Hoelang poetsen jullie VOOR het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:53

Als ik haast heb ben ik in 10 minuutjes klaar met poetsen, maar als ik de tijd ervoor heb of ze is erg vies dan doe ik er gauw wel een half uur over. Gelukkig staat ze nu onder een deken dus echt vies is wordt ze niet en ben nu dus ook wel wat sneller klaar met poetsen (15 - 20 min)

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:53

Als het moet kan ik het in 5 minuten doen. Hij is toch best schoon (deken), alleen de singelplek, hoefjes uitkrabben etc.
Maar normaal ben ik er zo'n 15 minuten bezig en soms ook wel een halfuurtje of meer.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:54

In kwartiertje borstel ik en zadel dr op.. Vaak na het rijden nog ff lekker hoefjes uitkrabben en schoonmaken..

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:57

Als ik haast heb 5 minuutjes, maar normaal gesproken een half uurtje ofzo, lekker poetsen en alles lekker uitgebreid Lachen

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 19:58

niet langer als een halfuurtje *LOL* .. meestal 15 / 20 min ofzo .. ligt eraan hoe odisse mee wilt werke Tong uitsteken ( met hoeven uitkrabben dan he ! )

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:10

Verschillend. Ik maak weinig verschil tussen winter en zomer. Alhoewel als het echt heel koud is en ze staat onder dikke dekens ga ik niet op stal uitgebreid poetsen, dan krijgt ze het juist weer koud.

Ook hoe lang ik erover doe is verschillend. De ene keer begin ik echt met een rosborstel, dan harde, dan iets zachter dan nog iets zachter (je begrijpt het idee Haha! ). Vervolgens de manen en de staart.
Dit doe ik meestal als ze een vrije dag heeft.
Als ik ga rijden doe ik het vaak wat sneller, nog wel goed.

Of ze schoon is of niet maakt niet heel veel uit. Ik poets ook voor de bloedsomloop (daar is poetsen ook goed voor) en gewoon het even bezig zijn met mn paardje.
Maar de tijd houd ik eigenlijk nooit bij Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:22

Als ik de tijd heb: een half uur. Moet ik me haasten, een kwartiertje. Licor is nooit vuil nu, aangezien hij onder de dekens staat, maar losse haren moet ik toch verwijderen PLUS ik geef een borstelbeurt als massage. Vind hij heerlijk!
Wel zorg ik ervoor dat hij steeds half onder zijn deken staat, zodat hij zeker geen koud vat!
Verder vergen zijn manen en dikke staart heel wat werk, dus die worden elke dag volledig uitgepluist. Ik sta op houtkrullen, en dat is natuurlijk geen zicht in zijn zwarte staart... Haha!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:26

Als ik thuis rij doe ik er nu ongeveer 5-10 minuutjes over. Hoefjes krabben, deken af, even met een borstel over de rug en klaar. Manen en vooral de staart doe ik niet zo vaak, omdat dier dunner worden van al het gekam.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:34

Ik doe er een kwartier tot een half uur over. Ligt eraan hoe vies het paard is.
en als ze van vacht verwisselen dan doe ik er ook wel een half uur over omdat je dan flink moet rossen om die vacht er een beetje goed uit te laten zien. maar ik moet toegeven dat ik laatst een keer alleen maar op de plaats van het zadel gepoetst heb omdat ik toen heel snel moest doen van de instructrice Boos! ik ging namelijk voeren maar omdat zij de sleutel had en er nog niet was duurde het extra lang vordat ik de kruiwagen gevuld had en kon voeren en toen moest ik daarna haasten Bloos

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:49

Over het algemeen is Oscar niet echt vies! maar vooral heel stoffig! daar is vrijweinig aan te doen.

Meestal doordeweeks, als ik dus minder tijd heb, dan poets ik meestal een klein kwartiertje, meestal sta ik ongeveer 20 minuten na oscar uit stal gehaald te hebben dan in de bak. Maar in het weekend doe ik rustiger aan, ik geef oscar minstens eens per week een flink lange poetsbeurd, en dan ben ik dus wel zo'n 3 kwartier bezig.

Bij dundee op de manege ga ik meestal rond kwart over 3 beginnen met poetsen, dan doe ik rustig aan dan ga ik om kwart voor 4 opzadelen en meestal zit ik er dan 10 voor 4 tot 5 voor 4 op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:51

ben met 5 a 10 monuten echt wel uitgepoetst vindt het rijden veel interessanter!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:59

Als ik s'avonds in de les rijd poets ik heel snel, 5 tot 10 minuutjes. Ze heeft een deken op, dus alleen der benen en haar hals is vaak een beetje vies. Bovendien is het s'avonds zo koud dat ik het voor ons allebei niet lekker vind om lang te poetsen Tong uitsteken Overdag poets ik meestal wel uitgebreid, meestal een half uur ofzo, dan is ze echt wel helemaal schoon hoor!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:44

Ik poets altijd heel uitgebreidt zeker een half uur Lachen Alleen nu Miro geschoren is scheelt dat een hele hoop, nu heb ik aan een kwartier wel genoeg Knipoog

-X- Anja

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:40

Even met twee borstels erover. 1 in de linker, 1 in de rechterhand. Rondje om het paard. Even met harde borstel over de manen. Even rondje met de hoevenkrabber, tussenstopje bij de staart om stro eruit te plukken. Opzadelen en rijden met die hap. Denk dat ik als ik zou willen nu wel binnen 15 minuten op paard kan zitten incl. omkleden, poetsen en zadelen. Na het rijden even met de hoevenkrabber in de weer en zonodig droogwrijven met een pluk stro en de dekens er weer op. Nog even lekker benen schoonspuiten en lekker weer op stal.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:45

Het was heel verschillend.
De ene keer poetste ik patsia/flan heel lang (min. een uurtje)
Maar als ik les had of haast had wat sneller (wel dat ze er toonbaar uitzagen)
Flan vond het heerlijk dat poetsen en hem stond ik ook echt lang te poetsen, Pats vond het op een gegeven moment minder leuk (lees na een kwartier) maar die was ook nooit zo smerig Haha!

De ponies op de boerderij poetsen we in de winter haast niet aangezien ze zonder deken staan en overdag naar buiten gaan
In de zomer worden ze ook wel lang gepoetst

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:57

Feetje schreef:
5 minuten poetsen en 5 minuten om zadel te halen en op te zadelen.
Ik heb gewoon een snelle manier van poetsen (harde borstel, stofborstel, hoevenkrabben).

Zo doe ik het ook, heb tijdje op een manege gewerkt en dan moet je even snel 30 paarden poetsen.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:02

Ik poets meestal een half uur ofzo, gewoon totdat sunny mooi glimt en schoon is. Als ik naar het bos ga of zo doe ik altijd iets extra's. Staart invlechten of iets in haar manen of dr kruintje. Soms duurt het dan wel een uur ofzo, maar madam sun vindt dat niet erg. Mijn hele jas zit altijd onder het kwijl; vooral op mijn rug. Ze wil dr hoofd er nogal eens op laten rusten en vergeten te slikken. Haha!

Eerst dus met de roskam: dan harde borstel: zachte borstel; manen kammen; staartje kammen; neus en ogen boenen en dan invlechten. Hoeven krabben doe ik niet altijd.
Daarna nog ongeveer 10 minuten tot kwartier om zadel, peeskappen en hoofdstel aan te doen.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:05

Os en Fox hebben een dikke wintervacht en dus borstel ik ze bijna niet. Alleen de beentjes maak ik goed schoon, en verder natuurlijk de hoefjes.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:27

Hangt er vanaf hoe vies ze zijn Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:31

5-10 minuten..... na het rijden haal ik er ook altijd een borstel overheen. Manen en staart komen bijna niet aan bod.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:38

dat ligt aan de tijd die ik heb en aan het humeur van me paard.... als ze sago is..... poets ik niet zo lang maar als ze vrolijk is... kan ik uren met haar tutten.......

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:44

5-10 min. poetsen.
Maar als ik uitgebreid poets ben ik zo een half uur verder, maar dat doe ik maar 1x per week ofzo.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:44

Nico staat nu onder een deken, dus die is lekker schoon Haha! Meestal gewoon harde borstel, zachte borstel, hoefjes en neus & ogen. Denk nog geen kwartiertje in totaal Lachen

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:58

Niet zo lang... Meestal een minuut of 5 a 10.. Alleen als ik op wedstrijd ga dan duurt het wel lang.. En in het weekend heb ik vaak wel een tut dagje en dan duurt het ook langer...

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 11:16

sow, wat poetsen sommige van jullie lang!
ik haal meestal alleen een harde borstel over loulou heen Bloos
nou staat ze ook met deken op de wei dus echt vies word ze niet. maar ook in de zomer poets ik normaal gesproken niet langer dan 5 min.