OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Is OCD ervelijk?

Ja
8 (47%)
Nee
1 (5%)
Is nog niet bekend
8 (47%)

Totaal aantal stemmen: 17


Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 23:26

Hey mensen,

ik was laatst met een vriendin van mij naar een paardje aan het kijken.
Haar oog was gevallen op een leuk Welsh hengstje, ze wilde namelijk gaan fokken.
Maar nou het probleem, het paardje heeft OCD wees de keuring uit....
Ik vraag jullie niet of ze dit paard nou wel of niet moet kopen, dat maakt mij niet uit.
Maar wat ik wil weten is:

Is dit ervelijk?

groetjess

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 00:54

niemand?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:58

Wat ik van mijn dierenarts heb gehoord is dat het een erfelijkheids kwestie KAN wezen maar dat hoeft dus niet.
Kan ook door andere omstandigheden komen.
Als ik je vriendin was zou ik er heel goed over na denken of ze hem wel of niet gaat kopen.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 01:19

minkieboy schreef:
Wat ik van mijn dierenarts heb gehoord is dat het een erfelijkheids kwestie KAN wezen maar dat hoeft dus niet.
Kan ook door andere omstandigheden komen.
Als ik je vriendin was zou ik er heel goed over na denken of ze hem wel of niet gaat kopen.


ja, ik laat het aan haar over of ze hem wilt kopen, bemoei ik me niet mee, anders weet ik het wel weer Haha! maargoed, valt zoiets te testen? of het ervelijk is?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:31

Ik heb ja ingevuld.
Mijn vorige paardje had ook OCD, heeft dat helaas niet overleefd.
Op de vraag of het erfelijk is antwoorde mijn toenmalige DA het KAN erfelijk zijn maar dat is lang niet altijd zo.
Een veel grotere rol speelt de verzorging in de eerste levensjaren van het veulen en dat heeft weer betrekking op voer, beweging (op het land of dag en nacht in een stalletje) e.d.
Destijds met mijn vorige paardje was er nog niet heel erg veel over bekend, ik weet nu alleen wat ik toen wist maar het lijkt mij dat ze nu toch wel meer moeten weten, er is dacht ik al jaren diepgaand onderzoek naar gedaan.
Ik kan mij nog wel herinneren dat een hengst waarbij OCD geconstateerd was direkt uit de dekdienst werdt gehaald, weet niet of dat nog zo is maar als ik je vriendin was zou ik deze hengst zeker niet nemen als haar plan is om er mee te gaan fokken, zelfs al zou het niet erfelijk zijn.
Het ligt er dan aan waar de OCD zit, meestal komt het voor in de achterbenen in het sprong gewricht, meeste paarden kunnen daar oud mee worden of met een kijk operatie geholpen worden maar met een dekkende hengst lijkt mij veel te veel druk op de achterbenen komen te staan en als daar OCD zit..........ik zou het niet doen!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 01:36

T@nj@ schreef:
Ik heb ja ingevuld.
Mijn vorige paardje had ook OCD, heeft dat helaas niet overleefd.
Op de vraag of het erfelijk is antwoorde mijn toenmalige DA het KAN erfelijk zijn maar dat is lang niet altijd zo.
Een veel grotere rol speelt de verzorging in de eerste levensjaren van het veulen en dat heeft weer betrekking op voer, beweging (op het land of dag en nacht in een stalletje) e.d.
Destijds met mijn vorige paardje was er nog niet heel erg veel over bekend, ik weet nu alleen wat ik toen wist maar het lijkt mij dat ze nu toch wel meer moeten weten, er is dacht ik al jaren diepgaand onderzoek naar gedaan.
Ik kan mij nog wel herinneren dat een hengst waarbij OCD geconstateerd was direkt uit de dekdienst werdt gehaald, weet niet of dat nog zo is maar als ik je vriendin was zou ik deze hengst zeker niet nemen als haar plan is om er mee te gaan fokken, zelfs al zou het niet erfelijk zijn.
Het ligt er dan aan waar de OCD zit, meestal komt het voor in de achterbenen in het sprong gewricht, meeste paarden kunnen daar oud mee worden of met een kijk operatie geholpen worden maar met een dekkende hengst lijkt mij veel te veel druk op de achterbenen komen te staan en als daar OCD zit..........ik zou het niet doen!


Helaas is die vriendin van mij nogal eigenwijs......... ik zal het haar zeggen maar als ze haar zinnen ergens op heeft gezet... oef!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:43

Eigenwijze mensen moet je hun gang laten gaan, misschien leren ze wat .
In hoeverre is de erfelijkheid trouwens belangrijk is het een merrie??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 01:46

nee, tis een hengst Haha! ze wilt ermee gaan fokken (zoals ze nu dus zegt) maargoed, ik wil dat sowieso nog uberhaupt wel zien gebeuren... maar het heeft toch mijn interesse gewekt (ben niet leergierig hoor) dus wilde weten tot hoeverre het ervelijk is en of het te testen is of het ervelijk is

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:59


Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 16:43

thanx, dat scheelt al wat qua info, maar het is me nog steeds niet duidelijk hoe het presies zet met het vererven, of het nou ZEKER WETEN vererft, of het dus alleen een bepaald percentage is.
En kan je dat testen bij een paard? Door bijv. een bloedafname ofzo?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:17

Alle KWPN hengsten zijn gefotografeerd en hebben een cijfer indeling die bekend gemaakt wordt. Als dat een 3 of meer is worden ze niet goedgekeurd (tenminste dat cijfer dacht ik, maar vraag het anders op F&A even) Voor de merries is er een PROK certificaat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers

cron