Gewichtstabel uit BIT

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoKiRo
Berichten: 13
Geregistreerd: 08-08-03

Gewichtstabel uit BIT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-03 11:15

Hallo Allemaal!

ik las nu al in een paar forums (fora?) dat er ooit een tabel in BIT heeft gestaan over het maximum gewicht dat elk ras kan/mag dragen.

Is er iemand die deze tabel nog heeft, want ik zou 'm graag eens doornemen!

Alvast bedankt! OK dan!


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:38

Er staan maar een paar rassen in hoor. Dus niet elk ras.
Ik weet niet meer welke bit het is, misschien heb ik hem nog in de buurt liggen, zal weleens kijken, als niemand anders me voor is.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

ikke

Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:45

Yep, die heeft er inderdaad in gestaan. Ik heb er vreselijk om moeten lachen, het raakte kant noch wal. Ik vraag me nog steeds af waar ze de gegevens vandaan hebben.
Ik zou er niet te veel moeite op doen, er stond niet echt zinnige info in.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:38

Ik denk dat het meer 'n richtlijn ofzo is, het verschilt natuurlijk per paard. Naja als je 'm graag wilt hebben:

Shetland, Welsh B: 50 kilo
New Forest, grote Arabier: 60 kilo
IJslander, Draver, Engels Volbloed: 67 kilo
Andalusier, Fries, kleine KWPN'er, Quarter: 75 kilo
Haflinger, Fjord, grote KWPN'er, Tinker: 90 kilo
Bels, Shire: 115 kilo

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:43

Hahaha, ik lach me rot hier! Er klopt toch helemaal niks van? Bels, Shire, 115 kilo??? Verward Verward Verward

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:54

Volgens mij is dit echt onzin. Valt me tegen dat zoiets in de Bit stond, die schat ik toch hoger in...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:13

Tzijn toch niet zo een rare cijfers Verward

Het gaat hier niet om het gewicht van het paard/pony zelf hé, maar om wat ze kunnen dragen .
En dan vind ik ze echt zo gek nog niet ... Tong uitsteken

Wat doen jullie allemaal raar .... Verward *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:16

Tot 75 kilo op een Fries? Tot 115 kilo op een Bels/Shire? Die paarden kunnen veel meer hebben. Een grote Arabier loopt ook weg met meer. Mijn Welsh Cob loopt routinematig met een kilo of 90 rond en heeft daar absoluut geen moeite mee (en de veearts bevestigt dat)

De regel die ik ken is dat een paard *ongeveer* een kwart van z'n eigen lichaamsgewicht kan dragen. Hangt natuurlijk af van de bouw, maar dat lijkt me dichter bij de waarheid zitten.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:21

Is een Fries echt zo sterk?? Ik betwijfel het. Het zijn richtlijnen. Ik ben het er wel mee eens voor een PRE 75kg. Het lijkt heel wat zo'n rond bommetje maar heb je dat fijne beenwerk er bij gezien. Maar het is nog altijd zo dat iemand van 50kg die niet meegaat met de beweging veel zwaarder is dan iemand van 100kg die dat wel doet.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30590
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:52

Met dat lijstje ben ik het ook niet helemaal eens hoor. Als we het over echt rijden hebben, dus niet even een kwartiertje, zoals ik weleens een kleine pony reed.
Grote shetten kunnen idd tot ongeveer 50 kg hebben. Een kleine Welsh ook. De C en D vallen hier natuurlijk buiten, die kunnen veel meer hebben.
NF ligt ook aan de maat, die ik reed had echt geen moeite met 80 kg, heeft namelijk ook weleens een volwassen man opgezeten. En die NF was nog geen 1.40m. Arabieren weet ik verder echt niet.
IJslander kunnen zeker meer hebben.
Met een Fries moet je echt niet te zwaar zijn, 80 kg kan wel, maar ik zal niet echt met veel meer gewicht gaan trainen op een Fries.
Haffies vind ik wel kloppen.
Ik heb altijd geleerd dat Belsen en Shires niet echt zo heel erg sterk zijn.

En een kwart van eigen lichaamsgewicht, dan mag mijn pony meer als 100 kg dragen. Die geet ondertussen denk zelfs 500kg.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

fokfanaat

Berichten: 20203
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:55

Ijslander 67 kilo!! Saar rijden veel volwassen mannen op die echt wel wat meer wegen! Die beestjes zijn ijzersterk!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:55

Het licht er natuurlijk aan waar ze sterk zijn.
Een bels bijvoorbeeld is ervoor gefokt om te trekken. Heeft dus heel veel spierkracht. Maar dat hoeft niet te zeggen dat zijn rug ook sterk is.

Don't dream your life, live your dreams!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:04

Volgens mij heb ik dus al veel paardjes en pony's een hernia bezorgd als ik zo dat lijstje lees .... Huilen

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:04

Samsam schreef:
Ijslander 67 kilo!! Saar rijden veel volwassen mannen op die echt wel wat meer wegen! Die beestjes zijn ijzersterk!


Idd, onze 'stevige' ijslander kan makkelijk 90 kilo dragen... en onze 'smalle' ijslander kan ook 90 kilo dragen, maar tot ong. 70 kilo is een betere combi voor haar. Sterke paardjes hoor... Haha! worden vaak onderschat...

Yessy

Berichten: 23008
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:51

Quarters 75 kg...als ze de 100 niet halen is er toch echt ergens iets fout hoor, die van mij is heel slank gebouwd en die houdt 100 echt wel! alleen die zadels zijn al 10 kg, wat dus betekent dat mijn vader, mn trailer en nog 100 anbderen er niet op mogen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:48

Yessy schreef:
wat dus betekent dat mijn vader, mn trailer en nog 100 anbderen er niet op mogen...


hihi je trailer Tong uitsteken

nou gelukkig mag mijn ponytje me dan nog dragen *LOL*
ik vind het een betje bulshit allemaal is zo per paard verschillend....
je merkt vanzelf wel aan je paard of die het aankan of niet!

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:54

Nou ik geloof dat ik nog maar net op mijn tinker mag rijden en een KWPN-er kan ik helemaal vergeten! Dat word een Shire! whahahahaha

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:03

ArwenLune schreef:
Tot 75 kilo op een Fries? Tot 115 kilo op een Bels/Shire? Die paarden kunnen veel meer hebben. Een grote Arabier loopt ook weg met meer. Mijn Welsh Cob loopt routinematig met een kilo of 90 rond en heeft daar absoluut geen moeite mee (en de veearts bevestigt dat)

De regel die ik ken is dat een paard *ongeveer* een kwart van z'n eigen lichaamsgewicht kan dragen. Hangt natuurlijk af van de bouw, maar dat lijkt me dichter bij de waarheid zitten.


volgens mij zijn dit goede richtlijnen! een arabier kan niet zo veel dragen op zijn rug als een gewone warmbloed (geen enkele volbloed eigenlijk)
hun ruggen zijn gewoon schraler en daardoor zwakker. snap niet waarom iedereen er zo raar over doet? volgens mij kloppen de cijfers heel goed. alleen is 50 kilo wel redelijk veel voor een shetlander om regelmatig te dragen. (weet wel dat het sterke diertjes zijn anders krijg ik weer een heleboel reacties hierop )

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:07

Nog een paar kilo afvallen en dan "mag" ik op een draver, altijd al van gedroomd!! Haha! Tong uitsteken Tong uitsteken

Whaha, wat een onzin die tabel.


Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:22

Yessy schreef:
Quarters 75 kg...als ze de 100 niet halen is er toch echt ergens iets fout hoor, die van mij is heel slank gebouwd en die houdt 100 echt wel! alleen die zadels zijn al 10 kg, wat dus betekent dat mijn vader, mn trailer en nog 100 anbderen er niet op mogen...
JE TRAILER????? Bloos!

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:27

Per paard verschilt dat enorm. Er zijn paarden van 1m80 die nog geen 80 kg kunnen velen. Mijn vriendin heeft IJslanders en die vertelt dat in IJsland er mannen van 120 kg op zitten en dat ze die gewoon zonder moeite dragen. Nou hoe groot zijn die nou helemaal??? En mijn paard is maar 1m65 maar gewoon 'veel' paard en kan makkelijk 2 man (in dit geval mijn dochter 60kg plus vriendin 60kg) op zijn rug hebben. Hij draaft dan net zo makkelijk weg. OK dan!

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:36

Dan heb ik een arabier overbelast Lachen ik ben 62 kilo. T arme dier Tong uitsteken

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:45

Ctal schreef:
Dan heb ik een arabier overbelast Lachen ik ben 62 kilo. T arme dier Tong uitsteken

dierenbeul Bloos Pling

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Sting

Berichten: 12850
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:45

Dus wij mogen niet met zn 3en op mn haf??? He, had ik nou wel verwacht, kan ie makkelijk houden Verward *LOL*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:47

nathalieke schreef:
snap niet waarom iedereen er zo raar over doet?


Omdat het impliceerd dat velen - waaronder ik - slecht zijn voor hun paarden omdat ze boven deze richtlijnen uitkomen. En omdat ik *weet* dat het in veel gevallen onzin is. Ja, er zullen heus wel paarden zijn die zwakke ruggen hebben en last hebben met een wat zwaardere ruiter, maar dit schema impliceerd dat mensen boven de 90 kilo (en dat is echt geen vreselijk overgewicht) alleen maar op een zwaar trekpaard zouden mogen rijden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, IASCrawler en 15 bezoekers

cron