hoeveel durven jullie te vragen voor een bijrijder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is jullie bijdrage voor een bijrijder/ster voor je paard?

10/20 euro per maand
14 (10%)
30/40 euro per maand
15 (11%)
50/60 euro per maand
19 (13%)
70/80 euro per maand
15 (11%)
90/100 euro per maand
10 (7%)
meer dan 100 euro per maand en zo ja hoeveel dan?
4 (2%)
helemaal niks!
59 (43%)

Totaal aantal stemmen: 136


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:18

Shiloh schreef:
Ik snap best dat de kosten zwaar zijn, maar als je het niet kan betalen dan moet je geen paard kopen heel simpel.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zat toevallig vandaag nog een advertentie te lezen van iemand die een bijrijder zocht, niet omdat ze zelf te weinig tijd had, maar omdat ze anders het paard moest verkopen. Ze vroeg slechts 150 eurootjes. Bloos!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:19

Met Arco mag ik echt álles doen, tis zeg maar een soort eigen paard voor mij. Wel moet ik het paadr goed behandelen en alles doen wat bij ene eigen paard hoort.. behalve te betalen Pling Lucky me!
Maar vaak koop ik wel gewoon dingen voor Arco zoals sjabrakken, beenbeschermers, voer, enz enz... en soort van vrijwillige bijdrage zeg maar Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:32

Ik heb geen bijrijder maar ben wel ooit bijrijder geweest.
In principe wil ik niks vast betalen. Er worden vergelijkingen gemaakt met rijden op de manege en een paard huren ed maar het grote verschil is dat rijden/huren vrijblijvend is. Een verzorgpaard is dat zeker niet!

Ik betaalde gewoon zo af en toe eens de smid ofzo.

Waarschijnlijk zou ik geen geld vragen. Daardoor hou ik ook het gevoel dat mijn paard mijn paard is en dat ik zelf bepaal wat er gebeurt (ehh dat klinkt streng..Knipoog). Met een bijdrage zou ik toch het gevoel krijgen dat mijn bijrijder een stukje eigenaar van mijn paard is.

Af en toe een kleine donatie is genoeg Haha!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:44

Ik had jouw vraag niet goed gelezen en heb dus: 0 gestemd. Ik bedoelde dat ik niets vraag voor het bijrijden. Ik zou er wel een bedrag voor willen hebben, maar dan vooral in de extra kosten door vaker gebruik van het paard. Dat mag ook in natura. Ik denk dan aan gezamenlijk gebruik van Extra brok en muesli, antiklit, vliegenspray, evt. hoefijzers als die nodig zijn omdat er vaker mee buiten wordt gereden... En natuurlijk hulp bij de gehele verzorging. Ook als het paard niet gereden kan worden. (maar dan vallen die andere dingen vaak weg)

Ik zelf zou het dus ook niet erg te vinden om bij te dragen. Ik ben nu bezig met een paard van iemand die ik helemaal voor mezelf krijg en hier in de omgeving gestald gaat worden. Ik heb nog niets gehoord over kosten, maar als zij een ander bedrag aan stalling voor ogen had, en ik wil graag een stal met binnenbak o.i.d. dan betaal ik natuurlijk het verschil. Ook extra voer e.d. is logisch. Het is natuurlijk mooi als er geen kosten bijkomen, maar de kosten die ze wel vergoed zou willen hebben, daar valt altijd over te praten. Of ik het zie zitten hangt af van hoe goed het klikt met het paard, of we het eens kunnen worden over waar het paard komt te staan (is het het geld waard; kan ik er goed genoeg trainen) en of ik financieel genoeg ruimte heb.

Een reëel bedrag voor bijrijden vind ik tussen de 25 en 100 euro afhankelijk van paard, regio en voorzieningen. Daarboven wordt het al snel het idee van: ik zoek een medeeigenaar...
En dan gelden er natuurlijk andere voorwaarden.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:20

Mijn "bijberijdster" gaat dalijk 25 Euro per maand bijbetalen. Zo ben ik een dagje vrij om thuis bij te werken (eindelijk die strijk eens doen, of de rattenkooi schoonmaken..) en kan zij lekker rijden. Ik heb gewoon het stalgeld door 7 gedeeld, en dat naar beneden afgerond natuurlijk. De ene week rijdt ze misschien 1 keer, de andere week 3 of helemaal niet, dat zien we dan wel weer..!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:26

Ik vraag 60 euro in de maand

en dan kan mijn toekomstige bijrijdster (die ik nog niet gevonden heb)
geheel over de pony beschikken
alleen 1 dag in de week een rustdag (maakt niet uit welke)

ze mag wedstrijden rijden etc. etc
Dus eigenlijk net zoals een eigen paard

Happy17
Berichten: 191
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:52

k rij twee paarden als hun baasjes op vakantie zijn. kan alles mee doen. naar de polder en lekker in de bak rijden. k hoef niks te betalen want anders zou ik het niet doen ook. hun vragen mij dan ga ik niet betalen. en nu ga ik een keer in de week een van die pony's bijrijden hoef ik ook niet voor te betalen. als ik eventueel les zou willen dan moet ik dat wel zelf gaan betalen maar dat lijkt me vrij logisch. en misschine ga ik volgend jaar een fries rijden maar dan zou ik hem kunnen huiren of gewoon 1 keer in de week les. dan alleen les geld betalen.

ik vind niet dat je heel veel geld aan je bijrijder kan vragen. ze doen zo veel voor je. en dan moet je daar als bij rijder nog voor gaan betalen ook.

ja als ze les willen dan is dat voor je eigenkosten.

groetjes xxx succes er mee enne OK dan! dat je eindelijk iemand heb gevonden!! hoef je je paardje niet te verkopen zou zonde zijn.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:13

Ik ben momenteel ook opzoek naar een bijrijder voor Danno.

Met name vanwege mijn rug, ik zie me niet zo snel meer op een groen paard stappen.
En danno heeft een hele moeilijke galop die ik waarschijnlijk niet meer uit kan zitten.
Aangezien ik graag aangespannen wil rijden en eventueel marathon wil ik graag dat Danno netjes gereden wordt in alle 3 de gangen.

Ook wil ik nog steeds een paar maanden op reis en dan zou het fijn zijn iemand te hebben die ik 200% vertrouw en die dan mijn paarden wilt verzorgen.

In principe zou mijn bijrijder alles mogen en daar vraag ik een bedrag voor van tussen de 50 en 60 euro.
Lijkt me een eerlijk bedrag , er is weinig uitmest werk(1 of 2x in de week) dus de meestij tijd is volledig voor de paarden.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:36

Mijn bijrijdster hoeft niets te betalen. Ze komt ook niet op vaste dagen, maar ze komt wanneer ze tijd/zin heeft. Ze mag doen wat ze wil, en in haar geval is dat lekker buitenritjes maken.
Als ik op vakantie ben of een weekendje weg verzorgt zij de paarden.
En ook de poes. Zo helpt ze mij uit de brand.
Daar geef ik haar dan een cadeautje voor.
En mijn paarden staan bij mij thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:36

Shiloh schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het bijbetalen van een bijrijdster echt belachelijk.

Als je naar een manege gaat moet je toch ook betalen voor een uurtje les of een buitenrit?

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:00

ja maar zoals eerder ook al werd gezegd.

Als ik naar de manege ga, dan kies ik daar honderd procent zelf voor, als ik een keer niet wil betalen, dan hoef ik ook niet te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat jij van je bijrijder wil dat die zegt, ik heb gen geld deze maand, dus deze maand kom ik niet!

jij hebt hulp nodig met je paard! net andersom, vroeger ging het nog anders, vroeger kreeg de verzorgster nog betaald.

Als mij niks zou worden gevraagd en ik weet dat de pony nog wel een tijdje zou blijven, dan zal ik ook zeker wel een keer een nieuw halster kopen, of een zak brokjes, weet ik veel, maar dan wel vrijwillig!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:22

Er zijn een aantal mensen die zeggen dat je geen paard moet kopen als je dat financieel niet aankan. Tuurlijk, is erg onverstandig.
Maar er zijn natuurlijk ook situaties denkbaar dat iemand plotseling er financieel slecht bij zit, zonder dat diegene er iets aan kan doen. Moet je dan meteen je paard verkopen? Als je in zo'n geval iemand kan vinden die een deel van de kosten op zich wil nemen in ruil voor rijden, dan is iedereen toch gelukkig?

Verder kan ik de pol niet invullen omdat de hoogte van het bedrag en de vraag of er bijbetaald moet worden, erg afhankelijk is van de situatie.
Ben zelf ook aan het rondkijken voor een bijrijder. Mijn paard staat op een pensionstal waar er gevoerd en uitgemest wordt. Als het nodig is, kan m'n paard ook buitengezet of gelongeerd worden of vanaf volgende week in de stapmolen gezet worden. Dus op die manier komt m'n paard weinig tekort als ik zelf een dag niet kan komen. Maar ik vind het leuk als mijn paard dan net even wat extra aandacht krijgt. Op die manier kan een ander ook plezier van mijn paard hebben en omgekeerd.
In principe hoeft diegene in mijn geval alleen even een borsteltje erover heen te halen, opzadelen, rijden, uitstappen, worteltje geven en spullen opruimen. Meer mag wel, maar hoeft niet. Ik zorg er zelf wel voor dat m'n zadel en hoofdstel schoongemaakt wordt, dat de hoeven gevet worden en dat soort dingen.
Dat is heel wat anders als iemand die een paar keer per week moet komen, misschien maar een keer per week mag rijden op een stal met een slechte bak zodat je de halve winter niet kan rijden, moet uitmesten, voer klaarzetten, enz.
Nou ben ik niet opzoek naar iemand die m'n stalling betaalt en ik zou ook niet de formule aanhouden van stalgeld + hoefsmid gedeeld door het aantal dagen. (maar een lager bedrag) Ik sta op een vrij dure stal en dat is mijn eigen keus. Maar ik vind dat er bij mijn paard alleen maar de "leuke"dingen gedaan hoeven te worden, daar mag dan wel iets tegenover staan.
Maar zoals ik al zei, per situatie is dat heel verschillend.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:04

Ik betaal per maand 70 euro voor Soraya.
Ik mag alles met haar, goede faciliteiten ook op de manege (ook best dure stalling, dat was ook een van de redenen waarom de eigenaresse een bijrijdster zocht tegen een vergoeding).
Mijn lessen (en af en toe een onderling wedstrijdje) betaal ik ook zelf..

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:16

Mijn mening is dat een bijrijder betaald zou moeten worden voor de diensten die hij/zij levert!
Aan de andere kant heeft diegene ook lol van het rijden op jou paard en zou daar dus voor betaald kunnen worden....

Dusssss, dit streept in mijn ogen tegen elkaar weg, en dan komt de balans dus in principe op nul!

uitgezonderd uiteraard:
1. echte profs waar je paard beter van wordt
2. of echte beginners waarbij je de dag nadat zij hebben gereden je paard weer recht mag breien, maar die zou ik dus never nooit op mijn paard laten rijden Haha! )
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 05-11-03 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:17

Suzan schreef:
Er zijn een aantal mensen die zeggen dat je geen paard moet kopen als je dat financieel niet aankan. Tuurlijk, is erg onverstandig.
Maar er zijn natuurlijk ook situaties denkbaar dat iemand plotseling er financieel slecht bij zit, zonder dat diegene er iets aan kan doen. Moet je dan meteen je paard verkopen? Als je in zo'n geval iemand kan vinden die een deel van de kosten op zich wil nemen in ruil voor rijden, dan is iedereen toch gelukkig?


Ik vind dan toch dat je meer in het 'mede-eigenaarschap' terecht komt dan 'bijrijderschap'. En dan zou ik toch ook wel wat te zeggen willen hebben. En dat is voor de meeste toch geen optie, volgens mij.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:27

Ik ben het er wel mee eens dat het een beetje tegen elkaar opgaat, zoals Sprintje al zei....
Zelf kom ik van een pensionstal waar mensen bijna graag willen dat ik een keertje op hun paard stap... Ik betaal dus helemaal niks.
Ik rij wedstrijden met een manegepaard, hier betaal ik wel een klein bedrag per maand voor, vind ik logisch want hij verdient de kost voor de eigenaar.....

Ik ben dus nu op zoek naar een bijrijdpaard in de omgeving van Rotterdam, zomaar voor 1 of 2 keer in de week... Met liefde zou ik af en toe de hoefsmid willen betalen of b.v een nieuw dekje aanschaffen.
Maar het zit er niet in voor me om iets te vinden, bedragen van €50,- zijn bijna niks voor 2 dagen in de week......

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:47

Citaat:
Ik vind dan toch dat je meer in het 'mede-eigenaarschap' terecht komt dan 'bijrijderschap'. En dan zou ik toch ook wel wat te zeggen willen hebben. En dat is voor de meeste toch geen optie, volgens mij.


Dat is natuurlijk maar net hoe je het afspreekt.
Bij mij is het zo dat ik de uiteindelijke zeggenschap over mijn paard heb maar ik doe alles in overleg met mijn bijrijdster.
Ik ben onwijs blij met haar en laat haar dat ook regelmatig weten.
Sterker nog, ik laat mijn paardje speciaal voor haar op de stal staan waar ze nu staat ookal kost het mij veel extra reistijd nu ik verhuisd ben.

En bij mij is die € 50,- meer vrijwillig dan een verplichting. Ik heb mijn bijrijdster gevraagd € 50,- mee te betalen omdat zij nog meer dan € 50,- bespaarde toen ze mijn paardje ging bijrijden omdat ze geen dure leskaarten meer hoefde te kopen (veel goedkoper met een eigen paard). Ik heb het heel vrijblijvend gehouden dus nee was ook een optie geweest. Maar nu kan ik af en toe wat extra's voor mijn paardje kopen waar mijn bijrijdster ook weer profijt van heeft.

Ik zie dus niet in waarom sommige mensen zo hard oordelen over het vragen van geld.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:57

En dan te bedenken dat je vroeger werd betaald voor iemands paard te doen Haha! Dan zou ik geloof ik goud geld verdienen Schijnheilig

Maarja, zoals ik al zei heb ik Arco voor noppes, is het eigenlijk gewoon mijn eigen paard, heb mijn vaste dagen, mijn vaste les, enz.. wat ik wel gewoon doe is af en toe een vrijwillege bijdrage maar het stalgeld oid betaal ik niet. Spullen zoals borstels, sjabrakken, verzorgingsprocucten etc. koop is dan meestal.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 08:55

als ik een bijrijder zou nemen waar ik echt wel eens over na denk. dan zou het niet zijn om er rijk van te worden of zelf meer vrije tijd te hebben of wat dan ook.
maar ik zou wel degelijk een bijdrage vragen, omdat het de kosten weer een beetje splitst voor mezelf ik heb 2 paarden en kan het allemaal wel betalen maar wel krap aan, en het is ntl ook wel zo dat die mensen een helpende hand bieden om je paard voor je te doen, maar jij biedt hun net zo goed een verzorgpony aan een paardje wat ze als hun eigenste kunnen beschouwen. ik ben daardoor van mening dat je best wel een bijdrage mag vragen. de hoeven van het paard slijten toch ook wanneer hun erop rijden buiten, het tuig heeft ook net zo goed slijtage. als het paard iets overkomt terwijl de bijrijder erop rijdt zitten daar ook kosten voor je aan vast. en begrijp me niet verkeerd uiteraard kan dit alles ook gebeuren als je er zelf op zit maar dan komen die bijkomende kosten door jezelf. en die zullen altijd hoger zijn als ik voor een bijrijdster zou vragen.
ik sta op een gewone stal buitenbak buitenboxen op zaagsel etc etc
het is best veel werk om die stallen schoon te maken om dat goed grondig te doen. dus de bijrijdster of bijrijder zou er lange tijd mee bezig zijn. met mn ene paardje mogen ze ook niet buitenrijden met de ander wel, verder mogen ze het paardje rijden en doen zoals ze willen. we hebben een solarium op stal maar het is erg duur om daar gebruik van te maken dat zijn nml kosten die niet ingerekend zijn bij stalgeld dat is iets wat een bijrijder bij mij zelf zou betalen als die ervoor kiest om niet droog te wrijven of langer droog te stappen bijv maar liever het solarium
dan zijn die kosten voor de bijrijder net zo goed als ze lessen gaan rijden zijn die ook voor de bijrijder of wedstrijden. als ze met de auto van ver moeten komen betalen ze ook al bezine kosten ook dat zijn kosten die ze zelf betalen.

en tja bijdrage aan de hoefsmidkosten zou wel iets zijn wat ik vraag.
maar zeker geen honderden euro's

maar iedereen is hier vrij in vindt ik.

ik bedoel het enige wat ik vraag is bijdrage in de hoefsmid kosten. het paard wordt dan door de verzorgster gereden noem maar op dus ze helpt me idd mee.

groetjes fabske

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:33

Citaat:
Maar er zijn natuurlijk ook situaties denkbaar dat iemand plotseling er financieel slecht bij zit, zonder dat diegene er iets aan kan doen. Moet je dan meteen je paard verkopen? Als je in zo'n geval iemand kan vinden die een deel van de kosten op zich wil nemen in ruil voor rijden, dan is iedereen toch gelukkig?


Ik heb zo iemand op stal.

Afgelopen zomer is haar vader heel plotseling overleden.
Heel triest (ze is iets van 23 jaar).

Haar paard had ze van haar vader gekregen en die steunde haar financieel een beetje mee.

Dankzij haar bijrijder kan ze het paard houden, dat dier is momenteel alles voor d'r .

Nou dat is dan toch mooi. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:42

Dan vind ik het ook wat anders Cowgirl.
Maar waar ik soms van schrik dat er bij aankoop al gedacht word aan iemand die de kosten deelt.

Zelf heb ik altijd op plaatsen gereden waar er meer dan 20 paarden aanwezig waren, dus werk genoeg.
Ik kwam elke dag, dus konden ze van me op aan.
En ik deed daar ook alle dingen die bij paarden verzorgen horen.
Daar ga ik echt niet voor betalen. Ondanks dat ik in het begin de paarden niks leerde, maar ik reed ze ook niet naar de kl*te.
Nu gaat voor niks de zon op en ga ik echt geen jonge paarden voor nop meer rijden.
Misschien een gp paard, omdat ik er dan van leer. Lachen

lollilli
Berichten: 153
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:38

Ik vind het echt belachelijk als je iemand laat betalen voor het verzorgen/bijrijden van jouw pony/paard. Dit natuurlijk alleen als jij ( wie dan ook) echt een bijrijder/verzorger nodig hebt omdat je zelf geen tijd hebt om iedere dag naar je lieverd te gaan. Eigenlijk zou je het eens om moeten draaien waarom betaal jij niet de verzorger/bijrijder voor al het werk wat ze doen en al de liefde die ze je paardje geven en dit alles omdat jij niet kan.

Ik heb nog nooit hoeven betalen voor het verzorgen van een paardje.

Nou dat is eruit.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:02

Mijn bijrijdster betaalt 40 euro per maand dat vind ik een mooi bedrag en dan doet ze hem 2 keer in de week , verder geef ikmijn vriendin les en die betaalt ook 30 euro per maand dus in totaal bespaar ik mezelf 70 euro op de stalkosten iedere maand ( 170 euro per maand ) nu blijft het voor mij te doen om kane te blijven betalen

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:26

ik vraag er niks voor, de verzorgster voor Evita komt 1 keer in de week en ze mag in principe alles met d'r doen.. soms kom ik zelf ook nog die dag (als ik tijd heb) en dan mest ik d'r zelf uit, maar anders doet zij dat ook.
Volgensmij ben ik op stal bijna de enige die er niks voor vraagt, maar dat is gewoon omdat ik er zelf ook plezier aan heb en ik ken het meisje die haar verzorgt ook al wel een tijdje.


Toen Evita nog mijn verzorgpony was hoefde ik daar ook niks voor te betalen, ik had alleen wel een aantal spullen gekocht en we betaalden d'r brok.. verder niks. en ik kocht regelmatig een zak appels of peentjes voor haar, maar dat vind ik gewoon normaal als je iemand anders z'n pony mag verzorgen en rijden.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:51

Cowgirl schreef:
Citaat:
Maar er zijn natuurlijk ook situaties denkbaar dat iemand plotseling er financieel slecht bij zit, zonder dat diegene er iets aan kan doen. Moet je dan meteen je paard verkopen? Als je in zo'n geval iemand kan vinden die een deel van de kosten op zich wil nemen in ruil voor rijden, dan is iedereen toch gelukkig?


Ik heb zo iemand op stal.

Afgelopen zomer is haar vader heel plotseling overleden.
Heel triest (ze is iets van 23 jaar).

Haar paard had ze van haar vader gekregen en die steunde haar financieel een beetje mee.

Dankzij haar bijrijder kan ze het paard houden, dat dier is momenteel alles voor d'r .

Nou dat is dan toch mooi. OK dan!


Dat is precies wat ik bedoel. Zo iemand heeft al vreselijk veel verdriet en dan zou je ook nog eens je paard weg moeten doen?

Daarbij vind ik het logisch dat als iemand bijvoorbeeld de helft van de stalling meebetaald wel veel vrijheid en medezeggeschap heeft. En of je dat nou een bijrijder noemt of je paard met iemand delen, lijkt me niet echt belangrijk. Zolang je maar duidelijke afspraken maakt, waar je beiden mee kunt leven.