Paarden slaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:35

Ik heb mijn pony nog nooit geslagen, een schop krijgt hij wel eens, maar als ik haar sla met een zweep wordt ze helemaal hyper, en dat werkt alleen maar averechts. Als ik gewoon mn stem verhef, is dat voor haar al genoeg om te weten dat ik boos op dr ben.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:27

mijn paard krijgt wel eens een tik. en soms ook wel een harde mep as het nodig is.

tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 20:47

ik vind een schop onder de buik al wel een beetje te ver,.....
een flinke mep of een zweepslag is soms wel eens nodig,..
maar een schop onder de buik, vind ik niet zo fijn,...
een vriendin(nu geen vriendin meer)stampte haar paard altijd onder de buik,zelfs toenz e zwanger was,..
vind ik niet kunnen hoor Boos!

jullie wel dan Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:50

een schop doet minder zeer dan een slag met de zweep kan ik je verzekeren

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:50

tiamopatatje schreef:
ik vind een schop onder de buik al wel een beetje te ver,.....
een flinke mep of een zweepslag is soms wel eens nodig,..
maar een schop onder de buik, vind ik niet zo fijn,...
een vriendin(nu geen vriendin meer)stampte haar paard altijd onder de buik,zelfs toenz e zwanger was,..
vind ik niet kunnen hoor Boos!

jullie wel dan Verward



niet als t paard drachtig is, maar soms is een paard zo strontvervelend dat hij gewoon even een goeie mep nodig heeft. Kijk maar eens hoe paarden in de kudde elkaar afstraffen, dat gaat er ook wel eens ruig aan toe! dus ze kunnen heus wel een schop hebben hoor, en ze moeten gewoon weten wie de baas is, anders kun je er dalijk niks meer mee...

tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 20:54

ja ok,maar als het paard drachtig is vind ik het toch niet kunnen. jij toch ook niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:00

als ik trap dan trap ik met de wreef van mn voet en standaard raak ik een paard dan aan de onderkant van de buik............. ze voelen er weinig van, maar het schrikeffect is des de groter...... en geloof me.... drachtige merries hebben er NOG minder last van... je weet wel vruchtwater enzo

maar nou moet ik zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik ooit een hoogdrachtige merrie heb moeten straffen ergens voor....... mamma's zijn toch liever Haha!

Nog wat..... ik denk er ook niet over na, van mij is het een reactie en dan maakt het niet uit wat of welk paard

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:05

Ligt bij mij ook echt aan het paard. Relrite heeft echt genoeg aan een lichte stemverheffing, maar die is ook prima "opgevoed" . Aquila heeft dus geen goede opvoeding genoten en die krijgt nog wel eens een flinke stomp, een schreeuw of een schop. Maar dat is vaak puur om mijn eigen lijf te redden, Aquila walst namelijk zonder blikken of blozen over je heen als ze iets in d'r hoofd heeft (wat zeiden ze ook alweer over voskleurige merries).

Ook het platduwen van mensen is een specialiteit van Aquila Haha!. Beetje lompe doos is het dus wel. Als ik bij haar mijn stem verhef, kijkt ze alsof ze een lama hoort schijten en als ik haar vriendelijk in haar zij por komt ze gezellig nog wat dichter tegen je aanstaan. Erg prettig in de omgang zo'n paard . Dus tja, dan moet ik toch echt wel eens wat drastischere maatregelen nemen om door te dringen tot die grijze cellen van haar Knipoog .

Met rijden gebruik ik niet vaak een zweep, meestal ga ik er niet eens mee rijden, Aquila wordt hooguit 1x per week kort gereden. Die vind het werk aan de longeerlijn leuker dan onder het zadel. Ik verwacht niet dat ik straks bij Relrite een zweep nodig zal hebben.

Ik heb trouwens ook een keer een hoefsmid gehad die na die ene keer niet meer hoefde terug te komen . Zio had een krampbeen, al van jongs af aan daar kon ze niets aan doen. Ik heb het zelf ook regelmatig kramp aan een been en dan moet ik hem even strekken, Zio dus ook. De oude hoefsmid moest haar dan even een paar keer laten strekken en kon dan weer verder met kappen. Dit had ik aan de nieuwe smid vertelt en die vond schijnbaar dat dat onzin was en dat Zio maar even moest luisteren. Zio sloeg toen een paar keer uit en heeft flink op haar sodemieter gehad terwijl ze gewoon kramp had. Die hoefsmid wilde schijnbaar geen nieuwe klanten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:16

Ik heb wel eens een smid gehad die had het paard ko geslagen...... een forse klap op de zijkant van het hoofd et voila daar ging het dier....... bleef even liggen en stond toen weer op...... needless to say, het heeft zich sindsdien voorbeeldig gedragen

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:28

Ik wil best weleens een tik of schop uitdelen als ze het er naar maken hoor...Ben namelijk niet levensmoe en 600 kilo vlees kan behoorlijk link worden als ineens het roer over gaan nemen.
Ik waarschuw altijd eerst met mijn stem, maar daarnavolgt ook meteen een dreun als ze niet ophouden.

Steigeren zonder reden kan ik echt bloedlink van worden en dan wil ik nog weleens de zweep behoorlijk op zijn/haar kont zetten en tegelijk mijn sporen erin. Frequente steigeraars die ineens terugkomen op het been hebben ook al een lel te pakken voor ze er erg in hebben Knipoog

Maar ik sla eigenlijk nooit met zo'n lange dunne dressuurzweep (die heb ik niet eens), daar kun je zijn vel bijna mee afslaan Bloos

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:04

Ik probeer het zoveelmogelijk op een andere manier op te lossen, maar af en toe heeft ze wel eens een stevige mep nodig om weer even bijgedraait te worden.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:43

soms geef ik mn pony wel eens een flinke mep.. maar dat doe ik alleen als ie egt vervelend is! als ie bijv. niet op wil houden met steigeren.....
of niet vooruit wil...... of helemala nix wil en alleen maar loopt te klieren.. dan krijgt ie soms wel een maar rake klappen Haha! arm beestje....

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:11

Tijdens het rijden rijdt ik niet eens met zweep of sporen, en heb het eigelijk ook niet nodig, ze reageert heel goed op mijn stem. Ze wil nog wel eens gaan staan pingelen op twee benen. Slaan werkt bij haar op zo'n manier averechts. Knipoog

Buiten het rijden om kan ze nog wel eens solliciteren naar een rake mep. En die krijgt ze dan ook echt. Ze weet donders goed wat niet mag, maar vind het erg fijn om toch nog even te proberen. Consequentheid is volgens mij een sleutelwoord in de opvoeding van je paard.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:18

ik handel meestal voor mijn eigen veiligheid en ben hier heel concequent in, ik vin dat mijn paard duidelijk moet weten wat wel en niet mag alleen maar uit belang van mezelf, hierbij komt dus wel eens een tik of een schop aan te pas.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:20

Als het echt nodig is krijgt mijn pony een knal, desnoods vijf.
Als ik hem niet zou staffen zou het een eigenwijs lui monstertje worden en laat dat nou niet de bedoeling zijn.
Hij is net de fjord van Sonja, als hij een middelvinger zou hebben zou ik hem regelmatig te zien krijgen.
Ik moet toegeven dat ik vroeger meestal zonder zweep reed, en het meeste met geduld en zonder slaan op te lossen, dat heeft mijn eigen pony me gauw afgeleerd.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:28

Volgens mij wordt het tijd voor een SM kelder hier op bokt.. ~~}>

Eigenlijk is hier al best wel een heel lang topic over geweest maar goed:
Als mijn shetten of mijn verzorgpony vervelend zijn, kunnen ze een flinke hens verwachten. En Trix krijgt een al een trap als ze niet voor me opzij gaat als ik dat vraag. Als je met je laat sollen bij dat beest ga je eraan voordat je foei kan zeggen Schijnheilig , en word je zo de stal of het weiland weer uitgetrapt. Blauw oog Wil niet zeggen dat ik de hele tijd aan het trappen en slaan ben hoor... Als ze weten hoe ze zich moeten gedragen hoef ik ze ook geen knal meer te verkopen. Dan ben ik lief tegen ze. Haha!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:38

bij mij ligt het aan de situatie en wat hij uitvreet
soms gaat hij weleens op me teen staan ofzo maar dat vind ik niet zo erg
dus dan duw ik hem gewoon opzij

maar als hij bijt of heel de tijd met zijn hoeven op de grond gaat schrapen
krijgt hij wel een knal hoor

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:39

gijsenkim schreef:
als ik trap dan trap ik met de wreef van mn voet en standaard raak ik een paard dan aan de onderkant van de buik............. ze voelen er weinig van, maar het schrikeffect is des de groter...... en geloof me.... drachtige merries hebben er NOG minder last van... je weet wel vruchtwater enzo


Als ik het met mijn stem niet redt dan geef ik een schop zoals gijsenkim hierboven beschrijft.
Het komt idd niet hard aan, maar paarden begrijpen het zeer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:50

Tijdens een "discussie" over de rangorde heb ik onze pony één keer zo op z'n plaats gezet dat hij op z'n gat in het weiland zat.
Hij heeft er niets anders aan overgehouden dan respect voor mij.
Ik denk altijd maar zo: zijn hoeven zijn veel harder dan mijn handen en paarden onderling vechten het met ook hoeven en tanden uit.
Soms is een rake klap nodig, soms kun je het met je stem af.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:50

gijsenkim schreef:
Ik heb wel eens een smid gehad die had het paard ko geslagen...... een forse klap op de zijkant van het hoofd et voila daar ging het dier....... bleef even liggen en stond toen weer op...... needless to say, het heeft zich sindsdien voorbeeldig gedragen


Het spijt me wel maar als mijn smid mijn paard echt ko sloeg dan kreeg hij (de smid dus) een enorme schop voor z'n zak!!

Zeker teveel films gekeken ofzo
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 06-11-03 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:53

Om even on-topic te blijven, mijn merrie hoef ik nooit te slaan, een vingerknip is al voldoende om haar bij de les te houden.

Mijn ruin daarentegen liep nog wel eens tegen mijn arm of knie op.
Ik sloeg hem dus niet, maar de boodschap was net zo duidelijk en direct!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 02:20

tiamopatatje schreef:
ja ok,maar als het paard drachtig is vind ik het toch niet kunnen. jij toch ook niet?



En waarom niet? Paarden onder elkaar zijn veel harder voor elkaar, harder dan jij ooit kunt wezen. En een drachtige merrie die zich misdraagt in de kudde zal nooit ander behandeld worden als dat ze niet drachtig is. Er is namelijk geen enkel paard die voor het uitdelen van een mep vraagt: bent u zwanger ja/nee (doorhalen wat niet van toepassing is) Haha!

Als een paard een correctie verdient, dan moet hij die krijgen ook. Ongeacht de situatie...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:11

ellenlouise"]
[quote="gijsenkim schreef:
Ik heb wel eens een smid gehad die had het paard ko geslagen...... een forse klap op de zijkant van het hoofd et voila daar ging het dier....... bleef even liggen en stond toen weer op...... needless to say, het heeft zich sindsdien voorbeeldig gedragen


Het spijt me wel maar als mijn smid mijn paard echt ko sloeg dan kreeg hij (de smid dus) een enorme schop voor z'n zak!!

Zeker teveel films gekeken ofzo
[/quote]


geloof me als de smit het niet gedaan had, had k zeker een poging gewaagd

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:19

Cassidy"]
[quote="Cinzano schreef:
En nu... mijn paard is super braaf bij de hoefsmid, heeft nieteens een boze stem nodig, hij is gewoon super braaf!!
Volgens de hoefsmid die ik nu heb is hij een voorbeeld voor menig ander paard, zo braaf staat hij stil en tilt zijn voetjes op!


Cinzano: nu ken ik je paard niet, maar heb je er weleens aan gedacht dat dit zoete gedrag bij de huidige smid het gevolg kan zijn van de opvoeding van zijn voorganger? Haha!
[/quote]

NEE, daar heb ik nooit aan gedacht, omdat mijn paard altijd al braaf was, en de voorgaande (met hamer slaande smid) heeft hem slecht 2x mogen beslaan, omdat ik toen al doorkreeg wat een botte L.u.L. die smid is!!!!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:17

Vanochtend nog Extreme duivel Hij heeft twee weken boxrust gehad en mag nu weer onbeperkt stappen, wel aan de hand. Dus ik sta vroeg op om lekker met hem langs de weg te lopen. Maar hij heeft nu iets nieuws uitgevonden: steigeren. Vooral nodig als je net aan je hooi wilde beginnen maar dan naar buiten wordt gesleurd. Bij de eerste steigeractie schrok ik me half dood omdat hij daarna in de achteruit de weg op racete, bij de tweede werk ik boos Boos! en bij de neiging tot de derde heeft hij een paar klappen, een paar rukken aan het kettingtouw gehad en heb ik hem helemaal verrot gescholden. Dat hielp.
En dit was dag 2 van een maand stappen...