Wat te doen met gevaarlijke mede-rijders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Wat te doen met gevaarlijke mede-rijders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:33

Ik werd gisteren dus geconfronteerd met zoiets.
Ik ging naar de clubles en in mijn les kwam ook iemand waarvan ik weet dat het een behoorlijk gevaarlijk en onbetrouwbaar beest kan zijn.
Aangezien ik zelf ook een 3 jarige heb die nog maar een paar keer is meegeweest ben ik overgeswitched naar de andere instructeur.
Als dat niet mogelijk was, zou ik serieus hebben overwogen niet mee te rijden.

Ik baalde hier wel een beetje van, want ik ging liever naar mijn eigen instructeur.

Wat zouden jullie doen?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:38

ik zou gewoon blijven rijden....... het zijn allemaal situaties die gebeuren. Ik ben wel met je eens dat je met je jonge dier een beetje voorzichtiger moet zijn dan met een wat meer doorgereden dier die je makkelijker even omtrekt of op de rem zet in een noodsituatie...... maar aan de andere kan ze moeten er ook aan wennen daarom zou ik (misschien wel met knikkende knieen maar dan alsnog) gewoon doorrijden

gewoonIsa

Berichten: 309
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:38

Jeetje, dat is inderdaad wel erg lastig. Zijn er meerdere uren, of op andere dagen? Misschien valt het te regelen dat je in een ander uur kan. Of een gesprekje met degene waar je zo last van hebt? Misschien wil hij/zij wel naar die 'andere' instructeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:40

Gewoon rijden. Dat dier leert ook elke dag bij, dus misschien maak je je wel druk om iets wat alleen in het verleden gebeurde. Bovendien neem ik aan dat er een goede en ervaren instructeur bij is, die echt wel ingrijpt op het moment dat dat nodig is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:41

Je moet dingen die je eng vind niet uit de weg gaan maar gewoon door gaan met rijden en je concentreren op je eigen paard. Anders leer je nooit om te gaan met moeilijke situaties en controle.

De hond is de betere mens

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:49

Heb je ook al geprobeerd om degene met het gevaarlijke paard (in overleg met instructeur) op een ander tijdstip te laten rijden (of niet meer te laten rijden).
Soms kunnen tactische hints al wel helpen, want ik neem aan dat je de ander voor of na de les toch wel een keer kan aanspreken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:50

Ik heb zelf ook een jong paard, en ik blijf no matter what gewoon doorrijden.

Het is best wel eng als er opeens iemand staat te longeren of bij je in de bak rijdt (vooral die van ons want die is al klein)
Maar ze zal er toch aan moeten wennen, op wedstrijden kan ik ook neit zomaar afhaken als er iemand bijrijdt die me niet bevalt denk ik dan maar.

Zou er zeker niet voor switchen, zeker niet als ik tevreden ben met de les.
Sowieso als het te gevaarlijk wordt is zij degeen die naar mijn idee rekening emt de rest hoort te houden.
Maar tsja..ook zij en haar paard moeten het leren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:51

Het ligt eraan wat dat paard precies doet. Eigenlijk is het een goede les voor je eigen paard, dan kan hij gewend raken aan dat soort situaties.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:53

Sily schreef:
Ik heb zelf ook een jong paard, en ik blijf no matter what gewoon doorrijden.

Het is best wel eng als er opeens iemand staat te longeren of bij je in de bak rijdt (vooral die van ons want die is al klein)
Maar ze zal er toch aan moeten wennen, op wedstrijden kan ik ook neit zomaar afhaken als er iemand bijrijdt die me niet bevalt denk ik dan maar.

Zou er zeker niet voor switchen, zeker niet als ik tevreden ben met de les.
Sowieso als het te gevaarlijk wordt is zij degeen die naar mijn idee rekening emt de rest hoort te houden.
Maar tsja..ook zij en haar paard moeten het leren.


wij rijden gewoon door he Syl........... Haha! Haha! Haha! , moeten ze maar niet in de weg gaan rijden tijdens onze les OK dan!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:54

Laat ik zeggen dat dit dier bij 3 verschillende adressen is geweest om zadelmak te maken. Als hij aan de kletter gaat, wordt niets en niemand ontzien en gaat hij net zo lang door tot de de berijder er ofwel vrijwillig of met een behoorlijke klap afgaat. En dan is er geen ingrijpen meer aan.
Ik ben wel wat gewend, elk paard kan een keer op hol slaan, incl die van mij. Daar moet je mee leren omgaan.
Ik ben het ermee eens dat mijn paard daaraan moet wennen. Ik ben ook nog nooit zo iets uit de weg gegaan.
Alleen vraag ik me af of ik mezelf niet voor mijn kop kan slaan als ik het wel doe en een ongeluk krijg. En dan thuis zit en bij mezelf denk: Had ik maar..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:55

ja natuurlijk essie, had ik nou maar met de fiets naar mijn werk gegaan, had de auto nu niet in elkaar gezeten..... of vice versa.......

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:57

Misschien moet je dat gewoon uitleggen Essie, zodat de mensen weten dat ze risico nemen door bij jou in de bak te gaan rijden. en met het verzoek uiteraard dat mocht zoiets voorkomen dat ze zich uit de voeten maken naar het centrum van de bak. Voorzorgsmaatregelen zijn toch wel te nemen.

De hond is de betere mens

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 13:01

gijsenkim schreef:
ja natuurlijk essie, had ik nou maar met de fiets naar mijn werk gegaan, had de auto nu niet in elkaar gezeten..... of vice versa.......


jaaa, maar je gaat niet met de auto naar je werk als je vantevoren weet dat hij iets mankeert en eventueel stuk kan gaan.

Het is ook niet zo dat ik niet durf, maar vraag me af of ik dat risico moet nemen. Het is toch allemaal je eigen risico en die houd ik toch zo klein mogelijk. Moet er niet aan denken om thuis te zitten met een gebroken, vul maar in.

Ik denk trouwens dat ik het nog een paar weken aanzie hoe hij zich gedraagt en dan de gok waag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:01

MrMagic schreef:
Heb je ook al geprobeerd om degene met het gevaarlijke paard (in overleg met instructeur) op een ander tijdstip te laten rijden (of niet meer te laten rijden).
Soms kunnen tactische hints al wel helpen, want ik neem aan dat je de ander voor of na de les toch wel een keer kan aanspreken.



Dat kan je toch niet maken? Ja als je op een strandezelclubje zit misschien, maar toch niet op een rijvereniging???? Of stel je voor dat iedereen alleen nog lid mag worden met een paard dat megabraaf is, en bij bokken of lastig doen in de les volgt royement van de vereniging?
Op een rijvereniging zitten ook mensen met moeilijkere paarden. Als je daar niet mee in een bak wilt rijden, heb je volgens mij op zo'n vereniging niet zo veel te zoeken Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:04

gijsenkim"]
[quote="Sily schreef:
Ik heb zelf ook een jong paard, en ik blijf no matter what gewoon doorrijden.

Het is best wel eng als er opeens iemand staat te longeren of bij je in de bak rijdt (vooral die van ons want die is al klein)
Maar ze zal er toch aan moeten wennen, op wedstrijden kan ik ook neit zomaar afhaken als er iemand bijrijdt die me niet bevalt denk ik dan maar.

Zou er zeker niet voor switchen, zeker niet als ik tevreden ben met de les.
Sowieso als het te gevaarlijk wordt is zij degeen die naar mijn idee rekening emt de rest hoort te houden.
Maar tsja..ook zij en haar paard moeten het leren.


wij rijden gewoon door he Syl........... Haha! Haha! Haha! , moeten ze maar niet in de weg gaan rijden tijdens onze les OK dan!
[/quote]

Als ze in de weg rijden, rijden we ze gewoon omver toch? Schijnheilig

Ik heb een tank Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 13:09

Desiree schreef:
Misschien moet je dat gewoon uitleggen Essie, zodat de mensen weten dat ze risico nemen door bij jou in de bak te gaan rijden. en met het verzoek uiteraard dat mocht zoiets voorkomen dat ze zich uit de voeten maken naar het centrum van de bak. Voorzorgsmaatregelen zijn toch wel te nemen.


Die van mij is harstikke lief Ach gut , het gaat om mijn eigen risico wat ik neem door bij die ander in te gaan rijden.

Ik snap jullie reacties ook heel goed.
Zou nml precies hetzelfde zeggen Haha! niet zeuren, gewoon rijden,
je hebt toch ook een rem gekregen enz enz Haha!
en toch twijfel ik nog.
Ik vind het geen optie om aan haar te vragen of ze op een ander tijdstip te gaan rijden, ze heeft net zoveel rechten als ik.
Kan natuurlijk wel gewoon eerlijk aan haar vragen hoe hij zich gedragen heeft de afgelopen tijd en open kaart spelen.

Dus wat ik net zei: ik denk dat ik het nog een paar weken aankijk en dan weer terug switch.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 13:10

Sily schreef:
Als ze in de weg rijden, rijden we ze gewoon omver toch? Schijnheilig

Ik heb een tank Haha!


Das mooi makkelijk.
Istie ook bomproof? Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:15

essie79"]
[quote="Sily schreef:
Als ze in de weg rijden, rijden we ze gewoon omver toch? Schijnheilig

Ik heb een tank Haha!


Das mooi makkelijk.
Istie ook bomproof? Haha!
[/quote]

Nou, redelijk, ze is nu bijna 4 maanden onder het zadel.
De eerste keer dat er iemand bij kwam zat ik er 3 keer op en eerlijk gezegt had ik echt zoiets van moet dat nou?
Persoon zat ook nog eens extra irri te doen door de hele tijd als ik me aanpastte aan haar hand *linkerhand, rechterhand* weer van hand te veranderen.....
Toen zijn we maar gewoon door gaan rijden en als we haar omver liepen, tsja sorry, dan moet je zelf ook maar aanpassen, ik had les.
Paard bleef er onder de omstandigheden vrij cool onder.

Afgelopen zondag ging er iemand longeren in de bak, enggggg.
Ze vondt het wel vreemd, als zij draf zei dan sprong mijn paard weer in draf, als ze ho zei ging ze langzamer Haha!
Maar dit was allemaal vrij onder controle te houden.
Ze moest er alleen even aan wennen dat op sommige stukken toch een paard op haar afkwam of van achteren aan kwam.

Achteraf zijn we even samen gaan stappen door de bak, zij aan zij, ook helemaal nieuw en afentoe was ze best wel zoiets van ik wil erlangs!!!

Maar ik geloof dat ze aardig bomproof is, en anders wordt ze het wel op deze manier.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:54

ik snap essie wel......... ik ik denk inderdaad dat open kaart spelen het allerbeste is...... zij zal toch ook wel weten dat haar paard nou eenmaal niet de braafste is en dat jij daar met jouw paard een beetje problemen mee hebt........ Het is heel lastig. Wat ik bedoelde met de opmerking over fiets en auto is dat je ook een ongeluk met de auto of met de fiets kan krijgen....... een ongeluk zit altijd in een klein hoekkie en zal eerder gebeuren als je het niet verwacht dan wanneer je het wel verwacht.......

Kijk het even aan, je hebt er ook niks aan als je onzeker op je paard zit. Maar nogsteeds wil ik je vertellen dat je gewoon door moet rijden...... ook al begrijp ik je helemaal.........

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 09:45

Sily schreef:
Afgelopen zondag ging er iemand longeren in de bak, enggggg.
Ze vondt het wel vreemd, als zij draf zei dan sprong mijn paard weer in draf, als ze ho zei ging ze langzamer Haha!
Maar dit was allemaal vrij onder controle te houden.
Ze moest er alleen even aan wennen dat op sommige stukken toch een paard op haar afkwam of van achteren aan kwam.

Achteraf zijn we even samen gaan stappen door de bak, zij aan zij, ook helemaal nieuw en afentoe was ze best wel zoiets van ik wil erlangs!!!

Maar ik geloof dat ze aardig bomproof is, en anders wordt ze het wel op deze manier.


laatst waren we met zijn zessen in de bak.
Als iemand je dan passeert op de binnenhoefslag vanaf de andere hand voel je haast dat hij zijn adem even inhoudt en daarna weer uit.
Pfieww, ik ben erlangs Haha!

Gijsenkim, ik ga je advies opvolgen. Nog niet aankomende maandag, maar misschien wel die week erop. Ach gut (of anders echt die week daarop Schijnheilig

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 09:56

Heey,
nou heb jij eff massel dat je geen moeilijk paard heb en dat ie alles doet wat je wilt. Kan je er mooi omheen rijden. Het heeft geen nut om haar de les uit te trappen, want dan heb je hetzelfde probleem in een andere les. En.. straks zit je zelf op zoown paard, omdat je er toevallig verliefd op word, vind je het dan ook leuk dat iedereen je weg wil hebben en je vuil aankijkt terwijl jij op je droompaard zit?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-03 10:09

Barvrouwke schreef:
Heey,
nou heb jij eff massel dat je geen moeilijk paard heb en dat ie alles doet wat je wilt. Kan je er mooi omheen rijden. Het heeft geen nut om haar de les uit te trappen, want dan heb je hetzelfde probleem in een andere les. En.. straks zit je zelf op zoown paard, omdat je er toevallig verliefd op word, vind je het dan ook leuk dat iedereen je weg wil hebben en je vuil aankijkt terwijl jij op je droompaard zit?


na ja zeg, waar slaat dit op? Weet jij over wie ik het heb ofzo?
Ik kan mezelf quoten, want hierboven heb ik nog staan dat ik vind dat zij net zoveel rechten heeft als ik en dat ik het nooit aan haar zou vragen om een ander tijdstip te kiezen!!
Dus als je effe de moeite zou nemen om dat te LEZEN!
Vind excuses hier wel op zijn plaats.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 10:41

ik denk niet dat het verstandig is van smaen te rijden. bomproof alles ok, maar zoals je zelf al aangaf:
'jaaa, maar je gaat niet met de auto naar je werk als je vantevoren weet dat hij iets mankeert en eventueel stuk kan gaan.'

ik ken een paar paarden die ook echt gevaarlijk zijn. eentje in de zin van gewoon andere paarden aanvliegen. kom je dichter dan een paar meter, komt die pony ineens met ontblote tanden en oren in de nek op je afgestormd. komt je te dicht bij de achterkant, slaat ze er gewoon op los. dit is echt niet verstandig.
liever met een nog jong paard op veilig spelen dan thuis te komen met een gebroken been, al dan niet van het paard!

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 36 bezoekers