Slechte houding ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:07

Cowgirl schreef:
Aangezien bijna iedereen wel les heeft of heeft gehad vraag ik me zwaar af hoe het met het lesgeven gesteld is in nederland.
Wordt er dan alleen maar gekeken hoe het paard loopt?


velen zijn op manege begonnen en door het ongenuanceerde lesgeven daar (ook wel door ev teveel ruiters) is er bij veel mensen een verkeerde houding gekweekt. bij mij speelt bv een slechte rug ook mee, waardoor ik scheef zit. en dat compenseer door te knikken in mijn rug.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:20

Ik zit naar voren, met een holle rug, heb de neiging mijn handen te laag te houden (vooral bij het losrijden) en doe mijn benen niet ver genoeg naar achter.
Ik heb dan ook vier jaar niet echt gereden, en wel andere sporten beoefend (vooral waterpolo). Hierdoor zijn sommige spieren anders getraind, en is vooral mijn onderrug nu een probleem. Bij polo zijn deze spieren erg belangrijk om rond te kunnen draaien in het water, maar nu zitten ze errug in de weg als ik goed wil zitten. Ik heb vooral veel moeite om goed op mijn billen te zitten, en niet teveel op mijn zitbeenknobbels (ik lig dan ook helemaal open!)
Maar nu heb ik zeker elke week een half uur zitles, en ik probeer er constant op te letten.Maar de fouten blijven er steeds insluipen. Ach ik ben ook pas weer een maand bezig!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:44

Toen ik leerde rijden reed ik bij een vrouw met veel pony's. Deze pony's konden niet aan de teugel lopen dus ging het in de les om de houding, het juist geven van de hulpen en het netjes rijden van de figuren. Toen ik op de manege ging lessen kreeg ik complimenten over mijn houding en zit en wilden ze niet geloven dat ik nog maar 2 jaar reed.

Na drie jaar gestopt te zijn geweest met paardrijden terwijl ik in de pubergroei zat Knipoog was die goede zit en houding helemaal verdwenen.
Zelfs nu na 9 jaar heb ik vaak nog moeite met de ontspanning en het evenwicht en hoe ik welke spieren wanneer moet aanspannen of ontspannen. Erg frustrerend zijn ook alle foutjes die er in sluipen (handen plat en te laag, drijven met je hakken, hakken optrekken en knie optrekken, voorover zitten) Ik ben hard aan het werk. Les extra bij iemand die wel op houding let, want de andere instructeurs/trices letten toch vooral in eerste instantie op hoe het paard loopt. Natuurlijk wordt er wel op gelet of je niet de verkeerde hulpen geeft of scheef zit, maar toch is het anders... Houding en zit zou bij mij wel op 1 mogen staan...

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:27

Ik heb nou sinds kort les bij Petra Van Esch, mijn houding is echt heel veel verbeterd. Vroeger zat ik naar voren, onderbeen naar voren, tenen naar buiten, handen veel te laag, enz. Heb nu meestal op de wedstrijd voor houding en zit een 7 of een 6. Maar ook alleen op de wedstrijd, want dan let ik er echt op. Maar als je er echt een maandje heel goed op let, dan verbeterd het automatisch. Het is gewoon even volhouden.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:05

aan mijn houding word gewerkt en is gewerkt.....en ik denk er nog steeds aan. Maar mijn instructrice heeft er heel erg op zitten hameren dat ik goed zat en nu zit ik dus al stukken beter.

Jorien

Berichten: 26
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:31

Ik heb ook van verschillende instructeurs/instructrices les gehad. Ze gaven me allemaal heel verschillend les.

De een let juist op hoe je paard/pony loopt. Eerst moet je paard/pony onder controle dan komt je houding vanzelf. Maar ik heb ook les gehad dat eerst mijn houding goed moest zijn voordat we verder gingen met het paard (Duitse rijstijl).