mijn haflinger probeert mij te trappen-->

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:43

Relliej schreef:
Praten praten en nog eens praten. Niet schelden. Gewoon zeggen "wat ben je braaaaf" of "goedzoooo".


Waarom vertel je een paard dat 'ie braaaaaf is als 'ie eigenlijk helemaal niet braaf is? DAT is nog eens verwarrend!

Methode Arwen:
- een trap geven is per direct een trap terug krijgen
- zodra jij braaf bent ben ik weer lief

Je moet je paard wel onderscheid geven in "dingen die de baas niet wil zien" en "dingen die ik mag doen". Ander breng je 'm alleen maar hopeloos in de war. Als je 'm wilt kalmeren, zeg dan liever "hey, hey" of "easy, easy" op kalme toon (moet je dus wel eerst zelf kalm zijn!).

Bewaar het bráááf voor momenten dat 'ie dus echt iets goeds gedaan heeft. Let op de intonatie. Aai z'n hals en geef 'm (eventueel) iets lekkers. Zo blijft dat woord een echte beloning en niet gewoon achtergrondgeluid.

Ik zwam heel wat af tegen m'n paard, maar het onderscheid tussen "hey joh, laat dat" (no-nonsense toon), "fijn doe je dat" (bij iets dat eigenlijk al vanzelf spreekt) en "bráááf" (je bent geweldig!) kent hij feilloos.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:53

Ik ben het in dit geval helemaal eens met Sjuimpje, Margreet, Sando en gijsenkim !
Alice"]
Ze moet eerst maar eens leren dat je d'r overal mag aanraken, probeer een wat NH met haar een join-up (als je weet wat het is) doet vaak wonderen.
[/quote]
Zachte heelmeesters, maken in dit geval toch echt stinkende wonden Clown !!

Toen ik mijn Dikke net had, verrekte hij het om z´n rechter achterbeen te geven; als ´ie hem al gaf, ging hij er of met z´n hele gewicht op hangen, of hij deed z´n been helemaal naar rechts strekken (géén gezicht, alsof ´ie z´n been omhoog deed om tegen een boompje te piesen Haha! !). Ik dacht steeds dat hij ergens pijn had, want z´n andere 3 hoeven gaf hij zonder enig probleem Scheve mond ! (ik was toendertijd nogal naief Tong uitsteken !)
De stalhouder zag mij op een gegeven moment "vechten" met hem en stond zich kapot te lachen. Hij zou me wel eens even laten zien, hoe ik het dan wél moest doen. Het was omdat er een muurtje stond, anders had Dikke zich gewoon om laten gooien! Hij heeft hem toen 2 flinke schoppen onder z´n kont gegeven et voila : Dikke heeft nooit meer "problemen" gehad met z´n rechter achterbeen Schijnheilig ! (hij trapte overgens niet, maar had gewoon last van aanstelleritis Clown !)

[quote="josien schreef:
Om het verschil nog groter te maken. De mens is een voor het paard een jacht dier. En het paard de prooi dier.
Het paard vlucht voor angst. Als het zich verzet. Dan heeft hij daar echt een reden voor.
Mischien dat hij er last van heeft.

Als hij trapt omdat hij pijn heeft (hoefzweer oid), zie je dat snel genoeg en is het dus jouw taak, om de hoef te verzorgen, zodat dat probleem opgelost wordt Knipoog ! Daarvoor moet ´ie natuurlijk wél z´n hoef geven }> ! (zonder dat ´ie jouw veiligheid op het spel zet !!)
Citaat:
..Of hij wil weten wie de baas is..

Dit is toch echt in 9 van de 10 keer het geval Knipoog !!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:54

Mijn paard doet dat dus ook
maar ik hou gewoon ze been vast want hij weet wel wat ik bedoel maar hij heeft zo zijn momenten
dat hij niet wil dat ik ze hoeven uit krab
ik zeg dan gewoon tegen hem hey kom op
en dan is het goed Tong uitsteken
apart beest