Kan dit paard tegen de kou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Kan dit paard tegen de kou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 10:50

Wij hebben op dit moment thuis een discussie over de winter. Ik heb mijn epony (Kwpner) in een buitenstal staan. Het is er ong. even koud als buiten, in hartje winter dus erg koud. Krijgt dan wel dekens op.

Kan dat? Mijn vader zegt van niet...en ik weet het eerlijk gezegd niet. had altijd een haflinger, dat kon makkelijk..


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 10:55

Ik heb een NRPS er. Die loopt in de winter ook gewoon in de bak of wei met loopstal. En zonder dekens.
Ik heb nog nooit gezien dat hij het koud had. Hij vind het juist heerlijk. Lekker in de sneeuw rollen enz.

Als je paard dat niet gewend is. Dan moet je dus rustig aan opbouwen.
Mijn paarden laat ik altijd gewoon een winter vacht krijgen. Binnen 2 jaar gaat dat heel goed. Ze ziten dan goed in het haar. En hebben huid vet op hun huid voor de regen en dat de koud er niet door gaat.
Met rijden heb ik er geen last van dat ze een winter vacht hebben. Enkel de verharing is minder.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:10

In ons klimaat kan volgens mij elk paard buiten staan. Mits hij de gelegenheid krijgt om een wintervacht te krijgen, of zoals jij het doet hij een voldoende dikke deken op krijgt.
Bij extreme vorst zou ik hem misschien wel binnen halen. Maar volgens mij merk je snel genoeg aan je paard of hij het koud heeft.

* To Belg, or not to Belg *

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:06

junta en sharir staan ook heel het jaar door buiten. de natuur regelt wel dat de paarden het niet koud hebben..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:21

Idd, ik heb ook een kwpn-er en die staat savonds wel gewoon binnen, maar in die stal kan het ook wel vriezen hoor!! Je moet er gewoon opletten dat ze niet midden in de koude wind of sneeuw staat. En als ze er aan gewend is en een wintervachtje heeft kan hij makkelijk tegen de kou

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:50

Het kan makkelijk, als je hem nu nog geen deken op doet (of alleen snachts)

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 14:52

Het is zo..heb het misschien een beetje verkeerd uitgelegd. Hij staat niet in de wei ofzo (tenminste niet 's nachts als het het koudst is), maar onder een soort afdak. Beetje moeilijk uit te leggen. Onder dat grote afdak hebben we o.a. een grote box. Er is dus geen wind, regen, sneeuw of iets dergelijks. Mijn vraag gaat dan ook grotendeels over de temperatuur. Het is ong even koud als buiten en als het flink vriest is het daar dus ook erg koud.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:23

moet geen probleem zijn hoor. Mijn arabier stond ook in een buitenbox en die kreeg amper vacht. Stond wel dik in de dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:27

Dat kan makkelijk.
kennis van mij heeft een hele kudde paarden buiten lopen, van een half jaar tot oudere fokmerries
Ze kunnen allemaal schuilen, maar nooit zie je ze dat doen.
Ze gaan vrolijk in de sneeuw liggen rollen Lachen

Dus als jou paard kan schuilen als hij dat wel zou willen, dan gaat het perfect.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:45

tuurlijk lukt dat. ieder paard past zich aan aan de temperatuur, of het nou een haflinger, een arabier, of een kwpn'er is.

hij staat dus in een soort 'box' die onder een afdak gemaakt is?

als ie der altijd staat zal ie wel al een aardige vacht ontwikkeld hebben. als ie het koud krijgt dan merk je dat wel aan z'n gedrag, dan zie je ze echt rillen als ze koud hebben.

aangezien ie onder een afdak staat kan er geen regen bij, dus ik denk dat ie echt geen deken nodig heeft! Haha!

vraag het anders eens aan een paar paardenmensen bij je in de buurt die de omstandigheden van je paard kennen. kan nooit kwaad. of vraag het je veearst / hoefsmid /... eens als die langskomen!
succes

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:32

Het kan wel, hoor. Goed opletten of hij koud vat of rilt en evt. dekens op doen. Paarden hebben een dikke vacht en die kan dikker of dunner worden naar gelang dat nodig is.

- Offline -

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 19:04

hij staat nu al onder een deken..al een tijdje. maar 's winters krijgt ie een dikkere op of 2 over elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 19 bezoekers