Geschoren, en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Geschoren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:36

Ik zit er steeds meer over te denken om Carina te laten scheren. Ze zweet zich kapot met werken en is bijna niet meer droog te krijgen.
Ik vind het alleen een beetje eng Scheve mond
Hoe zit dat nou precies? Je scheert ze, en dan? Als je de hals ook scheert, heb je dan meteen een halsdeken nodig, of kan die hals zonder haar en zonder deken?
En ze staat nu al onder deken, 450 grams, moet ze dan na het scheren een nog dikkere op, of kan ze met deze toe?

Help me Haha!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:57

Gewoon scheren. Mijn pony zijn hals wordt wel geschoren, maar toch krijgt hij geen halsdeken om, is dus niet nodig.
Mijn pony's staan in een erg koude schuur, en mijn geschoren pony staat nu onder een grammetje of 450-500. Gewoon een lekkere deken, hij heeft het niet koud. Maar als het kouder wordt gaat er een onderdeken onder.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:01

En als ze overdag gewoon buiten staan? Wel met waterdichte winterdeken, maar dus wel buiten. Ook als het regent. Kan dat dan geen kwaad.

Ik vindt het gewoon zo lastig... Ik wil het beste voor haar, maar wat is in dit geval het beste :/

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:03

Die van mij komt niet meer buiten. Maar in ieder geval in de gaten houden of ze het niet koud krijgt.
Hoe wil je scheren? Als je haar buiten zet is benen erin laten zitten wel handiger.
Als ze lang nat blijft is scheren echt veel beter voor haar.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:06

Hoe ben ik ook nog niet helemaal uit. Waarschijnlijk helemaal, maar wel met de benen er nog in, en zo'n "gelpad" en driehoekje bij de staart laten staan.
Maar als je andere suggesties hebt, kom maar op ermee...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:08

Ik heb mijn eigen pony geschoren op benen en hoofd na. En natuurlijk het driehoekje. Die voelt zich echt super nu.
Vind ik de handigste voor pony's die niet super warm staan, of buiten komen.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:11

Ik PB je wel even voor het hier een slowchat wordt...

Voor anderen. Ik wil nog wel meer reacties...

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:12

Dyonne schreef:
Ik heb mijn eigen pony geschoren op benen en hoofd na. En natuurlijk het driehoekje. Die voelt zich echt super nu.
Vind ik de handigste voor pony's die niet super warm staan, of buiten komen.


Maar even via PB...

Dat driehoekje, waar dient dat eigenlijk voor?

Jij scheert je pony zelf? Is dat goed te doen?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:12

carina schreef:
Ik zit er steeds meer over te denken om Carina te laten scheren. Ze zweet zich kapot met werken en is bijna niet meer droog te krijgen.
Ik vind het alleen een beetje eng Scheve mond
Hoe zit dat nou precies? Je scheert ze, en dan? Als je de hals ook scheert, heb je dan meteen een halsdeken nodig, of kan die hals zonder haar en zonder deken?
En ze staat nu al onder deken, 450 grams, moet ze dan na het scheren een nog dikkere op, of kan ze met deze toe?

Help me Haha!


Ik heb net vandaag besloten dat ik er serieus over na ga denken om mijn haflinger ook te laten scheren Lachen . Hij heeft vanaf semtember al dekens op en nu een dikke laag zelfs. Maar hij zweet dit jaar veel erger dan normaal en ik kan ook niet meer normaal een uurtje rijden of hij is zeiknat.

Maar ik weet ook allemaal niet hoe het werkt en vind het een beetje eng als ik het zomaar doe. En een haflinger wordt al helemaal niet vaak geschoren. Dus ben ook benieuwd wat iedereen voor tips heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:23

Waarom een Haflinger niet? Als je fanatiek traint, en er last van hebt gewoon doen. Ik heb ook getwijfeld, omdat het maar een simpele pony is. Maar toch blij dat ik het vorig jaar heb gedaan.
Zelf heb ik mijn Welsh Cob geschoren, en die van mijn kennis. Overigens vorig jaar op wedstrijd heb ik 2 geschoren Haffen gezien. Dus kan prima.
Zo eng is het niet. Hoewel ik dat de eerste keer wel vond. Je moet het eigenlijk gewoon doen.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:51

Dyonne schreef:
Waarom een Haflinger niet? Als je fanatiek traint, en er last van hebt gewoon doen. Ik heb ook getwijfeld, omdat het maar een simpele pony is. Maar toch blij dat ik het vorig jaar heb gedaan.
Zelf heb ik mijn Welsh Cob geschoren, en die van mijn kennis. Overigens vorig jaar op wedstrijd heb ik 2 geschoren Haffen gezien. Dus kan prima.
Zo eng is het niet. Hoewel ik dat de eerste keer wel vond. Je moet het eigenlijk gewoon doen.


Jah ik vind het gewoon een beetje eng omdat ik dan bang ben dat hij nu na het scheren heel kwetsbaar word en dus snel ziek word enzo.
Mijn paard blijft van de winter voornamelijk gewoon op stal en wou hem dan helemaal scheren, misschien dat hij af en toe naar buiten gaat een paar uurtjes.

Maar ik doe hem nu al ongeveer een 450 grams deken op. Hoeveel moet ik hem dan opdoen als hij is geschoren??
Het probeem bij mijn haflinger is dat hij vaak niet laat zien als hij een beetje ziek is of het wat koud heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:58

Mijn pony werd minder kwetsbaar door het scheren. Daarvoor was het best link, omdat hij zolang nat bleef.
Ik heb de benen niet geschoren, scheelt een hoop warmte.
Mijn pony heeft zelfs voor het scheren onder hetzelfde gestaan als erna. Zolang ze warm aan blijven voelen gaat het goed.
Mijn pony staat onder 450-grams nu, in een schuur die niet warm te krijgen is. Als het kouder wordt gaat er een onderdeken onder.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:59

loulou is ook helemaal geschoren behalve gelpad en driehoekje bij staart dan.
ze staat 24/7 buiten. vorig jaar heeft ze ook de hele winter geschoren buiten gestaan en ze is niet ziek geworden hoor Lachen
ik had trouwens ook geen halsdek. nou heb ik wel een deken met halve hals, maar da scheelt ook nie veel, want die zakt steeds naar beneden Scheve mond Haha!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 23:41


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:44

ik weet nie waar je woont, maar crossmonster had laastst geloof ik een advertentie op EA geplaatst om pony's te scheren, misschien kun je haar pben?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:10

En hoe doen jullie dat dan met een geschoren paard als je gaat rijden?
Hou je dan de hele tijd een deken op of alleen in het begin, en wat voor deken?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:15

Vorig jaar had ik nog geen uitrijdeken. Dus gebruikte ik mijn fleecedeken, of een wollen plaid. Die gebruikte ik alleen met instappen en uitstappen. En als het heel koud was deed ik een fleecedeken, die wat ruim was om.
Maar dit jaar was ik het zat. Dus heb een waterafstotende uitrijdeken gekocht, omdat ik altijd buitenrijd. Die blijft echt super liggen. Ik laat hem nu meestal liggen tot ik losgereden heb, dan even stappen. Daarna pak ik hem op, maar daar net voor doe ik de deken af.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:25

Ik ben nou een beetje benieuwd wathet driehoekje is...?

We hebben op school alle modellen wel gehad maar van een driehoekje kan ik me niets herinneren...

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:29

Dyonne schreef:
Vorig jaar had ik nog geen uitrijdeken. Dus gebruikte ik mijn fleecedeken, of een wollen plaid. Die gebruikte ik alleen met instappen en uitstappen. En als het heel koud was deed ik een fleecedeken, die wat ruim was om.
Maar dit jaar was ik het zat. Dus heb een waterafstotende uitrijdeken gekocht, omdat ik altijd buitenrijd. Die blijft echt super liggen. Ik laat hem nu meestal liggen tot ik losgereden heb, dan even stappen. Daarna pak ik hem op, maar daar net voor doe ik de deken af.


Wij hebben dus ook alleen maar een buitenbak en ik rijd dus ook altijd buiten. Ik heb een gorte fleecedeken voor over het zadel en ook een wollen uitrijdeken met zadeluitsperring. Maar die is idd niet wateeafstotend wat niet echt handig is. Dan zal ik die moeten gaan kopen.
Thnx voor alles info trouwens Lachen

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:31

Maar Dyonne, ik vroeg me af hoe je dat doet als je gaat buitenrijden? Laat je dan de hele rit een deken om?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:43

SANEX schreef:
Ik ben nou een beetje benieuwd wathet driehoekje is...?

We hebben op school alle modellen wel gehad maar van een driehoekje kan ik me niets herinneren...



Ik denk dat ze het driehoekje bij de staart bedoelen Knipoog

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:49

Ik zit er ook een beetje over te denken, ik vind dat je een haf eigenlijk niet moet scheren, maar het is toch best wel onhandig zo!
Hij staat nu nog helemaal niet onder dek, en heeft nog totaal geen wintervacht. Scheren lijkt mij een oplossing, maar dat lijkt me weet zo koud, wat is het beste model, als je je paard geen giga dikke deken op wil doen??
Sting staat trouwens vrijwel altijd buiten, en dat wil ik ook graag zo houden, en dan af en toe op stal. De benen wil ik zowiezo laten zitten, omdat dat wel zo lekker warm is, een gedeelte van de hals mag eraf, maar liever niet helemaal kaal!!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:05

letizia80"]
[quote="SANEX schreef:
Ik ben nou een beetje benieuwd wathet driehoekje is...?

We hebben op school alle modellen wel gehad maar van een driehoekje kan ik me niets herinneren...



Ik denk dat ze het driehoekje bij de staart bedoelen Knipoog
[/quote]


Dat snap ik, maar dan vraag ik me af wat de reden van het driehoekje is...
Ik heb dat niet meegekregen bij de scheerlessen Knipoog Verward

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:09

Oh op die manier, zo loopt het geheel mooier in elkaar door Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:17

Whuh ? Nooit van gehoord... heeft dat nou echt nog een functie of is het gewoon voor de looks ?