Behandeling nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Behandeling nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 11:35

Omdat ik nog nooit in het gelukkige bezig van een nieuw zadel ben geweest heb ik ook geen idee hoe je deze het beste kan behandelen.
Een aantal keren invetten ter bescherming en voor het soepel maken lijkt mij logisch maar hoe vaak en waarmee?
Kortom hoe doen jullie dat?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:44

Ik doe de 1e keer altijd (kreeg het ook zo geadviseerd) 1 keer olieën, daarna 1 keer vetten.
Vooral de eerste paar maanden na het schoonmaken met zadelzeep een heel dun laagje vet.
Uiteindelijk zal het vetten steeds minder nodig zijn en het is het voldoende om heel regelmatig met zadelzeep schoon te maken.

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:49

met zadelzeep schoonmaken, en daarna een heel dun laagje vet of olie.
(let er wel op dat je singel op dezelfde gaatjes vastzit, dan kan je je zadel niet schuin inrijden!!)

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:21

Citaat:
(let er wel op dat je singel op dezelfde gaatjes vastzit, dan kan je je zadel niet schuin inrijden!!)


Goeie tip ! Daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben.

Maar hoe vaak moet je in het begin invetten?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:39

heb je een leren zadel of een kunststof? ik heb sinds dinsdag ook een nieuw zadel. anders zou ik hem de eerste paar weken 2 x in de week doen. en daarna gewoon 1 x in de week goed reinigen en invetten!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:46

Ik heb m'n nieuwe aussie-zadel twee maal erg grondig ge-olied en je zag het leer de olie "opeten". De tweede keer was dat al een stuk minder. Nu doe ik het gewoon zoals m'n ander zadel, elke twee-a-drie weken met een doekje schoonwrijven en daarna gewoon lichtjes wat olie geven.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:51

Het is een leren zadel.
Bedankt voor de tips.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:54

Ik moest mijn leren zadel inderdaad eerst 2 of 3 keer in de olie zetten, voordat ik er op ging rijden. In het begin verdween de olie inderdaad gelijk in het zadel, de 3e keer bleef er een klein laagje op liggen wat ik eraf gepoetst heb. Als je het op deze manier doet, blijft de kleur ook langer mooi, zelfs bij slijtage (volgens de zadelmaker )

Chell
Berichten: 278
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:12

sonjabelgium schreef:
Ik heb m'n nieuwe aussie-zadel twee maal erg grondig ge-olied en je zag het leer de olie "opeten". De tweede keer was dat al een stuk minder. Nu doe ik het gewoon zoals m'n ander zadel, elke twee-a-drie weken met een doekje schoonwrijven en daarna gewoon lichtjes wat olie geven.


OK dan! je moet het inderdaad niet te vaak doen. echt maar om de 2 a 3 weken. anders gaat het op den duur averechts werken!!

suc6 ermee
gr.
Chell