Wei kaal laten vreten in de winter ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Wei kaal laten vreten in de winter ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 10:54

Ik vraag mij af wat ik het beste kan doen : de 1 zegt " je moet in de winter de weides rust geven en ze niet te kaal achter laten, anders zijn je weides in het voorjaar echt kapot", de ander zegt "laat de weides lekker kaal vreten, in het voorjaar groeit het gras razendsnel weer aan en bovendien heb je dan in het voorjaar minder onkruid"

Mijn paarden staan nu in de winter in de paddock. Maar deze wordt een grote modderpoel als het ook maar een beetje regent, bovendien vindt ik hem wat te klein nu ik 2,5 paarden heb (10 bij 20 m, volgend voorjaar wordt hij groter gemaakt). De paarden krijgen 3x per dag hooi, maar staan dus toch een groot deel van de dag verveeld om zich heen te kijken. Nu zou ik wel (een deel van) het weiland open kunnen zetten, maar ben dus een beetje bang dat ik dan in het voorjaar compleet vernielde weilanden heb en dus niet voldoende gras voor mijn paardjes.

Hoe doen jullie dat in de winter ???

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:40

M'n fjord en m'n tinker staan nu nog op de bijna kale weide. Ik heb het geluk een hoger gelegen weiland te hebben, dus de modder valt héél erg mee. De komende tien dagen geven ze goed weer uit en blijven ze ook nog daar staan. Eens het terug omslaat komen ze naar huis. De merrie is dan weg en dan kan ik met een geruster hart de hengst hier aan huis hebben. Ik heb hier ook nog een weiland die goed in het gras zit en het gazon is ook niet meer gemaaid geweest. Da's de tinkerhengst z'n werkje
Ik weet wel als het helemaal in prut getrapt is dat je het kan vergeten dat je zo weer een groene weide hebt in het voorjaar ... da's niet zo! En onkruid vermijden doe je er zeker ook niet mee, in tegendeel! Als het gras weg is zal onkruid meer kans krijgen te gaan overmannen. Gras gaat pas groeien als de dagtemperatuur over de 12 graden komt ... onkruid wacht daar niet op Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:46

Zolang het land niet te nat is kun je gerust de paarden
erop laten (en dan juist het hele land laten gebruiken;
een afgezette postzegel wordt al gauw zwart).

Alleen met sneeuw niet laten belopen. Het gras onder de
hoefafdrukken verstikt dan namelijk.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:03

Het probleem bij een te kaal gevreten weiland is dat de paarden blijven eten....dus de kleinste sprietjes trekken ze nog uit de grond....met wortel en al dus.
Het resultaat is dus op een gegeven moment dat het zo kaal word dat het zand tevoorschijn begint te komen.
Op die plekken komt vaak niet zo mooi gras meer terug.
Je kan het land eventueel dan wel iets bijzaaien in het voorjaar.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:29

mijn paardjes staan overdag ook in de wei, ik heb wel twee stukjes weiland, dus als het kaal wordt dan zet ik ze op het andere stuk zodat het niet een grote zand (of modder) vlakte wordt. Op een stuk van 40 bij 40 meter staat een shet, een c en een e pony.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:31

Het beste voor de wei:

Gedurende de winter een koppeltje schapen in de wei die er voor zorgen dat de wei "sober en kaal" overwintert.
Stampen de wei ook nog even op de juiste manier aan, en veranderen de wei zeker niet in een modderpoel.

Zelf regel ik voor de periode oktober - februari wat met een naburige schapenboer.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:10

ik zou ook oppassen met een kale wei en het per ongeluk eten van (veel) zand ivm koliek! (en dan lekker de kou erop, oei!) omdat ze blijven grazen voor die paar kleine sprietjes. in een paddock doen ze dat niet zo (lijkt me), alleen een beetje wat ze met het hooi mee binnenkrijgen.
en ik denk ook niet dat het echt goed is voor de wei zelf om die paarden em helemaal kaal te laten vreten.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:27

Daar ben ik dus ook altijd een beetje bang voor.. De paarden blijven echt aan dat heeeele korte gras trekken en krijgen dus ook veel zand/grond binnen.. Aan de andere kant loopt de mijne ook in de bak af en toe lekker zand te happen dus het is lastig kiezen.. zandbak of kale wei. Ik leg overigens wel altijd wat hooi neer in de hoop dat ze niet te veel troep binnen krijgen, maar dat werkt ook niet altijd.. modderkluiten blijken toch best smakelijk :s Voor de wei zelf lijkt me het trouwens wel beter als de paarden er in de winter afblijven. Dat van dat minder onkruid lijkt mij eerlijk gezegd een beetje onzin!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers