Eigenaar paard foetsie, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Eigenaar paard foetsie, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:25

Bij ons staat een 1,5 jarige Kwpn hengst in de opfok. Van te voren wisten ze dat we s'winter geen opfok kunnen bieden, omdat we simpelweg geen loopschuren hebben.

Nu heb ik ruim van te voren laten weten dat haar hengstje eind deze maand toch echt weg moet, anders staat hij daar echt helemaal alleen.
Ik zie dat ze mijn (inmiddels 3 mails) gelezen heeft, maar gewoon weg niet reageerd.

Nu zitten we echt in dubio. Ja voor hetzelfde geld is er wat met de eigenaresse gebeurd, maar dan nog, dan is er toch wel iemand die om het paard denkt?

Helaas heb ik geen telefoonnummer van haar, wat ik dus erg stom vind van mezelf, maar goed.

Ze zit nota bene op bokt, en ook de pb's van mij naar haar worden gelezen, maar wordt niet op gereageerd.

Het is een bizarre situatie, we zitten met een prachtige hengst opgescheept, wat moeten we in godsnaam doen?

We denken er zelf al over de politie oid te bellen, en te vragen wat we kunnen doen.

Iemand suggesties of ervaringen hiermee?

We zijn echt een beetje ten einde raad.
Scheve mond


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:30

Heb je haar geen contract laten ondertekenen dat je opfok ging aanbieden. Zoiets waar dan ook de verandwoordelijkheden en stalregels in staan? Als je dat hebt, zijn ze nalatig aan dat contract. Ik heb echter het vermoeden dat dat dus niet is gebeurt, omdat je ook al geen telefoonnummer hebt van de eigenaresse. Wordt er wel betaald voor het paard? Als de eigenaresse er namelijk niet aan doet, niet reageerd, niet betaald e.d. dan vervalt haar rechten als eigenaresse namelijk. Want jij verzorgt het paard naar jou beste weten en je maakt kosten (uitgaande dat er niet betaald wordt). Maar het haar duidelijk dat als ze het paard niet gaat halen ze risico loopt dat jij eigenaresse gaat worden van dit dier, ongeacht wie in het bezit is van het paspoort.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:33

Gaan de betalingen wel gewoon door? Want als dat niet het geval is, heb jij dus een paard in onderhoud, waarbij je zelf voor de kosten opdraait. Als het nog langer duurt, heb jij geloof ik het recht om het beest te verkopen. Is pas nog bij de Rijdende Rechter geweest. De eigenaar van dat paard was ook verdwenen en haar zusje eiste het paard op, maar wilde er niet voor betalen. De stalhouder mocht het paard verkopen, inclusief zadel en hoofdstel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:33

Is dit misschien ook een zaak voor de politie? Bel eens naar een deurwaarders bedrijf. Die hebben daar misschien ervaring in en weten misschien hoe je zo iets kunt aanpakken.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:33

houwe! nee gekheid natuurlijk. Het is nog niet het einde van de maand. Ik zou me pas volgende week zorgen gaan maken. Ik zou het dier dan op stal zetten en de extra gemaakte kosten door berekenen. Mocht ze helemaal niks meer van zich laten horen dan heb jij er een mooie hengst bij.....

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:34

Als er gewoon betaald wordt, kun je misschien op je bankafschrift het adres achterhalen, op die manier kun je via het telefoonboek of informatie dienst aan het telefoonnummer komen. Mocht dat geheim zijn, dan zou ik de stoute schoenen aantrekken en er gewoon heen gaan.
Als ze niet betaald: Je hebt vast een achternaam, en plaats waar ze woont, dan kom je ook al een heel eind

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 11:35

Idd er is geen contract ondertekent, omdat we er nog niet serieus mee bezig waren van de zomer. We hadden zoiets van, dat komt wel goed.
Ze kwam op mij super aardig en netjes over, daarom snap ik er ook echt niets van.

Ik heb hem echt goed verzorgd, bijvoeren, wormenkuren enz.
Ze betaald idd wel gewoon de maandkosten.

Het is iig wel een enorme les voor ons, we gaan idd contracten opstellen, want we laten geen misbruik van ons maken.

Maar we weten ons nu echt even geen raad met de hengst. Het is echt een schat, met een super papier.

Tsja wat moet je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:42

Aangetekende brief versturen dat als ze 'm dag/maand/jaar niet opgehaald hebben, het paard openbaar verkocht zal worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 11:56

Hoe verleidelijk het ook is om hem dan maar stilzwijgend te houden, ik denk dat je daar problemen mee gaat krijgen als de persoon in kwestie het paard weer op komt halen.
In dit geval kun je beter er voor zorgen dat het paard van je erf af is...al betekend dat verkopen...

En wat Sonja zei: stuur een brief, maar laat hem niet alleen aantekenen, maar ook met antwoord terug, zodat JIJ weet dat ervoor is getekend.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:09

Heb je geen rechtbijstandsverzekering? Die kunnen je vast wel juridisch advies geven wat je in een brief moet zetten. Je kunt wel met vanalles dreigen, maar als het achteraf juridisch ongegrond blijkt te zijn, dan zit jij alsnog met de gebakken peren.
Succes ermee iig.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:20

Als ze gewoon de maandelijkse kosten overmaakt blijft hij helaas van haar. PB of mail haar dat je een pensionstal voor hem gaat zoeken omdat je thuis geen plek hebt en dat ze de kosten daarvan aan die nieuwe stalbaas over kan maken oid. Verder kun je weinig doen vrees ik, zeker als ze nooit reageert (ook zo vaag)...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:23

Vippie schreef:
Als ze gewoon de maandelijkse kosten overmaakt blijft hij helaas van haar. PB of mail haar dat je een pensionstal voor hem gaat zoeken omdat je thuis geen plek hebt en dat ze de kosten daarvan aan die nieuwe stalbaas over kan maken oid. Verder kun je weinig doen vrees ik, zeker als ze nooit reageert (ook zo vaag)...


Dat zou ik dus niet doen. Dat moet de eigenaar van dat paard maar regelen.
Ik zou gewoon voor de deur verschijnen. Als dat niks opleverd harde maatregelen treffen zoals hierboven ook al gesuggereerd werd

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:36

Jij bent degene die de rekeningen opmaakt en s'winters kost een paard altijd meer, dus niet meenemen is de helft meer betalen als in de zomer. Niet betalen gewoon gaan innen plus rente als het paard wel opgehaald word.
Inderdaad is het zo dat je op papier moet hebben wat je afspreekt. Niks telefonisch doen maar aangetekend en idd ook haar hantekening voor ontvangst.
Op die manier heb jij altijd bewijs mocht ze niet komen in jou tijd, en kun je stappen ondernemen.
Dit vind ik echt een manier van hoe raak ik mijn paard kwijt. Tjonge jonge zeg, en dat noemt zich eigenaar?(aan de andere kant, er kunnen altijd problemen zijn, maar dan vind ik dat er iets afgesproken moet worden ipv niks laten horen)
(haha, zit diep na te denken of ik niet ergens een paardje heb rondzwerven maar volgens mij heb ik er toch echt maar twee en die staan hier) Tong uitsteken

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:43

Je moet haar 3 maal schiftelijk in gebreken stellen alvorens je verder stappen kunt ondernemen. In dit geval heeft ze gewoon betaald dus sta je niet in je recht. Je zult haar duidelijk moeten maken dat het hengstje per 1 november van je erf moet zijn omdat je dan geen plek meer voor hem hebt. Mocht ze daar niet op reageren kun je pas verdere stappen gaan ondernemen......

succes

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:46

Weet je haar tel nummer en adres niet?? Vraag het eens even na bij het stamboek met een beetje geluk staan de papieren op haar naam en heb je alle gegevens die je nodig hebt. Anders bel de fokker eens misschien hebben zij het dier wel rechtstreeks aan haar verkocht en weten zij meer...

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 12:55

het gekke vind ik ,dat dit dus een "bokker" is !!!
die moet zich dan toch nu wel enorm aangesproken voelen!!!!!!!!!!!!!??????

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:00

Ik zou zo'n paard elders onderbrengen, in een opfok waar ze de dieren wel swinters kunnen houden. Dat adres maak je pas bekend aan de eigenaar NA betaling.
En dan nooit weer op je erf laten, dat soort klanten. Heb je niets aan.

Natuurlijk komen ze met 10.000 smoesjes waarom er niet gereageerd is enzo, maar eh...alleen als ze met meervoudige botbreuken in het ziekenhuis hebben gelegen de laatste 6 maanden en ze kunnen dat bewijzen, mag je coulant wezen. Voor de rest.... je kent ze nu.
Retentierecht toepassen, en hopen dat je na betaling er nooit weer wat van hoort.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:05

Dees schreef:
Ik zou zo'n paard elders onderbrengen, in een opfok waar ze de dieren wel swinters kunnen houden.


Ik denk dat geen enkele opfok zit te wachten op zo'n klant. Dat wil je toch niemand aan doen?!

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:07

Wrsch. lukt het niet om op deze manier een telefoonnummer te achterhalen maar het is maar een idee Verward

- Via de bank als ze iedere mnd geld overmaakt dan moet daar een naam en woonplaats bekend zijn toch?

In ieder geval succes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:11

Asl ze iedere maand keurig haar geld betaald heb je dus een adres (op afschrift) en dus ook een telefoon nummer die kanje opzoeken aan de hand van het adres.

Zolang ze betaald kan je niet doen helaas. Zou hem gewoon op stal zetten en haar proberen te bellen (voor einde maand) en haar zeggen dat je extra in rekening gaat brengen voor verzorging in de winter. Ene je had haar eerst 3x schriftelijk moeten opzeggen en niet via mail of PB. Misschien is ze nu wel druk bezig en staat ze morgen op de stoep met een trailer?.

Ach je weet nu voor de volgende keer dat je alle gegevens moet hebben. Dus adres en telefoonnr zowel thuis als mobiel ene een kopie paspoort/rijbewijs is ook altijd verstandig.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:16

wat ook een mogelijkheid is, waarom ze niks van zich laat horen, is hetvolgende: ze weet wel dat er geen winteropfok mogelijk is, maar dat is niet op papier gezet geweest, en voor haar komt het makkelijker uit dat haar paard toch nog zo lang door een ander verzorgd wordt, en aangezien er niks op papier staat ivm einde van de opfok ofzo, blijft zij gewoon netjes betalen en kan haar verder niks verweten worden
Zij heeft haar zin en hoe jij het oplost kan haar geen bal schelen.
(je hebt paardenmensen en mensen met paarden.... *zucht*)

maw: het enige wat ik denk dat je kan doen, is via aangetekende brief of advocaat een aantal keren laten weten dat het paard voor een bepaalde datum van je erf moet gehaald zijn, en pas als ze daar dan nog geen gevolg aan geeft, heb je een poot om op te staan

en idd, als ze via de bank geld overmaakt, moet het adres te vinden zijn

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:51

Eigenlijk niet slim dat er geen contract is afgesloten en dat je verder geen adres en telefoon nummer hebt gekregen. Normaal gesproken hoor je die te krijgen, stel dat er iets met het dier gebeurt, dan kun je haar toch ook niet inlichten?

Een optie zou kunnen zijn om te blijven mailen, maar als ze niet reageert heb je daar nog niets aan. Zijn er geen andere mensen hier op Bokt die haar irl kennen?

Misschien dat Bart via het IP adres voor je kan achterhalen waar ze woont etc.?

Tot die tijd zou ik denk ik gewoon het dier laten staan, dan maar in zijn uppie. (lijkt me toch de verantwoordelijkheid van de eigenaaresse)

Betaald ze niet, dan zul je toch naar de politie moeten.
En anders houd je het dier gewoon Knipoog

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 13:56

Ik zou hem aan Dunja geven hier op Bokt, hiihhi dat ben ik hoor en nee
die hengst is helaas niet van mij!

ook ik zou proberen haar adres achter te halen en aangetekende brieven sturen..!!!??? en de volgende x contracten maken!!! dit gebeurt jullie niet meer natuurlijk!

Anders houd je hem toch zelf als het zo'n leuk beestje is!!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:00

Wat je denk ik het beste kan doen is een aangetekende brief (met ontvangsbevestiging) sturen en daarin melden dat het paard per eind volgende maand (1 maand opzegtermijn) van je erf moet zijn. Reden hoeft er in principe niet eens in. Reageert ze niet, mag jij het paard na de vervaldatum in principe op straat zetten en loslaten.
Dit is wat er volgens mij juridisch mag (maar vraag het eerst ook maar even na bij een rechtsbijstand of evt. een rechtswinkel).

Ik neem aan dat je dat het paard niet wil aandoen, het zomaar op straat zetten en aan de 'gelukkige vinder' overlaten, die daarna bij de politie moet melden dat ie een paard heeft gevonden en als er dan binnen drie maanden niemand reageert een paard heeft Knipoog

Ik zou denk ik juridische informatie inwinnen wat je hier het beste verder mee kan doen en hou jij kan zorgen dat het aan jouw kant allemaal in orde is en jou niets te verwijten valt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 16:41

Iedereen heeft het maar over aangetekende brieven sturen, maar even voor de opletters onder ons: dat gaat een beetje lastig als je geen naam of adres hebt, dan wel telnr.

Eerst maar eens ergens een naam/adres enz vandaan toveren, dat lijkt me het slimste. Over welke bokker hebben we het btw, wie weet kent iemand haar prive en kun je haar op die manier bereiken.
Overigens heel vaag, wat nou als er wat met het dier aan de hand is..... dan kun je de eigenaar dus niet bereiken...

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 129 bezoekers