Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 16:27

Na een behoorlijke heftige ontmoeting tussen de pension klanten en de nieuwe beheerder ( ik dus!) een vraag aan jullie pensionklanten op bokt.
Ik heb al jaren een eigen stal, eerst jaren manege en toen overgestapt op alleen pension stal. Ik moet verhuizen naar een andere bestaande locatie die nu niet goed loopt en waar ik een nieuwe start kan maken met mijn pensionklanten en mijn eigen paarden die ik nog heb over gehouden van de manege periode.
Er willen enkele klanten blijven staan en dat is natuurlijk prima, want dat betekend ook meteen vol... dus geld!
Mijn eigen klanten gaan allemaal mee naar de nieuwe locatie die op niet al te grote afstand zit van de oude.
Eer gister hebben we om de tafel gezeten met de klanten van daar, en 1 iemand werd nogal... tja hoe zal ik het lief verwoorden... nogal boos dat ik geen contract wil opstellen en.. misschien nog erger, je boven de 18 zonder cap mag gaan rijden op eigen risico.
Nu weet ik toevallig dat ze een klein jaar geleden van een andere stal zijn weg gestuurd en dat van 1 op andere dag... natuurlijk zonder reden, dat snap je.
Mijn vraag dus... wie van jullie heeft een contract moeten tekenen als je op een pensionstal wil/gaat staan???
Niet dat ik het ga doen, maar puur uit nieuwsgierigheid.... en meld dan ook eens de eisen van dat contract!

just_kiki

Re: Een contract.. wie heeft het op zijn pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:33

Mijn vorige staleigenaar wilde het niet, en daar baalde ik goed van :j
later hebben we gezeik gehad omdat hij vond dat het zo was, en wij dat het zo altijd was( ging over binnen-buiten zetten van de paarden)
Als dit fatsoenlijk zwart op wit had gestaan zoals wij wouden was het gewoon zoals het op het contract staat en geen 'gemaar' plus hier in de regio is het erg lastig om een stal te vinden, dan is die maand extra fijn :j wil je geen maand extra, das dan jammer dan ook betalen :j

op mijn stal nu heb ik een fijn contract waarin staat dat de staleigenaar ze( bijvoorbeeld!) 3x per dag hooi en brok voert, dat hij ze binnen en buiten zet 365 dagen per jaar.
dat wij verplicht zijn om x aantal x een wormenspuit te geven dat soort dingen.

Ik vind een contract groot voordeel :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:37

Ik heb 1 maal op een pensionstal gestaan met contract en op 2 andere zonder contract.
Het lag natuurlijk ook aan de pensionstal zelf, maar die met het contract waren echt de meest pietluttige mensen die ik ooit heb gekend. Ik mocht mijn paard daar zelfs niet weghalen zonder een papier van de advocaat getekend te hebben dat mijn paard niets aan het verblijf daar heeft over gehouden (terwijl ik op die 2 maanden daar stond 3x de DA heb moeten laten komen omwille van Koliek en dikke benen omdat ze hem binnen lieten staan en niet buiten zette).
Dus voor mij echt never nooit geen contract meer. Dat zou voor mij echt een reden zijn om niet op een stal te gaan staan.
Als je gewoon volwassen bent en regels afspreekt, gaat alles ook gewoon goed.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:37

Ik heb op mn vorige stal een contract gehad
De dingen die er in vermeld staan zijn voornamelijk standaard dingen
Maand opzeg termijn
Geen voer zelf bijpakken omdat hun voeren
Borg wat ik bij de eerste maand stalling had betaald, bij netjes weggaan krijg je die weer terug
Openingstijden
Waar wel en niet roken
Cap verplicht
Enzz

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:38

Ik ben pas van stal verhuisd, voorheen nooit contracten gehad en nu voor het eerst wel. Grotendeels standaard dingen zoals cap verplicht, gebruik voorzieningen, wat zit er bij de prijs inbegrepen, wat als er iets met je paard is, stalgeld en per wanneer te voldoen... etc. Even goed doorgelezen, vind het wel prettig zo duidelijk te weten waar je aan toe bent maar als het er niet zou zijn had ik het ook niet gemist.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 08-10-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:39

Ik, en met mij mijn stalgenoten uiteraard. Hierin is o.a. vastgelegd wat de dienstverlening inhoudt, de betalingsverplichting, opzegtermijn. In onze overeenkomst (klinkt toch wat vriendelijker dan een contract :-)) hebben we ook de voedingsbehoeften en bijzonderheden van onze paarden staan. Ik sta wel op een grote stal overigens (40+ paarden).
Een contract hoeft natuurlijk niet eenzijdig te zijn. Op zich vind ik het prettig dat de afspraken netjes op papier staan, zo heb je zowel als pensionhouder als -klant altijd een handvat mochten er ergens problemen over ontstaan. En je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wilt natuurlijk.
Hoe je het in de praktijk verder invult hangt ook af van jouw instelling en die van je klanten. Zaken helder en bespreekbaar maken is denk ik voor beide partijen prettig en van belang en een contract is daarbij een handig hulpmiddel. Maar niet onmisbaar; alles valt en staat ook met wat voor soort mensen je rond hebt lopen.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:39

Ik heb een contract en ga ook nergens meer staan zonder. Ik wil vastleggen waar ik voor betaal, het is geen cavia die ik uit handen geef aan de pensionstal zeg maar. Het is een van mijn grootste bezitten en dat moet allemaal goed geregeld zijn. Helaas heb ik gemerkt dat het woord van iemand niet altijd voldoende is. En het werkt natuurlijk twee kanten op, ik heb door het contract ook verplichtingen, het schept duidelijkheid.
Laatst bijgewerkt door Niekje51 op 08-10-12 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:40

1x gehad maar het liep niet.
Staleigenaar brak zelf het contract doordat er gewoon teveel in stond.
Was een hele slechte stal achteraf gezien.
Heb er ook maar een hele korte tijd gestaan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:41

Pensionklanten gaan bij ons inderdaad een contract aan, met als bijlage een soort stalreglement.
Naar mijn mening niet meer dan logisch, er staat duidelijk is wat je van elkaar mag verwachten en wat niet.
Lesklanten gaan bij ons een lesovereenkomst aan, ook een soort contract.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:42

Op de stal waar ik hiervoor gestaan heb moest ik ook een contract tekenen. Daar stonden soortgelijke dingen in als hierboven beschreven worden.

Ik weet wel dat ik nooit meer teken voor twee maanden opzegtermijn. Ik moest een paard in training zetten, omdat het me te link was er zelf mee door te stunten op manege. Kon mooi nog twee maanden het volle pond betalen voor een box die ik niet gebruikte...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:43

Ik snap dat wel, een contract :-)

Wij hebben ook een contract. Er staan wat zaken in over 'bekend met de regels', '1 maand opzegtermijn', 'telefoonnummers belangrijke personen en hoe te handelen bij onverwachte DA' 'voeren'.
Hele normale dingen die wel belangrijk zijn :-)

Anoniem

Ik heb ook een contract. Idd met een opzegtermijn en dergelijke en de stalregels die je voor gezien moet tekenenen. Ook staat er in wat je mag verwachten van de stalhouder en andersom.
Ik vind het niet meer dan normaal, net zoals ik met cap rijden in manege niet meer dan normaal vindt. Ik vind het ook een voorbeeld voor de jongere kinderen die op een pensionstal rijden.
Kijk als alles appeltje eitje gaat, dan lijkt het misschien niet nodig, maar als je stront aan de knikker hebt, is het wel handig.

Waarom ben jij dan tegen een contract?
Ik vind het persoonlijk wel prettig.

Anoniem

Ik heb een contract waar met name praktische zaken in staan (dat wij moeten ontwormen, dan we zelf moeten uitmesten, dat je in de bak niet mag losgooien maar in de losgooipaddock wel, dat zij voeren en de paarden buiten/binnen zetten etc). Ik vind het wel prettig dat het zwart op wit staat.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:44

Bij de stal waar ik nu staan hoef je geen contract te tekenen, maar bij deze stal zou het ook niet echt nodig zijn. De mensen die er staan zouden nooit zo maar weggaan ofzo.
Bij mijn eerste stal hoefde het ook niet, maar daar had je wel dat mensen gewoon van de ene op de andere dag verdwenen waren. Nu had de staleigenaar daar niet echt gezag, iedereen deed daar maar waar hij zin in had.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:44

Ik heb nu geen contract, maar sta bij een particulier thuis (5 paarden totaal).
Toen ik op een grotere pensionstal stond (20 paarden) had ik wel een contract. Ik vind dat wel zo fijn, schept voor beide partijen duidelijkheid. Als ik ooit nog op een grotere stal zou komen te staan zou ik ook weer graag een contract willen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:45

Ik kan me ergens wel voorstellen dat als die pensionklanten elders zijn vertrokken met bonje, dat ze dan nu een contract wel net zo prettig zouden vinden. Vooral als ze slechte ervaringen hebben met alleen mondelinge afspraken die niet nagekomen werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:47

Apple schreef:
Ik kan me ergens wel voorstellen dat als die pensionklanten elders zijn vertrokken met bonje, dat ze dan nu een contract wel net zo prettig zouden vinden. Vooral als ze slechte ervaringen hebben met alleen mondelinge afspraken die niet nagekomen werden.

Ik vind het ook geen rare reactie van die mensen hoor, ik kan dat ook prima begrijpen. Misschien hebben ze een nare ervaring gehad met de vorige staleigenaar, misschien was het wegsturen van de vorige stal wel inderdaad niet hun schuld, daar ga je zo maar vanuit dat dat wel zo is.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:49

Ik heb nog nooit een contract gehad.
Maar ik ben hier wel een dikke voorstander van.
Er gebeuren nu vaak dingen met mijn paard waar ik het absoluuuuut niet mee eens ben.
Mocht er iets gebeuren met mijn paard, bewijs dan maar eens dat het zijn fout is!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 16:51

Okee.... deze verhalen kan ik mee in komen. Dus toch een contract zeggen julie??
Aan de andere kant, waar blijf ik met mijn contract als er mensen de boel verzieken en ik ze b.v nog een maand aan moet houden juist v.w dat contract?
Kijk.... ik zal nooit een paard ( de eigenaren heb ik veeeeeeeeel minder moeite mee!!) zomaar op straat zetten, maar het doet de sfeer natuurlijk geen goed als eigenaar en klant niet door een deur kunnen. Stel dat je dan omdat er een contract is nog een maand moet blijven staan, maar je je daar heel ongelukkig in voelt....
Ik zit er al 40 jaar in en heb nog steeds vertrouwen in de mens... is dat dan mijn grote probleem?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:53

Dan heb je ook nog zoiets als gezond verstand. Als je bedenkt dat je allebei niet met elkaar door 1 deur kunt kun je ook afspreken dat je je niet aan de opzegtermijn houdt. Kan met ook voorstellen dat als iemands paard bijvoorbeeld op 2 november overlijdt aan koliek dat je dan niet als pensionhouder de hele maand november stalling wilt vangen. Dat soort zaken.
Wellicht willen ze 1 maand opzegtermijn als een soort van 'veiligheid' dat ze niet met paard en al aan de weg staan?

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:54

Apple schreef:
Ik snap dat wel, een contract :-)

Wij hebben ook een contract. Er staan wat zaken in over 'bekend met de regels', '1 maand opzegtermijn', 'telefoonnummers belangrijke personen en hoe te handelen bij onverwachte DA' 'voeren'.
Hele normale dingen die wel belangrijk zijn :-)

Hier ook gehad. Vond het wel prima. Alleen opzegtermijn vond ik irritant, want ik ging niet zonder reden weg...

Julez

Ik heb altijd een contract moeten tekenen, behalve bij de stal waar ik nu ben.
In het contract stond o.a. waar je recht op had al pensionklant, erf regels, opzegtermijn, gevolgen van stelen (spullen/stro/voer etc.), en dingen als of instructie van buitenaf wel of niet welkom was, dingen die op eigen risico waren, etc.

Ik vond het altijd wel een fijn idee zo'n contract, maar op mijn vorige stal heb ik ervaren dat zo'n contract geen snars hoef uit te maken aan of iemand zich wel aan zijn of haar afspraken houdt. Vind het nu dus ook niet zo'n probleem dat ik nu geen contract heb moeten tekenen.

Aestrith

Dan kan je er een regels inzetten dat er over het algemeen van beide kanten een opzegtermijn van 1 maand geld, maar onder bepaalde omstandigheden behoud jij je het recht om mensen en hun paarden per direct te verwijderen. Zoals bijvoorbeeld bij diefstal, of andere dingen die wel in het contract staan, maar waar die persoon zich op dat moment niet aan heeft gehouden, contract breuk dus.

Ik zou het ook erg op prijs stellen, een duidelijk contract, alle belangrijke informatie en regels overzichtelijk op een rijtje. Weet je gewoon als beide partijen waar je aan toe bent.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:55

Ik heb voor mijn paarden ook een contract gehad.
Zowel op de vorige stal als op huidige.

Zijn hiervoor ook bij een stal gaan kijken waar je ook een contract kreeg.
Maar dat hebben wij niet ondertekend.
Daar stond namelijk in (wel met een omweg uiteraard, maar na doorvragen bleek het wel zo te zijn) dat wij verantwoordelijk zouden zijn als er brand op stal was.
Dat klopt natuurlijk niet.

Nu hebben we een duidelijk contract zodat we van beide kanten weten waar we aan toe zijn.
Er zijn natuurlijk altijd situaties die aangepast kunnen worden als je netjes met elkaar rond de tafel gaat zitten.
Maar zo heb je wel veel duidelijkheid.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:00

Als eigenaar en klant niet door een deur kunnen zijn ze blij dat ze van elkaar af zijn en dan kan je in overleg wel tot een beter passende opzegtermijn komen. Dat zou ik niet als reden willen zien om maar niet aan een contract te beginnen.
Zowel op mijn vorige stal (manege/pensionstal) als op mijn huidige stal (kleine privépensionstal) heb ik een contract met wat basisdingen zoals openingstijden, voerbeleid enz. Weet je allebei net iets beter waar je aan toe bent. Het is wel zaak om een goede mix te vinden tussen de benodigde details en bruikbaarheid...