Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:45

Hoi,

Ik heb Matthias (Haflinger ruin van bijna 16 jaar oud al merk je daar helemaal niks van nu 3 maanden). Maar sinds de laatste maand is hij steeds meer afgevallen je kan zijn ribben zien en hij valt bij zijn kont ook stuk in. Aan het eten kan het niet liggen voor zijn doen krijgt hij al meer dan normaal (1 kilo basic biks per dag, 1 kilo mueslli zonder haver en 4x kuilgras op een dag.) Hij word ook regelmatig ontwormd en zijn gebit is vorige maand nog na gekeken door de dierenarts. Ik heb de dierenarts 2 weken geleden gebeld en toen zei hij dat ik het zo moest houden dat ik geluk moest hebben want er zijn genoeg Haflingers veel te dik.
Ik ga morgen toch maar weer de dierenarts bellen want ik maak me toch wel erge zorgen ik vind dit niet echt gezond meer!

Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn?

Gr.

hennyvanamon
Berichten: 609
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:52

hallo inderdaad is het zo dat paarden die ouder worden zomaar uit het niets kunnen gaan invallen, laat het diet eerst nakijken, door een arts, evt mestonderzoek, een geheel onderzoek, evt een bloedonderzoek. komt daar niets uit dan kan je het supplement veteranensuplement geven, dit houdt het eten langer vast in de darmen zodat een ouder paard er genoeg vit/mineralen,e,d uit kan halen, ik gebruik het al een aantal jaren met succes, mijn paard is 26 jaar, en ik geef dagelijks 1 schepje door zijn voer, hij ziet er super en vol uit, succes met je paard, ik hoor het wel van je hoe het is afgelopen, gr henny/amon.

Mea

Berichten: 479
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Harderwijk

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:09

Laat de dierenarts toch even onderzoeken of hij niet last heeft van wormen, ondanks dat je hem netjes ontwormd. Het kan zijn dat er bepaalde wormen actief zijn die niet of niet goed worden gedood door de wormpasta.
Je zegt dat je hem pas 3 maanden hebt, misschien is het stress van de eventuele verhuizing naar een andere stal/omgeving/voer/vriendjes (of is dit niet het geval?).
Ook kan het door weersveranderingen komen of ouderdom, maar zolang je het niet vertrouwd zal ik gewoon de dierenarts hem laten onderzoeken!!!

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:59

Hoi,

Ja ik moet volgende week met hem naar de dierenarts. Nee alles is precies het zelfde gebleven hij staat op de zelfde stal ect ik heb hem hiervoor namelijk 2 jaar verzorgt vandaar.

Gr

punkielover

Berichten: 283
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Venhorst

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:18

Ik had het ook meegemaakt! Ik heb me paard toen een dubbele lading wormenkuur gegeven. Als je paard wormen heeft en wel wormenkuren krijgt, kan het toch voorkomen!

Vraag natuurlijk eerst aan je dierenarts wat het slimste is!!

Marlous

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:30

Ben je ook niet meer met hem gaan doen ?
Misschien is de kwaliteit van het kuilgras veranderd.. ?

vicksytje

Berichten: 1353
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: belgie

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:35

heef je terminal ( zo geschreven ?)van ontworming want het werkt enkel in de darmen de wormen te doden maar de eitjes (?) gaan niet dood

axje_en_jess

Berichten: 66
Geregistreerd: 10-03-07
Woonplaats: Rhenen

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:54

mischrien moet je een keer een goeden wormen keur probeeren Clown of zo als je zie de dieren arts bellen

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:57

bekijk het gebit eens en een wormenkuur.

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:03

ik ga mee in het antwoord van hennyvanamon, dat is een van de weinige goede tips die ertussen zitten ook moet je toch rekening houden met zijn leeftijd want ook hierdoor vallen ze weleeens in ,
in ieder geval succes

C_Star
Berichten: 2656
Geregistreerd: 27-01-06

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 16:05

Gebit is vorige maand nog na gekeken en dat is prima en hij krijgt altijd netjes optijd een goeie wormenkuur dus daar kan het niet aan liggen. Vrijdag komt de dierenarts dus afwachten maar....

WonderLovee

Berichten: 224
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:26

Nou als je paard ouder word dan word ie ook dunner Knipoog Maar het kan ook wat anders zijn .

Suc6 met je haflingertje Lachen Lovers

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:28

misschien een soort worm waar normale kuren niet tegen werken?

geloof dat een pony bij ons op stal dat ook heeft gehad. die moest toen iig een hele dure wormenkuur geven.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:30

heb je al eens een bloedonderzoek laten doen, het kan zijn dat hij nu hij ouder is een bepaalde vitamine/mineraal niet meer goed opneemt/afbreekt en als je dat weet via zo'n bloedtest kan je hier een supplement voor geven.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Haflinger stuk afgevallen. Idee wat het kan zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:19

wormenkuur/meer ruwvoer gaan geven is t eerste wat bij mij in me op komt. verder gebit na laten kijken mss?