zijn eten en hooi staan voor die bal. Ik doe er vaak stukjes wortel of ongebroken mais ofzo in en dan is hij echt wel een uurtje zoet. Als je het zo kan regelen dat hij wordt gevoerd in die bal is het natuurlijk helemaal mooi, dan heeft hij meerdere keren per dag iets om mee te spelen. Helaas staan er bij ons 120 paarden, dus beginnen ze daar niet aan.
Hoe komen jullie aan een berkenstammetje??????

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:43

Deze heb ik ooit van Bokt gehaald, en ik weet echt niet meer wie hem had geplaatst... dus sorry als ik je idee pik en doorgeef Schijnheilig

Leuke TIP …….
Nu de wintermaanden er weer aankomen staan de paarden vaak lang op stal.
Ik kan me zo voorstellen dat ze zich soms vervelen…. Ik heb dus een leuke tip om je paardje minimaal 2 uurtjes bezig te houden en wie weet hebben we hele slimme paarden onder ons en hebben die veel korter de tijd nodig.

Neem een anderhalve liter PET-fles.
Daar doe je muesli in, dan een strotouwtje om die verdikking in de hals (onder de dop) knopen en het andere eind van het touwtje om een tralie of balk in de box. Duurt niet lang hoor, voor ze hun eigen techniek hebben ontwikkeld om de muesli eruit te 'gieten'.
Ze kunnen de fles voorzichtig met hun neus omkieperen Neus aan de onderkant van de fles, langs de muur omhoog en voila, de muesli giet eruit en je kan eten
Ze kunnen ook het touwtje net boven de fles pakken en net zo lang schudden tot de muesli op de grond ligt en dan peuzelen ze het tussen hun strootjes uit.
Zo zijn ze al gauw twee uur bezig met een fles met een halve schep muesli erin.
Als ze TE handig worden in het winterseizoen doe je stropropjes tussen de muesli in de fles om het moeilijker te maken.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 19:20

Nog ff over die fles in de box leggen het lijkt mij een beetje gevaarlijk als ie nou gaat rollen? of liggen? Verward

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:18

mijn shetties stonden vroeger altijd buiten, dag en nacht. We hadden toen een schuilhok en na de kerst zetten we daar de kerstboom in. Vinden ze geweldig! kan je volgens mij dus ook gewoon in de stal vastbinden aan de tralies ofzo. Ik had het voornamelijk omdat er geen sprietje gras meer op wei stond waardoor ze aan het schuilhokje gingen knagen (shetlanders vervelen zich zelfs als ze dag en nacht in de wei staan, *zucht)
Je moet wel opletten dat er geen spuitsneeuw opzit en natuurlijk de kertversiering eruit halen!
Mijn 2 shetlanders deden over het groen ongeveer 2 weken en daarna gooiden we de stam gewoon in de wei en daar gingen ze ook mee spelen/slepen door de wei.
Een paard op stal zal er denk ik wel minder lang mee doen...

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:43

Citaat:
Nog ff over die fles in de box leggen het lijkt mij een beetje gevaarlijk als ie nou gaat rollen? of liggen

Dan is de fles plat en ben je 25 eurocent kwijt!

Zo'n plastic PET-fles, die deukt alleen maar in hoor, gebeurt niets mee!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:47

ik heb voor mijn paard zo'n voerton gemaakt. zo 1 die ze bij de paardendrogist verkopen. alleen die van mij was stukke goedkoper.
je haalt voor een paar euro bij de groentenboer een zuurkooltonnetje. bij de welkoop/boerenbond verkopen ze ook dit soort tonnetjes. zijn ong. 40-50 cm. hoog.
je zaagt/brand er een paar grote gaten in, voer erin en je paard is er een paar uur mee zoet.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 18:20

smurf schreef:
Citaat:
Nog ff over die fles in de box leggen het lijkt mij een beetje gevaarlijk als ie nou gaat rollen? of liggen

Dan is de fles plat en ben je 25 eurocent kwijt!

Zo'n plastic PET-fles, die deukt alleen maar in hoor, gebeurt niets mee!


En als ie vol is met biks? Verward

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:36

dan deukt ie niet in, hij deukt pas in als ie leeg is en mijn dikke koudbloed erop gaat stampen in de hoop dat er meer uitkomt...

nu heb ik een klein colaflesje opgehangen, want zo snel kan ik niet drinken Verward

Hij begon er al meteen op te studeren hoe die brokjes eruit konden.....

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:31

Boredom Breaker
Een uitdagend speeltje voor paarden op stal. De Boredom Breaker bestaat uit een
touw met een houder voor een speciale liksteen met daaronder een harde kunststoffen bal waarin ook weer twee liksteentjes passen. Door de lekkere smaak van de likstenen wordt uw paard of pony beloond om door te blijven spelen.

Jolly Ball
Een bijna onverwoestbare zachte speelbal voor paarden en honden. Voor urenlang speelplezier in de stal, wei, tuin of huis. Deukt in als je paard of hond erin bijt of erop staat en blaast zichzelf daarna weer op.

Equiball
Een unieke voerbal! Hiermee kun je paard voeren op een manier die meer overeenkomt met de natuurlijke eetgewoonte, dan het voeren in een voerbak. In de ovale kunststof bal (ca. 45 centimeter hoog) zit in het midden een buis met een gat. Hierin doe je het voer, je uit de bal en legt deze zo in de stal. De meeste paarden hebben het systeem snel door en rollen de bal met neus of voorbenen door de stal. Iedere keer komt er een hoeveelheid voer uit die het paard voldoende beloning geeft (dus geen frustratie!) en tot verder ''ballen" aanzet. De Equiball biedt paarden uren afleiding en vermindert de kans op stalondeugden. Snelle eters doen met de Equiball veel langer over het eten, hetgeen hun spijsvertering zeker ten goede komt. De bal kan gebruikt worden bij alle soorten en hoeveelheden droogvoer en is door de Edinburgh University uitgebreid getest op stro, zand, zaagsel en rubberbodems. De Equiball is helaas geen oplossing voor paarden die al langere tijd en/of in sterke mate afwijkend stalgedrag vertonen.

Ik hoop dat je nu genoeg info... hebt en als je nog meer tips wilt gooi ze er dan maar uit! Haha!

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:35

droebel schreef:
ik heb voor mijn paard zo'n voerton gemaakt. zo 1 die ze bij de paardendrogist verkopen. alleen die van mij was stukke goedkoper.
je haalt voor een paar euro bij de groentenboer een zuurkooltonnetje. bij de welkoop/boerenbond verkopen ze ook dit soort tonnetjes. zijn ong. 40-50 cm. hoog.
je zaagt/brand er een paar grote gaten in, voer erin en je paard is er een paar uur mee zoet.


Werkt uitstekend OK dan!
Afbeelding

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:01

Haha en dan een wortel erin doen die er niet doorpast Haha!
Slechte gedachtes heb ik weer Schijnheilig

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:51

fotootjes van Morrie's speeltjes:

een klein flesje met brokjes:

Afbeelding

en de boredombreaker

Afbeelding

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 22:01

Whahahaha die deken Tong uitsteken

smurf schreef:
dan deukt ie niet in, hij deukt pas in als ie leeg is en mijn dikke koudbloed erop gaat stampen in de hoop dat er meer uitkomt...


Ja, maar dat bedoel ik dus het lijkt me niet handig als mijn ielige shet op een niet in gedeukte fles gaat rollen... Scheve mond

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:08

dan neem je zo'n klein flesje als op de foto boven je laatste berichtje!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:19

Ik heb Rowan vandaag een fles met een halve schep brokjes gegeven, maar die had 'ie in een half uurtje leeg. Inventief beest..

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:33

had je de fles neergelegd of opgehangen, ophangen vergt meer IQ, mijn (mongoloïde*) Noriker heeft het na 2 dagen nog niet echt door Haha!

* hij heeft kleine, scheve oogjes en zijn tong is veel te groot, constateerde de paardentandarts Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:00

Neergelegd. Hij schoffelde het ding vrolijk de hele stal door, heeft alle strootjes 6x nagekeken, en leeg was de fles. Ik zal hem morgen ophangen, kijken of hij dat doorkrijgt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:38

EN ARWENLUNE? heeft hij het doorgekregen? Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 08:05

de mijne heeft op het opgehangen flesje 3 dagen gestudeerd, nu heeft ie het door.....moet ik weer iets nieuws verzinnen!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 09:53

Ik heb het nog niet geprobeerd, vanavond hang ik 'm op denk ik. Ik laat het jullie weten Haha!
(oliebol, nog even en ik zal hem moeten leren punniken..)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:23

punniken *whahahaha* *zie het voor me* Haha!

die van mij kan beter breien denk ik.... Clown

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:27

Ik ga dat ook proberen met dat flesje en dan ophangen.
Maar dan doe ik wel zo'n grote cola fles met wat erin, denk.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:36

Maar dan zit ik me af te vragen.... als je er biks ofzo in doe dan rolt ie hem rond dan valt dat biks eruit en valt tussen het stro..... kunnen ze het dan nog vinden en knabbelen........ of hoe doen ze dat eigenlijk.

Trouwens.... gaafffffffffffff die deken........

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 19:41

een paard die zich verveelt zal dan wel de gehele sta om woelen, en elk strootje inspecteren om alle korreltjes te vinden,uitzonderingen uitgezonderd