Verhuur lege stal bij je thuis: ervaring gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

Verhuur lege stal bij je thuis: ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 12:25

Dag Bokkertjes

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het verhuren van een lege stal bij hen thuis aan derden. Graag hoor ik eens jullie verhaal.

Met twee paarden lopen de kosten hoog op. Binnenkort wordt het derde paard, dat van mijn vriend, verkocht en komt er een stal vrij. Aangezien ik in de toekomst kijk en weet dat het moeilijk wordt om 2 paarden te onderhouden en te investeren in voldoende lessen voor beide ben ik aan het nadenken over mogelijke opties die me wat ademruimte kunnen geven.
Ik zou bijvoorbeeld een stal kunnen verhuren of 1 van mijn paarden te lease kunnen aanbieden.

Een korte situatieschets:

Momenteel heb ik ik 1.5ha weiland, drie grote buitenboxen in de schaduw van 3.5 op 3.5m en kleine zadelkamer. Ook beschik ik over een verlichte buitenbak die in de zomer soms wel wat te zwaar kan liggen. Dan rijd ik voornamelijk op het land. In de winter is mijn buitenbak zonder vriesweer zo goed als altijd te berijden. Als hij nat ligt schuift hij niet zodat je ook dan veilig kan rijden. In de winter kan het soms heel modderig worden maar het stuk voor de stallen zijn verhard. Er zijn springhindernissen aanwezig en in de winter gaan de paarden ook overdag dagelijks buiten op een afgezet stuk land achter de stallen. De weide is heel makkelijk bereikbaar via de autosnelweg maar ligt vrij afgezonderd in de natuur. Er zijn 3 binnenpistes binnen een straal van 3km en ook héél veel privéstallen in de ruimere omgeving. De gemiddelde prijs voor stalling in mijn buurt met binnenpiste is min. 300€.

Hoe hebben jullie het ervaren met "een vreemde" op jullie stek? Want ergens ben je wel een stukje privé kwijt.
Kan je in mijn geval het beste in vol- of half pension verhuren? All-in-formule of doe-het-zelf?
En richting welke prijs denken jullie?

kippetje

Re: Verhuur lege stal bij je thuis: ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:31

Als je het nou voor een iets minder hoge prijs (dan die 300 euro) doet en dan halfpension....

Dan kun je van elkaars diensten gebruik maken. Bijvoorbeeld als jij een weekje op vakantie wil o.i.d. of eens een keertje een ochtendje uitslapen... Dat lijkt mij een goed idee. In weze ben jij vrij om te kiezen welke manier jou het meeste aanstaat. Je merkt snel genoeg of mensen interesse hebben in je aanbod, dan kan je altijd nog wat meer zakken met je prijs. Je hebt natuurlijk zelf geen binnenbak, dus daar zou je de prijs zo wie zo al wat op moeten laten zakken denk ik zo.

Groetjes Kim

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:32

doe het zelf zou ik niet doen, dan zou ik eerder dagdelen wisselen. Als je namelijk 2 of 3 paarden voert maakt niet veel uit qua tijd, maar soms een dagje vrij is ook wel lekker. Ook zou ik zelf hooi en stro ed inkopen en dat in de prijs inbegrijpen anders moet je weer een deel ruimte ter beschikking stellen voor hun opslag.
Ik weet niet hoe jullie tuin ligt en of de huurders dicht bij het huis komen of ook een andere ingang kunnen gebruiken qua privacy

zet wel alle afspraken over betalingen gebruik van spullen en opruimen ed op papier

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:51

Het verlies van privacy ga je wel hebben. Ik heb een tijdje een merrie van iemand uit de omgeving bij ons op de wei gehad, en hoewel dit fijne mensen waren waar ik goed mee kon, voel je je toch een beetje "bekeken". Het was voor mij toen wel een echte fijne oplossing, omdat mijn paard op deze manier een fijn tijdelijk maatje had. En dat maakte het meer dan waard. (Geld heb ik er niet voor gevraagd, maar wel de afspraak gemaakt dat als ik aangaf dat de pony weg moest, dit ook wel echt met een week of 2 moest kunnen. Die afspraak is heel keurig nagekomen :j )

Ik zou inderdaad wel alles inclusief doen, en de afspraak daarbij maken dat degene die de stalling huurt ook een aantal weken per jaar de hele verzorging van alle 3 de paarden op zich moet nemen. Daarnaast goed kijken wie je laat huren. Beter een maand langer zoeken naar een huurder, als met een huurder zitten die niet bij je past.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:58

Je kunt het iig eens een maandje proberen,dat kun je ook in het contract zetten.Als je het uiteindelijk toch niets vind kun je het contract ontbinden.

Verder zou ik kijken of ik wat samen kan doen qua uitmesten en evt onderhoud van bak/stal en weide.Ik heb zo jarenlang gestaan bij iemand.Vele handen maken licht werk en het is fijn als je af en toe op elkaars paarden kan passen zodat de ander eens een dagje wegkan.
Samen voer,hooi en stro inkopen is vaak goedkoper en het overwegen waard.

Belangrijkste is dat je iemand vind waarmee je goed op een lijn zit,zet dan ook alles wat je van belang vind op papier zodat je niet voor verassingen komt te staan.(leg bv vast wanneer het stalgeld betaald moet worden,maand borg kan ook geen luxe zijn als ik zo af en toe de verhalen lees :+ )

Qua prijs...reken eens uit wat het kost als je een maand lang een paard in de kost hebt en kijk dan nog eens wat je kunt bieden en wat een ander in een vergelijkbare situatie vraagd ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:04

qua kosten zou ik het zeker niet doen. Een ander gaat toch anders met je spullen om. Waterkranen / verlichting aan laten staan. Op de manege waar ik stond kreeg je afgepast stro (ruim voldoende; halve baal per dag) altijd zeuren door sommige dat dit te weinig was, maar je kon bijkopen tegen kostprijs. Nee, die mensen wilden het zelf regelen.
Resultaat, bij iedereen werd en stro weggehaald.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 13:09

Bedankt voor de reacties.

1 paard kost me enkel aan voer (+/- onbeperkt hooi en 1kg pavo codition) en stalbedekking (vlaslemen) ongeveer een 150-160€/maand. Ook werk ik met een vaste boer die jaarlijks voor mijn hooi zorgt, aangezien ik alles van hem opkoop.

Met huurders is het inderdaad niet altijd even makkelijk. Daarom dat ik er eerst eens zeer goed over nadenk eerst en wat verschillende ervaringen wil horen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:18

Dan kom je met je stalling toch minimaal rond de E200,-/E225,- uit.

Ervaringen vallen en staan met de betreffende huurder,daar moet je veel tijd insteken om die te vinden.Als je een goede huurder hebt is er veel mogelijk...
Daar zit hem dus de kneep ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:18

Je zou de 'kale box' met faciliteiten kunnen verhuren voor een bepaald bedrag, en hooi en strooisel apart bij kunnen laten betalen. Huurder neemt bij jou af en betaalt elke maand een vast maandbedrag + verbruikte hooi en strooisel aan jou.
Daarbij zou ik goede afspraken maken over gebruik van de faciliteiten en wie er verantwoordelijk is als iets stuk gaat bijv.

Je zou ook kunnen afspreken dat jij in principe de paarden voert en buiten/binnen zet, maar de huurder de box zelf uitmest en het voer klaar zet (of je voert van jouw voer mee en berekent dat mee in de huur).
Maar dat hij/zij ook bereid is om de paarden eens buiten/binnen te zetten en/of te voeren als jij niet kunt.
Zo heb je je stal verhuurd, het meeste nog zelf in de hand, maar je hebt wel iemand achter de hand als je een keertje weg bent.
Vind je een fijne persoon hiervoor kun je veel plezier van elkaar hebben denk ik!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:33

Ik heb er ook over nagedacht (ik heb nu 5 boxen, waarvan momenteel slechts 3 in gebruik, en nog 2 boxen waar ik alleen een deur in zou moeten plaatsen, die er wel liggen maar die aangezien ze niet nodig zijn nog steeds niet geplaatst zijn) maar ik doe het niet om de volgende redenen:
- verlies van privacy
- iedereen heeft toch verschillende ideeen over paardenhouderij en de kans op conflicten is groot.
- pensionklanten staat bijna garant aan gezeur en daar heb ik geen trek in
- ik hou geen vaste tijden aan bijv. van voeren ed (de ene keer voer ik om 6 uur de andere keer om 9 uur), mijn paarden kennen dat maar bij pensionklanten zou ik echt een dagschema moeten hebben.
- je bent bijna verplicht alles echt heel netjes bij te houden. Als ik nu geen zin heb om te vegen 's avonds dan doe ik dat ook niet, ik ben de enige die er last van heeft :P
- kans op klanten die niet betalen
- kans op klanten die niet komen
- kans op klanten die wel komen maar hun paard/stal niet verzorgen
- kans op gedoe rondom zieke of geblesseerde paarden die niet van jezelf zijn
- kans op juridisch gedoe omdat het een hype wordt om alle ongelukjes te claimen bij je stalhouder
- kans op diefstal
- pensionklanten nemen soms ook weer bezoek mee en dan heb je nog meer vreemd volk op het erf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 15:38

Ik zou ook even goed uitzoeken hoe het verzekeringstechnisch zit.
Stel bijvoorbeeld dat het paard van de pensionklant uitbreekt (al dan niet door schuld van jou of de klant zelf) en/of zich blesseert, of dat diegene zelf van zijn/haar paard afvalt en een been breekt, wat gebeurd er dan?
Dat zijn wel dingen die ik van te voren helder zou willen hebben :)

thibautbolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:02

wij vragen altijd 185 eur all inclusive

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:57

Ik heb zeg maar ook pension op mijn weide..
Wij doen het zo dat we allebei evenveel voeren mesten etc. bijv. om de dag.
Dat werkt heel goed. Al is ze geen vreemde maar een buurmeisje van me. Zo kun je ook een paar dagen lekker rustig aandoen in de ochtend!
Het is wel irritant dat sommige klanten misschien wel veel vrienden meenemen enzo.
Zo stond er ook is iemand die nam echt groepen "tuig" mee.
En die " vergat " soms te voeren daar was ik niet blij mee en toen is ze eruit gezet. Dus daar moet je wel mee oppassen.

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:33

Ik kan er een licht over gooien vanaf een andere kant. Met mijn merrietje heb ik een tijdje gestaan bij iemand die een box over had. Stonden daar in totaal 3 paardjes. Alle 3 een verschillende eigenaar. Een arabiertje, een shet en een kruising kinderpony. Geen probleem opzich. Echter was het zo dat de geen wie er woonde alles aan ons liet. Opzich geen probleem en heb er uiteindelijk heel veel van geleerd van als ik zelf ooit stallen zou verhuren.
Arabiertje was van mij, shet van een ander meisje. Daarmee onderling nooit problemen. Stro (en later stropellets) werden gezamenlijk ingekocht, hooi het zelfde en stonden daar eerst ok met z'n 2en en deden alles samen. Vaak samen naar de paarden en als ik een dag niet kon deed zij die van mij en omgekeerd ook. Weide liepen we samen door en noem maar op. Tuurlijk op sommige vlakken waren we het niet altijd met elkaar eens maar dit vormde nooit een probleem.
Toen kwam de 3de erbij... en dat was een verhaal apart... Wou niet mee met de gezamenlijke pellets en hooi inkoop... geen probleem. Maar ondertussen werd er wel van ons hooi weggepakt als hij op dat moment niet had gehaald... en gezien het paard in zijn opvatting best 3 dagen aan een stuk in stal kon blijven al hij maar hooi kreeg ging dat niet om een klein beetje... evenals wortels... Ook zijn opvattingen kwa verzorging waren heel anders... paard moest zich maar aanpassen aan hem en als het hem niet uitkwam om te voeren dan at dat beestje maar niet.
Keer om de tafel gaan zitten en afgesproken dat wij hem anders in de ochtend ook mee zouden voeren, buiten gooien en in de avond weer binnen halen... Stal mesten, poetsen en beweging bleef voor hem... Maar ook dat heeft nog tot heel veel ergernissen geleid uiteindelijk... Paard moest dan maar in een kale box staan, behandelede ons letterlijk als een soort personeel en nu hoefde wij er niets voor te hebben maar een bedankje kon er nooit vfanaf..; integendeel... Paard stond met koliek op stal... hem opgebeld en kreeg te horen dat dat geen kwaad kon, hij zou van het weekend wel een keer komen kijken...

Veel staat en valt met een goede huurder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:56

Ik sta prive en het bevalt me súper!
Eindelijk het gevoel dat ik zelf voor mijn pony zorg.
Mensen hadden paarden,inmiddels verkocht(net voordat ik kwam,dus toen halsoverkop een stalgenote voor me gezocht).
Hele ervaren mensen,staan altijd voor ons klaar.
We kopen zelf hooi in.
Stro ligt er nog en betalen we vaste prijs voor,mogen onbeperkt pakken.
Soms kan de pensionhouder het niet laten en mest hij wat voor ons uit..

In het begin waren zij ook wat huiverig voor mensen op hun erf,maar het gaat erg goed. We ruimen natuurlijk netjes onze spullen op,netjes vegen,als ik er toch op de avond ben zet ik de pony's binnen en voer ze. Alles gaat vrij vanzelfsprekend..
We hebben samen een contract gemaakt,omdat ik de 1e was die bij hun ging huren. Dat hebben we echt samen opgesteld,met wat standaard regels,zoals opzegtermijn,wie doet wat,wanneer betalen,de kosten,de wensen/eisen..

Denk dat dit wel essentieel is hoor,om iets op papier te zetten.
Ook bijvoorbeeld tijden,waarop iemand welkom is...en hoe je het doet als iemand op vakantie gaat of ziek wordt,er schade ontstaat...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:09

Ik ben ook een huurder bij iemand aan huis dus prive.
Ben de enigste klant(ook al heb ik nog 1 stal vrij).
Koop zelf stro en hooi in, en doe alles zelf.
Ben dus min 2x per dag aanwezig.
Paarden hebben eigen wei, eigen stalgedeelte, all weather rijbak, poetsplaats en solarium.
Privacy merk ik niet aan hun dat het minder is, loop altijd gelijk naar mijn stallen en paarden.
Ik vind het ook lekker hoor, lekker zelf voor mijn eigen paarden zorgen.

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:07

Bij ons op stal betaal je € 150,00 per maand kale boxhuur.
Hiervoor heb je:
Hele dag weidegang, ook in de winter, paard kan alleen of met een maatje, mag je zelf beslissen.
Wisselweides, dus bijna altijd gras op de weide.
Eigenaar woont erbij, dus altijd toezicht.
Verwarmde kantine
Binnenbak van 20 x 50 met geopad bodem.
Er staan in totaal max 10 paarden en 2 pony's dus lekker rustig.
Bak wordt 2 avonden per week verhuurd 2 uur verhuurd, verder altijd vrij voor pensionklanten.
Toilet aanwezig.
Ruimte voor plaatsen van een zadelkast aanwezig.
Ruimte voor opslag hooi en stro aanwezig.
Eigen hoefsmid, dierenarts, instructeur geen probleem, ook geen extra kosten.
Op werkdagen voert de eigenaar, zet de paarden buiten samen met een pensionklant , haalt ze ook weer binnen samen met een pensionklant en voert de paarden,
in de weekenden doen de pensionklanten dit zelf om beurten, wij werken hiervoor met een schema van wanneer wie wat doet.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:23

Ik heb 7 stallen waarvan ik er maar 2 gebruik. Moet wel zeggen dat ik regelmatig aan het denken ben om toch een paar stallen te verhuren.
Maar om dezelfde redenen als Urielle verhuur ik ook geen stallen. Ik heb het 2x geprobeerd notabene aan een vriendin die al jaren bij mij reed, de paarden deed verzorgen als ik er niet was (had toen ook 7 paarden). Die toen precies wist wat wel en niet kon bij ons.. Ben met haar tot 2x toe royaal mee op de koffie gekomen. Ik begin er niet meer aan.