Het Arabiertje, het eten en haar gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Het Arabiertje, het eten en haar gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 21:37

Hallo medebokkers!!
Even een vraagje; Djirwa is 17 jaar oud, volbloed arabisch en naar mijn mening net iets te mager. Je kunt haar ribben net wel zien. is dat goed voor een arabiertje of is dat echt te mager? Ze hebben sowieso niet de neiging om dik te zijn..
ik rijd haar vooral in het weekend, door de week staat ze overdag in de weide( niet zo heel veel gras meer) en de nacht brengt ze door in haar stalletje. Wat en hoeveel moet je dan nog bijvoeren?

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven want hier ben ik nog niet zo in thuis!!
Alvast heel erg bedankt!!!
groetjes, Femke


callippo

Berichten: 3198
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:20

Hoi,
Mijn arabiertje krijgt 2 x een enorme plak hooi (van een grote baal, vergelijkbaar met 3 normale plakken per keer) en 2x 3/4 schep brok.
Hij blijft tot nu toe steeds gelijk van gewicht.

Voor een arabier is het niet zo erg als je de ribben net kan zien. Te dik zijn is veel erger. Maar met de kou verliezen paarden snel veel energie, vooral zonder deken op, dus dan moeten ze genoeg hooi krijgen om zich warm te houden (geen brokken).

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:42

Je zegt dat op de wei niet veel gras meer staat. Ik zou ervoor zorgen dat je arab 's ochtends flink hooi krijgt, zodat ze vol de wei op gaat. En dan 's avonds ook weer paar plakken hooi.
Qua krachtvoer.... 2 keer 3/4 kilo misschien per dag voldoende? Je berijdt haar alleen int weekend. Kan je eventueel in het weekend 2 keer kilo voeren?

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:49

Mijn bier heeft hetzelfde. Zal ook nooit echt dik worden. Ik waak er wel voor dat hij minder gewicht krijgt. Hij krijgt wat mais en dagelijks een slobberpapje nu hij in de winterperiode zit.

'Paint' it 'Black'

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:50

mij arabiertje krijgt


sochtens 1 kilo biks
en savonds een kilo
dan savonds veel hooi voor snachts
overdag op het land
en na het rijden 3/4 tot 1 kilo
en om de 3 dagen slobber halve kilo
best veel maar ik rij veel en train hard met haar

nu is ze op ransoen en krijgt ze nog maar 3/4 sochtens en savonds en verder niks ja hooi, maar ze wordt heel erg snel dik dus daar ook minder van

niets is onmogelijk voor hen die willen

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:06

Mijn arabier wordt ook heel snel dun. Hij krijgt ongeveer 2 kilo brok,een kilo mueslie en van die winterpenen. Hij krijgt 3 a 4 plakken hooi s´avonds
Overdag staat hij op een wei waar nog best veel gras staat en als ik er hooi neer legt eten ze er nog niet van dus dan krijgt hij nog geen hooi. Hij staat s´nachts niet op stal maar hij staat in een soort paddock met een buitenstal.

shampoo

Berichten: 83
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:17

voer je dan wel bij of moet ze alleen op dat beetje gras teren? Dan is het logisch dat ie dusn wordt en vooral ook noog zonder deken.

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:49

Mijn arabiertje (van 21) groeit van de lucht ! maar ze krijgt 1.5 kg onderhoudsbrok van Pavo 1 plak kuil, 1/2 emmer lucerne en s'avonds zemelen, vitamines, met stukjes appel en wortel. Daarbij loopt ze de hele dag op een kale wei.
Los van dit alles zou ik persoonlijk een paard van 17 wel zorgen dat ze genoeg vitamines binnen krijgt- als ik jou goed begrijp krijgt ze ook geen bix (waar ook vitamines in zitten) het lijkt me wel belangrijk, zeker in de winter.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:17

shampoo schreef:
voer je dan wel bij of moet ze alleen op dat beetje gras teren? Dan is het logisch dat ie dusn wordt en vooral ook noog zonder deken.

Ja ik voer s´avonds dus gewoon die 3 a 4 plakken hooi per paard en ik geef ze overdag in de wei ook hooi, maar dat eten ze niet op, dus dan hebben ze dat waarschijnlijk nog niet nodig.in onze wei staat trouwens ook niet een beetje gras, maar een hele hoop gras.(wij hebben een hele grote wei)
En die van mij is nu echt niet te dun hoor! Maar hij wordt vrij snel dun.
Waarom wordt een paard zonder deken sneller dun dan?Mijn paard staat al zijn hele leven buiten zonder deken. Hij heeft het echt niet koud hoor!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:40

Djirwa krijgt biks, hooi, kuil en staat dus overdag in het land. 's nachts mag ze lekker in haar stalletje staan..

Ik kan helaas zelf niet zo heel veel aan haar voer veranderen omdat het mijn verzorgpaardje is. Ik kan het natuurlijk wel overleggen met de eigenaar. Die vroeg me laatst ook zoiets; of ik haar niet te dun vond. Maar meestal zijn de paarden tegenwoordig wat te dik, een beetje rib is niet erg meen ik mij te herinneren.

maar het moet natuurlijk niet te erg worden.

Heel erg bedankt voor jullie voerplannen allemaal!!

liefs Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje en 82 bezoekers